2020-07-09, 00:43
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant om hydroxichlorochin och ivermectin. Funkar uppenbarligen bra om man ger patienter det direkt när de söker vård och testar positivt. Bolsonaro tog de här medicinerna så han vet uppenbart vad som funkar.

Så han kommer ju klara av det snabbare än Boris.

https://youtu.be/1plkwhi5KUE
Det är det märkliga. En del hävdar att det inte ger någon effekt, andra att det ger det. Att det ska sättas in tidigt i sjukdomsförloppet verkar dock ge bättre effekt. Vill minnas att Trump knaprade på det i förebyggande syfte och det är ju defacto själva idén med malariamedicinen, man tar den innan man blir sjuk.
Citera
2020-07-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Precis så är det.

Verklighetsflykt. Dom blir påminda om pandemin som dom så hårt försöker förtränga.

Men herregud, du är på ett forum för att diskutera, men du kan prompt inte utveckla dina åsikter mer än att hålla med de som skriver saker som passar dig.

Återigen, vilka är "dom"?! Besitter du tillgång till alla 10,000,000 människor i Sveriges åsikter? Baserat på att några råkar titta extra på dig när du spatserar med ditt munskydd?
Citera
2020-07-09, 00:44
Medlem
Många här sätter sin tilltro till att staten ska ordna upp saker och ting. Krav på munskydd är ett exempel.

Som jag ser det vore det bättre om människor frivilligt kunde organisera detta (jag är ingen större anhängare av ökad byråkrati och införande av nya brottskategorier).

En åtgärd kunde vara att gå samman och kräva av sin lokala handlare att personal och besökare ska bära munskydd och handskar, så får den som anser att det är viktigt att alla täcker sig gå dit och handla och de som inte ser ett behov av munskydd kan handla någon annanstans. Går det bra för den butiken kommer fler att ta efter.

I en del utrymmen kan naturligtvis en sådan åtgärd vara svårare att genomföra (t.ex. i kollektivtrafiken), men även där finns lösningar för den som är kreativ.

Jag utgår från att ingen ännu kräver ansiktstäckning på platser där det är enkelt att hålla avstånd.

Samtidigt förstår jag att man vill tvinga andra att göra det man själv anser är bäst för samhället i sin helhet, dvs. att stoppa smittspridningen, men tvång från statsmaktens sida bör enligt min mening undvikas så länge som det är möjligt.

(För att vara tydlig: Inom sjuk- och äldrevården bör enligt min mening andra principer gälla och gäller väl också. Där bör det krävas en hög grad av aktsamhet, vilket helt säkert innefattar åtminstone munskydd.)
Citera
2020-07-09, 00:48
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Du får lägga dig i hur mycket du vill.
Ja, jag håller med om att munskydd i Sverige (eller något europeiskt land öht.) anses som relativt främmande och väcker säkerligen någon extra blickar.
Det är normalt mänskligt beteende att fastna med blicken på något som sticker ut. Kör du en fin bild, då får du extra blickar. Är du en brud med stor hylla, då får du extra blickar. Bär du en ganska skrikig tröja, då får du extra blickar.

Det betyder inte per automatik att de som tittar extra har en viss världsbild eller en viss bestämd uppfattning. Eller som föregående skribent uttryckte sig, att det per automatik är könslösa hens som dricker blaskig ipa.

Föregående skribent här.

Jag skrev att hälften av sveriges "män" är könlösa hens som dricker blaskig IPA.
Vilket fortfarande stämmer. Har inget med munskydden i sig att göra.

Att inte ha munskydd antyder i allra högsta grad vilken världsbild man har.
Citera
2020-07-09, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Vad tror du man tar man till om det kommer en andra våg i Sverige?

Jag tror att det blir helt och hållet beroende på omfattningen och eventuella förändringar i viruset.

Någon som dock lär va klart är att förbud mot besök av personer i riskgrupper kommer fortsätta.

Tilltag tror jag kommer regleras mer lokalt, då det visat sig att smittan mer agerar i kluster än något annat.
Citera
2020-07-09, 00:51
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Men herregud, du är på ett forum för att diskutera, men du kan prompt inte utveckla dina åsikter mer än att hålla med de som skriver saker som passar dig.

Återigen, vilka är "dom"?! Besitter du tillgång till alla 10,000,000 människor i Sveriges åsikter? Baserat på att några råkar titta extra på dig när du spatserar med ditt munskydd?

Baseras på att nästan inga har munskydd i offentliga sammanhang i Sverige.

Vad kan man dra för slutsatser om deras åsikter kring Covid då tror du?
Citera
2020-07-09, 00:53
Medlem
Testonios avatar
Citat:

Oj. Glömde svara på din fråga.

Med "dom" likställer jag "allmänheten". Trodde du fattade en sådan enkel sak.
Citera
2020-07-09, 00:54
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Danmark tog under onsdagen ett nytt steg mot ett helt öppet samhälle – nu är det tillåtet att samlas 100 personer på samma plats.

Under torsdagen kommer ett nytt besked om gränsen.

– Av allt att döma, till 99,9 procent, kommer bron öppna för alla skåningar natten mellan fredag och lördag, säger regionstyrelsens ordförande Carl-Johan Sonesson (M).
Citat:
Det känns som det är dags för bron att öppna upp, vi har ju ingen smitta på det sättet som danskarna behöver vara rädda för. Sedan kan en och annan ha det men det är inte en samhällsfara på det sättet.
https://www.expressen.se/kvallsposten/beskedet-da-oppnar-danmark-for-skaningar/

När ska Sverige börja tillåta mer än 50 personer?
Citera
2020-07-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Baseras på att nästan inga har munskydd i offentliga sammanhang i Sverige.

Vad kan man dra för slutsatser om deras åsikter kring Covid då tror du?

Att de är könslösa hens som dricker blaskig IPA och är rädda att deras skägg inte ska passa under ansiktsmasken, och att de tror att Corona är påhittat?

Är världen så svartvit för dig?
Citera
2020-07-09, 01:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Russia is currently developing 17 potential vaccines against COVID-19, a disease caused by the novel coronavirus, Russian Health Minister Mikhail Murashko said on Wednesday.

"There are 17 vaccines that have shown to be promising, and in-depth work on their development is currently underway," the minister said in an interview with Rossiya-1 channel.
Citat:
Murashko noted that every Russian citizen would decide for themselves whether they want to get vaccinated against the novel coronavirus.
https://tass.com/science/1176313

17 vaccinkandidater från Ryssland. De ligger i.
Citera
2020-07-09, 01:04
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/kvallsposten/beskedet-da-oppnar-danmark-for-skaningar/

När ska Sverige börja tillåta mer än 50 personer?

Inom 24 månader.
Citera
2020-07-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
I Hallands län är det 1 person exempelvis.
Om det du säger stämmer så är det ju extremt få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in