2020-07-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Hur såg frågeformuleringen ut?

Vilket parti skulle du rösta på om det var val?
Vilket parti sympatiserar du med?

Eller??
Först partival (vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag), sen tillfälle att i fritext resonera kring sitt partival, därefter tror jag det var frågor om hur man tyckte att regeringen har hanterat corona.
2020-07-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, så här ser det ut:
SVT/Novus undersökning visar att det skett en signifikant skärpning av väljaropinionen i flyktingfrågan de senaste två åren. Idag vill 63 procent (+7) av väljarna att Sverige tar emot färre flyktingar medan endast 8 procent (-4) vill att Sverige tar emot fler. Den grupp som vill att Sverige tar emot lika många som idag utgör 19 procent (-3).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-mer-negativ-flyktingopinion-satter-press-pa-partierna-1

Har ni tänkt på att vi har en situation där en majoritet i Riksdagen går emot en majoritet bland folket om man nu inte tar drastiska beslut när det gäller invandringen.

När kommer nästa riktiga OU? Hur ser schemat ut?

Det här är inget nytt. Riksdagen har kört över folkmajoritetens uppfattning i invandringsfrågan i årtionden. Det är liksom därför det har uppstått ett helt nytt parti som har 18% av riksdagsmandaten och ibland är uppe och nosar på 25% i opinionsmätningarna. 😁
2020-07-05, 21:37
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det här är inget nytt. Riksdagen har kört över folkmajoritetens uppfattning i invandringsfrågan i årtionden. Det är liksom därför det har uppstått ett helt nytt parti som har 18% av riksdagsmandaten och ibland är uppe och nosar på 25% i opinionsmätningarna. 😁

Stämmer, dock bra att fler och fler är för att ta emot mindre, vilket borde resultera i ett högre resultat i OU för SD nu när Corona försvinner och kriminaliteten/invandringen åter sätts i fokus.

Speciellt eftersom sossarna ännu en gång valde makten framför folket.
2020-07-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är möjligt att jag läste detta fel som att motion om dubblad kvotflyktingmottagning faktiskt lagts och inte bara var "politik". Jag har ju ingen insyn i SD:s inre maskineri och hur lite eller mycket du personligen påverkade, men jag har för mig att du sagt dig tillhöra partiets "liberala" del och har därför varit bekväm med att ge dig som talesperson hundhuvudet för linjen 2015. Givetvis har övrig partiledning också ansvar och jag minns som sagt att Jomshof försvarade linjen. Politiken måste ju ha haft några avsändare och tillskyndare inom partiet som jag kan skylla på?

För mig var det i alla händelser dålig kommunikation att inte göra som danskarna och pausa all kvotflyktingmottagning istället för att dubbla den, även med förbehåll. Det signalerar ju att Sverige är ett rikt land med marginaler och moralisk skyldighet att ta emot flyktingar - på höjden av det systemtänkets haveri. Alltså att SD köper premissen med Sverige som ett evigt invandrarland, där demografisk minoritetsstatus bara är en fördröjd tidsfråga.

Moraliskt är ju frågan enkel och borde vara lättkommunicerad: Varje skattekrona som svenska folket avstår från av altruistiska skäl, gör på grund av kostnadsläget så gott som alltid störst nytta i närområdet. Första miljarden och sista miljarden kommer att rädda fler människor till ett bättre liv om de spenderas långt borta från Sverige.

Det bör inte vara SD:s uppgift att förstärka eller normalisera narrativet om Sverige som ett naturgivet invandrarland, menar jag. Inte ens för "riktiga flyktingar", vilka bör ges solidarisk hjälp på plats och inte sorteras in i vinnare och förlorare. Dessutom trivialiserar ju varje budskap om ett rikt Sverige med humanitärt överskottskapital de problem SD:s väljare ser omkring sig.

Det citat du hänvisar till skrev jag ju just för att poängtera att jag redan när partiet valde linjen med ökat kvotmottagande för egen del lade en motion i syfte att ändå sänka det samt därutöver minska kostnaderna för de som trots allt togs emot genom att kräva utrymme inom befintlig verksamhet för att kommuner skulle meddela förmåga till mottagande (samt året därpå även med förslag om privat finansiering). På det stora hela var partiets huvudutspel dock att allt asylmottagande skulle stoppas/drivas mot noll (till skillnad mot tidigare tal om minskning med ca 90%), något jag var glad över att få lansera. Kvotsatsningen var alltså något som kom på köpet, som ett led i att styra bort från asylmottagande. Talesperson för migration blev jag för övrigt inte förrän under hösten 2016.

Vad gäller liberal eller ej beror allt på frågor och vem man jämför med. Jag vet att många velat placera mig i ett liberalt fack, men själv känner jag mig knappast bekväm där. Jag är förvisso ganska öppensinnad vad gäller personers privatliv och tycker att förbud ska användas med försiktighet - staten/det offentliga bör inte överbruka sin makt. Men jag har aldrig stöttat någon laissez-faire liberalism.
2020-07-06, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag är inte säker på att jag förstår ändå, ärligt talat. SD föreslog 2015 dubblad kvotflyktingmottagning och vi fick dubblad kvotflyktingmottagning - så långt verkar alla överens. Vilken motion/proposition som alltså röstades igenom riksdagen och av vem, vet åtminstone inte jag. Eller om det lades SD-motion och av vem om dubblad kvotflyktingmottagning, som inte gick genom riksdagen.

Den årliga kvoten bestäms av regeringen. I riksdagen fördelas medel, via budgetbeslutet. SD hade alltså bakat in sitt finansiera de av kvotmottagandet i partiers skuggbudget (med biståndsmedel). Ingen särskild motion lades om detta, men det lär vara omnämnt i såväl partimitionen med budgetförslag, tillhörande utgiftsområdesmotioner partimitionen om invandring. Eftersom jag alltjämt var ansvarig för så kallad integrationspolitik - dvs jag hanterade områden om mottagandets utformning - skrev jag under den senare. Precis som Kent Ekeroth då han var ansvarig för gränskontroller. Och än en gång, eftersom kvotfrågan förutsatte sd-politik på asylområdet samt att de som skulle vara aktuella för vidare bosättning kunde påvisa verkligt behov av det, exempelvis personlig förföljelse där hjälp i närområdet inte kan ge tillräcklig säkerhet, kändes det ändå relativt ok. Men inte mer ok än att jag alltså ville lägga en enskild motion för att visa att jag personligen ville begränsa mer.
2020-07-06, 15:01
Medlem
AreYouBacks avatar
Då rasade Löfvèns försök till ny migrationspolitik. SD och M tackar för sig. Stor humor. Skjutningar och mord fortsätter och de vidöppna Sverige som går mot en säker utarmning tillåts fortsätta. 83% av svenskarna vill se mindre invandring, eller var det 67% minns inte men dock en majoritet. Jag hoppas dessa "telefontyckare" kan rösta rätt någon gång.
2020-07-06, 15:07
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Då rasade Löfvèns försök till ny migrationspolitik. SD och M tackar för sig. Stor humor. Skjutningar och mord fortsätter och de vidöppna Sverige som går mot en säker utarmning tillåts fortsätta. 83% av svenskarna vill se mindre invandring, eller var det 67% minns inte men dock en majoritet. Jag hoppas dessa "telefontyckare" kan rösta rätt någon gång.

SD tackade för sig. M valde att stänga ute SD och förhandla med C och FP. Att de sen inte lyckades komma överens om hur stor massinvandringen ska vara är en annan sak.
2020-07-06, 15:15
Medlem
Ja det är inte off topic. Att förhandlingarna mellan S och M bröt samman. Troligen har S försökt att klyva sig i två delar, att tillmötesgå MP i något allmänt flum om att värna asylrätten, samtidigt ge M försäkringar om att ligga på EU:s lägsta nivå.

SD säger att det inte blir någon bred överenskommelse men sitter ändå kvar i kommittén. Det var bra att SD markerade idag med en pressträff.

SD skall aldrig förlora sin huvudfråga, detta ser bra ut. Naturligtvis inte bra för landet om asylinvandringen och anhöriginvandingen fortsätter i alla evighet. Sommaren är aldrig SD-tider, "Sommartider hej hej, Sommartider" men som jag känner det kan redan nu SD återhämta en del av folket som är trötta på all multikultur, från S framförallt. Sedan borde den naturliga uppgången komma i september--oktober.

Frågan är kan Stefan Löfvén på något sätt visa sina förhandlingskonst och lova att tillgodose alla i denna cirkus? Så att ändå M och S kommer överens? Men mycket bra för SD:s utveckling att man inte godkänner denna breda eventuella lösning. Det ser bra ut detta. Även M kan vinna lite mark tror jag.
2020-07-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Nästa val blir nu nästan helt ett val om invandringspolitiken. Skillnaderna mellan de båda blocken i denna fråga kommer att vara astronomiska och det är tveksamt om det blir tid för någon annan fråga i valdebatten.

Det ska bli intressant att se vad KD gör nu. Kommer de visa sina rätta färger och göra upp med Löfven eller lämna som Moderaterna? Om de skriver under den slutliga uppgörelsen så kan de knappast gå till val tillsammans med Moderaterna och då klarar de inte riksdagsspärren, vilket vore det bästa för Sverige.

Intressant också att Moderaterna inte vågade vara kvar i kommittén efter att SD hoppat av. SD håller i taktpinnen i den här frågan.
2020-07-06, 15:26
Medlem
Nu måste partier som M, KD och SD göra allt för att göra invandringen till en stor fråga nästa val, beskriv tydligt att en röst på sossarna är en röst för fortsatt massinvandring. Sedan får folket avgöra om de vill fortsätta fylla på landet med bidragstagare eller rösta på partier som vill minska invandringen.

Löfven ska inte komma undan 2022 från sitt svek, utan han ska tvingas stå upp för att han tillsammans med MP valde att fortsätta ösa på med invandrare när de hade chansen att minska detta.
2020-07-06, 15:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nästa val blir nu nästan helt ett val om invandringspolitiken. Skillnaderna mellan de båda blocken i denna fråga kommer att vara astronomiska och det är tveksamt om det blir tid för någon annan fråga i valdebatten.

Det ska bli intressant att se vad KD gör nu. Kommer de visa sina rätta färger och göra upp med Löfven eller lämna som Moderaterna? Om de skriver under den slutliga uppgörelsen så kan de knappast gå till val tillsammans med Moderaterna och då klarar de inte riksdagsspärren, vilket vore det bästa för Sverige.

Intressant också att Moderaterna inte vågade vara kvar i kommittén efter att SD hoppat av. SD håller i taktpinnen i den här frågan.
SD hoppade väl inte av. Iaf sa Åkesson så på PK:n idag. Man skulle lägga ett eget förslag sa de. Har jag missuppfattat?
2020-07-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SD hoppade väl inte av. Iaf sa Åkesson så på PK:n idag. Man skulle lägga ett eget förslag sa de. Har jag missuppfattat?
Det är samma sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in