2020-07-09, 13:46
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det räcker med att skitländer som Kina eller Ryssland hamnar i knipa och dumpar sitt innehav för att den fysiska marknaden skulle kollapsa. Varför man skulle sätta sin ekonomiska framtid i händerna på såna instabila länder? Guld kan ha en plats i ens portfölj (Sinewave har många intressanta portföljförslag med guld) men det måste vara del i en helhet. Och man kan lika gärna ha pappersguld då. Det är på många sätt säkrare och skulle inte kollapsa lika hårt i pris.

Kolla på guldprisets historia under 90-talet och tidigt 00-tal som markeras av centralbanks dumpningar. Underbara köplägen men jävligt surt om man satt med skiten innan Ryssland och UK dumpade sitt.

Sedan håller med om att guldtackor är häftiga.

Jag köper inte guld för att spekulera, bara bonus att världens valutor blir skräp. Jag köper det för att när marxister och miljöfascister sett till att du inte ens har el för att logga in och sälja dina s.k. högavkasrande papper kunna köpa upp din lägenhet för 10gram guld.

Der du kallar för pengar uppfyller inte kraven för att kallas för pengar och är en fiat valuta och inget annat. Samtliga valutor i människans historia har nått en ände förr eller senare och kvar har alltid guldet varit. Inte så längesen dollarn var bunden till guld och nu har de 300 biljoner dollar i systemet. Diversifiera minst 20% av ditt kapital i ädelmetaller.
Citera
2020-07-09, 14:28
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Jag köper inte guld för att spekulera, bara bonus att världens valutor blir skräp. Jag köper det för att när marxister och miljöfascister sett till att du inte ens har el för att logga in och sälja dina s.k. högavkasrande papper kunna köpa upp din lägenhet för 10gram guld.

Der du kallar för pengar uppfyller inte kraven för att kallas för pengar och är en fiat valuta och inget annat. Samtliga valutor i människans historia har nått en ände förr eller senare och kvar har alltid guldet varit. Inte så längesen dollarn var bunden till guld och nu har de 300 biljoner dollar i systemet. Diversifiera minst 20% av ditt kapital i ädelmetaller.
Men marknaden just nu är ju lite lustig, går aktierna upp så går guldet upp, går aktierna ner så går guldet ner. Det är ju liksom tvärtemot vad som i alla år har hävdats av så kallade experter.
Jag förstår att vi har en inflation som driver upp värdet, men lite lustigt är det allt.
Citera
2020-07-09, 15:16
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Men marknaden just nu är ju lite lustig, går aktierna upp så går guldet upp, går aktierna ner så går guldet ner. Det är ju liksom tvärtemot vad som i alla år har hävdats av så kallade experter.
Jag förstår att vi har en inflation som driver upp värdet, men lite lustigt är det allt.
Den korrelerade tidigare mer med dollarn än med aktierna och ekonomin eftersom guld handlas i dollars värde. Nu verkar den ha tappat den korrelationen dock.
Citera
2020-07-09, 15:37
Medlem
Vad tror ni om italienska aktier/index? Det verkar som att de inte har återhämtat sig lika bra som t.ex stockholmsbörsen och USA.

Köpläge?
Citera
2020-07-09, 15:42
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1

Är det någonting som vi lärt oss av corona så är det att toalettpapper > guld. När madmax scenariot blir verklighet så är fysiskt guld totalt värdelöst. Då är enbart praktiskt användbara saker värt något. Skit är bokstavligen bättre än guld. Det kan man i alla fall gödsla med.

Sedan spelar det ingen roll vad du och jag kallar pengar. Det viktiga är vad marknaden vill prissätta saker i. Nuläget är det dollar/euro. Det är i euro och dollar folk tar lån. Inte guld. Så när vi får finansiella-/börs-/fastighets- krascher paniksäljer folk allt, inklusive guld, för att täcka sina lån.
Citera
2020-07-09, 15:46
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Ofta är dessa experter guldsäljare.
Citera
2020-07-09, 16:43
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ofta är dessa experter guldsäljare.
Det vet jag ju inte.
Det har genom åren varit diverse aktie experter som har sagt det.
"ha guld som en motvikt mot aktier, när aktierna går ner så går guldet upp"
Citera
2020-07-09, 16:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Det är inte så lustigt, samma effekt kunde man se under hela år 2019.
Jag skrev tidigare om det här; folk bunkrar guld vilket i sin tur sällan är ett bra tecken.

Att guldet inte korrelerar med index stämmer dock om man inte endast tar ett par månader av börsens hela existens vill säga. :)
Citera
2020-07-09, 18:12
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Är det någonting som vi lärt oss av corona så är det att toalettpapper > guld. När madmax scenariot blir verklighet så är fysiskt guld totalt värdelöst. Då är enbart praktiskt användbara saker värt något. Skit är bokstavligen bättre än guld. Det kan man i alla fall gödsla med.

Sedan spelar det ingen roll vad du och jag kallar pengar. Det viktiga är vad marknaden vill prissätta saker i. Nuläget är det dollar/euro. Det är i euro och dollar folk tar lån. Inte guld. Så när vi får finansiella-/börs-/fastighets- krascher paniksäljer folk allt, inklusive guld, för att täcka sina lån.
Och det finns inget mellanting? Antingen är bara rostiga yxor i en mad max värld eller dollar värda något. Guld blir precis som fastigheter mer värt när dollar/euro blir värda mindre. Så är det bara. Om det är 2000 eller 20 000 dollar ska bli intressant att se.
Citera
2020-07-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swemp2
Vad tror ni om italienska aktier/index? Det verkar som att de inte har återhämtat sig lika bra som t.ex stockholmsbörsen och USA.

Köpläge?
Det kanske kan finnas en anledning till att det är så?
Citera
2020-07-09, 19:35
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:

Vad traders gör med kursen är ointressant. Som du såg under coronakraschen gick guldpriset(ATT KÖPA FYSISKT) upp till rekordnivåer. 250g gick på 170ksek. Så ja, vad traders gör med kursen är ointressant. De sitter och skiter på toan samtidigt som de paniksäljer på mobiltelefonen haha. Komiskt.

Du kunde inte få tag på fysiskt silver under 25dollar unset när den stod på 12 dollar i Mars.

Som sagt, när shit hits the fan och Dollarsystemet kraschar med sina 300 biljoner dollar ska man sitta på guld. Vad som än kommer efter dollarn kommer att bindas eller jämföras med guld - som ALLTID.

Titta på Mike Maloneys serie om guld.
Citera
2020-07-09, 19:42
Medlem
Hej!

Sitter på ett mindre kapital som är låst ett tag på KF. Skulle vilja ha in något förslag på en amerikansk aktie att chansa på framöver. Det rör sig om så pass lite pengar att det gärna får vara HÖG risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in