Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-08, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Jag har inget över för företag som ägnar sig åt sms-lån/snabba krediter eller vad man väljer att kalla det. Om de lånar ut till personer som saknar betalningsförmåga, ja då får de skylla sig själva. Jag kan dock förstå det eftersom de tjänar pengar på räntan och påminnelseavgifter osv.

Jag skrev tidigare i tråden att jag tycker det är för lätt att låna pengar idag. Jag gillar inte fenomenet att folk lånar till allting. Sen tycker jag många som beviljas skuldsanering inte förtjänar det. Varför? Jo de lånar och är väldigt oansvariga med sin ekonomi helt enkelt eller lever ett kriminellt liv. När de blir beviljade skuldsanering tas dera egna ansvar ifrån dem.

Ska vara helt ärlig, vad som är bäst för samhällsekonomin vet jag tyvärr inte. Men folk behöver ta mer ansvar sin egen ekonomi.

QUOTE=Jannetreiber93|72195957]Jag förstår dig helt och hållet i sak men nu måste du förstå att skuldsaneringen inte finns för att vara snäll mot individen utan för att det är så enkelt att hade svårt skuldsatta fått leva på existensminimum till sin död oavsett om dem gick på soc eller inte så hade det inte funnits några incitament för att jobba vilket hade lett till uteblivna skatteintäkter med mera med andra ord alltför dyrt för samhället, nja tycker ändå skuldsaneringen är ett nödvändigt ont,[/quote]
Citera
2020-07-08, 20:06
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Jag har inget över för företag som ägnar sig åt sms-lån/snabba krediter eller vad man väljer att kalla det. Om de lånar ut till personer som saknar betalningsförmåga, ja då får de skylla sig själva. Jag kan dock förstå det eftersom de tjänar pengar på räntan och påminnelseavgifter osv.

Jag skrev tidigare i tråden att jag tycker det är för lätt att låna pengar idag. Jag gillar inte fenomenet att folk lånar till allting. Sen tycker jag många som beviljas skuldsanering inte förtjänar det. Varför? Jo de lånar och är väldigt oansvariga med sin ekonomi helt enkelt eller lever ett kriminellt liv. När de blir beviljade skuldsanering tas dera egna ansvar ifrån dem.

Ska vara helt ärlig, vad som är bäst för samhällsekonomin vet jag tyvärr inte. Men folk behöver ta mer ansvar sin egen ekonomi.

Jo, men ska kronofogden hjälpa sms-låntagarna?
Det är minst lika dåligt som att man ger folk skuldsanering.

Bekymret är att kronofogden är väldigt mäktig och i princip garanterar låneinstituten sina pengar.
Citera
2020-07-09, 00:31
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
QUOTE=Jannetreiber93|72195957]Jag förstår dig helt och hållet i sak men nu måste du förstå att skuldsaneringen inte finns för att vara snäll mot individen utan för att det är så enkelt att hade svårt skuldsatta fått leva på existensminimum till sin död oavsett om dem gick på soc eller inte så hade det inte funnits några incitament för att jobba vilket hade lett till uteblivna skatteintäkter med mera med andra ord alltför dyrt för samhället, nja tycker ändå skuldsaneringen är ett nödvändigt ont,

Jag har inte argumenterat för att skrota skuldsanering utan begränsa och framförallt behovspröva.

Om "svårt skuldsatta" väljer att inte lyfta ett finger för att de inte får skuldsanering så får de leva på existensminimum tills de trillar av. Du tror lite för gott om folk tycker jag mig kunna läsa av ditt svar.
Citera
2020-07-09, 00:42
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jo, men ska kronofogden hjälpa sms-låntagarna?
Det är minst lika dåligt som att man ger folk skuldsanering.

Bekymret är att kronofogden är väldigt mäktig och i princip garanterar låneinstituten sina pengar.

Hur menar du att kronofogden ska hjälpa sms-låntagare?

Det är inget bekymmer att kronofogden har muskler att driva in skulder, tvärtom. Bekymret är att folk lånar hej vilt. I andra hand är problemet att det är för lätt att låna pengar och kreditföretagen beviljar lån utan ordentlig kreditprövning.

Kanske ser ut som jag säger emot mig själv nu men hoppas budskapet går fram.
Citera
2020-07-09, 07:58
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag har inte argumenterat för att skrota skuldsanering utan begränsa och framförallt behovspröva.

Om "svårt skuldsatta" väljer att inte lyfta ett finger för att de inte får skuldsanering så får de leva på existensminimum tills de trillar av. Du tror lite för gott om folk tycker jag mig kunna läsa av ditt svar.

I grunden är jag för att samhället blir tuffare vad gäller skuldsanering men jag tror samtidigt det blir kontraproduktiv så länge vi har mesiga straff för brott. Jag menar att om man tvingas leva på existensminimum under resten av sitt liv, då kommer man att hitta andra vägar för att få det ekonomiskt bättre. Dessa vägar är allt som oftast kopplat till brottslig verksamhet som kommer att kosta samhället och de som drabbas av den, ännu mer.

Som jag har skrivit tidigare, så som det ser ut idag, sitter vi som sköter oss med "svartepetter" hela tiden.

// CC
Citera
2020-07-10, 09:45
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Hur menar du att kronofogden ska hjälpa sms-låntagare?

Det är inget bekymmer att kronofogden har muskler att driva in skulder, tvärtom. Bekymret är att folk lånar hej vilt. I andra hand är problemet att det är för lätt att låna pengar och kreditföretagen beviljar lån utan ordentlig kreditprövning.

Kanske ser ut som jag säger emot mig själv nu men hoppas budskapet går fram.

Nej, budskapet går inte fram, tyvärr.

Låneinstituten lånar ut hej vilt för att kronofogden driver in deras skulder.

Folk lånar för mycket för att låneinstituten lånar ut hej vilt.

Är det inte då vettigt att ge sig på grundorsaken?
Inskränka kronofogdens makt, så lånar instituten ut mer försiktigt, vilket gör att fler blir nekade.
Citera
2020-07-10, 17:53
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Nej, budskapet går inte fram, tyvärr.

Låneinstituten lånar ut hej vilt för att kronofogden driver in deras skulder.

Folk lånar för mycket för att låneinstituten lånar ut hej vilt.

Är det inte då vettigt att ge sig på grundorsaken?
Inskränka kronofogdens makt, så lånar instituten ut mer försiktigt, vilket gör att fler blir nekade.

Fetade: Det är en liten del av sanningen. Det finns en stor marknad av människor som gärna lånar utan eftertanke, ofta till konsumtion och dylikt. Jag har alla möjligheter i världen att låna oerhörda summor väldigt enkelt och snabbt, men jag gör det inte. Fan vad konstigt...

Grundproblemet är inte att kronofogden har muskler att driva in skulder. Det är att folk lånar och lyxfällanaspiranterna är oerhört duktiga på att låna pengar på alla möjliga sätt.

Fundera på: Du blir utsatt för brott, gärningsmannen blir dömd och du får ett skadestånd. Kronofogden svarar att de inte kan driva in skulden för att de inte har tillräckliga befogenheter.
Citera
2020-07-10, 19:19
Medlem
Aktieklipparns avatar
Känner en som påstår sig ha fått "skuldsanering på prov 6mån" innan
en eventuell riktig skuldsanering. Låter märkligt.. finns väl inget sånt eller?

Det märkliga är att människan tidigare haft utmätning på närmare 10.000/mån
vilket mer än väl visar att personen i fråga har betalningsförmåga.

Sjukt system vi har
Citera
2020-07-10, 19:40
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Fetade: Det är en liten del av sanningen. Det finns en stor marknad av människor som gärna lånar utan eftertanke, ofta till konsumtion och dylikt. Jag har alla möjligheter i världen att låna oerhörda summor väldigt enkelt och snabbt, men jag gör det inte. Fan vad konstigt...

Grundproblemet är inte att kronofogden har muskler att driva in skulder. Det är att folk lånar och lyxfällanaspiranterna är oerhört duktiga på att låna pengar på alla möjliga sätt.

Fundera på: Du blir utsatt för brott, gärningsmannen blir dömd och du får ett skadestånd. Kronofogden svarar att de inte kan driva in skulden för att de inte har tillräckliga befogenheter.

Det är inte enkelt att begränsa deras makt enkelt så att man inte får oönskade effekter.

Men det är där man borde jobba.
Citera
2020-07-10, 21:21
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Det är inte enkelt att begränsa deras makt enkelt så att man inte får oönskade effekter.

Men det är där man borde jobba.

Nu duckade du för det jag skrivit.
Citera
2020-07-10, 21:23
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Känner en som påstår sig ha fått "skuldsanering på prov 6mån" innan
en eventuell riktig skuldsanering. Låter märkligt.. finns väl inget sånt eller?

Det märkliga är att människan tidigare haft utmätning på närmare 10.000/mån
vilket mer än väl visar att personen i fråga har betalningsförmåga.

Sjukt system vi har

Jag har aldrig hört talas om det och hittar inte något om det KFs hemsida.
Citera
2020-07-11, 12:42
Bannlyst
Citat:

Jag tror inte gott om någon men faktum är att om svårt skuldsatta inte lyfter ett finger tills dem dör så förlorar samhället på det genom ökade bidrag och uteblivna skatteintäkter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in