Här är meddelande-konversationen med Jecke:
Från Jecke:
Meddelande:
Ditt inlägg har raderats i väntan på bedömning avseende brott mot regel 1.02
Tid: 5:e juli 2020, klockan 23:10
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Ämne:
Bilan Osman påstår att Sverige var en slavnation av rang.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Texten är inte Expressens egna alster. Därmed bör Expressen inte kunna hävda upphovsrätt. Jag citerar därför Bilan Osmans inlägg i sin helhet.
Sverige har varit vithetens högborg
Bilan Osman listar fem punkter varför Black lives matter behövs i Sverige.
KULTURDEBATT. Det är absurt att leva i en samtid där rassar jämför sina utspel med tal av Martin Luther King.
.
.
.
Av Bilan Osman
Bilan Osman är skribent och föreläsare på Expo.
FOTNOT. Texten publicerades ursprungligen på Bilan Osmans Facebook-sida.
Expressen har lagt till en liten notis:
Vilket konstnärligt verk är det Bilan Osman uttrycker åsikter om?
Några funderingar kring Bilan Osmans avsky gentemot Sveriges historia:
Vad gjorde Carl von Linné som var så hemskt? Gjorde Carl von Linné någonting annat än att försöka förstå skillnaderna mellan folkslag?
Samma fråga kan ställas beträffande rasbiologin. Gjorde rasbiologerna någonting annat än att undersöka skillnaderna mellan folkslag? Ifall man vill undersöka folkslags egenskaper, är det då märkligt att man mäter människors kroppar?
Dåtidens forskare hade ju inte tillgång till samma kunskaper som vi har idag. Bristen på kunskap var ju orsaken till att forskarna försökte skaffa sig ny kunskap. Dåtidens forskare utnyttjade dom verktyg som fanns tillgängliga då.
Regel: 1.02 - Upphovsrättsskyddat material
Moderatorerna kommer rösta om huruvida inlägget bryter mot
forumets regler, och om så är fallet kan påföljden bli varning, avstängning eller bannlysning. I fall där det är helt uppenbart vilken åtgärd som är tillämplig kan åtgärden verkställas mycket kort tid efter upplagd omröstning.
Från mig:
Meddelande:
Sv: Ditt inlägg har raderats i väntan på bedömning avseende brott mot regel 1.02
Tid: 5:e juli 2020, klockan 23:37
Citat:
Jag känner till regelverket:
Citat:
Ursprungligen postat av Regelverket
1.02. Upphovsrättsskyddat material
Spridning eller publicering av upphovsrättsskyddat material utan upphovsmannens tillstånd är förbjudet.
Regeln gäller upphovsrättsskyddat material. Omfattas Bilan Osmans inlägg av upphovsrätten? Jag gjorde bedömningen att texten inte kan omfattas av upphovsrätten, eftersom Expressen inte själva har skrivit texten.
Ifall Expressen hade köpt rättigheterna till texten av Bilan Osman, så borde det ha funnits någon notis angående detta. Ingenstans i artikeln såg jag något anspråk på upphovsrätt, eller någon copyright-symbol.
På vilken grund gör du bedömningen att Bilan Osmans inlägg omfattas av upphovsrätten?
Onkel Kostia
Från Jecke:
Meddelande:
Sv: Ditt inlägg har raderats i väntan på bedömning avseende brott mot regel 1.02
Tid: 5:e juli 2020, klockan 23:52
Citat:
Inlägget är raderat i väntan på bedöning. En omröstning har startats i Outlaw, och där kommer moderatorerna att gemensamt diskutera och rösta om ifall det bryter mot regeln eller ej.
Jag kommer lägga till ditt PM till omröstningen samt eventuell annan info du vill lägga ut till ditt försvar.
Det som gör att jag pollade inlägget är att du citerade en artikel från Expressen i dess helhet. Upphovsrätten gäller nämligen oavsett om det står något särskilt om den eller inte (och allt på Expressen är skyddat av upphovsrätt om inget annat sägs). Det faktumet att det inte var Expressen som skrev artikeln betyder ingenting i sammanhanget då det fortfarande publicerades på Expressen och därmed gäller samma regler/lagar som för allt annat som publiceras på Expressen.
Från mig:
Meddelande:
Vad är upphovsrättskyddat material? Vem är upphovsrättsinnehavare?
Tid: 6:e juli 2020, klockan 00:36
Citat:
Expressen skriver ju tydligt att texten kommer från Bilan Osmans Facebook-sida. Kan Expressen göra sig till ägare av en text, bara genom att citera den? Och dessutom utan att ange att dom gör anspråk på upphovsrätt? Ifall Expressen hävdar upphovsrätt, så får dom åtminstone upplysa om det, istället för att läsarna ska gissa sig fram till att texten omfattas av upphovsrätten.
Jag övervägde att citera ett debatt-inlägg av Jimmie Åkesson som någon tidning hade publicerat. Kan upphovsrätten gälla för någonting som en politiker har skrivit i rollen som politiker? Vem äger i så fall upphovsrätten? Politikern? Eller dom tidningar som har valt att publicera politikerns inlägg?
Gäller samma sak alla insändare?
Från Jecke:
Meddelande:
Sv: Vad är upphovsrättskyddat material? Vem är upphovsrättsinnehavare?
Tid: 6:e juli 2020, klockan 00:49
Citat:
Upphovsrätten gäller för alla texter som uppnår tillräcklig verkshöjd och det är skribenten av texten som har upphovsrätten till den, men denne kan sedan ge över upphovsrätten till t ex en arbetsgivare eller så kan man tillåta andra att använda ens text, men detta gör inte att upphovsrätten därför upphör att gälla för alla andra.
Upphovsrätten gäller därför även för sådant som skrivs av politiker (men sällan sådant som skrivs av myndigheter) men där de ofta säger upp upphovsrätten för att de vill att det som de skriver ska spridas.
Upphovsrätt är det naturliga och Expressen behöver därför inte skriva ut att de hävdar upphovsrätt lika lite som någon behöver skriva ut att ett visst objekt tillhör dem. Det bara antas att allt ägs av någon såvida inget annat sägs.
Det står för övrigt längst ned på sidan (allra längst ner, strax ovanför "Mobilversion Tabletversion Webbversion"): © AB Kvällstidningen Expressen
© står för "Copyright". Och betyder att copyright (upphovsrätt) tillhör AB Kvällstidningen Expressen.
Från mig:
Meddelande:
Diskussionen angående upphovsrätt
Tid: 6:e juli 2020, klockan 11:05
Citat:
Den här diskussionen borde fortsätta i en offentlig tråd, så att alla som vill kan delta. Vad anser du om det? Var bör en sådan diskussion i så fall placeras?
Med vänlig hälsning:
Onkel Kostia
Från Jecke:
Meddelande:
Sv: Diskussionen angående upphovsrätt
Tid: 6:e juli 2020, klockan 23:20
Citat:
Vänta på att omröstningen först blir klar och därefter så kan du starta en tråd i metaforumet:
(FB) Klagomål och kritik
Se till att följa de riktlinjer som gäller för det forumet.
(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator
Från Jecke:
Meddelande:
Varning
Tid: 8:e juli 2020, klockan 01:27
Citat:
Du har fått en varning för brott mot
1.02. Upphovsrättsskyddat material.
Ämne:
Bilan Osman påstår att Sverige var en slavnation av rang.
Citat:
Texten är inte Expressens egna alster. Därmed bör Expressen inte kunna hävda upphovsrätt. Jag citerar därför Bilan Osmans inlägg i sin helhet.
Sverige har varit vithetens högborg
Bilan Osman listar fem punkter varför Black lives matter behövs i Sverige.
KULTURDEBATT. Det är absurt att leva i en samtid där rassar jämför sina utspel med tal av Martin Luther King.
.
.
.
Av Bilan Osman
Bilan Osman är skribent och föreläsare på Expo.
FOTNOT. Texten publicerades ursprungligen på Bilan Osmans Facebook-sida.
Expressen har lagt till en liten notis:
Vilket konstnärligt verk är det Bilan Osman uttrycker åsikter om?
Några funderingar kring Bilan Osmans avsky gentemot Sveriges historia:
Vad gjorde Carl von Linné som var så hemskt? Gjorde Carl von Linné någonting annat än att försöka förstå skillnaderna mellan folkslag?
Samma fråga kan ställas beträffande rasbiologin. Gjorde rasbiologerna någonting annat än att undersöka skillnaderna mellan folkslag? Ifall man vill undersöka folkslags egenskaper, är det då märkligt att man mäter människors kroppar?
Dåtidens forskare hade ju inte tillgång till samma kunskaper som vi har idag. Bristen på kunskap var ju orsaken till att forskarna försökte skaffa sig ny kunskap. Dåtidens forskare utnyttjade dom verktyg som fanns tillgängliga då.
Innan du kan skriva nya inlägg på forumet måste mottagandet av varningen bekräftas. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit varningen:
Länk
Från Jecke:
Meddelande:
Sv: Diskussionen angående upphovsrätt
Tid: 8:e juli 2020, klockan 01:33
Citat:
Omröstningen är nu avslutad och resultatet blev en varning. Vill du klaga på den så kan du ta det med
#admin eller
#admin5, alternativt så kan du ta det publikt i
(FB) Klagomål och kritik. Följ riktlinjerna för forumet och hur man klagar
(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator. Kom ihåg att ta med samtlig PM-växling i trådens startinlägg.
/Jecke
Moderator