Citat:
Ursprungligen postat av
Myketowers
Ni TA-analytiker, kan ni inte skriva något som faktiskt är användbart och som vi mänskliga förstår nån gång. Känns som ni skriver värsta utläggen om olika scenarion och uträkningar om vad som kan hända utan att våga ta ställning till en position och garderar er istället för alla möjliga utfall.
Kan ni inte bara skriva vad ni tror börsen stänger på imorrn istället?
Det existerar aldrig någon typ av 100% utfall som är 100% säkert. Tror man det så är man ... ute och vandrar i öknen eller ute efter att skriva roliga saker på Flashback.
Utöver det finns alltid flertal scenarion beroende på vad som händer varje dag; vissa av dessa kan ligga närmare till hands än andra vid olika tidpunkter. I fredags låg t ex scenariot med en ny lägre lägsta i det lokala klustret (tänk senaste veckan) närmare till hands än det gör efter idag.
Jag är annars neutral för tillfället som jag skrivit tidigare, dvs jag tror inte särskilt mycket. På det korta perspektivet är vi tydligt inne i en sk 'pullback' (det har gått upp under en längre period varpå det går ned). Huruvida denna utvecklar sig till en faktiskt vändning av trenderna på mer än 4h-perspektivet återstår fortfarande att se (roligare än så är det inte). I den här typen av scenarion som också skulle kunna kallas konsolidering är det bästa att göra väldigt lite och mer gå på makrodatan (de långa perioderna, dvs den dagliga datan och veckodatan).
Men om du vill ha något enkelt att gå på:
1. Stängning på dagliga för t ex SPY under dess nuvarande lägsta (296) vore ganska mycket mer negativt än positivt
2. Över SMA200 på dagliga = bra, flera dagar över = ännu bättre. Flera dagar under = inte särskilt bra
3. Stängning för SPY på dagliga över 307 för att ta ut 26 junis nedgång = bra
...osv.
Du kan annars bara gå på trenderna. Oerhört tråkigt, men då har du åtminstone något att gå på. Tråkigt är oftare bättre än inte när det kommer till något mer långsiktiga investeringar.