2020-06-27, 16:51
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdeimos
Begreppet skitjobb är väl det som de flesta inom yrkeskategorin använder sig av. Dock har jag det alltid varit med glimten i ögat från de kollegor jag arbetat med. Tvärtom så är de i mina ögon glada och sociala människor med hög teknisk kompetens inom sitt yrkesområde. Och de har trivts mycket bra då det är ett fritt och omväxlande arbete. Kanske 20% möten, 20% besiktning, 20% planering, 40% Autocad.

Nu kan jag bara tala för de kollegorna jag arbetade med. det finns säkerligen fler inriktningar man kan välja. De arbetade med projektering av nya större fastigheter, exempelvis idrottsarenor eller skolor. Kunden var ofta kommuner.

Minst sagt förenklat: I projektgruppen bidrog de med sin kompetens inom vatten, ventilation, miljö och avlopp. Efter några möten så fick de ritningar på den nya fastigheten och sen var det dags för den tekniska bitarna där de med hjälp av CAD program dimensionerade systemen. Utifrån dessa handlingar blir det svart på vilket material som behöver beställas in samt ett underlag för installatörerna att följa. Till viss del fanns de också tillgängliga som stöd för installatörerna om det fanns oklarheter i underlagen. När allt var på plats stod de också för besiktningen av den nya fastigheten att allt fungerar som det var tänkt i teorin.

Själv jobbade jag som elkonstruktör då under samma företag och vårt jobb såg ganska lika ut fast inom el då såklart.. Ofta jobbade vi på fasta avtal vilket betydde att om vi hade 80 timmar att lägga på projektet och klarade jobbet på 60. Kanske tack vare att vissa delar kunde man kopiera rakt av från tidigare projekt. Ja då hade man 20 debiterade timmar som man göra vad tusan man vill på och kunden är ändå nöjd.

Cadda kan man göra hemma, planera och snacka i telefon likaså. Den enda tiden man var bunden till att vara på en specifik plats var på sin höjd i snitt 2-3 timmar per dag. Man var där några till för kollegornas skull.

Så skitjobb? Det är bara som man säger. Helt OK betalt också. I småstäderna runt 35. I större städerna säkert nån tusing till.

I början jobbar du främst som konstruktör, dvs med CAD. När erfarenheten kommer så kommer man mer ut till kunderna med besiktningar och möten. De äldsta i gemet hade logiskt nog bredast kontaktnät och sprang mest runt och raggade jobb till oss andra och fungerade som mentorer åt de yngre. Med detta kommer såklart lite högre lön. Hos oss var de delägare i företaget och de drog väl in en miljon per år med tanke på resultatet...

Jobbar du som VA-konstruktör inom kommunen, ja då är ju lönespannet lite mindre såklart. Har jobbat på en mindre kommun och där tjänade ingen med denna kompetens över 40

Jobbar inom industrin nu och har varit lite intresserad utav VVS-jobb (mest pga lönen)

Är det lång utbildning? Vart ska man börja?
Hur "svårt" är jobbet att komma in i? Jag är hyffsat snabblärd av mig osv
Citera
2020-06-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Jobbar inom industrin nu och har varit lite intresserad utav VVS-jobb (mest pga lönen)

Är det lång utbildning? Vart ska man börja?
Hur "svårt" är jobbet att komma in i? Jag är hyffsat snabblärd av mig osv

Utbildning är mest en intro till en värld där man aldrig blir fullärd. Men med intresse, driv och ödmjukhet kommer man långt.
Citera
2020-06-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnifique97
Låter stabilt. Tack för hjälpen!

Inga problem, bara att fråga om du vill veta mer.
Citera
2020-06-30, 20:38
Medlem
YH-utbildning samtidigt som man jobbar?

Har sagt till min arbetsgivare att jag kan tänka mig att fortsätta jobba varannan helg nu när jag börjar plugga på YH till hösten (har lågprocentig tillsvidareanställning). Det blir sammanlagt runt 9-10 arbetstimmar varannan helg. Det är inte jättemycket, men har dock börjat tveka nu efter att jag läst hur intensiv en sådan utbildning kan vara. När praktiken drar igång på 100% måndag till fredag så tänker jag ta tjänstledigt.

Så valet står mellan att fortsätta jobba varannan helg under tiden man läser och ta tjänstledigt under praktiken, eller att helt enkelt ta 100% tjänstledigt under hela utbildningen.

Ni som studerar på YH, jobbar ni något extra och hur tycker ni att det fungerar? Jag vill bara inte att det ska bli ett hinder som gör det till ett helvete att få ihop studierna. Det varierar så klart från person till person hur mycket man pallar, men vill bara läsa era synpunkter innan jag bestämmer mig.
Citera
2020-06-30, 20:51
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag läste nyligen en YH-utbildning som jag i all ärlighet hade kunnat lägga mycket mer tid på.

Hade jag verkligen varit aktiv och lagt en timme mer per vecka hade jag haft godkänt i allt, men jag tappade helt enkelt fokus för lätt.
Men jag jobbade halvtid som personlig assistent samtidigt. Vissa kvällar och nätter (sovande jour) och för det mesta ett 24-timmarspass varje eller varannan helg. Och det fungerade bra. Hade kunnat försörja mig på det om jag hade varit med ekonomisk (hyra på 1000 per månad, 2000 halvvägs genom utbildningen), men det blev att jag tog lån också ändå.

Så om du är budgetmedveten och har låga omkostnader i hyra och pendling så är det fullt möjligt att jobba 25% och plugga, på ett "riktigt" betalt jobb med iallafall... 110:- per timme?

Det beror väl på, men generellt så tror jag inte att YH-utbildningar är "svåra" på det sättet. Men det är klart det spelar in faktorer som kan påverka din möjlighet till det ändå.

Pratiken kan dock vara intensiv.
För min del innebar det att vara pendla över 4 mil, så jag var hemifrån ungefär 11-12 timmar per dag. Det var inga tunga sysslor generellt, men praktiken då var ganska oengagerande, och det var slitsamt i kombination med att ha lite fritid.
Sista praktiken var dock tusen gånger bättre, för den innebar fem minuters promenad, en arbetsplats med mycket softare tempo (lantstad och mycket arbeten i småbyarna), riktiga arbetsuppgifter i nivå med min kompetens, och att jag dessutom fick anställning sedan.
Och det har varit otroligt mycket värt. Visst gråter jag en skvätt nästan varje helg för att jag känner mig lite ensam och som att jag missar lite saker i livet, men jag känner ändå att jag överlag lever ett mycket riktigare liv nu än för 2-3 år sedan.
För då kändes det som att jag skulle vara oanställbar för evigt, och att jag aldrig skulle kunna ha med folk med "riktiga jobb" att göra på ett givande sätt heller. Men nu är det helt annorlunda.

För det är är min första heltidsanställning också, och bara det är bland det bästa jag någonsin varit med om.
Det hade underlättat en hel del om jag hade haft ett kapital att börja med, så om du tar lån, lägg undan så mycket du kan om det inte är till något väldigt bra det används.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-06-30 kl. 21:02.
Citera
2020-06-30, 20:53
Medlem
Apansiktets avatar
Jag kan säga dig att deltidsarbete kombinerat med YH är bland toppvalen som du kan göra. Har du möjlighet till CSN så rekommenderar jag fullt bidrag och lån. Lev så snålt du kan, använd lönen och eventuellt CSN för att klara dig, men försök i största utsträckning att använda 100% av CSN till investeringar. Det är gratis pengar och skulle du gå plus på börsen så är det bara att gratulera. Vågar du inte aktier / är en svenne som "omg tänk om man går back då" så lägg skiten i fonder då.

Iallafall, när YH är klar så kommer du få jobb väldigt fort. Att då redan ha en fot på arbetsmarknaden samt erfarenhet och kanske referens (deltidsarbetet), samt ett startkapital, herrejävlar vad du kommer leva mannen.

Jag studerade YH i 2 år med fullt CSN och hade en hyra på 3000:- och övriga utgifter på 2000:- (inkl. mat). Idag är jag klar och jag hoppas verkligen att om några år få läsa hur du gjorde och hur det gått. LYCKA TILL!
Citera
2020-07-06, 15:08
Medlem
Vilken utbildning/skola ska jag välja? YH

Har kommit in på två utbildningar som fstighetsförvaltare. Både är på distans.

1. TUCs utbildning. Den ligger närmare min hemort och det är 10 närvaroträffar, cirka 20 mil. Såhär ser kurserna ut

Affärsmannaskap, 20 YH-p
Examensarbete, 20 YH-p
Fastigheter & byggnader, 35 YH-p
Fastighetsbranschen i samhället, 25 YH-p
Fastighetsekonomi, 30 YH-p
Företagsekonomi, 20 YH-p
Installation & installationssamordning, 35 YH-p
IT-stöd & digitalisering inom fastighetsbranschen, 15 YH-p
Juridik för fastighetsbranschen, 25 YH-p
Kommunikation, 15 YH-p
Ledarskap & arbetsledning, 15 YH-p
LIA 1, 50 YH-p
LIA 2, 50 YH-p
LIA 3, 80 YH-p
Miljö & säkerhet, 25 YH-p
Projektledning & projektmetodik, 20 YH-p
Styr- & reglerteknik, 20 YH-p

2. Yrkesakademin i Halmstad. Ligger cirka 40 mil från mig och då ingår 14 närvaroträffar.
Kurserna man läser-
Affärsmannaskap inom fastighetsbranschen, 20 YH-poäng
Byggnadsteknik, 15 YH-poäng
Digitalisering och energieffektivisering, 30 YH-poäng
Ekonomi inriktning mot fastighetsförvaltare, 25 YH-poäng
Examensarbete, 25 YH-poäng
Fastighetsautomation, styr- och reglerteknik, 20 YH-poäng
Fastighetsföretagande och samhälle, 15 YH-poäng
Fastighetsrätt med inriktning mot hyra, 30 YH-poäng
Fastighetsunderhåll, 15 YH-poäng
Installationsteknik – Integrerade system, 30 YH-poäng
Investeringskalkylering, 15 YH-poäng
Juridik – Entreprenad och upphandling, 25 YH-poäng
Kommunikation, ledarskap och gruppdynamik, 30 YH-poäng
LIA 1 – Affärsmannaskap och förvaltningsekonomi, 45 YH-poäng
LIA 2 – Energieffektivisering och digitalisering, 45 YH-poäng
LIA 3 – Förvaltning, 60 YH-poäng
Miljö och Hållbar utveckling, 15 YH-poäng
Projektledning och affärsutveckling, 25 YH-poäng
Säkerhet och fastighetsägarens ansvar, 15 YH-poäng

Någon som har erfarenhet av dessa skolor och kan ge tips?
Citera
2020-07-06, 15:13
Medlem
Båda är distans och båda är hittepåutbildnibgar. Erbjuder den ena mer praktik än den andra så välj den, det är där du lär dig vad du behöver kunna för jobbet.
Citera
2020-07-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Båda är distans och båda är hittepåutbildnibgar. Erbjuder den ena mer praktik än den andra så välj den, det är där du lär dig vad du behöver kunna för jobbet.
Är du efterbliven? Vad är det som är "hittepå" med dessa utbildningar?
Citera
2020-07-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenaren

Det leder till ett jobb som tidigare inte krävde någon utbildning. Bortsett från det är det säkert skitbra.
Citera
2020-07-06, 15:55
Medlem
pundarTrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenaren

Är det ett annat namn för fastighetsskötare?
Citera
2020-07-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundarTrasan
Är det ett annat namn för fastighetsskötare?

Saxat från framtid.se:
” Fastighetsförvaltare som ofta kallas också för lokalförvaltare, sköter förvaltningen av byggnader och tillhörande markområden”... Hårt draget en glorifierad vaktmästare... men säg inte det högt.
Senast redigerad av Ohorsamhet 2020-07-06 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in