Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Han var journalist och skrev kritiskt om regeringen.
Fängslad, ingen rättegång och det är svårt att ens få reda på om han lever.
Är det du vill ska hända journalister?
Ja han kallade sig journalist och skrev kritiskt om regeringen. Vilket var förbjudet. Varvid han fick ett straff. Så går det till i världen.
Han var inte bara journalist förresten, utan även delägare i den eritreanska tidningen. Han hade Eritrianskt medborgarskap och greps enligt eritreanska lagar som förrädare.
Jag är inte imponerad av aktivister. De går utanför rättssystemet. Även i Sverige. Det finns lagar, dem får man följa oavsett vad man tycker om dem. Eller arbeta politiskt för förändring. Allt annat ger kaos.
Precis som med djurrättsaktivisterna i Sverige. De tar sig rätten att skada enskilda lantbrukare. Då kan rimligen lantbrukarna gå ihop och dräpa aktivisterna. Samma sak. Lagarna gäller inte mig. I’m on a mission.
På din fråga om jag vill att detta ska hända svenska journalister är det enkla svaret, ja, många av dem. De kan - och de kommer - enligt rimliga bedömningar framöver att betraktas som förrädare.
Att den svenska journalistkåren inte tar öppen strid för Dawitts och nu Betlehem sak beror på att de har fullt upp med sin egen skit och inte klarar mer buller. Efter att ha målat in sig intellektuellt och moraliskt i ett hörn är de nu totalförlamade och tvingas se på när nymedia rusar förbi som ett expresståg.