2020-07-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det kan du se i FUP i hennes konversationer
med olika män

Vad har du för anledning att tro att PW ljuger
när han säger sig ha hört uttrycket av grannar
till LW?
Du förstår väl att de grannar som sagt så är SD och/eller HD.
Citera
2020-07-09, 11:32
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag antar att SD och IB kommer att gå in för att få honom frikänd i HR. Men om IB inser att det blir omöjligt, eller iallafall osannolikt, borde han övertala sin klient att erkänna och peta in förmildrande? Eller skulle just ingenting ses som förmildrande i det här fallet? Jag tänker att om det blivit ev hård dom i TR, hade GM haft en chans att få den mildrad i HR men nu är man redan i HR.

Det vore ju fantastiskt skönt om det blir så.
Citera
2020-07-09, 11:42
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Jag antar att SD och IB kommer att gå in för att få honom frikänd i HR. Men om IB inser att det blir omöjligt, eller iallafall osannolikt, borde han övertala sin klient att erkänna och peta in förmildrande? Eller skulle just ingenting ses som förmildrande i det här fallet? Jag tänker att om det blivit ev hård dom i TR, hade GM haft en chans att få den mildrad i HR men nu är man redan i HR.
Det finns absolut inga förmildrande omständigheter. Det är planerat och utdraget och han lämnade henne att dö vilket kan ha tagit upp till 1,5 timme. Han har dessutom raderat bevismaterial.

Så nej, finns inga förmildrande omständigheter överhuvudtaget. Såna som Stefan erkänner aldrig heller.
Citera
2020-07-09, 11:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Ja, jag tror att mordet behövdes för att bevisa att han menade allvar denna gång.
(Tyckte han sa att han ännu var misstänkt)
Fast, vem skulle inte tyckt att det vore en mardröm om man blir anklagad för mord?
Vi får inte glömma att han faktiskt blev friad i Tingsrätten.
Nja, kan man verkligen säga att SD blev friad av tingsrätten? I domen slog ju tingsrätten fast juridiskt att han hade möjlighet (tidsmässigt utrymme) att begå brottet, och att det dessutom fanns blod på hans tvättmaskin. Sedan att man inte kunde bevisa de här omständigheterna i någon objektiv mening är en annan femma.
Citera
2020-07-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det kan du se i FUP i hennes konversationer
med olika män

Vad har du för anledning att tro att PW ljuger
när han säger sig ha hört uttrycket av grannar
till LW?

Nu får du nog ta fram var det framkommer i FUP att hon skickat porrbilder till någon annan än SD.

Varför valde du att redigera bort min andra fråga i samma inlägg:

"Och om hon hade gjort det hur skulle polismannen i fråga ha vetskap om det" (att hon skickat bilder till fler än SD).

Jag misstänker att PW ljuger att grannar skulle ha uttryckt sig på det viset eftersom de inte sett några bilder som polismannen hade sett. PW hade nog dragit sina egna slutsatser, kanske med hjälp av HD.
Citera
2020-07-09, 12:05
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu får du nog ta fram var det framkommer i FUP att hon skickat porrbilder till någon annan än SD.

Varför valde du att redigera bort min andra fråga i samma inlägg:

"Och om hon hade gjort det hur skulle polismannen i fråga ha vetskap om det" (att hon skickat bilder till fler än SD).

Jag misstänker att PW ljuger att grannar skulle ha uttryckt sig på det viset eftersom de inte sett några bilder som polismannen hade sett. PW hade nog dragit sina egna slutsatser, kanske med hjälp av HD.

Jag tänker inte läsa mer i FUP.
Jag vet att jag har sett maskade bilder i
konversationer med hennes manliga "vänner".
Och efterföljande dreglande kommentarer
visar att det är p-bilder. Om du inte klarar av att
acceptera verkligheten så kan jag inte göra
något åt det.

Grannarna hade väl sett att hon hade
svängdörrar för en massa olika karlar, som sov
över. Det fanns nog fler än J*dith som hade
span.
Citera
2020-07-09, 12:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tycker att det låter underligt att PW skulle ha behövt hantera SDs mobil i stället för att enbart instruera honom. Min tanke är i stället att SD visat honom bilder på LW.

Det känns ju mycket konstigt att PW ska "behöva" vara behjälplig med att tömma mobilen men också vara med i den del som handlade om den stora mängd bilder som tagits i polisfoajén dagen efter mordet.

Det var den analytiker som hade upptäckt detta hade frågat PW om bilderna.
Man kan väl säga att det som är plus med den här historien är dock, att om PW inte hade varit den som kollat igenom den över 900 bilderna som tagits i polishuset, så kanske han aldrig hade tänkt på den kopplingen.

Det är ju också bra att han trots att han är vän med Stefan, inte drar sig för att lämna denna upptäckt. Det får mig ändå att känna att han är ärlig och gör det han kan för att föra utredningen vidare, trots att det inte är positivt för SD.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Från YT del 13, från 8:52 min och framåt:

Obs, lite svårt att höra vad PW säger, särskilt mellan meningarna, då han verkar samla ihop tankarna och det blir en del mellanord som inte fullföljs)
PW:
"Jag tror inte att det är det första man upptcäker utan det går en liten stund. Det är, om jag kommer ihåg det rätt, så har H*åkan analyserat det här materialet och plockat ut liksom, så det blir läsbart för utredare och analytiker. Så det är en analytiker som har upptäckt det här om jag kommer ihåg det hela rätt, så, som hör av sig och frågar om man kan säga nåt mer om de här bilderna; var, när, hur dom är tagna och såna grejor, så, om, det är i samband med det som jag uppmärksammar det här. För då, det var en kväll, återigen, där, då jag satt och jobbade, då, mm, det ar bråttom så jag fick frågan, ifall generellt sett att liksom vad man kan säga om sån här typ av bilder och om de är tagna på det här sättet om man ska säga.

Åkl:
Vad ser du av de här bilderna? Hur ser det ut, och vad handlar det om?

PW:
Ja, jag ser ju att det är bilder som inte tagna på nåt speciellt så, utan väldigt lika bilder och sånt som är tagna under en kort tidsperiod och när jag tittar på tiden så förstår jag att den är intressant när den är på kvällen där, precis innan vi skulle åka ut på husrannsakan så att, vilket gör att jag drar mig till minnes att jag har hjälpt Stefan vid tidigare tillfälle och återskapat bilder från amma telefon som nu har undersökts då, och att vi har pratat om det här om vad som händer om man tar mer bilder, om man har raderat tidigare bilder och att det kan försvåra återskapande av raderad information. Så det informerade jag om den analytikern om att jag har haft den hära kontakten med Stefan tidigare.[...]"
Citera
2020-07-09, 12:30
Medlem
Citat:
Om MGM är skyldig och hans advokat/er råder honom att erkänna för förmildring på grund av de rådande omständidgeterna, så vore det allra bäst för honom naturligtvis.
Att stå för sina handlingar och sedan MOT FÖRSONING.
Citera
2020-07-09, 12:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Ja, jag tror att mordet behövdes för att bevisa att han menade allvar denna gång.
(Tyckte han sa att han ännu var misstänkt)
Fast, vem skulle inte tyckt att det vore en mardröm om man blir anklagad för mord?
Vi får inte glömma att han faktiskt blev friad i Tingsrätten.

Självklart är det en mardröm att bli misstänkt om man är oskyldig.

Men på något sätt tänker jag att själva vetskapen om att Lena faktiskt hade hittats bara för en kort stund sedan (vilket ju inte var bekräftat Lena, vad han än tror, misstänker och säger; utan en kropp är det man vet).

I det ögonblicket när man får veta det, om en person som han hävdar var en vän som han älskar (hör avsnitt 21 där han påstår det), en vän som han har daglig kontakt med, som han har sex med ett par gånger i veckan, har just hittats död.

I det ögonblicket pratar om sig själv, HANS mardröm.

Jag tror nog att även om han som han påstår hela tiden har förstått att hon antingen är "tillfångatagen eller så finns hon inte", så skulle de allra flesta människor reagera med bestörtning, vilket vi också ser att de flesta gör.

De flesta i hans krets reagerar med en mängd frågor, varför, hur, så nära osv.
Han däremot sitter redan från start med alla svar, det är min tolkning.

Han är den enda som har alla svar.
Är det inte märkligt?

- Han vet att hon antingen är tillfångatagen eller inte finns. det vet han redan dagen efter mordet på morgonen. Därför varken letar han eller ringer han till henne.
- Han vet också att när hon hittats, att det ÄR Lena. Det säger han bara timmar efter att hon har hittats.
- Då har han också svaren på VAD som har hänt.
- Han är varken förvånad över att hon död, förvånad över var hon har hittats eller bestört över det faktum att nu vet man hur det slutat.

Nä, för mig är detta sätt att reagera på så udda, så avvikande från vad man kan förvänta sig av närapå vem som helst, att det kastar mörka skuggor över honom.

Av detta drar jag (min personliga åsikt och tro) slutsatsen att han varken kan känna eller förstå hur man förväntas reagera.

Han tänker också mest på sig själv, trots att han just har fått ett dödsbesked.
Citera
2020-07-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Som nån annan redan nämnt, varför detta intresse för hennes frisyr vid dödsögonblicket?

Dina utropstecken ger för övrigt intrycket av ett osunt intresse (upphetsning?) för hur LW såg ut när hon dog.
Känns som väldigt OT för tråden såvida du inte kan ge nån förklaring (med koppling till fallet, tex ledtrådar eller brister i förundersökningen) till varför du funderar över dessa saker.
Mina utropstecken betyder bara att jag läst och vet att hon hade beige kjol samt snörskor.Därför lade jag till utropstecken.

Förstår tankegången och respekterar den.
Citera
2020-07-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Självklart är det en mardröm att bli misstänkt om man är oskyldig.

Men på något sätt tänker jag att själva vetskapen om att Lena faktiskt hade hittats bara för en kort stund sedan (vilket ju inte var bekräftat Lena, vad han än tror, misstänker och säger; utan en kropp är det man vet).

I det ögonblicket när man får veta det, om en person som han hävdar var en vän som han älskar (hör avsnitt 21 där han påstår det), en vän som han har daglig kontakt med, som han har sex med ett par gånger i veckan, har just hittats död.

I det ögonblicket pratar om sig själv, HANS mardröm.

Jag tror nog att även om han som han påstår hela tiden har förstått att hon antingen är "tillfångatagen eller så finns hon inte", så skulle de allra flesta människor reagera med bestörtning, vilket vi också ser att de flesta gör.

De flesta i hans krets reagerar med en mängd frågor, varför, hur, så nära osv.
Han däremot sitter redan från start med alla svar, det är min tolkning.

Han är den enda som har alla svar.
Är det inte märkligt?

- Han vet att hon antingen är tillfångatagen eller inte finns. det vet han redan dagen efter mordet på morgonen. Därför varken letar han eller ringer han till henne.
- Han vet också att när hon hittats, att det ÄR Lena. Det säger han bara timmar efter att hon har hittats.
- Då har han också svaren på VAD som har hänt.
- Han är varken förvånad över att hon död, förvånad över var hon har hittats eller bestört över det faktum att nu vet man hur det slutat.

Nä, för mig är detta sätt att reagera på så udda, så avvikande från vad man kan förvänta sig av närapå vem som helst, att det kastar mörka skuggor över honom.

Av detta drar jag (min personliga åsikt och tro) slutsatsen att han varken kan känna eller förstå hur man förväntas reagera.

Han tänker också mest på sig själv, trots att han just har fått ett dödsbesked.
Ja, självklart är det udda.Jag har ju egentligen ingen annan åsikt.
VISSTE han att L var tillfångatagen eller sa han att han TRODDE det?
Tingsrätten friad honom och det är det vi har att förhålla oss till.
Polisen har ju klantat sig.
Citera
2020-07-09, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, kan man verkligen säga att SD blev friad av tingsrätten? I domen slog ju tingsrätten fast juridiskt att han hade möjlighet (tidsmässigt utrymme) att begå brottet, och att det dessutom fanns blod på hans tvättmaskin. Sedan att man inte kunde bevisa de här omständigheterna i någon objektiv mening är en annan femma.

Nej, jag uppfattar det som att det i domen står att de är tveksamma till att han skulle ha möjlighet att hinna med att både med mordet och sedan det efterföljande:

Från Domen, sid 40

"[...]Av Stefan Davidssons tidslinje framgår att han öppnade ett PDF-dokument i sin dator kl.0.00 (s. 128, aktbilaga 145). Enligt tingsrättens mening talar det med styrka för att Stefan Davidsson befann sig hemma kl.0.00 eftersom han rimligen inte hade med sig datorn ut. Förhållandet att Lena Wesströms mobiltelefon befann sig inom området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl.0.07 samtidigt som Stefan Davidsson befann sig i sin bostad på Betesvägen skapar en betydande osäkerhet kringom Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström.[...]"

"Den utredning som nu redogjorts för medför att det inställer sig rimligt tvivel om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström."

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=40

Enligt åklagarna är detta en av de missbedömningar, felaktigheter, missupfattningar TR gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in