2020-07-06, 18:48
Medlem
Ny studie om Covid 19 och dess påverkan på den manliga reproduktionsfunktionen:

"Abnormal sex hormone secretion among COVID-19 patients, suggesting that attention should be paid to reproductive function evaluation in the follow-up."

Källa:
https://flutrackers.com/forum/forum/welcome-to-the-scientific-library/pathological-findings/875404-j-med-virol-evaluation-of-sex-related-hormones-and-semen-characteristics-in-reproductive-aged -male-covid-19-patients

Så mycket vi ännu inte vet, och ändå så låter vi smittan brisera genom hela Sverige. Det är ett stort ansvar våra myndigheter och vår regering har nu.
Citera
2020-07-06, 18:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Kan du berätta nu en gång för alla vilka handlingar du anser att du borde ha fått ge ditt medgivande till.

Att du borde fått gett ditt medgivande till experimentet är inget svar. Berätta exakt vilka handlingar.

Du kallar mig trög? Läs igenom lancet-artikeln så kanske det går upp ett liljeholmens för dig!
Citera
2020-07-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är tegnells eget lilla flockimmunitetsexperiment i petriskålen Sverige, du och jag är labbråttorna, du frivilligt och jag ofrivilligt. 5400 andra ofrivilliga fick sätta livet till.

Edit:
En artikel i The Lancet nämner att det är oetiskt.

Femtioelftegången: du behöver inte delta ofrivilligt. Du är tillåten att ha så mycket munskydd/mask du önskar.
Citera
2020-07-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The idea being that that open windows will transport the infected air out from the room before it becomes a serious issue that can lead to infection of classmates. Being out of the way of the airflow to these windows would therefore be optimal.

But honestly, I don’t know. I think it’s a tricky situation that I would have personally recommended against.
Yeah, me too but my school is saying that we have to go back to school in August and Im freaking out considering that I have a 70+ year old relative living with me that is the in risk group
Citera
2020-07-06, 18:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Femtioelftegången: du behöver inte delta ofrivilligt. Du är tillåten att ha så mycket munskydd/mask du önskar.

Det har jag. Kan jag ha så mycket kontakter med folk som jag önskar också, utan risk för smitta?
Citera
2020-07-06, 18:54
Medlem
Citat:
Det har jag. Kan jag ha så mycket kontakter med folk som jag önskar också, utan risk för smitta?

Jajamen. Ha en gasmask/FFP3 på dig. Plus skyddsglasögon och handskar. Peta dig inte i ögat/näsan/munnen och lev på som vanligt.
Citera
2020-07-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Om du anstränger dig att läsa lite så ser du alla mina åsikter kring detta.

Jag har läst det du skriver. Du TROR att flock-immunitet skall uppstå. Utifrån det vi vet: Vad får dig att tro det?
Våra nordiska grannar kan ju knappast ha flock-immunitet, men ändå sjunker deras smitto- och dödstal mycket snabbare än våra.

Järva, vårt "värst utsatta" område: Har dom uppnått flock-immunitet?

Finns det NÅGOT enda ställe världen som uppnått flock-immunitet?

Som sagt: Du TROR, du kanske till och med HOPPAS. Fast det är ju en riktigt dålig strategi om du inte kan visa på NÅGOT som tyder på att det skulle kunna uppstå. Hittills finns inga bevis alls, någonstans i världen. Inte så vitt jag vet.
Länka gärna om du vet bättre.
Citera
2020-07-06, 18:55
Avslutad
Citat:
Du kallar mig trög? Läs igenom lancet-artikeln så kanske det går upp ett liljeholmens för dig!
Du kan alltså inte berätta vilka handlingar du anser att du borde ha fått ge ditt medgivande till? Inte en susning? Trodde väl det.
Citera
2020-07-06, 18:58
Medlem
arbetets avatar
Man får väl anta att the Lancet inte publicerar vad som helst, eller?

Seroprevalensstudie över SARS-CoV-2 i Spanien visar på 3.7% till 6.2% med runt 10% i delar av Madrid:

Prevalence of SARS-CoV-2 in Spain (ENE-COVID): a nationwide, population-based seroepidemiological study

Published:July 06, 2020
Background

Spain is one of the European countries most affected by the COVID-19 pandemic. Serological surveys are a valuable tool to assess the extent of the epidemic, given the existence of asymptomatic cases and little access to diagnostic tests. This nationwide population-based study aims to estimate the seroprevalence of SARS-CoV-2 infection in Spain at national and regional level.
/.../
Findings

Seroprevalence was 5·0% (95% CI 4·7–5·4) by the point-of-care test and 4·6% (4·3–5·0) by immunoassay, with a specificity–sensitivity range of 3·7% (3·3–4·0; both tests positive) to 6·2% (5·8–6·6; either test positive), with no differences by sex and lower seroprevalence in children younger than 10 years (<3·1% by the point-of-care test). There was substantial geographical variability, with higher prevalence around Madrid (>10%) and lower in coastal areas (<3%). Seroprevalence among 195 participants with positive PCR more than 14 days before the study visit ranged from 87·6% (81·1–92·1; both tests positive) to 91·8% (86·3–95·3; either test positive). In 7273 individuals with anosmia or at least three symptoms, seroprevalence ranged from 15·3% (13·8–16·8) to 19·3% (17·7–21·0). Around a third of seropositive participants were asymptomatic, ranging from 21·9% (19·1–24·9) to 35·8% (33·1–38·5). Only 19·5% (16·3–23·2) of symptomatic participants who were seropositive by both the point-of-care test and immunoassay reported a previous PCR test.

Interpretation

The majority of the Spanish population is seronegative to SARS-CoV-2 infection, even in hotspot areas. Most PCR-confirmed cases have detectable antibodies, but a substantial proportion of people with symptoms compatible with COVID-19 did not have a PCR test and at least a third of infections determined by serology were asymptomatic. These results emphasise the need for maintaining public health measures to avoid a new epidemic wave.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31483-5/fulltext

Ingen ökning av antikroppar bland befolkningen sedan tidigare undersökning.

I Spanien tror inte de ansvariga på flockimmunitet.
Citera
2020-07-06, 18:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du kan alltså inte berätta vilka handlingar du anser att du borde ha fått ge ditt medgivande till? Inte en susning? Trodde väl det.

Att jag ska behöva vara med i Tegnells flockimmunitetsexperiment, vilket jag inte vill. Hade dåren dragit i handbromsen direkt så hade vi varit i en bättre situation nu. Vad är det du inte fattar?
Citera
2020-07-06, 19:02
Avslutad
Citat:
Att jag ska behöva vara med i Tegnells flockimmunitetsexperiment, vilket jag inte vill. Hade dåren dragit i handbromsen direkt så hade vi varit i en bättre situation nu. Vad är det du inte fattar?
Jag vill veta vilka handlingar du anser att du borde fått ge ditt medgivande till.

Att du inte vill vara med i experimentet är inget svar på frågan vilka handlingar du anser att du borde fått ge ditt samtycke till.
Citera
2020-07-06, 19:07
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Ja, och det har många också gjort. Även hållit sina barn hemma från skolan hela vårterminen. Även hämtat hem sina gamla föräldrar från äldreboenden.

De har klarat sig från smittan, de har räddat livet på sina gamla föräldrar.

Nu är det dags för dem att straffas. Skolor kommer att bötfälla föräldrar. Resten av världen betraktar oss med misstänksamhet, vi är som pestsmittade, portade från många länder.

Tack så mycket FHM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in