Citat:
Ursprungligen postat av
vattenfond123
Hej, jag har några frågor ang. flygteknikerutbildningen...
Det är så att jag nu i höstas kom in på dels sjöingenjör som jag nu studerar till samt flygtekniker (både i Luleå, Ljungbyhed och Norrköping) varav jag var enbart intresserad att läsa den på Skavsta då de erbjuder unikt praktikplats i Schweiz...Men ack så hitta jag inget boende så fick bli sjö-ing ist.
Detta val ångrar jag för stunden, skulle bott på något hotell/vandrarhem under letandet.
HUR SOM HELST - Har du någon inblick hur framtiden ser ut inom detta yrke? Läser man runt på nätet så är 99% absolut negativ till arbetstillfällen för en ny examinerad flygtek/mek utan kontakter inom branschen. Detta är en stor faktor varför jag ej valde att bo på hotell/vandrarhem för stunden etc...
Har du några kontaker inom branschen?
Hur är skolan?
Har kikat på bilder på facebook via skolan varav klassen ser riktigt konstig ut???
Ge så mkt info du har lust och tid med, uppskattar nå enormt så kanske vi ses till nästa år
Är f.ö 20 år gammal och är mer intresserad av att jobba som flyg-tek än sjö-ing, jag tror att flyget är mer utav en framtidsbransch.
MVH !!!!!!
Ursäktar att det tog ett tag att svara, inte varit så aktiv
Boende finns att ordna genom skolan, det finns ett studentboende nära skolan.
Vet inte exakt hur framtiden ser ut för yrket, jag själv har valt att dra mig undan då jag tappade intresset. Jag tog examen nu i december och det finns flera i min klass som fått jobb, speciellt de mest engagerade. Två stycken hade jobb nere i Basel och en i Trollhättan innan vi ens var klara med utbildningen. Osäker var de andra tagit vägen, många i varje klass klarar inte av utbildningen, vissa väljer som mig att gå en annan väg sen och andra har valt att läsa vidare i ett halvår för att utöka sin utbildning med mer avionik.
Det brukar sägas att det är en väldigt liten bransch där många känner många runt i Europa och det är viktigt att göra ett gott intryck från början, visa stort engagemang. En i min klass fick praktikplats och vägrade göra vissa jobb för att han kände sig stå över såna "skitjobb". Han har väldigt svårt att hitta en arbetsplats inom den här branschen idag.
Tyvärr är det väl också en av de enda flygteknikerutbildningarna som har kvar alla sina tillstånd. Finns stora kontroller på skolan också då det varit vissa säkerhetsbrister, men enligt min erfarenhet så sker det viss fuffens bland cheferna på skolan också för att lyckas behålla de här tillstånden. Får hoppas att de kan behålla dem ett tag till.