Citat:
Ursprungligen postat av
Magnifique97
Hur svår var utbildningen? Lyckades de flesta i din klassmed att ta examen/hitta jobb?
Utbildningen i sig är ganska rakt framåt, de tunga kurserna är utan tvekan konstruktion och betong 2:an.
Ligger man i med med pluggandet utanför skolan samt fråga både lärare och klasskompisar med saker som man kanske har lite svårare för så kommer det gå galant. Det är mycket grupparbeten/projekt.
Vi va 30 eller 31 i våran klass och vad jag kommer ihåg på rak arm så var det 28 som tog examen på datumet som det var tänkt.
När det gäller jobb så blev en del anställda redan efter LIA 1, andra fick under LIA 2 och vissa veckorna/veckan innan examen. Sen finns det vissa som går på timmar just nu på grund av anställningsstopp som har mest med covid att göra och slutligen en eller två som inte lyckats landa något än.
Själv så blev jag erbjuden ett jobb under LIA 2 och tackade ja till det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magnifique97
Det är lite underligt att jag ligger som reserv på "fastighetsförvaltare" men kom in på "byggnadsingenjör" med tanke på att många som söker ingenjörprogram på uni, inte kommer in. Vad säger det att söktrycket inte är lika högt på just "byggingenjör" vid en yrkeshögskola?
Låter väldigt konstigt faktiskt, men av det jag har sett de senaste månaderna så är det nästan inget som förvånar mig. Kanske kan vara att många är "rädda" för att plugga till ingenjör?
YH har iallafall en fördel med att man har två praktiker, vad jag har hört så har man inga på högskola eller universitet om man inte själv söker en plats när man har uppehåll.
Jag gjorde till exempel min första på PEAB i 8 månader, där lärde jag mig extremt mycket samt att man har möjlighet att få praktiklön tillsammans med ditt CSN som en liten extra morot (ganska gött cash flow per månad om man maxar sitt CSN lån vilket har en löjligt låg ränta)