2020-07-09, 14:01
Medlem
sluskjohans avatar
Vad göra med köttfärs?

Hej,

Jag undrar vad man kan hitta på för något gott med köttfärs? Är så less på köttfärssås, chili con carne, hamburgare osv.

Vill gärna ha tips på asiatisk, afrikansk, amerikansk mat med köttfärs eller något annat som till exempel någon pastarätt med köttfärs. Prövade göra asiatisk köttfärssås med nudlar och det var en höjdare! Skriv gärna om ni har något bra recept, det måste vara någon form av gryta/sås så biffar och dylikt är inte av intresse.
Vad tror ni om en skinksås fast med köttfärs istället för skinka?

Älskar köttfärs och vill gärna bredda mina kunskaper. Prövade googla men kom inte upp något intressant.
Citera
2020-07-09, 14:04
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Hej,

Jag undrar vad man kan hitta på för något gott med köttfärs? Är så less på köttfärssås, chili con carne, hamburgare osv.

Vill gärna ha tips på asiatisk, afrikansk, amerikansk mat med köttfärs eller något annat som till exempel någon pastarätt med köttfärs. Prövade göra asiatisk köttfärssås med nudlar och det var en höjdare! Skriv gärna om ni har något bra recept, det måste vara någon form av gryta/sås så biffar och dylikt är inte av intresse.

Älskar köttfärs och vill gärna bredda mina kunskaper. Prövade googla men kom inte upp något intressant.

finns ju fullt med matkanaler på tuben från alla världens länder... pröva där amigo
Citera
2020-07-09, 14:05
Medlem
Andersdamaans avatar
Nikkaluoktasoppa https://www.tasteline.com/recept/nikkaluoktasoppa/
Köttfärspaj https://www.recepten.se/recept/koettfaerspaj.html
Falsk Wellington http://berglin.nu/recept/kott/falskwellington.php

Goda rätter alla tre! Köttfärspajen kan man dessutom variera i det oändliga med fetaost, torkade tomater osv..

Om du vill testa någonting sydamerikanskt så kan du testa att laga empanadas, dvs köttfärspiroger! Min numera bortgångne bästa kompis hustru är från Argentina och hon brukade bjuda på sådana! Kanongoda!
https://folkofolk.se/empanadas-la-flavia

Dessutom: (FB) Vad ska jag laga? (Stora tråden om matförslag).
Senast redigerad av Andersdamaan 2020-07-09 kl. 14:09.
Citera
2020-07-09, 14:16
Medlem
tastass avatar
Köttfärssås är väl ett begrepp man kan variera in i oändlighet.
Variera ingredienser efter tycke och smak, skapa dina egna recept.
Citera
2020-07-09, 14:19
Medlem
Svetta vitkål, sen i med röd paprika, sen i med fräst köttfärs, vispgrädde och japansk soja. Låt koka i ett par minuter, salt o peppar.

Tagliatelle till.

Mums!
Citera
2020-07-09, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Hej,

Håll till godo.

https://www.google.se/search?q=ground+meat+recipes&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
Citera
2020-07-09, 14:27
Medlem
Dofternas avatar
Gubbelisas Gryta innehålller väl köttfärs? Annars är kåldolmar förjävla gott.
Citera
2020-07-09, 14:28
Medlem
Shepherd's pie är gott som att variera med ibland.
Citera
2020-07-09, 14:37
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Gubbelisas Gryta innehålller väl köttfärs? Annars är kåldolmar förjävla gott.

Vad är nu detta?
Citera
2020-07-09, 14:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Vad är nu detta?

Det handlar om detta "fantastiska" recept: (FB) Gubbelisas receptdiskussioner. (Rubrik ändrad. /Mod)

Har tagits upp i Flashback Forever-podden.
Citera
2020-07-09, 14:54
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Vad är nu detta?

Såg att du fått svar men här är receptet:

"Ta en större kastrull, smöra in botten och sidorna av kastrullen med smör.
Börja med att lägga skivad rå potatis i botten av kastrullen. Sen lägger ni köttfärs ovanpå potatisen(rå köttfärs).. sen skivade tomater på och sist lök.
Löken kan ni hacka så det blir som halva lökringar(halvmånar), brukar funka bra. Sen sist, så kan ni krydda med svartpeppar och salt.

Ni repeterar denna procedur med ingredienser tills ni kommer upp till kastrullens kanter, då lägger ni på locket och låter det stå och kokas ihop i ungefär en timme skulle jag tro. Man får väl känna lite på potatisen om den är mjuk"
Citera
2020-07-09, 15:52
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Såg att du fått svar men här är receptet:

"Ta en större kastrull, smöra in botten och sidorna av kastrullen med smör.
Börja med att lägga skivad rå potatis i botten av kastrullen. Sen lägger ni köttfärs ovanpå potatisen(rå köttfärs).. sen skivade tomater på och sist lök.
Löken kan ni hacka så det blir som halva lökringar(halvmånar), brukar funka bra. Sen sist, så kan ni krydda med svartpeppar och salt.

Ni repeterar denna procedur med ingredienser tills ni kommer upp till kastrullens kanter, då lägger ni på locket och låter det stå och kokas ihop i ungefär en timme skulle jag tro. Man får väl känna lite på potatisen om den är mjuk"

Låter jävligt mumsigt. Ingen vätska? Känns rent spontant som att undre lagret potatis borde bränna fast i botten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in