2014-12-30, 19:37
Medlem
jousif650s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Fast glöm det när du börjar snacka riktiga jobb och inte "pappersvändarjobb". Det finns inte chans att de behärskar matematiken, fysik eller det tekniska djupet likt en ingenjör.

När båda 2 börjar jobba då får de samma arbetsuppgifter, men under tiden när Civ får jobbs erfarenheter då bli hen till chef eller någon med större ansvar och högre lön. Vilket YH inte kan bli.
Citera
2014-12-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Läser CivIng på en av de 4 största och har en vän som börjat på en ing.utb på YH och säger att hens 2 åriga motsvarar mina 5 år. Enligt hen är båda kapabel att utföra likadan arbetsuppgifter. Hen har känslan att hen är bättre än mig, då det gäller utb.kvalite och kunskap.

Tittar man på förkunskaper för ing.utb. på YH:en är det Ma A, Sv A och Eng A.

Hur ser ni på detta här?

EDIT: Innan jag började utbildningen frågade jag varför inte hen skulle börja hing eller civing, då fick svaret att "Det är alldeles för mycket plugg och tungt. Orkar inte läsa!".

Tittar man på de gymnasiala förkunskapskraven för att bli läkare i USA och sjuksköterska i Sverige så är kraven högre på SSK i Sverige; det betyder inte på långa vägar att sjuksköterska i Sverige är bättre nånstans.

Citat:
Ursprungligen postat av jousif650
Ja hen har rätt ni har många arbetsuppgifter som är samma, men skillnaden är på lönen. Du får mycket mer än hen. Samma sak gäller för byggnadsingenjör KTH och Nackademin byggnadsingenjör både 2 får exakt samma uppgifter, men skillnaden är på lönen.

Om bägge startar samtidigt så tar det väl ca 10 år innan civ går om, om dom nu ens gör det med mindre arbetslivserfarenhet, sen brukar väl YH skryta om hur många det är som får jobb efter utbildningen, om vi litar på det så kan YH vara en bra väg att gå.
Senast redigerad av coldon86 2014-12-30 kl. 20:45.
Citera
2014-12-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jousif650
Ja hen har rätt ni har många arbetsuppgifter som är samma, men skillnaden är på lönen. Du får mycket mer än hen. Samma sak gäller för byggnadsingenjör KTH och Nackademin byggnadsingenjör både 2 får exakt samma uppgifter, men skillnaden är på lönen.
Jag har hört från chefer som anställer bland annat civilingenjörer, och de menade att civilingenjörerna inte bara har anspråk på högre löner.
Det kan handla om mer ledighet, mer flexibilitet och mer frihet inom sin tjänst.

Man ska inte stirra sig blind på löner.
Citera
2014-12-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Tittar man på de gymnasiala förkunskapskraven för att bli läkare i USA och sjuksköterska i Sverige så är kraven högre på SSK i Sverige; det betyder inte på långa vägar att sjuksköterska i Sverige är bättre nånstans.

Om bägge startar samtidigt så tar det väl ca 10 år innan civ går om, om dom nu ens gör det med mindre arbetslivserfarenhet, sen brukar väl YH skryta om hur många det är som får jobb efter utbildningen, om vi litar på det så kan YH vara en bra väg att gå.

Fast det är ju långt i från sanningen. Om du ska studera på med school i USA måste du minst erhållit en annan universitetsexamen innan du blir antagen, oftast "pre-med" på tre år. Du ska vara exceptionellt duktig om du ska bli antagen utan det "kravet".

En civ.ing. bör ha en ingångslön som motsvarar YH efter 10 år om man kan löneförhandla.
Citera
2014-12-31, 00:31
Medlem
Chaz-_-s avatar
Hahaha.

nej.
Citera
2014-12-31, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det blir lite smålustigt när man menar att någon annan skriver som ett mongo samtidigt som man själv inte kan skilja på de/dem.

Visst blir det lite smålustigt, men det är knappast begripligt ifall jag skriver $Å HäR, vilket TS kanske inte gör men du förstod nog vad jag menade...
Citera
2014-12-31, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Fast det är ju långt i från sanningen. Om du ska studera på med school i USA måste du minst erhållit en annan universitetsexamen innan du blir antagen, oftast "pre-med" på tre år. Du ska vara exceptionellt duktig om du ska bli antagen utan det "kravet".

En civ.ing. bör ha en ingångslön som motsvarar YH efter 10 år om man kan löneförhandla.

Det är inte långt ifrån saningen; vissa utbildningar -de flesta- kräver doc en kandidat, medans vissa en pre med medans nån annan har pre med eller kandidat inbakat; oavsett så har dom inga speciella gymnasiala krav.
Citera
2015-01-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenfond123
Hej, jag har några frågor ang. flygteknikerutbildningen...

Det är så att jag nu i höstas kom in på dels sjöingenjör som jag nu studerar till samt flygtekniker (både i Luleå, Ljungbyhed och Norrköping) varav jag var enbart intresserad att läsa den på Skavsta då de erbjuder unikt praktikplats i Schweiz...Men ack så hitta jag inget boende så fick bli sjö-ing ist.

Detta val ångrar jag för stunden, skulle bott på något hotell/vandrarhem under letandet.

HUR SOM HELST - Har du någon inblick hur framtiden ser ut inom detta yrke? Läser man runt på nätet så är 99% absolut negativ till arbetstillfällen för en ny examinerad flygtek/mek utan kontakter inom branschen. Detta är en stor faktor varför jag ej valde att bo på hotell/vandrarhem för stunden etc...

Har du några kontaker inom branschen?

Hur är skolan?

Har kikat på bilder på facebook via skolan varav klassen ser riktigt konstig ut???

Ge så mkt info du har lust och tid med, uppskattar nå enormt så kanske vi ses till nästa år

Är f.ö 20 år gammal och är mer intresserad av att jobba som flyg-tek än sjö-ing, jag tror att flyget är mer utav en framtidsbransch.

MVH !!!!!!

Ursäktar att det tog ett tag att svara, inte varit så aktiv

Boende finns att ordna genom skolan, det finns ett studentboende nära skolan.

Vet inte exakt hur framtiden ser ut för yrket, jag själv har valt att dra mig undan då jag tappade intresset. Jag tog examen nu i december och det finns flera i min klass som fått jobb, speciellt de mest engagerade. Två stycken hade jobb nere i Basel och en i Trollhättan innan vi ens var klara med utbildningen. Osäker var de andra tagit vägen, många i varje klass klarar inte av utbildningen, vissa väljer som mig att gå en annan väg sen och andra har valt att läsa vidare i ett halvår för att utöka sin utbildning med mer avionik.

Det brukar sägas att det är en väldigt liten bransch där många känner många runt i Europa och det är viktigt att göra ett gott intryck från början, visa stort engagemang. En i min klass fick praktikplats och vägrade göra vissa jobb för att han kände sig stå över såna "skitjobb". Han har väldigt svårt att hitta en arbetsplats inom den här branschen idag.

Tyvärr är det väl också en av de enda flygteknikerutbildningarna som har kvar alla sina tillstånd. Finns stora kontroller på skolan också då det varit vissa säkerhetsbrister, men enligt min erfarenhet så sker det viss fuffens bland cheferna på skolan också för att lyckas behålla de här tillstånden. Får hoppas att de kan behålla dem ett tag till.
Citera
2015-01-10, 21:50
Medlem
Spliffmeisters avatar
Examen trots ett IG på Yrkeshögskola?

Tjena

Är inne på sista terminen som tekniker och har G & VG i allt men just denna kursen vi håller på med nu är inte alls min grej, fattar knappt vad vi håller på med.. den är på 30 poäng (hela schabraket landar på 450 poäng). Vad händer om jag bommar denna kursen? Kommer jag kunna få min examen ändå eller vad?

Smått orolig..
Citera
2015-01-10, 22:17
Medlem
logitas avatar
Hur fan kan man missa att bli godkänd på en yrkeshögskola ?
Handlar det inte om att jobba praktiskt ?

Exakt vad handlar denna kurs om ?
Citera
2015-01-10, 22:18
Medlem
speiderfuls avatar
Du måste få godkänt i alla ämnen för att få examen i yrkeshögskola, jag fick ig på 1 kurs och fick inte examen.

Det var jobba praktiskt som logika nämner jag misslyckades på, klarade alla andra kurser.
Senast redigerad av speiderful 2015-01-10 kl. 22:23.
Citera
2015-01-11, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Tjena

Är inne på sista terminen som tekniker och har G & VG i allt men just denna kursen vi håller på med nu är inte alls min grej, fattar knappt vad vi håller på med.. den är på 30 poäng (hela schabraket landar på 450 poäng). Vad händer om jag bommar denna kursen? Kommer jag kunna få min examen ändå eller vad?

Smått orolig..

nope du torskar hela kursen fast om din skola har en årskurs efter den du går i samma ämne så har du ju möjlighet att göra omtenta om ett år igen då klassen efter dig har den kursen du går nu.

Citat:
Ursprungligen postat av logita
Hur fan kan man missa att bli godkänd på en yrkeshögskola ?
Handlar det inte om att jobba praktiskt ?

Exakt vad handlar denna kurs om ?

det beror nog mycket på vilken sorts utbildning du går men i många YH-utbildningar finns det en betydande del teorikurser på universitetsnivå. YH kan jämföras med Universitet/högskola fast kortare oftast. vanligtvis på 3 och en halv till 4 terminer på 2 år istället för 6-10 terminer på 3-5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in