Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Nästa val blir nu nästan helt ett val om invandringspolitiken. Skillnaderna mellan de båda blocken i denna fråga kommer att vara astronomiska och det är tveksamt om det blir tid för någon annan fråga i valdebatten.
Det ska bli intressant att se vad KD gör nu. Kommer de visa sina rätta färger och göra upp med Löfven eller lämna som Moderaterna? Om de skriver under den slutliga uppgörelsen så kan de knappast gå till val tillsammans med Moderaterna och då klarar de inte riksdagsspärren, vilket vore det bästa för Sverige.
Intressant också att Moderaterna inte vågade vara kvar i kommittén efter att SD hoppat av. SD håller i taktpinnen i den här frågan.
Jo. Det här tror jag kommer att leda till fullständigt panik inom (S) i närtid. Tror att det kan komma en rätt stor "flyktingvåg" under hösten då folk börjar fly för sina liv över Öresundsbron eftersom de inte längre anser att Syrier har flyktingskäl och då drar in uppehållstillstånden.
Dessutom lär det vara stor besvikelse inom LO-leden efter beskeden. De lär sätta press på Löfven. Skulle inte förvåna mig alls om det blir full panik inom (S) och en ny tvärvändning om ett par veckor.
Hursomhelst blev det just klatr att migrationen blir den helt avgörande frågan i nästa val. Det bådar gott för chanserna till en (M)-(SD) regering. Skulle inte förvåna mig alls om det blir majoritet utan (KD).