Citat:
Ursprungligen postat av
Sambucusnigra
Ja, jag tror att mordet behövdes för att bevisa att han menade allvar denna gång.
(Tyckte han sa att han ännu var misstänkt)
Fast, vem skulle inte tyckt att det vore en mardröm om man blir anklagad för mord?
Vi får inte glömma att han faktiskt blev friad i Tingsrätten.
Självklart är det en mardröm att bli misstänkt om man är oskyldig.
Men på något sätt tänker jag att själva vetskapen om att Lena faktiskt hade hittats bara för en kort stund sedan (vilket ju inte var bekräftat Lena, vad han än tror, misstänker och säger; utan en kropp är det man vet).
I det ögonblicket när man får veta det, om en person som han hävdar var en vän som han älskar (hör avsnitt 21 där han påstår det), en vän som han har daglig kontakt med, som han har sex med ett par gånger i veckan, har just hittats död.
I det ögonblicket pratar om sig själv, HANS mardröm.
Jag tror nog att även om han som han påstår hela tiden har förstått att hon antingen är "tillfångatagen eller så finns hon inte", så skulle de allra flesta människor reagera med bestörtning, vilket vi också ser att de flesta gör.
De flesta i hans krets reagerar med en mängd frågor, varför, hur, så nära osv.
Han däremot sitter redan från start med alla svar, det är min tolkning.
Han är den enda som har alla svar.
Är det inte märkligt?
- Han vet att hon antingen är tillfångatagen eller inte finns. det vet han redan dagen efter mordet på morgonen. Därför varken letar han eller ringer han till henne.
- Han vet också att när hon hittats, att det ÄR Lena. Det säger han bara timmar efter att hon har hittats.
- Då har han också svaren på VAD som har hänt.
- Han är varken förvånad över att hon död, förvånad över var hon har hittats eller bestört över det faktum att nu vet man hur det slutat.
Nä, för mig är detta sätt att reagera på så udda, så avvikande från vad man kan förvänta sig av närapå vem som helst, att det kastar mörka skuggor över honom.
Av detta drar jag (min personliga åsikt och tro) slutsatsen att han varken kan känna eller förstå hur man förväntas reagera.
Han tänker också mest på sig själv, trots att han just har fått ett dödsbesked.