Citat:
Ursprungligen postat av
eyecreate
Hur känns det nu när det visar sig att coronaviruset inte motsvarar era förväntningar på död och domedag?
Jag var faktiskt väldigt förvånad när alla länder gick i lockdown och då trodde man att dödligheten var 1-2 % av de sjuka. Tänkte att, dessa ultrakapitalistiska länder går med på att ett relativt ofarligt virus sabbar ekonomin. Ja, jag fattade faktiskt ingenting. Trodde att världen skulle ha en mycket råare attityd.
Men nu när jag ser att Norge har 500 döda och Sverige 5000 börjar jag fatta. De försökte rädda situationen genom att så få som möjligt ens skulle få smittan. Köpa tid, forska, och sedan se om man kan kväva smittan. Det verkar ju som man kan. Här trodde vi att smittan skulle spridas till alla, oavsett vad vi gjorde. Vi bara gav upp. Samma som vi skulle göra om ryssen invaderade. Kapitulera dag ett.
Nu verkar det som viruset har mycket lägre dödlighet än vad de trodde först, vilket får vissa att fundera över om lockdown var rätt. Men det verkar som aktiv handling vare sig det är lockdown eller smittspårning är receptet. Att göra något. I Sverige har vi valt passivitet och uppgivenhet. Jag är själv och har alltid varit tveksam till en lockdown i Sverige, men tror att en mjuk lockdown hade varit det bästa. Iallafall för att köpa tid och lära sig om viruset. Då hade vi sett att det inte alls skulle sprida sig till alla, då hade vi inte behövt tvångssprida det och se så många dö. Jag vill naturligtvis inte se förtvivlan. Jag vill att så många som möjligt ska slippa lida och dö. Men det går att vara efterklok. Men man hade vid första antydan om att man gjort fel, försökt göra om. Ingen hade hatat FHM för detta.
Jag hade absolut inga förväntningar på antal smittade eller döda. Det var ett nytt virus så hur skulle man ens ha en aning? Jag gissade på 10 000 döda till hösten men tror du att jag är ledsen för att jag förmodligen har fel? Nej, självklart är jag glad för varje människa som slipper dö.
Däremot finns det en sak i "min" gruppering som jag ogillar. Hur man plötsligt använder människolivets helighet som argument, som politik, fast man egentligen faktiskt skiter i andra människor rätt mycket, bara man slipper se lidande med egna ögon. Det skär falskt och är inte tilltalande.