2020-07-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så låt mig se om jag har förstått detta korrekt.

Vi marscherar med stormsteg mot bred immunitet i befolkningen. Antalet fall ökar dramatiskt samtidigt som antalet döda per dag och antalet intensivvårdade går ner mot obefintliga, vilket starkt tyder på att det är rätt personer som får viruset, alltså den majoritet som klarar sig. Och ändå sitter somliga här och varnar för den kommande domedagen? Förstår ni varför ni kallas alarmister?

Vi har valt den enda långsiktiga vägen.

Hur känns det på den vägen med över 5000 döda, för mycket smitta i samhället för att spåra, eller ens testa för man har inte kommit upp till det antal man lovat? Och vara satt i karantän av andra länder? Jämför då med våra nordiska grannar med låga dödstal, lågt antal smittade, lågt antal på sjukhus och IVA. Vore också intressant att se lite siffror på hur många som vi har i lång rehab jämfört med våra grannländer.
Citera
2020-07-06, 19:12
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jajamen. Ha en gasmask/FFP3 på dig. Plus skyddsglasögon och handskar. Peta dig inte i ögat/näsan/munnen och lev på som vanligt.

Ja men om man ska leva så får man inte immunitet mot något, man blir som en inföding isolerad på en ö som till slut dör av en vanlig förkylning. Folk får säga vad de vill om studier på antikroppar och T-celler, jag tror immunförsvaret fixar det, det finns till och med de som överlever ebola och blir immuna, varför skulle inte det här funka likadant som alla andra virus?
Citera
2020-07-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja men om man ska leva så får man inte immunitet mot något, man blir som en inföding isolerad på en ö som till slut dör av en vanlig förkylning. Folk får säga vad de vill om studier på antikroppar och T-celler, jag tror immunförsvaret fixar det, det finns till och med de som överlever ebola och blir immuna, varför skulle inte det här funka likadant som alla andra virus?

Så vitt jag vet har ingen ännu blivit immun mot snuva. Som oftast förorsakas av Corona-virus.
Citera
2020-07-06, 19:17
Medlem
Citat:

Huvudsaken är att man inte dör av Corona. Det kvittar det om man dör av vinterkräksjukan, influensan, hjärtinfarkt eller vad som helst. Det hemska är om det är just C19 som dödar en.

Hellre dör man faktiskt av lugncancer än C19. Det är därför vi måste hjälpa patienter så att de själva kan välja vad de ska dö av. Lunginflammation tycks också låta mer lockande, eftersom folk vägrar att vaccinera sig utan låter "ödet bestämma".
Citera
2020-07-06, 19:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Huvudsaken är att man inte dör av Corona. Det kvittar det om man dör av vinterkräksjukan, influensan, hjärtinfarkt eller vad som helst. Det hemska är om det är just C19 som dödar en.

Hellre dör man faktiskt av lugncancer än C19. Det är därför vi måste hjälpa patienter så att de själva kan välja vad de ska dö av. Lunginflammation tycks också låta mer lockande, eftersom folk vägrar att vaccinera sig utan låter "ödet bestämma".

#bytstrateginu kanske är att skjuta alla covidsjuka och ändra vårt sätt att mäta dödligheten i covid (från "med" till "av") så har vi löst problemet.

Lex Nordkorea.
Citera
2020-07-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så vitt jag vet har ingen ännu blivit immun mot snuva. Som oftast förorsakas av Corona-virus.

"Vid andra coronavirus-infektioner såsom SARS och MERS har man sett att vissa personer förlorar sina antikropparna efter några år, andra har kvar sina antikroppar i minst 17 år."
Citera
2020-07-06, 19:23
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Exakt, men vi dör inte för vi har immunförsvar. Om man aldrig blivit infekterad av förkylning innan och är 80+, tro fan man kan dö av en vanlig snuva också. Det är klart man får någon slags immunitet annars kan mänskligheten ta en sista sup och säga hejdå.
Citera
2020-07-06, 19:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
hur långt avstånd skall det vara då? är det då någon nyser eller hostar???

Ja, fast det kommer ju ut även vid vanlig andning också, men då kommer det inte så långt. En meter kanske. Två meter är ett bra säkerhetsavstånd, men om någon skulle hosta eller nysa rakt ut med kraft, kan man behöva vara på fyra meters avstånd.
Citera
2020-07-06, 19:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Exakt, men vi dör inte för vi har immunförsvar. Om man aldrig blivit infekterad av förkylning innan och är 80+, tro fan man kan dö av en vanlig snuva också. Det är klart man får någon slags immunitet annars kan mänskligheten ta en sista sup och säga hejdå.

Helt omöjligt är det i och för sig inte, att det en dag kan komma ett smittämne - kanske från rymden med en meteorit, eller kanske från en grotta som rasade igen för flera miljoner år sedan - som våra immunförsvar faktiskt inte kan lära sig att tillverka antikroppar emot. För att komponenterna helt enkelt inte finns i verktygslådan. Men knappast ett coronavirus, som uppstått på jorden i nutid.
Citera
2020-07-06, 19:38
Medlem
jack.danielss avatar
Varför uppdaterar inte worldometer med svenska siffror längre? Och när det väl sker skiljer sig siffrorna kraftigt från c19.se!

Försöker nordkorea regimen mörka siffrorna för resten av världen?
Citera
2020-07-06, 19:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag undrar vad som händer i höst. Får vi en andra våg?

Verkar ju inte vara många som har antikroppar. Kan många vara naturligt immuna ändå? Om inte känns ju risken för en andra våg som väldigt stor.
Citera
2020-07-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag undrar vad som händer i höst. Får vi en andra våg?

Verkar ju inte vara många som har antikroppar. Kan många vara naturligt immuna ändå? Om inte känns ju risken för en andra våg som väldigt stor.

There has been no evidence that would point to the existence of any natural immunity.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in