2020-07-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Jag har haft det ganska tufft på börsen. Jag gick in ganska stort i ett mindre tech-bolag som låg minus 50 % i cirka 1,5 år. Nu har de gått upp, så jag kunde sälja ut mig till en förlust på +- 0. Har lite insyn i bolaget och vet om att det inte skulle bli ett skit av det, så lika bra. Med mina övriga innehav hade jag idag cirka 20 % avkastning på 2 år. Detta är dåligt med hänsyn till index senaste två åren. Därför sålde jag av allt, i syfte att gå in igen när det känns rätt. Det är alltså mycket för min egen skull som jag gjort det. Att få en ny start och förhoppningsvis en glädje för börsen som inte funnits tidigare.

Vid 1600 eller i januari är min plan att gå in i: H&M, EQT, Bure, Netflix, Swedbank, Balder, Blizzard, Microsoft, Mastercard och Swedish Match. Lika delar allting förutom EQT, där jag vill ha en något större del.

Eftersom jag bara är 20 år, så tror jag detta kan bli bra i det långa loppet. Läs horisont 10 år.

Jag har över 20 års erfarenhet och tyvärr så kommer du med största sannolikhet gå minus, det kostar att gå ur
Men det blir lärorikt
Eller är du the 1 %. Då blir det bra
Men om du går på magkänsla istället för en väl backtestad setup. Då får du lita på turen och på börsen ska man inte lita på turen
Positivt är att du bara är 20 , du har lång tid på dig. De e bra
Citera
2020-07-07, 21:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Vad skulle du göra? Köpa in dig i ovan citerade bolag imorgon?

Om jag var väldigt ung skulle jag:

1. Hålla käft
2. Läsa på så mycket som möjligt
3. 10% på 10 år ...
4. Hålla käft
5. Läsa på så mycket som möjligt
6. Utvärdera allt under 5 år som minst
7. Hålla käft
8. Möjligtvis skriva något smart på Flashback

Jag är nära 40, håller fortfarande käft men något utmanande när de flesta ...
Jag lär mig fortfarande och försöker hålla käft i den mån det är möjligt.

Nej, men seriöst -- försöka följa makrotrenderna på dagliga datan och ge dig fan i att i vad media och troll på Flashback skriver. Börja där så kan jag nästan garantera att det går bättre än sämre.
Citera
2020-07-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
covid-hypen är över, marknaden rullar.

Tesla kan förlora (eller öka) 20-90% på en natt,, megabolag skulle jag undvika att dunka storpott i, men sprida risk i en bransch, det skulle jag göra om aktier intresserade. Sedan skulle jag hålla mig ajour på den branschgrenen företagen är verksamma i, säker rörelse d.v.s. - mao går produkt-bolag bort. Kort sagt: ja, marknaden är volabil.
Tack för svar! Vad går inte bort?; OM nu "produktbolag gör....
Försöker läsa en del på DI, kan du rekommendera annan media?

Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Så har det alltid låtit
Du kommer få höra det för all framtid
Likt förbannat tuggar det på uppåt , världen bygger på tillväxt oavsett vad vi tycker om det
Vissa vägrar dock inse fakta , födda loosers och vill förbli

Mitt bästa ånglok i portföljen
EQT. 600 st. +95% sedan köp
Även fast världen ska gå under av Corona och övervärdering och annat svammel
Köp kvalite !!! Ju fortare du inser det desto bättre kommer du prestera
När dalar/stabiliseras EQT? Kan den öka till 350? Vad tror du och när tänker du sälja dina 600?
Vad säger du om Swedish Match, Nokia, Hansa Biopharma,Hexpol, SBB?

Ska man köpa olja, mining, tech eller medicin?
Citera
2020-07-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

1. Hålla käft
3. 10% på 10 år ...
4. Hålla käft
7. Hålla käft

Nej, men seriöst -- försöka följa makrotrenderna på dagliga datan och ge dig fan i att i vad media och troll på Flashback skriver. Börja där så kan jag nästan garantera att det går bättre än sämre.

😂😂
Bra sammanfattning !!
Man ska inte tro msn är smartare än marknaden. Det går fet bort , men utnyttja flockens beteende
Sen kommer du att gå på minst 2 feta smällar innan du fattar vad det handlar om
Ta rygg på de som lyckats i längden , alltså betydligt mer än 10 år
Läs. Läs. Läs. Läs. Allt du kommer över Instämmer till 110%
Citera
2020-07-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Tack för svar! Vad går inte bort?; OM nu "produktbolag gör....
Försöker läsa en del på DI, kan du rekommendera annan media?

När dalar/stabiliseras EQT? Kan den öka till 350? Vad tror du och när tänker du sälja dina 600?
Vad säger du om Swedish Match, Nokia, Hansa Biopharma,Hexpol, SBB?

Ska man köpa olja, mining, tech eller medicin?

Det får till något extraordinärt för att sälja EQT
När insynspersoner börjar häva ut sina aktier , då hänger jag på. ( ta rygg på de höga herrarna som lyckats ). Annars köper jag gärna mer istället
Swedish match har jag. Säljer inte
Dom andra har jag ingen koll på, men spontant känns väl Nokia väääldigt jummen i mina ögon
——
Basen i varje portfölj tycker jag ska investment bolag
4-5 st
Köp o köp mer , hela tiden
Senast redigerad av Bollkalle70 2020-07-07 kl. 22:38.
Citera
2020-07-07, 22:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Den stora frågan nu är om du köpte kring motståndet.

Jag fyllde på en tidigare post i DAX efter dess nedgång. För någon timme sedan funderade jag på att sälja av på svag vinst eller rentav förlust dock då det såg ut som en björnflagga (DAX) men såg då även att S&P500 (SPX och ES) inte hade något sådant så blev till att ligga kvar något längre och utvärdera vidare.
Nja, jag arbetar heltid och har inte tid med någon daytrading. Speciellt eftersom jag mest sitter i möten under dagen.
(Jag är mer inne på marknadsneutrala affärer med portföljer som kointegrerar).
Men ibland är det extra roligt att följa marknaden lite efter jobbet. Och ibland blir det någon liten affär. I futures. Eller optioner.

Men denna (natt och) dag bjöd ju på ovanligt mycket spänning ser jag.
kl 1:30 sker utbrott uppåt. Som haltas bryskt när man kör in i fortsättningen på gamla kanalgolvet som gällt senaste dagarna. Varvid det utbrottet omedelbart är över. Enligt erfarenhet åker man då igenom ned till golvet i nya tradingrange. Och där är vi ca 8:15. Och trillar igenom och dråsar ned i gamla solida motståndet vid 3140.
Varvid uppstuds sker och det var väl här du undrade om jag köpte. Och det hade varit ett bra köp.
Bara men inser när man skall sälja sedan.

Sedan kör den uppstudsen in i en parallel trendlinje med gamla kanalgolvet (där det stannade i fredags). Och tappar all gas.
Och en mycket intressant nedgång under 3140 sker. Varvid ordinarie marknad stänger. "mitt i" support/resistance.

Enligt "teorin" skall vi nu ned i ett tidigare golv. (Om det inte bryter upp igen. Omgående).
Och det lite intressanta här är att de golvet är synnerligen lång ned. Nu är det längre ned än Juni botten. Jag tror väl inte att vi kanar iväg så långt.
Men lite intressant är att jag ser inte så mycket motstånd på vägen. Lite svaga finns ju. Men jag ser inget mer rejält.

Vi får väl se om det bryter upp från 3140. Fortsätter vi ned blir de onekligen lite spännande.
Citera
2020-07-08, 03:19
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Veckans ånglok: spectrumone

De kommer erbjudande om att teckna 'units' snart, någon som har tankar om det?
Citera
2020-07-08, 08:57
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man har fler mediciner, och det visar sig att många dog av IVA så det har man slutat med och börjat syresätta blodet på andra sätt. Troligen har corona nära noll dödlighet typ influensa bara man gör rätt. Så antalet dödsfall kommer att vara omärkligt om bara några månader, på så sätt att de platsar i normal dödlighet. Så ärligt talat behöver man inte längre ha lockdown, inte stoppa flygresor osv. Vi får se när även politiker och WHO anser det, det är svårt att gå emot Fårskocken som är livrädfd för corona. Ju längre de tvekar att säga att corona är en vanlig influensa desto längre tid man kan tjäna pengar på börsen. Sedan återgår allt till det normala. Förutom att vi kommer att halvera våra flygningar och hotellbesök, jobba mer hemma osv vilket corona lärt oss fungerar utmärkt
Ja förutom att alla åtgärder mot corona kommer att skada ekonomin för en lång tid framöver.
Plus vad är vänsterns nästa drag mot Trump?
Citera
2020-07-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Det får till något extraordinärt för att sälja EQT
När insynspersoner börjar häva ut sina aktier , då hänger jag på. ( ta rygg på de höga herrarna som lyckats ). Annars köper jag gärna mer istället
Swedish match har jag. Säljer inte
Dom andra har jag ingen koll på, men spontant känns väl Nokia väääldigt jummen i mina ögon
——
Basen i varje portfölj tycker jag ska investment bolag
4-5 st
Köp o köp mer , hela tiden

Enig! Enligt mig är Svolder, Latour, Investor och Bure bra bolag för den långsiktige!
Citera
2020-07-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man har fler mediciner, och det visar sig att många dog av IVA så det har man slutat med och börjat syresätta blodet på andra sätt. Troligen har corona nära noll dödlighet typ influensa bara man gör rätt. Så antalet dödsfall kommer att vara omärkligt om bara några månader, på så sätt att de platsar i normal dödlighet. Så ärligt talat behöver man inte längre ha lockdown, inte stoppa flygresor osv. Vi får se när även politiker och WHO anser det, det är svårt att gå emot Fårskocken som är livrädfd för corona. Ju längre de tvekar att säga att corona är en vanlig influensa desto längre tid man kan tjäna pengar på börsen. Sedan återgår allt till det normala. Förutom att vi kommer att halvera våra flygningar och hotellbesök, jobba mer hemma osv vilket corona lärt oss fungerar utmärkt

Fast om antalet svårt sjuka skenar iväg så blir det väl brist på vårdplatser?

Med ditt scenario: är du fortfarande bear?
Citera
2020-07-08, 12:38
Medlem
Skohornets avatar
Citat:

1. Hålla käft
3. 10% på 10 år ...
4. Hålla käft
7. Hålla käft

Har själv bara sysslat med krypto innan men hade flyt och köpte min första aktie på eftermiddagen den där torsdagen i mars när det sjönk som mest. Har pluggat på distans sen dess, läst en hel del och gjort många misstag (som tur är +20% ändå för att jag kom in såpass lägligt). Men har du nåt konkret tips på material att läsa? Plöjde igenom boken Buffet rekommenderade (första personen jag kom att tänka på när jag började), "The intelligent investor" elller nåt sånt. Men tips på böcker, eller ännu bättre .pdfer/hemsidor/bloggar mottages tacksamt Har sett dig en del på forumet och du har ju uppenbarligen rätt bra koll.

Och för att hålla mig till topic så tar jag det lugnt den här veckan. Sålde av lite guld som jag köpte förra sommaren för att investera det på börsen istället. Fick loss ett 1 oz maple leaf för ca 10k SEK (omräknat till BTC vid tillfället). Helt ok ökning på mindre än ett år Tog dock emot en del då jag gillar fysiskt guld.
Citera
2020-07-08, 12:42
Medlem
AoE3#1s avatar
Hoppas att ni var en del som ryggade min rek att köpa fysiskt silver och guld. Inte än för sent.

Tavex.se för guld
guldcentralen.se för silver. Mycket billigare här än på t.ex. tavex eller liberty.

Guld har idag brutit magiska nivån 1800 dollar per ounce Kan bli raketfart mot 2500 med tanke på att USA snart meddelar att de förlänger sina "bidrag" till befolkningen samtidigt som spanien införde UBI.

Annars är börsen väldigt hackig idag. Vart både lång och kort men just nu gick jag in L på DJIA. Kan gå hursomhelst vid USAs öppning senare. Var försiktiga där ute börjar bli volatilt nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in