2020-07-08, 11:56
Medlem
Jag förstår inte riktigt varför så många är emot vaccin... Det är ju typ bara en som haft negativa effekter, den mot svininfluensa. Och då i en försvinnande liten bråkdel av de vaccinerade.

Chanserna är alltså rätt goda att ett coronavaccin kommer att vara harmlöst.
Citera
2020-07-08, 11:56
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Sverige har liknande antikroppsnivåer som Spanien, och ungefär samma dödstal per capita. Vad är det som är så unikt med Sverige, annat än det nationalchauvinistiska skrytet över ett misslyckande?

Inget.

Men Svenska regeringen målade in sig i ett hörn och gör allt för att fixa Sverige bilden.

Helt plötsligt så blev vi immuna, folk slutade dö och man har mindre smittspridning fast man har öppet.
Citera
2020-07-08, 11:58
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea

Helt plötsligt så blev vi immuna, folk slutade dö och man har mindre smittspridning fast man har öppet.
Det är väl bra ?
Citera
2020-07-08, 12:04
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det är väl bra ?

Bara om det nu skulle stämma med verkligheten.

För mig är det skillnad på att ge ett sken på att det ser bra ut och att det är verkligen bra.

Löfven plan är ju ganska så genomskinlig. Få ner siffrorna så alla andra öppnar upp igen före den 15 Juli. Och om det sprider sig i övriga länder så är det inte vårat fel helt enkelt för att vi fick ner siffrorna.

Förvånar mig inte heller om det är bara ett spel för kullisen och att det ökar, men de kommer säga att det är en andra våg som har kommit istället

Men sådant är som märks inom en snar framtid.

Corona är inte precis ett virus som man kan skjuta under mattan som med invandringen och hoppas på det bästa.
Citera
2020-07-08, 12:08
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Bara om det nu skulle stämma med verkligheten.

För mig är det skillnad på att ge ett sken på att det ser bra ut och att det är verkligen bra.

Löfven plan är ju ganska så genomskinlig. Få ner siffrorna så alla andra öppnar upp igen före den 15 Juli. Och om det sprider sig i övriga länder så är det inte vårat fel helt enkelt för att vi fick ner siffrorna.

Förvånar mig inte heller om det är bara ett spel för kullisen och att det ökar, men de kommer säga att det är en andra våg som har kommit istället

Men sådant är som märks inom en snar framtid.

Corona är inte precis ett virus som man kan skjuta under mattan som med invandringen och hoppas på det bästa.
Så det du menar är att FHM just nu mörkar med antal döda,smittade och IVA ?
Citera
2020-07-08, 12:09
Medlem
gloffgloffs avatar
"När allt fler semesterfirare samlas på Öland respekterats inte rekommendationerna om avstånd.

Nu varnar länsstyrelsen i Kalmar för trängseln på turistön.

Samtidigt reser folk till Gotland – trots att de har symtom, "

Larm från stränderna på turistön: ”Glömmer bort”
https://www.expressen.se/kvallsposten/larm-fran-stranderna-pa-turiston-glommer-bort-/
Citera
2020-07-08, 12:12
Medlem
Citat:
The Lancet kommer med en rapport om Spaniens antikroppar.

Fast i Sverige har vi redan besegrat viruset och har snart immunitet över hela landet.

Bäst och mest unik i hela världen!

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31483-5/fulltext

Deras conclusion är att:
1. Det finns stora regionala skillnader i antikroppar beroende på låg eller hög smittspridning i vissa områden.
2. En av tre var asymptomatiska
3. Det var ett lågt antal som hade antikroppar i Spanien generellt, ca 5% (även i områden som haft hög smitta)
Citera
2020-07-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"När allt fler semesterfirare samlas på Öland respekterats inte rekommendationerna om avstånd.

Nu varnar länsstyrelsen i Kalmar för trängseln på turistön.

Samtidigt reser folk till Gotland – trots att de har symtom, "

Larm från stränderna på turistön: ”Glömmer bort”
https://www.expressen.se/kvallsposten/larm-fran-stranderna-pa-turiston-glommer-bort-/

Om det är ok att jobba med milda symtom är det väl ok att resa? Förstår inte varför FHM tycker olika om dessa saker.
Citera
2020-07-08, 12:16
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Så det du menar är att FHM just nu mörkar med antal döda,smittade och IVA ?

Mörkning har det varit hela tiden med tanke på att alla inte testas för Covid19, och om det har gått över 30 dagar så blir de inte registrerade.

FHM gick ut tidigt med att de samkör personnummer med regionerna för att fastställa dödssiffra. Alla som inte blir testade blir då inte registrerade helt enkelt. Se de som har dött t ex av hjärtattack på ett äldreboende, de blir inte testade utan registrerad som hjärtattack oavsett om de hade corona eller inte.

Så dödssiffran är högre än vad som presenteras.

FHM ville använda överdödligheten för att fånga in dessa som de missar.

Säger väl sig självt hur korkat det är.

IVA minskar, men som jag har hört så har de gjort speciella avdelningar på äldrevården istället för att skicka dem på IVA. Hey man, vi har ju noll insyn längre så vi får helt enkelt utgå från vad staten säger.

Men att vi ska lita på staten som inte ens vill visa transparens överhuvudtaget är halvt skrämmande.
Citera
2020-07-08, 12:20
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/varlden/nar-fem-personer-dog-pa-tva-dagar-var-det-tufft-jag-var-tvungen-att-ga-undan-och-samla-mig/

Återigen: Jag försvarar INTE Sveriges höga dödsantal, det har jag inte sett någon ha gjort. Men det är nästan märkligt att det inte pratas mer om läget i Belgien. Belgien är till ytan mindre än Stockholm och har ändå högre dödsantal om vi räknar totala siffror. Denna artikel är mycket läsvärd tycker jag.
Citera
2020-07-08, 12:21
Medlem
gloffgloffs avatar
Oj!

(EDIT: Ännu viktigare med munskydd inomhus, publika miljöer och lokaltrafik!)

"Organisationen [WHO] medger att nya bevis pekar på att coronaviruset sprids luftburet i högre grad än man tidigare föreslagit, men säger samtidigt att detta behöver utredas ytterligare:

– Risken för luftburen smitta i offentliga sammanhang, särskilt i väldigt specifika förhållanden, där det är trångt, slutet, och dålig ventilation, som beskrivits, kan inte uteslutas, sa Benedetta Allegranzi, vid WHO:s tekniska avdelning för infektionsprevention, vid en pressbriefing i Genève under tisdagen."

WHO medger att nya bevis pekar mot luftburen smitta
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3Qwwg/who-medger-att-nya-bevis-pekar-mot-luftburen-smitta
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-08 kl. 12:23.
Citera
2020-07-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är olika befolkningsmängd också såklart,

det var ett bra diagram urgt la in som visar förloppet:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..2020-04-22&casesMetric=true&totalFreq=true&smoothing=0&cou ntry=SWE~NOR&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja vi kommer inte bli av med viruset så länge våra gränser är öppna. Fattar ju vilket stolpskott som helst

Men det gäller ju 100% av världens länder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in