Citat:
Ursprungligen postat av
Pellets123
Samtidigt ska ju barnen inte ha något att skämmas över! Samhället får faan ta och skärpa till sig om offer och anhöriga ska fråntas identitet och hemort för vad förövaren är helt ensamt ansvarig för!
De är helt oskyldiga och det är allas ansvar att låta dem växa upp utan att på något sätt bli behäftade med vidrigheten som drabbat dem men på inte något sätt ÄR dem.
Och ja, snälla, snälla någon. Stäng FB och IG och allt vad det är. Hur f-n kan det saknas vilja, möjlighet och resurser i alla led (GM, åklagare, polis, soc, anhöriga) för att utföra detta!?
Angående det fetade: det är så det funkar tyvärr. Alltid, såvida inte gärningsmannen hamnar i fängelse (o då får offren ev flytta ändå när det närmar sig frigivning).
Min personliga erfarenheter är att det är enorm skillnad på vad man bör göra, och vad man faktiskt gör.
Självklart
ska offer aldrig skämmas, eller behöva gömma sig pga vad någon annan har gjort mot dem.
Men alltför ofta blir det så ändå. Att barn blir mobbade för att deras förälder sitter i fängelse, eller för att barnen är adopterade eller fosterhemsplacerade, eller att någon har hört något om barnet, o efter lite ’visklek’ är det plötsligt en sanning hos folk runt omkring.
Barn kan vara så oerhört grymma, antagligen pga att deras hjärna o konsekvenstänk inte är tillräckligt utvecklat (vilket ju är en klen tröst för den som blir utsatt).
Så jag håller absolut med dig i sak, och jag önskar av hela mitt hjärta att detta är gången som samhället bevisar mig fel, och står enade och gör allt för att se till att familjen (alltså pappa och barnen) kan bo kvar och få leva ett normalt liv som möjligt.