2020-07-08, 22:47
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
So, you’ve gone from “this is possible” to “the Swedish government has never said this” to “the Swedish government has said this since day one” in ten minutes.

Truly impressive.
What are you now om about?
All this is Common knowledge, No need to repeat all that here.

Maybe you have a Short memory or maybe you were abroad but I Still remember all very clearly.
Citera
2020-07-08, 22:49
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Har jobbat inom vården och man får se verkligheten för vad den är.

Det brukade inte vara såhär illa. Bara för 10 år sedan hade man en annan inställning.

Nu kan jag naturligtvis inte tala för alla sjukhus, jag bor i ett fattigt landsting (Södermanland).
Citera
2020-07-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det var uppenbart lättare att hantera coronavirus i Sverige än vad FHM trodde. De ansåg att vi behövde smitta ner folk för att klara hösten.

Om man tittar på Skåne så inser man att FHM hade fel. Skåne agerade tidigare o har väldigt låg spridning trots att få har immunitet. Skåne ligger på en fjärdedel av Stockholms nivå av smittade.

Ja FHM;s misslyckande syns snarare bara mer av detta. Inte tvärtom som vissa vill få det till.
Citera
2020-07-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ja, de smittade oss helt i onödan. Skåne hade ingen lockdown men klarade sig bättre tack vare att de agerade utan lockdown.

Helt galet att det första man tänker på när det kommer en ny smitta, att nu ska vi smitta ner hela landet.
Förstår inte, hur har Skåne agerar mot covid som skiljer sig från resten av landet? Enda jag vet är att skidsemestrar är mycket ovanligare här nere...
Citera
2020-07-08, 22:55
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jaha, nu förstår jag vad missförståndet beror på.
Du har alltså ingen som helst aning vad en IVA består av och hur denna skiljer sig från en vanlig avdelning.
Ingen aning var du bor eller hur sjukhusen agerar där, här i Sverige slänger man inte in patienter på IVA hur som helst då det är väldigt resurskrävande, det är endast väldigt allvarliga fall som hamnar där.

När jag säger intensivvård syftar jag både på vår covid-IVA och våra två covid-IMA. Även på IMA bedrivs intensivvård med eller utan respirator beroende på behov. Våra IMA är naturligtvis större än IVA och personaltätheten klart mer på riktiga IVA.

Är fortfarande osäker på hur det räknas statistiskt, för anser man inte att IMA-vården är intensivvård så blir det snett i statistiken. Men jag lutar åt med dagens siffror att man inte räknar respirator på IMA som intensivvård.
Citera
2020-07-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det intressanta i händelse av att viruset "blivit mindre aggresivt" är att man rimligtvis fortfarande kan testa positivt för viruset. Vad innebär detta för världen i stort och framförallt länderna som tryckt ner viruset genom lockdown? Tillåts samhällssmitta i det läget eller kommer man fortsätta att isolera folk och regioner? Nu spekulerar jag helt, men det kan uppstå en period av förvirring kring detta varvid vi ser extema åtgärder för ett virus som i det närmaste går att definera som en förkylning under en period. Dessutom finns det ju en enorm rädsla kring viruset bland vanligt folk. Om viruset blivit mildare, ska världens olika regeringar då gå ut och säga det? Och hur i helvete hade gemene man i världen reagerat på det efter denna vår?

Man blir inte klok på det här viruset.
Tror också att platser som sett massdöd och kollaps haft smittan under ytan sedan januari och hunnit spridas gott och fint för att PAM slå till samtidigt och då är allt redan försent.
Alltså att sthlm säkert hade 10 000 smittade om dagen i slutet februari/mars.
Men bara man hinner reagera- som Skåne här i Sverige så är det lätt att hålla stången.
Citera
2020-07-08, 23:01
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Hur många friska etniska svenskar under 70 har egentligen dött? Dödsfallen verkar till allra största delen bestå av dementa, multisjuka med hemtjänst och nyanlända äldre invandrare.

Någon som har mer detaljerad information?
I Hallands län är det 1 person exempelvis.
Citera
2020-07-08, 23:02
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det är så sjukt svårt att läsa inläggen i tråden som görs seriöst.
Jag läser hur någon armar sig över allvaret inom sjukvården, någon annan armar sig över hur illa det är ditten och datten, någon annan förstärker domedagsklubbens gråtande med något mer.
Alltså, det blir svårt att ta det hela seriöst när faktum är att totalen av hela det här spektaklet är ett par ynka procent fler döda än vanligt så här långt på året.
Min spontana tanke är att ni som ryggdunkar varandra i tråden måste vara någon form av konspirationsteoretiker som går loss på förhoppning av död och förintelse.
Hur känns det nu när det visar sig att coronaviruset inte motsvarar era förväntningar på död och domedag?
Vilket jävla skitinlägg, har du filat på det länge?
Det är tid du aldrig får tillbaka.

Hur känns det att du är tvungen att lägga ord i munnen på folk för att kunna ha den åsikten du har? Det är nog inte en jävel här som på allvar hoppas att coronaviruset ska döda så många som möjligt. Personligen önskar jag viruset åt helvete så att världen ska återgå till någon form av normalitet så fort som möjligt. Om det kräver att vi alla bär munskydd så är det en väg jag är beredd att vandra, även spårning och tvångsisolering av alla sjuka är ett alternativ.

De som inte vill erkänna pandemins allvar är kräken som inte bryr sig om sina medmänniskor. Räknas du dit?
Citera
2020-07-08, 23:08
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är inte skrivet till alla utan till den som är intresserad.
Varför inte skriva normalt till den som är intresserad?
Citera
2020-07-08, 23:09
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
När jag säger intensivvård syftar jag både på vår covid-IVA och våra två covid-IMA. Även på IMA bedrivs intensivvård med eller utan respirator beroende på behov. Våra IMA är naturligtvis större än IVA och personaltätheten klart mer på riktiga IVA.

Är fortfarande osäker på hur det räknas statistiskt, för anser man inte att IMA-vården är intensivvård så blir det snett i statistiken. Men jag lutar åt med dagens siffror att man inte räknar respirator på IMA som intensivvård.
Har postat detta ett par gånger i tråden redan men vi kan dra det igen: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/nationella-principer-for-prioritering-av-rutinsjukvard-covid19.pdf&ved=2ahUKEwiG59HEx77qAhUj0aYKHfRKBg4QF jABegQIBxAJ&usg=AOvVaw00M3LGhhn_r8h9sqPBTVOZ

https://www.icuregswe.org/riktlinjer/riktlinjer-gallande-registrering-lista/riktlinje-for-svensk-intensivvard/&ved=2ahUKEwjyv-OcyL7qAhXRXJoKHSGJBeoQFjADegQIAhAB&usg=AOvVaw1tzAi DxDiDYBNKUNAV5nwO
Citera
2020-07-08, 23:13
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Hur känns det nu när det visar sig att coronaviruset inte motsvarar era förväntningar på död och domedag?

Jag var faktiskt väldigt förvånad när alla länder gick i lockdown och då trodde man att dödligheten var 1-2 % av de sjuka. Tänkte att, dessa ultrakapitalistiska länder går med på att ett relativt ofarligt virus sabbar ekonomin. Ja, jag fattade faktiskt ingenting. Trodde att världen skulle ha en mycket råare attityd.

Men nu när jag ser att Norge har 500 döda och Sverige 5000 börjar jag fatta. De försökte rädda situationen genom att så få som möjligt ens skulle få smittan. Köpa tid, forska, och sedan se om man kan kväva smittan. Det verkar ju som man kan. Här trodde vi att smittan skulle spridas till alla, oavsett vad vi gjorde. Vi bara gav upp. Samma som vi skulle göra om ryssen invaderade. Kapitulera dag ett.

Nu verkar det som viruset har mycket lägre dödlighet än vad de trodde först, vilket får vissa att fundera över om lockdown var rätt. Men det verkar som aktiv handling vare sig det är lockdown eller smittspårning är receptet. Att göra något. I Sverige har vi valt passivitet och uppgivenhet. Jag är själv och har alltid varit tveksam till en lockdown i Sverige, men tror att en mjuk lockdown hade varit det bästa. Iallafall för att köpa tid och lära sig om viruset. Då hade vi sett att det inte alls skulle sprida sig till alla, då hade vi inte behövt tvångssprida det och se så många dö. Jag vill naturligtvis inte se förtvivlan. Jag vill att så många som möjligt ska slippa lida och dö. Men det går att vara efterklok. Men man hade vid första antydan om att man gjort fel, försökt göra om. Ingen hade hatat FHM för detta.

Jag hade absolut inga förväntningar på antal smittade eller döda. Det var ett nytt virus så hur skulle man ens ha en aning? Jag gissade på 10 000 döda till hösten men tror du att jag är ledsen för att jag förmodligen har fel? Nej, självklart är jag glad för varje människa som slipper dö.

Däremot finns det en sak i "min" gruppering som jag ogillar. Hur man plötsligt använder människolivets helighet som argument, som politik, fast man egentligen faktiskt skiter i andra människor rätt mycket, bara man slipper se lidande med egna ögon. Det skär falskt och är inte tilltalande.
Citera
2020-07-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Iva just nu = 92

Bra att det minskar på IVA. Hoppas att den andra vågen uteblir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in