Citat:
Ursprungligen postat av
The-Zombie-Host
Allt detta med vilka dörrar som var låsta eller inte på baksidan av Skandiahuset känns för mig som icke-relevant då ingen människa kunde veta att paret Palme skulle överhuvudtaget befinna sig intill Skandiahuset den aktuella kvällen.
Det finns mellanting som kan förklara det. Exempelvis finns det (obekräftade) uppgifter om att Skandiahusets garage användes som värmestuga för civilpoliser i tjänst, vilka vi vet var där under kvällen. Det återkopplar till Dekorimamannen, uppgiften om Föllinge, Ulf Dahlstens uppgifter et cetera.
Därefter har vi kopplingarna till Stay Behind. Exempelvis fanns ett bergrum kallat Skandiabaren ett antal våningsnivåer under mark, som exempelvis Anders Jallai menar fungerade som underjordisk ledningscentral.
Båda dessa uppgifter är en källdiskussion i sig. Men det kan vara så att Palme ovetandes gick rakt in i walkie/talkie-männens utgångsläge. Det finns heller ingen nämnvärd mängd walkie/talkie-iakttagelser under tiden filmen pågår, så någonstans har dessa personer försvunnit. När läget sedan blir perfekt (Tunnelgatan) men samtidigt höll på att försvinna (Palme kanske tar en taxi vid Sergels Torg) så valde man att köra. Med aktivitet i huset som följd.
Rent principiellt håller jag med om att aktiviteten i Skandia inte borde spela någon roll, eftersom ingen visste att Palme skulle gå dit och det därmed inte går att planera efter det. Samtidigt anser jag att triangeln med uppgifterna om huset, Engström och bakdörren är
för märklig för att avfärdas med en generell motivation.