2020-07-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
10000 kronorsfrågan. Vad är skillnaden mellan tingsrätten och kammarrätten?
Kammarrätten är väl en typ av "familjedomstol"
Citera
2020-07-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Eller?
Citera
2020-07-08, 17:43
Medlem
Citat:
Det är en förvaltningsdomstol.
Citera
2020-07-08, 17:47
Medlem
Citat:
Va det inte kammarrätten i Norrköping, i Esmeraldas fall?

Finns ingen. Vi har bara fyra kammarrätter, Stockholm, Göteborg, Jönlöping och Sundsvall.
Citera
2020-07-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
En sådan människa ska överhuvudtaget inte komma ut i samhället. Det är på så vis man skyddar framtida barn mot sådan ondska.
Håller med. Staten har en SKYLDIGHET att se till att våra mänskliga rättigheter skyddas, och hur gör de det när de släpper ut dömda kriminella? Nästa barn eller familj som råkar ut för CA eller CL för samma brott de döms för kan kräva staten på skadestånd. Lagen är inget skydd, men staten skjuter sig själva i foten med sådana lagar, trots goda intentioner.
Citera
2020-07-08, 18:12
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyjamashjalten
Vidare är jag förundrad varför inte CA's mamma inte blev förhörd? Hon har ju trots allt bott under samma tak?!
Eller har jag missat den delen?

Reagerade på samma sak som du. Hon är nog garanterat förhörd iallafall. Men förhöret kanske hamnade i slasken?
Citera
2020-07-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
När man läser att pojken inte vill ha hjälp med att torka sig efter toabesök och hellre sitter med "rester" i kalsongerna så undrar jag hur nedsövd han alltid har varit och vad han vet. Uppenbart så associerar han dåliga saker/beröring med sin stjärt.
Har skummat igenom hela FUP men detta missade jag. På vilken sida står detta?
Citera
2020-07-08, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Är det inte att föredra att hon då utgör så liten risk som möjligt för att återgå till den här typen av brottslighet?

En människa av den här kalibern vågar jag nog påstå är obotlig. Saknar man det minsta samvete under så grova gärningar som detta, så är det inget man plötsligt kan skaffa sig genom terapi. Man knäpper inte med fingret och blir "botad" i fall som dessa.
Citera
2020-07-08, 18:33
Medlem
Citat:
En människa av den här kalibern vågar jag nog påstå är obotlig. Saknar man det minsta samvete under så grova gärningar som detta, så är det inget man plötsligt kan skaffa sig genom terapi. Man knäpper inte med fingret och blir "botad" i fall som dessa.

https://www.svd.se/aven-psykopater-kan-botas

"Vågar jag nog påstå" bland massa andra raljeringar. Varför inte luta dig mot forskning istället? Mot bakgrund av senare forskning kan individer med psykopatiska drag med framgång nå utveckling via behandling i betendemönster. Gissar att du inte pluggat till max årskurs 9 mot bakgrund av dina tidigare inlägg baserade på högst svepande påståenden? Ett tips, uttala dig med hänvisning till forskning så ska du se att dina påståenden även får mer substans.
Citera
2020-07-08, 18:35
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:

Nej, den risken finns ju men 7-8 år är ändå en del tid för att möjliggöra en ev rehabilitering.
Citera
2020-07-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1984FTW
Finns ju ändå någon form av skam kvar i kroppen på kvinnan. I några av de första förhören så kräks hon till slut av att konfronteras med vidrigheterna hon utsatt ungarna för.

Frågan är om det är för att hon tycker att det är vidrigt eller för att hon är så skiträdd för att hon blivit påkommen.

Pojkvännen har utan tvekan varit pådrivande. Det handlar om att pojkvännen har utnyttjat tjejen till den grad att hon tappat förstånd, moral, sans och allt vad det heter. En narcissistisk kille har i detta fall kontrollerat denna tjej till den grad att han i princip haft henne runt lillfingret. Nu kommer en relevant fråga om inte allt i slutändan hänger kring tjejens samvete i form av dennes aktiva gärningar, jovisst absolut är så fallet. Men när en man med makt som i detta fall äger kvinnan från topp till två försvinner även världens samvetskval. Det jag menar är att individen då är redo att gå över lik för att blidka den andra partnern även om det strider mot dennes egna värderingar.
Citera
2020-07-08, 18:40
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Håller med. Staten har en SKYLDIGHET att se till att våra mänskliga rättigheter skyddas, och hur gör de det när de släpper ut dömda kriminella? Nästa barn eller familj som råkar ut för CA eller CL för samma brott de döms för kan kräva staten på skadestånd. Lagen är inget skydd, men staten skjuter sig själva i foten med sådana lagar, trots goda intentioner.

Hade ju varit en fin tanke men så fungerar det ju inte i verkligheten. När de sonat sina brott har de samma rättigheter och skyldigheter som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in