2020-06-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Stark stängning av SPY (S&P500 ETF), +1.47%.
+0.86% över SMA200 på dagliga.

Men en bättre stängning hade dock varit att ta ut den föregående röda dagen, så blev inte riktigt fallet.

Ni TA-analytiker, kan ni inte skriva något som faktiskt är användbart och som vi mänskliga förstår nån gång. Känns som ni skriver värsta utläggen om olika scenarion och uträkningar om vad som kan hända utan att våga ta ställning till en position och garderar er istället för alla möjliga utfall.

Kan ni inte bara skriva vad ni tror börsen stänger på imorrn istället?
Citera
2020-06-29, 23:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Ni TA-analytiker, kan ni inte skriva något som faktiskt är användbart och som vi mänskliga förstår nån gång. Känns som ni skriver värsta utläggen om olika scenarion och uträkningar om vad som kan hända utan att våga ta ställning till en position och garderar er istället för alla möjliga utfall.

Det existerar aldrig någon typ av 100% utfall som är 100% säkert. Tror man det så är man ... ute och vandrar i öknen eller ute efter att skriva roliga saker på Flashback.

Utöver det finns alltid flertal scenarion beroende på vad som händer varje dag; vissa av dessa kan ligga närmare till hands än andra vid olika tidpunkter. I fredags låg t ex scenariot med en ny lägre lägsta i det lokala klustret (tänk senaste veckan) närmare till hands än det gör efter idag.

Jag är annars neutral för tillfället som jag skrivit tidigare, dvs jag tror inte särskilt mycket. På det korta perspektivet är vi tydligt inne i en sk 'pullback' (det har gått upp under en längre period varpå det går ned). Huruvida denna utvecklar sig till en faktiskt vändning av trenderna på mer än 4h-perspektivet återstår fortfarande att se (roligare än så är det inte). I den här typen av scenarion som också skulle kunna kallas konsolidering är det bästa att göra väldigt lite och mer gå på makrodatan (de långa perioderna, dvs den dagliga datan och veckodatan).

Men om du vill ha något enkelt att gå på:
1. Stängning på dagliga för t ex SPY under dess nuvarande lägsta (296) vore ganska mycket mer negativt än positivt
2. Över SMA200 på dagliga = bra, flera dagar över = ännu bättre. Flera dagar under = inte särskilt bra
3. Stängning för SPY på dagliga över 307 för att ta ut 26 junis nedgång = bra

...osv.

Du kan annars bara gå på trenderna. Oerhört tråkigt, men då har du åtminstone något att gå på. Tråkigt är oftare bättre än inte när det kommer till något mer långsiktiga investeringar.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-29 kl. 23:37.
Citera
2020-06-29, 23:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Stark stängning av SPY (S&P500 ETF), +1.47%.
+0.86% över SMA200 på dagliga.

Men en bättre stängning hade dock varit att ta ut den föregående röda dagen, så blev inte riktigt fallet.
Går en stödlinje (som också är ett ben i en expanderande triangel) som har gällt under halva juni, (ES futures) som vi var ned och studsade på när futures öppnade på söndakväll. Vi har studsat på den sedan 24 Juni. Men idag så har vi rört oss från den. Möjligen är det färdigstudsat för en tid. Gjordes ett upp-försök den 25 juni men det orkade bara en bit.

Nu stängde vi mitt på en stöd/motståndslinje som gällt hela juni. Går vi över den så är nog vägen öppen fram till ca 3140 där övre benet i den expanderande triangeln går. Finns i sig ett motstånd på vägen men ser inte det som speciellt starkt.

Jag hade nog trott att vi skulle ned och testa Juni low men just nu var visst bulls för starka.
Nåja. Upp till 3140 blir en hygglig affär.
Citera
2020-06-29, 23:47
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, men om du får signaler om marknaden så du kan market-tima med framgång så är du en unik människa.

Det är inte så omöjligt att ha en uppfattning om marknadens riktning som du tror. Det där är mest en vandringssägen som har bankats in i medvetandet av marknadskrafter som vill att du ska tro att det är omöjligt att tajma.

Inget kommer dock gratis, det krävs ett gediget arbete. Ett arbete som jag inbillar mig att få är beredda att ta. Det är betydligt enklare att månadsköpa indexfonder..
Citera
2020-06-29, 23:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Går en stödlinje (som också är ett ben i en expanderande triangel) som har gällt under halva juni, (ES futures) som vi var ned och studsade på när futures öppnade på söndakväll. Vi har studsat på den sedan 24 Juni. Men idag så har vi rört oss från den. Möjligen är det färdigstudsat för en tid. Gjordes ett upp-försök den 25 juni men det orkade bara en bit.

Nu stängde vi mitt på en stöd/motståndslinje som gällt hela juni. Går vi över den så är nog vägen öppen fram till ca 3140 där övre benet i den expanderande triangeln går. Finns i sig ett motstånd på vägen men ser inte det som speciellt starkt.

Jag hade nog trott att vi skulle ned och testa Juni low men just nu var visst bulls för starka.
Nåja. Upp till 3140 blir en hygglig affär.

Ser inget särskilt stöd utom det faktum att en högre lägsta skapats (om man inte ser riktigt långt bak), däremot är det svårt att inte se den tydligt negativa kanal som påbörjades 23 juni.

Annars, ja -- nivån kring 3140 blir viktig (stängning över 3080 skulle dock jag säga), men först ut är att bryta den negativa kanalen:
https://i.imgur.com/9qCfDzC.png
ES @ 4h

Jag trodde också på en test av juni low, men om nuvarande lägsta står sig från idag är det dock ett ganska gott tecken. Fortfarande vad som nästintill är en 'trippel-topp' långt upp (runt 3147) dock, men det är något av ett senare problem.
Citera
2020-06-30, 00:31
Medlem
soucus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Starkt tips. Tackar

🖕
Du höll den för länge. Gick ju upp typ 35% på tre veckor efter att jag skrev det där.

Men ja jävlar vilken soppa!
Trodde absolut att det kunde finnas lite skit i Asien som man ändå kunde städa upp.
Men det här som rullar upp... jisses
Citera
2020-06-30, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Det är inte så omöjligt att ha en uppfattning om marknadens riktning som du tror. Det där är mest en vandringssägen som har bankats in i medvetandet av marknadskrafter som vill att du ska tro att det är omöjligt att tajma.

Inget kommer dock gratis, det krävs ett gediget arbete. Ett arbete som jag inbillar mig att få är beredda att ta. Det är betydligt enklare att månadsköpa indexfonder..

Det finns seriös forskning på det och även på daytrading. Har jag hört.

Att tro att man som småsparare kan spöa de större finanshusens kompetens och datoranalys är högmod.

Just sayin'...
Citera
2020-06-30, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soucu
Du höll den för länge. Gick ju upp typ 35% på tre veckor efter att jag skrev det där.

Men ja jävlar vilken soppa!
Trodde absolut att det kunde finnas lite skit i Asien som man ändå kunde städa upp.
Men det här som rullar upp... jisses

Skojade Det är lugnt jag storsatsade inte direkt, köpte en aktie för typ 700 haha

Varenda gång jag chansar på ngt sånt här kursar bolagen.. ville mest testa Flashback-tipsen och det gick som förväntat
Citera
2020-06-30, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers

Det är en klassiker inom börsvärlden, att slänga sig med en massa coola fina utryck och analyser som aldrig stämmer. Scrolla förbi bara, hitta din egna Analys/strategi och kör på det bolag du verkligen tror på. Marknaden går inte att förutspå, tänk långsiktigt.
Citera
2020-06-30, 07:10
Medlem
AoE3#1s avatar
Veckans potentiella raket: compare-it.gått från 8kr till 0.6 och negativa trenden ser ut att ha brutits. Extrwmt låg free float = efter 1kr går den nog upp till 3kr på direkten när alla giriga ska in. Tog position igår på 0.77

Veckans ånglok: spectrumone & wnt research. Small cap👌 bägge verkar ha påbörjat fina rekyler med helt okej omsättning igår
Citera
2020-06-30, 09:26
Medlem
Citat:
Det existerar aldrig någon typ av 100% utfall som är 100% säkert. Tror man det så är man ... ute och vandrar i öknen eller ute efter att skriva roliga saker på Flashback.

Utöver det finns alltid flertal scenarion beroende på vad som händer varje dag; vissa av dessa kan ligga närmare till hands än andra vid olika tidpunkter. I fredags låg t ex scenariot med en ny lägre lägsta i det lokala klustret (tänk senaste veckan) närmare till hands än det gör efter idag.

Jag är annars neutral för tillfället som jag skrivit tidigare, dvs jag tror inte särskilt mycket. På det korta perspektivet är vi tydligt inne i en sk 'pullback' (det har gått upp under en längre period varpå det går ned). Huruvida denna utvecklar sig till en faktiskt vändning av trenderna på mer än 4h-perspektivet återstår fortfarande att se (roligare än så är det inte). I den här typen av scenarion som också skulle kunna kallas konsolidering är det bästa att göra väldigt lite och mer gå på makrodatan (de långa perioderna, dvs den dagliga datan och veckodatan).

Men om du vill ha något enkelt att gå på:
1. Stängning på dagliga för t ex SPY under dess nuvarande lägsta (296) vore ganska mycket mer negativt än positivt
2. Över SMA200 på dagliga = bra, flera dagar över = ännu bättre. Flera dagar under = inte särskilt bra
3. Stängning för SPY på dagliga över 307 för att ta ut 26 junis nedgång = bra

...osv.

Du kan annars bara gå på trenderna. Oerhört tråkigt, men då har du åtminstone något att gå på. Tråkigt är oftare bättre än inte när det kommer till något mer långsiktiga investeringar.

Hela syftet med en teknisk analys är väl att skaffa sig någon typ av fördel baserad på datan och trender och agera därefter.

Det känns som de flesta sitter och skriver flera stycken på kinesiska för att till slut komma fram till att det kan gå hursomhelst egentligen.. zZZzzzZZzz
Citera
2020-06-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Det är en klassiker inom börsvärlden, att slänga sig med en massa coola fina utryck och analyser som aldrig stämmer. Scrolla förbi bara, hitta din egna Analys/strategi och kör på det bolag du verkligen tror på. Marknaden går inte att förutspå, tänk långsiktigt.

Ja jo jag har märkt det. Man blir lite nyfiken om det faktiskt ger dem något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in