2020-07-09, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Du förstår väl att de grannar som sagt så är SD och/eller HD.

Jag kan inte förstå hur grannar skulle kunna dra sådana slutsatser om Lena så att ett sådant rykte har uppstått? Lenas skräck var ju precis det att hon skulle bedömas negativt.

Det enda jag kan tänka mig är att det antingen läckt i utredningen (mellan de som sett Lenas mobilinnehåll och andra) och att det där har uppstått ett rykte. Kanske PW råkade "försäga sig" och att han inte ville erkänna att detta uttryck användes inbördes?

Eller att PW pratat med någon utomstående om det han sett i SDs mobil? Och att man drar slutsatser av att Lena umgicks och geocachade med många män?

Men mest tänker jag att dina misstankar är det mest sannolika.
Citera
2020-07-09, 13:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Ja, självklart är det udda.Jag har ju egentligen ingen annan åsikt.
VISSTE han att L var tillfångatagen eller sa han att han TRODDE det?
Tingsrätten friad honom och det är det vi har att förhålla oss till.
Polisen har ju klantat sig.

Vi har alla rätt att tro vad vi vill.
Jag anser att hans beteende efter mordet inte bara är udda, utan visa på att han vet mer än han vill avslöja.
Rubriker snart, säger han till chefen. Då är det bara dagen efter försvinnandet.
Han vet att det är Lena, det säger han till flera.
Han vet var kroppen hittades.

Det är ett av många indicier enligt åklagaren.Jag håller med.

TR har firat honom, men de har enligt åklagarna gjort flera felaktiga slutsatser och missbedömnngar som den domen vilar på.

Ännu är inte sista ordet sagt i det här fallet!
Juridiskt sett är han inte en dömd mördare.
Citera
2020-07-09, 14:34
Medlem
landbandys avatar
En helt normal människa med medmänsklighet och vänskap brukar bli alldeles utom sig när någon "Försvinner" och börjar leta febrilt ,särskilt om man är van att leta som geo-cachare så är nog letandet nog så viktigt ,särskilt då det är en granne/kompis ,visst !?

Och om polisen då helt plötsligt slutar leta (utifrån vad vet vi ju ej...) så skulle jag åtminstone fråga VAR de letat runt omkring och VAR de inte hunnit checka upp ...om jag var en vanlig bryendes person...

Så avsaknaden utav letande hos MGM är aningens udda .., men det klart är den MGM; GM, så är det förståeligt utifrån situation (aldrig känslomässigt förståeligt ) även om det är verkligen sorgligt ...

Visst ,jag kan förstå D:s känsla i det hela med en ivrigt påpekandes älskarinna om vad som för henne känns rätt eller fel ,men som många skrivit härinne ,så rättfärdigar det ju inte till att DÖDA någon ,eller hur ?

Så att höra saker som att ; Hon får Leva ! (att någon sitter och typ bestämmer vem som får leva eller dö ) verkar så weird !

Men som sagt ,alla är vi olika , vi människor ...men om det är så att folk skall behöva dö på kuppen så är möjliga gärningsmän "ute och cyklar" rent känslomässigt ...
Senast redigerad av landbandy 2020-07-09 kl. 14:44.
Citera
2020-07-09, 14:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
En helt normal människa med medmänsklighet och vänskap brukar bli alldeles utom sig när någon "Försvinner" och börjar leta febrilt ,särskilt om man är van att leta som geo-cachare så är nog letandet nog så viktigt ,särskilt då det är en granne/kompis ,visst !?

Och om polisen då helt plötsligt slutar leta (utifrån vad vet vi ju ej...) så skulle jag åtminstone fråga VAR de letat runt omkring och VAR de inte hunnit checka upp ...om jag var en vanlig bryendes person...

Så avsaknaden utav letande hos MGM är aningens udda .., men det klart är den MGM; GM, så är det förståeligt utifrån situation (aldrig känslomässigt förståeligt ) även om det är verkligen sorgligt ...

Särskilt "udda" är beteendet eftersom just SD är en av de personerna (kanske den) som skulle veta alldeles särskilt mycket om vad som kan ha hänt, vad man kan göra och var man kan leta!

Just det han skulle kunna ha gjort bäst, det gör han inte.
Inget gör han.
Citera
2020-07-09, 14:45
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Särskilt "udda" är beteendet eftersom just SD är en av de personerna (kanske den) som skulle veta alldeles särskilt mycket om vad som kan ha hänt, vad man kan göra och var man kan leta!

Just det han skulle kunna ha gjort bäst, det gör han inte.
Inget gör han.

Nää precis,det verkar som att han är helt vän med situationen ,att den liksom passar honom ??
Var det inte HD som yttrade att hon tyckte det var skönt att LW "var borta" ?
Att inte KÄNNA IN att en person är borta pga ett mord ,verkar så mysko!?
Att liksom inte bry sig alls ....hmm....?
Huvudsaken är att LW inte syns ,inte hörs och inte finns ...på vilken bekostnad som helst...
Senast redigerad av landbandy 2020-07-09 kl. 14:48.
Citera
2020-07-09, 14:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Viss förvirring om förlängningen är till 21/7 eller 21/8. Antagligen juli, som står först. Och Honan kanske får rätt i sin spaning om att digitala spår är det som kommer att fälla GM. Hoppas att familjen är i säkerhet nu.

Är det inte olika beroende på att IB behöver läsa igenom och ev begära ytterligare utredningsåtgärder eller kanske har synpunkter på kompletteringen?? Och ÅH behöver då förlängd tid för att läsa igenom och ta ställning till IB synpunkter?

Från NA idag:
"Ingvar Backman ska först ha haft tre dagar på sig att gå igenom materialet, men han begärde att få fram till och med den 21 juli på sig. Med anledning av det skickade Åsa Hiding på onsdagen in en begäran till Göta hovrätt om att få mer tid på sig att lämna in den kompletterande bevisningen.

Göta hovrätt beviljade begäran. Hiding ska lämna in den senast den 21 augusti
.

https://www.na.se/artikel/ny-bevisning-i-hjarstafallet-overlamnad-till-advokaterna-vi-ska-skicka-en-digital-sekvens-till-hovra tten?referrer=app

#
Citera
2020-07-09, 14:58
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Är det inte olika beroende på att IB behöver läsa igenom och ev begära ytterligare utredningsåtgärder eller kanske har synpunkter på kompletteringen?? Och ÅH behöver då förlängd tid för att läsa igenom och ta ställning till IB synpunkter?

Från NA idag:
"Ingvar Backman ska först ha haft tre dagar på sig att gå igenom materialet, men han begärde att få fram till och med den 21 juli på sig. Med anledning av det skickade Åsa Hiding på onsdagen in en begäran till Göta hovrätt om att få mer tid på sig att lämna in den kompletterande bevisningen.

Göta hovrätt beviljade begäran. Hiding ska lämna in den senast den 21 augusti
.

https://www.na.se/artikel/ny-bevisning-i-hjarstafallet-overlamnad-till-advokaterna-vi-ska-skicka-en-digital-sekvens-till-hovra tten?referrer=app

#

Förlängningen beror säkert på att det är semestertider nu.
Citera
2020-07-09, 15:08
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Alltså, det känns verkligen som att man måste lösa mordet!
Ja oja. Jag känner mig hoppfull ändå! Det ska fan gå vägen.

Tror att Björn Lindén hade lite väl stort inflytande. Och ett horn i sidan på Åsa Hiding.
Citera
2020-07-09, 15:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jo, kanske det också.
Men 150 sidor är ganska mycket att ta ställning till.

Alltså, det känns verkligen som att man måste lösa mordet!

Nej tyvärr allt beror på innehållet i dessa 150 sidor. En FUP på hela 14k sidor fällde inte som alla vet. Får hoppas att Hidings nya sidor innehåller tillräcklig stark bevisning som faktiskt kan fälla. Hennes bevisvärdering är som bekant helt uppåt väggarna.

Det hon tyckte var starkt nog att fälla ansåg ju TR och andra juridiskt och lagkunniga inte vara det. Det säger mig därför ingenting om hon anser den nya bevisningen vara stark.
Citera
2020-07-09, 15:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Ja oja. Jag känner mig hoppfull ändå! Det ska fan gå vägen.

Tror att Björn Lindén hade lite väl stort inflytande. Och ett horn i sidan på Åsa Hiding.

Nej BL hade ovanligt lite inflytande eftersom det var fler nämndemän och jurister i TR denna gång än vad det normalt brukar vara i TR förhandlingar. Denna dom är således mer genomtänkt och mer korrekt än andra Tingsrättsdomar.

Enligt GW och andra experter är också domen utfärdad likt HR-domar. Du kan inte se det eftersom du inte är objektiv i det här fallet. Du har knappast mer kunskap än experterna.
Senast redigerad av Rosamund 2020-07-09 kl. 15:27.
Citera
2020-07-09, 15:27
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej BL hade ovanligt lite inflytande eftersom det var fler nämndemän och jurister i TR denna gång än vad det normalt brukar vara i TR förhandlingar. Denna dom är således mer genomtänkt och mer korrekt än andra Tingarättsdomar.

Enligt GW och andra experter är också domen utfärdad likt HR-domar. Du kan inte se det eftersom du inte är objektiv i det här fallet.
Fast nej, det är den ju faktiskt inte, då den innehåller såväl faktafel som korkade missbedömningar.
Citera
2020-07-09, 15:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Fast nej, det är den ju faktiskt inte, då den innehåller såväl faktafel som korkade missbedömningar.

Jaha vad konstigt att experterna har missat det då. Domen i sig är korrekt och den kommer stå sig i HR om ingen ny stark bevisning tillkommer. Det är ju därför åklagaren behöver tid, eller hur? Hon hade knappast behövt så lång tid för att bara rätta faktafel och missförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in