Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-19, 19:26
Medlem
Den största skillnaden är internationell eller inte internationell. Låt inte logistiska problem stoppa dig så som "långt till umeå"

Men om du tänkt hålla dig till sverige, är ju green bättre då hela världen börjar tänka på klimatet och du har garanterat jobb och framtidsmöjligheter.
Citera
2020-06-21, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnifique97
Hur tror ni arbetsmöjligheterna för en som läser en 2-årig ingenjörsutbildning inom bygg på Newton
(https://www.newton.se/utbildning/byggnadsingenjor-digitalt-byggande/) kommer att se ut? Har sökt utbildningen och vill veta ifall nån har en bättre inblick i efter utbildningen. Det jag läst om Newton har än så länge varit positivt.

Läser inte på högskola eftersom jag inte har den höga snittpoängen som krävs. Men just den här utbildningen på Newton låter stabilt.

Satt i liknande situation för lite mer än två år sedan, då jag hade ansökt till en hel del utbildningar med inriktning ingenjör.
Blev accepterad till både Newton, YRGO, Hermods och Campus varberg, för att nämna några.
Landade själv på YRGO efter en intervju och tog examen för några veckor sedan.

Arbetsmöjligheterna är VÄLDIGT breda och kan variera allt från att du blir arbetsledare ute på byggen till att du får ett jobb på ett kontor. Själv sitter jag som anställd på ett norskt företag just nu och trivs väldigt bra.

Bara att hojta till om du har fler frågor!
Citera
2020-06-22, 10:47
Medlem
Såg nu i efterhand att jag skrivit helt fel namn på skolan, ska stå folkuniversitetet, inte folkhögskolan, är det någon modd som kan ändra namnet? eller ska jag starta en ny tråd?
Citera
2020-06-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbat
Den största skillnaden är internationell eller inte internationell. Låt inte logistiska problem stoppa dig så som "långt till umeå"

Men om du tänkt hålla dig till sverige, är ju green bättre då hela världen börjar tänka på klimatet och du har garanterat jobb och framtidsmöjligheter.

Jo, jag har också tänkt i de banorna. Du har helt rätt angående att distansen inte ska stoppa mig. Det jag funderar på nu är dock om folkuniversitetet är en sämre skola än teknikhögskolan. Folkuniversitetet har ju lite av en stämpel att vara flummig och något för de som misslyckats på gymnasiet.

Värt att nämna är att när man faktiskt jämför kursutbudet så har båda programmen endast en kurs vardera som är inriktad på miljö. Så IH på Folkuniversitetet hade lika gärna kunnat kalla sig Internationell Grön Handelslogistiker (eller något sådant), om de hade gått efter teknikhögskolans sätt att namne sig själv.
Citera
2020-06-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isyl
Satt i liknande situation för lite mer än två år sedan, då jag hade ansökt till en hel del utbildningar med inriktning ingenjör.
Blev accepterad till både Newton, YRGO, Hermods och Campus varberg, för att nämna några.
Landade själv på YRGO efter en intervju och tog examen för några veckor sedan.

Arbetsmöjligheterna är VÄLDIGT breda och kan variera allt från att du blir arbetsledare ute på byggen till att du får ett jobb på ett kontor. Själv sitter jag som anställd på ett norskt företag just nu och trivs väldigt bra.

Bara att hojta till om du har fler frågor!
Tack för svar! Givetvis har jag lite fler frågor.

Hur svår var utbildningen? Lyckades de flesta i din klassmed att ta examen/hitta jobb? Det är lite underligt att jag ligger som reserv på "fastighetsförvaltare" men kom in på "byggnadsingenjör" med tanke på att många som söker ingenjörprogram på uni, inte kommer in. Vad säger det att söktrycket inte är lika högt på just "byggingenjör" vid en yrkeshögskola?
Citera
2020-06-22, 23:03
Medlem
Citat:
Hur svår var utbildningen? Lyckades de flesta i din klassmed att ta examen/hitta jobb?

Utbildningen i sig är ganska rakt framåt, de tunga kurserna är utan tvekan konstruktion och betong 2:an.
Ligger man i med med pluggandet utanför skolan samt fråga både lärare och klasskompisar med saker som man kanske har lite svårare för så kommer det gå galant. Det är mycket grupparbeten/projekt.

Vi va 30 eller 31 i våran klass och vad jag kommer ihåg på rak arm så var det 28 som tog examen på datumet som det var tänkt.

När det gäller jobb så blev en del anställda redan efter LIA 1, andra fick under LIA 2 och vissa veckorna/veckan innan examen. Sen finns det vissa som går på timmar just nu på grund av anställningsstopp som har mest med covid att göra och slutligen en eller två som inte lyckats landa något än.

Själv så blev jag erbjuden ett jobb under LIA 2 och tackade ja till det.

Citat:
Det är lite underligt att jag ligger som reserv på "fastighetsförvaltare" men kom in på "byggnadsingenjör" med tanke på att många som söker ingenjörprogram på uni, inte kommer in. Vad säger det att söktrycket inte är lika högt på just "byggingenjör" vid en yrkeshögskola?

Låter väldigt konstigt faktiskt, men av det jag har sett de senaste månaderna så är det nästan inget som förvånar mig. Kanske kan vara att många är "rädda" för att plugga till ingenjör?
YH har iallafall en fördel med att man har två praktiker, vad jag har hört så har man inga på högskola eller universitet om man inte själv söker en plats när man har uppehåll.

Jag gjorde till exempel min första på PEAB i 8 månader, där lärde jag mig extremt mycket samt att man har möjlighet att få praktiklön tillsammans med ditt CSN som en liten extra morot (ganska gött cash flow per månad om man maxar sitt CSN lån vilket har en löjligt låg ränta)
Citera
2020-06-23, 01:04
Medlem
Citat:
Utbildningen i sig är ganska rakt framåt, de tunga kurserna är utan tvekan konstruktion och betong 2:an.
Ligger man i med med pluggandet utanför skolan samt fråga både lärare och klasskompisar med saker som man kanske har lite svårare för så kommer det gå galant. Det är mycket grupparbeten/projekt.

Vi va 30 eller 31 i våran klass och vad jag kommer ihåg på rak arm så var det 28 som tog examen på datumet som det var tänkt.

När det gäller jobb så blev en del anställda redan efter LIA 1, andra fick under LIA 2 och vissa veckorna/veckan innan examen. Sen finns det vissa som går på timmar just nu på grund av anställningsstopp som har mest med covid att göra och slutligen en eller två som inte lyckats landa något än.

Själv så blev jag erbjuden ett jobb under LIA 2 och tackade ja till det.

Låter väldigt konstigt faktiskt, men av det jag har sett de senaste månaderna så är det nästan inget som förvånar mig. Kanske kan vara att många är "rädda" för att plugga till ingenjör?
YH har iallafall en fördel med att man har två praktiker, vad jag har hört så har man inga på högskola eller universitet om man inte själv söker en plats när man har uppehåll.

Jag gjorde till exempel min första på PEAB i 8 månader, där lärde jag mig extremt mycket samt att man har möjlighet att få praktiklön tillsammans med ditt CSN som en liten extra morot (ganska gött cash flow per månad om man maxar sitt CSN lån vilket har en löjligt låg ränta)
Hade du någon erfarenhet inom bygg sedan tidigare? Jag gillar ideen om byggingenjör, men hatar det fysiska, dvs snickeri och är i övrigt värdelös på det. Måste man kunna det fysiska också eller?
Citera
2020-06-24, 17:57
Medlem
Citat:
Hade du någon erfarenhet inom bygg sedan tidigare? Jag gillar ideen om byggingenjör, men hatar det fysiska, dvs snickeri och är i övrigt värdelös på det. Måste man kunna det fysiska också eller?

Jag har varit aktiv inom bygg sedan jag var 12/13 år ungefär och fyller 28 i år.
Har en bakgrund som ventilation och isoleringsmontör samt svetsare.
Du kommer inte behöva kunna de fysiska eftersom att din roll som byggingenjör ligger på tjänsteman sidan, dock är det en fördel i vissa lägen att kunna vissa delar. MEN det är också sånt du lär dig både under tiden i skolan samt på praktiken så det är verkligen inget att oroa sig över, utan välkomnas oftast eftersom att du kan ha en helt ny syn på saker och ting som ingen annan tänkt på.
Citera
2020-06-24, 18:30
Medlem
Citat:
Jag har varit aktiv inom bygg sedan jag var 12/13 år ungefär och fyller 28 i år.
Har en bakgrund som ventilation och isoleringsmontör samt svetsare.
Du kommer inte behöva kunna de fysiska eftersom att din roll som byggingenjör ligger på tjänsteman sidan, dock är det en fördel i vissa lägen att kunna vissa delar. MEN det är också sånt du lär dig både under tiden i skolan samt på praktiken så det är verkligen inget att oroa sig över, utan välkomnas oftast eftersom att du kan ha en helt ny syn på saker och ting som ingen annan tänkt på.
Låter stabilt. Tack för hjälpen!
Citera
2020-06-25, 11:56
Medlem
Andra som har nån åsikt/erfarenhet?
Citera
2020-06-26, 17:03
Medlem
Jag läser denna utbildning just nu faktiskt. Går ut 2021. Jag tycker att den är ok. Roliga uppgifter, vettiga lärare. Har Praktik efter sommaren. Längtar!
Citera
2020-06-27, 11:33
Medlem
Testar igen,

Hur gick det för er?

Vad tror ni allmänt om redovsiningskonsult på Stockholm School of business ?
Landar man jobb efter examen? vad tror ni snitt lönen ligger på? Karriär i den branchen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in