2020-07-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nästa val blir nu nästan helt ett val om invandringspolitiken. Skillnaderna mellan de båda blocken i denna fråga kommer att vara astronomiska och det är tveksamt om det blir tid för någon annan fråga i valdebatten.

Det ska bli intressant att se vad KD gör nu. Kommer de visa sina rätta färger och göra upp med Löfven eller lämna som Moderaterna? Om de skriver under den slutliga uppgörelsen så kan de knappast gå till val tillsammans med Moderaterna och då klarar de inte riksdagsspärren, vilket vore det bästa för Sverige.

Intressant också att Moderaterna inte vågade vara kvar i kommittén efter att SD hoppat av. SD håller i taktpinnen i den här frågan.

Jo. Det här tror jag kommer att leda till fullständigt panik inom (S) i närtid. Tror att det kan komma en rätt stor "flyktingvåg" under hösten då folk börjar fly för sina liv över Öresundsbron eftersom de inte längre anser att Syrier har flyktingskäl och då drar in uppehållstillstånden.

Dessutom lär det vara stor besvikelse inom LO-leden efter beskeden. De lär sätta press på Löfven. Skulle inte förvåna mig alls om det blir full panik inom (S) och en ny tvärvändning om ett par veckor.

Hursomhelst blev det just klatr att migrationen blir den helt avgörande frågan i nästa val. Det bådar gott för chanserna till en (M)-(SD) regering. Skulle inte förvåna mig alls om det blir majoritet utan (KD).
2020-07-06, 16:47
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Nästa val blir nu nästan helt ett val om invandringspolitiken. Skillnaderna mellan de båda blocken i denna fråga kommer att vara astronomiska och det är tveksamt om det blir tid för någon annan fråga i valdebatten.

Det ska bli intressant att se vad KD gör nu. Kommer de visa sina rätta färger och göra upp med Löfven eller lämna som Moderaterna? Om de skriver under den slutliga uppgörelsen så kan de knappast gå till val tillsammans med Moderaterna och då klarar de inte riksdagsspärren, vilket vore det bästa för Sverige.

Intressant också att Moderaterna inte vågade vara kvar i kommittén efter att SD hoppat av. SD håller i taktpinnen i den här frågan.

Valet kommer att handla om invandringen och dessa "grupperingar" som vi läser om i media kommer att visa vad invandringen bidrar till. Skjutningarna under sommaren kommer att ta fart igen eftersom Lidingöknarkarna vill ha sitt tjack. Löfvèn kan endast gå till val med MP men V som påhängare.

KD kommer välja sida, det är dags för det blågula blocket. Varför skulle KD fega ur? De har ju varit hårdare än M vad gäller M. Det är väl snarare M som kommer ge vika. KD vill inte bli något nytt C eller L. Det blir ett bra val.
2020-07-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Valet kommer att handla om invandringen och dessa "grupperingar" som vi läser om i media kommer att visa vad invandringen bidrar till. Skjutningarna under sommaren kommer att ta fart igen eftersom Lidingöknarkarna vill ha sitt tjack. Löfvèn kan endast gå till val med MP men V som påhängare.

KD kommer välja sida, det är dags för det blågula blocket. Varför skulle KD fega ur? De har ju varit hårdare än M vad gäller M. Det är väl snarare M som kommer ge vika. KD vill inte bli något nytt C eller L. Det blir ett bra val.
KD är ett massinvandringsparti, ungefär som C och L. Det behöver inte göra så mycket eftersom KD, till skillnad från C och L aldrig kräver något i regeringsställning utan låter sig köras över av Moderaterna.

Därför ser jag KD som rent röstboskap i en framtida regering som styrs av SD och M, men det bästa vore om KD lämnade riksdagen och SD och M fick egen majoritet. Det kommer förmodligen att hända om KD skriver under migrationskommitténs slutdokument.
2020-07-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo. Det här tror jag kommer att leda till fullständigt panik inom (S) i närtid.
Göran Greider skriver på Twitter:

Och nu har förhandlingarna i migkommitten tydligen helt brutit samman. Vinnare på det? SD och M. Förlorare? S.

Han har naturligtvis rätt. Detta var sossarnas chans att desarmera SD i valet. Vem vet hur det hade gått? Ännu en valnattsbesvikelse och ett SD som minskar för första gången någonsin?
2020-07-06, 17:51
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
SD tackade för sig. M valde att stänga ute SD och förhandla med C och FP. Att de sen inte lyckades komma överens om hur stor massinvandringen ska vara är en annan sak.

https://www.gp.se/ledare/räkna-inte-med-socialdemokraterna-i-migrationsfrågan-1.30566145

Ja Thomas Gür hade helt rätt, det var ett misstag från M att börja försöka samtala med S istället för SD.

Ytterligare ett feltramp från Kristersson, säkert många moderater som blir besvikna över detta och överväger att fly tillbaka till SD.

Jag kan inte se något annat än att SD går starkt nästa månad. De hade liksom en hel presskonferens för sig själva där man pratade om det som nästan alla svenskar vill se samtidigt som S går emot folket. Det var såhär S blev stora, med presskonferenser varje dag i media.

S+M -> SD är troligt i kommande undersökningar.
2020-07-06, 18:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Den intressanta frågan är: 1) Hörde SD att förhandlingarna S-M skulle krasha och gjorde sin presskonferens snabbt för att vara de första som lämnade och därmed leda migrationsmotståndet? Eller 2) Fick M panik efter SDs presskonferens att nu skulle SD vara ensamma invandringskritiker igen? SD ensam opposition igen?

För OU tror jag M räddade sig från förluster till SD med att kliva av samma dag som SD. Men SD kan ta tillbaka lite sosseröster från sossar som är trötta på MP och asylhaveriet. Det märks nog i OU i slutet på månaden, jag tror på SD på 22 - 23 % igen!
2020-07-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.gp.se/ledare/räkna-inte-med-socialdemokraterna-i-migrationsfrågan-1.30566145

Ja Thomas Gür hade helt rätt, det var ett misstag från M att börja försöka samtala med S istället för SD.

Ytterligare ett feltramp från Kristersson, säkert många moderater som blir besvikna över detta och överväger att fly tillbaka till SD.

Jag kan inte se något annat än att SD går starkt nästa månad. De hade liksom en hel presskonferens för sig själva där man pratade om det som nästan alla svenskar vill se samtidigt som S går emot folket. Det var såhär S blev stora, med presskonferenser varje dag i media.

S+M -> SD är troligt i kommande undersökningar.
Tror jag också.

Man vet att SD iaf står på svenskars sida mot BLM och mot massinvandring. Så länge SD fokuserar på det istället för att få hybris och tro folk älskar dem så kommer de öka i opinionen.
2020-07-06, 19:05
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den intressanta frågan är: 1) Hörde SD att förhandlingarna S-M skulle krasha och gjorde sin presskonferens snabbt för att vara de första som lämnade och därmed leda migrationsmotståndet? Eller 2) Fick M panik efter SDs presskonferens att nu skulle SD vara ensamma invandringskritiker igen? SD ensam opposition igen?

För OU tror jag M räddade sig från förluster till SD med att kliva av samma dag som SD. Men SD kan ta tillbaka lite sosseröster från sossar som är trötta på MP och asylhaveriet. Det märks nog i OU i slutet på månaden, jag tror på SD på 22 - 23 % igen!

Jag tror faktiskt M kan förlora lite till SD eftersom man på nytt visade att de inte var trovärdiga i ett konservativt block utan att man hellre säljer sig till Socialdemokraterna.

Detta uppskattar nog inte många moderater.
2020-07-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra fråga. Jag tror på en kombination av båda. SD märkte förmodligen att förhandlingarna var på väg att krascha och samlade snabbt ihop till en presskonferens för att vara först.

Efter SDs presskonferens blev det nog bråttom för M att hoppa av för om man hade väntat en vecka så hade det sett ut som att M följde efter SD.

Om Åkesson hade vetat att M tänkte lämna kommittén helt så hade han nog gjort samma istället för att stanna kvar och lägga ett kontraförslag, vilket jag nog måste säga är lite fånigt. Men men.
2020-07-06, 19:44
Medlem
Värst vad många i tråden som tar dagens cirkus till intäkt för att invandringsfrågan kommer att bli huvudfrågan i nästa val. Det är över två år till valet och vad är det som hindrar (S)VT från att fokusera på ekonomiska klyftor/sjukvården/klimatet?
2020-07-06, 20:04
Medlem
catforwardpowers avatar
Ja vad var det jag sa? Jag trodde faktiskt ett tag att jag skulle få äta upp min sko när Socialdemokraterna verkade skriva under ett asylstopp. Men de har ett alldeles för söndertrasat och splittrat parti som inte längre vet de vill, S är precis som de flesta partier fulla av asylaktivister som alltid kommer motverka alla förslag. Detta var deras sista chans att återupprätta deras anseende men dem tog det inte. Nu kan det bara rasa för dem, vi såg tendens i vintras, corona räddade S tillfälligt men nu är sagan slut. Deras väljarbas dör också som flugor, partiet är kört.
2020-07-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Värst vad många i tråden som tar dagens cirkus till intäkt för att invandringsfrågan kommer att bli huvudfrågan i nästa val. Det är över två år till valet och vad är det som hindrar (S)VT från att fokusera på ekonomiska klyftor/sjukvården/klimatet?
Vad spelar det för roll vad de gör? Svt kan inte stoppa folk från att med sina egna ögon se hur invandrarna fortsätter kaosa i de stadsdelar de bor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in