2020-07-05, 21:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Ja, håller med dig, men även HD inte klarar att stå upp för sig själv.
Vem är hon då i omgivningens ögon?..
Bara en frånskild kvinna i vårdsektorn.

Hon ÄR ingen utan S.D.
Det handlar om boende, social ställning, ekonomi,pondus status.

Jag förmodar att SD är HD:s symbol för status.
Det är detta som HD inte vill släppa enligt mitt sätt att se.

För vem orkar att satsa i ett förhållande med en man som har ljugit och bedragit en själv? I så många år till råga på allt? Allt handlar om status. och socialt anseende.

Det kanske kan verka så på ytan.
Jag tror att orsaken till att HD finner sig i otrohet och kränkningar kan bero på många faktorer.

Dels kan hennes uppfostran ligga och skvalpa som en bottenresonans.
Sedan har hon varit gift med SD i många år. Hur han har betett sig har vi kunnat läsa oss till. HD är säkerligen inget undantag.
Har man barn och hus ihop, och personen man bor med lovar att sluta vara otrogen, kanske man ändå hoppas och tror. Hoppet är det sista som överger en.

Att lägga ansvaret på HD, att hon ska sätta ner foten mot otroheten, det är ganska mycket begärt. Hon har säkerligen bitit ihop många gånger.

En människa är inte bara summan av alla yttre faktorer! Absolut att hon kan känna sig mer utsatt som frånskild. Men hon har ett bra och viktigt yrke, som hon anses duktig i. Hon kan verka smartare än SD genom att hon är skicklig på att lösa mystar. Och SDs status, hur stor är den?

Visst, han har ett hyggligt jobb, tillsammans tjänar de hyggligt. Men nu har HD lyckats skaffa ett eget bra boende, och hon kan försörja sig själv.

En människa är också sig själv; sin egen självkänsla, sina egna passioner och sin egen livskraft. För många människor är de yttre statusfaktorerna inte lika viktiga som de inre faktorerna.

Hur det står till med HD, det kan man undra.
Jag kan också tänka att hon inte är (känner sig ) som någon utan SD.
Men jag tror inte att det sitter i de yttre detaljerna så mycket som i de inre.

Jag tror att det är därför hon inte kan varken lämna honom och inte berättar sanningen. Jag hoppas att hon blir starkare, att hon kan ta sig ifrån bindningen.

Kanske kan hon en dag berätta sanningen?
Citera
2020-07-05, 21:42
Medlem
Citat:
Jag vill inte döma någon, oavsett gärningar någon begått.
Kanske att man ärligt borde syna sig själv och sina handlingar här i livet.
Ingen är ju felfri.

Jag letar inte heller efter en syndabock.

Att ärligt stå för sina handlingar kanske
visa på en ånger, och i det vidare perspektivet:

FÖRSONING
Jag vill inte heller döma någon. Men alla indicier sammantaget - det pekar enbart på SD. Inkl motiv. Nej, ingen är felfri. Men de flesta av oss skrämmer inte livet ur våra barn, eller googlar på att ta livet av våra barn. Eller andras barn. Eller hotar om att ta livet av älskarinnan. Eller mördar. Eller är otrogna i sex år pga sjuk hustru. Det finns så mycket äckligt skit i den här historien så jag blir lite stum. Mitt i det svenska folkhemmet finns så sjuka individer. Man blir lite förundrad faktiskt.
Citera
2020-07-05, 21:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag vill inte heller döma någon. Men alla indicier sammantaget - det pekar enbart på SD. Inkl motiv. Nej, ingen är felfri. Men de flesta av oss skrämmer inte livet ur våra barn, eller googlar på att ta livet av våra barn. Eller andras barn. Eller hotar om att ta livet av älskarinnan. Eller mördar. Eller är otrogna i sex år pga sjuk hustru. Det finns så mycket äckligt skit i den här historien så jag blir lite stum. Mitt i det svenska folkhemmet finns så sjuka individer. Man blir lite förundrad faktiskt.

Ja hans krona måste ha halkat (lite) på sned.
Just sådant som han har svårt att tåla.
Citera
2020-07-05, 22:16
Medlem
Citat:
Det är inte klokt någonstans.Av någon.
Det är fruktansvärt alltihop och en stor tragedi.
För alla.
Citera
2020-07-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att orsaken till att HD finner sig i otrohet och kränkningar kan bero på många faktorer.

Sedan har hon varit gift med SD i många år. Hur han har betett sig har vi kunnat läsa oss till. HD är säkerligen inget undantag.
Har man barn och hus ihop, och personen man bor med lovar att sluta vara otrogen, kanske man ändå hoppas och tror. Hoppet är det sista som överger en.

Att lägga ansvaret på HD, att hon ska sätta ner foten mot otroheten, det är ganska mycket begärt. Hon har säkerligen bitit ihop många gånger.

En människa är inte bara summan av alla yttre faktorer! Absolut att hon kan känna sig mer utsatt som frånskild. Men hon har ett bra och viktigt yrke, som hon anses duktig i. Hon kan verka smartare än SD genom att hon är skicklig på att lösa mystar. Och SDs status, hur stor är den?

Visst, han har ett hyggligt jobb, tillsammans tjänar de hyggligt. Men nu har HD lyckats skaffa ett eget bra boende, och hon kan försörja sig själv.

En människa är också sig själv; sin egen självkänsla, sina egna passioner och sin egen livskraft. För många människor är de yttre statusfaktorerna inte lika viktiga som de inre faktorerna.

Jag tror att det är därför hon inte kan varken lämna honom och inte berättar sanningen. Jag hoppas att hon blir starkare, att hon kan ta sig ifrån bindningen.

Hade det suttit i de inre detaljerna så hade detta smärtat henne alltför mycket.
Tror att hon inte känner att hon ÄR någon utan honom.Vi människor är också vanedjur.Bra bostad och en fin kärnfamilj.Något annat handlar det inte om spekulerar jag.
Citera
2020-07-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Hon är inte sann mot sig själv.Det är bara teater alltihop.
Citera
2020-07-06, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag följde flocken som redan då hatade SD, HD
och JG. Nu försöker jag tänka själv.

Jag har inte ändrat åsikt om det. Men jag är
inte lika tvärsäker längre eftersom jag nu
förstår att det fanns många andra som kan ha
haft motiv att mörda LW.

Och framförallt så är jag inte lika dömande
mot HD längre eftersom jag sett hur LW och
SD burit sig åt mot henne.

Och det gör jag också.
HD är också ett offer.

Jag tycker att det är lite magstark och inte sanningsenligt att "flocken redan då hatade SD/HD/JG".

Har inte sett någon som skrivit att jag HATAR dessa personer. Däremot många som misstänkt/varit mer eller mindre säkra på att SD är mördaren. För mig tog det lång tid att bli "nästan" säker på att de har rätt GM och jag har valt från början att inte följa någon flock (vet inte riktigt vad du kallar flock, är det om några lutar åt samma GM) som du kallar det.
Att hata är ett väldigt stark ord och de som har orsak att hata SD är familj/vänner till LW som har kännedom om hur han har behandlat henne. (Själv har jag aldrig hatat någon och skulle absolut inte lägga kraft på att hata någon jag inte känner).

Vi "vanliga" trådskrivare som befinner oss på avstånd från dessa kan bara bilda oss en uppfattning/spekulera efter vad som framkommit i tråden mm. Långt ifrån att hata som jag ser det.

Håller med dig om att HD är ett offer och SD/LW bar sig för djävligt åt mot henne.
En av dessa är nu borta för evigt men en finns kvar, denne fortsätter hon glatt att umgås med trots vad han utsatt henne och deras gemensamma barn för under åren.

Hur kunde du som säger dig vara kristen följa en flock som du uppfattar som hatare? Du skriver att du "inte är lika tvärsäker längre"... hur kunde du vara tvärsäker från början, det är det väl ingen som kan vara, varken då eller nu!? Misstankar JA men tvärsäker NEJ.
Citera
2020-07-06, 06:29
Medlem
Citat:
Hans sociala anseende är noll numera. Han är, enligt de som har insyn i denna krets, en paria. Och HD, samt JG, åker in i denna pariakrets pga umgänge med SD. Hur länge ska de orka vara utanför det sociala livet pga en mördare som inte TR lyckas fälla för mord? Folket fäller. Rätt eller fel kan man ju diskutera. Men SD är körd i Örebro. Han får flytta samt byta namn. De flesta känner honom inte till utseendet så det torde inte bli så svårt. Flashbackarna bor dock över hela landet - och han lär bli sedd hur mycket han än gömmer sig.
(Varför skilde han sig inte? om hon bara var söt att se på, men inget mer?
De hade barn, kärnfamilj, besparingar?m m m m Delad vårdnad? Hur skulle det fungerat?, om frun var så sjuk?
Han menar ju att hon var självmordsbenägen. Det i sig, gör att han hamnar i en rävsax. Brottats med frågor.
Personligen tror jag inte alls på att HD varit självmordsbenägen, eller så svårt sjuk som vi har läst.
Tror det är grovt överdrivet.
Har HD varit inlagd på psykiatrisk klinik?
Har svårt att tro att en så pass sjuk människa som vi läst om, kan bli frisk som en nötkärna. Inneha anställning över huvud taget. Psykiatriska sjukdomar. Är de inte svårbehandlade?
Det finns ju ingen bra vård i psykiatrin? Som så helt och fullt kan göra en människa hel?

Utåt sett skulle fasaden vara intakt. Allt han/de byggt upp. Allt var bara en fasad.Teater.
Annars hade varken SD eller HD träffat andra.
Hade de haft äkta kärlek.
I kärlek sett och bekräftat varandra.
Hade inte L W fått plats

I stället skapas ett tomrum.Skapas bubblan med en spännande förbjuden älskarinna/älskare.
En känsla av att varken bli sedd eller bekräftad för den man är.Att bara existera, fast på olika planhalvor. Där bara fasader räknas.De existensiella behoven.
Personligen tror jag det är väldigt vanligt tyvärr.Mitt flummeri naturligtvis.)
Citera
2020-07-06, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Nu luktar det bajs igen.
Det är ingen anklagelse från MT:s sida.
MT hörs upplysningsvis av polis i en mordutredning och inget annat. Hon gör sin plikt och berättar det hon vet och observerat.
MT uppger dock att HD är yrkesskicklig, det kan nog vara en anklagelse däremot! 👍
För med tanke på minnesluckorna och planering att mörda sina barn så borde det inte finnas på världskartan att jobba patientnära och ha en ansvarsfull roll.
Och att gratulera SD på sociala medier är inget annat än en spottloska mot omvärlden!

Med dina mått mätt så kan det alltså inte finnas någon trovärdighet hos SD och HD heller eftersom de inte minns så mycket eller hur tänker du där?

För att inte tala om att HD inte vill svara på många frågor i förhören. Det tycker normala människor är konstigt och högst anmärkningsvärt och det ska vevas vidare tills det får en uppklarning. Och så är det med den saken oavsett att du tycker att mordoffret är skyldigt till sin egen död och att oklarheterna kring JG, HD, SOA och SD inte är mycket att ta fasta på.

En sak är säker, skit ska skit ha.
Varför ens gratulera nån på födelsedagen som burit sig så oförlåtligt åt? Han ljög ju Han var ju notoriskt otrogen i flera år. Måttet borde rimligtvis vara rågat.Jag tror att både S samt H njuter i fulla drag av uppmärksamheten nu.Bara autograferna fattas.
Citera
2020-07-06, 07:10
Medlem
Citat:
Varför ens gratulera nån på födelsedagen som burit sig så oförlåtligt åt? Han ljög ju Han var ju notoriskt otrogen i flera år. Måttet borde rimligtvis vara rågat.Jag tror att både S samt H njuter i fulla drag av uppmärksamheten nu.Bara autograferna fattas.

Jag har svårt att tro att någon av SD/HD "njuter i fulla drag av uppmärksamheten".

Däremot är det väl ett sätt att visa omgivningen att allt är som vanligt (skyldig/skyldiga eller ej).
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-07-06 kl. 07:18.
Citera
2020-07-06, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag vill inte spekulera om HD. Om hon är
skyldig så bryr jag mig inte. I så fall ser jag det
som självförsvar. Man kan inte hålla på och
terrorisera en annan människa, som LW
gjorde, och tro att det inte finns en gräns för
hur mycket hen ska ta emot. Speciellt om
man vet att hen redan har psykiska problem.

Jag tror att det varit bra om HD sagt ifrån till
LW direkt när LW triumferande bekräftade
att hon haft en intim relation med hennes man
i sex år. Jag har uppfattat det som att HD blev
ledsen och inte ville att någon skulle få reda på
det. Det gav LW makt att styra HD och
bestämma hur hon skulle bete sig offentligt.
Det hade varit bättre om HD blivit arg och berättat för alla och låtit LW stå där och
skämmas, som hon var så rädd för. När HD
ville skydda sig själv och SD och deras fasad
så skyddade hon tyvärr även LW. Om LW fått ta
konsekvenserna och skammen så kanske hon
sedan kunnat gå vidare och det hade inte
behövt sluta med mord.

Du har ju redan i början av tråden spekulerat om HD.

Nu skriver du: "Jag vill inte spekulera om HD. Om hon är skyldig så bryr jag mig inte. I så fall ser jag det som självförsvar".

Såå om HD mördat LW är det alltså OK för din del? Är det därför du väljer att från FUP leta reda på så mycket skit om BO som möjligt i stället för att diskutera mordet?
Citera
2020-07-06, 08:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Nej, det är bra att det är höga beviskrav. Det har jag inget emot. Just därför har vi tingsrätter. Och just därför kan vi få en second opinion från HR. .
Det har du visst emot:
Citat:
Allt sånt som vi ifrågasätter, som du i ovan citerade, är sådant som domare Lindén viftade bort. Och det är vansinnigt. Jag hoppas att HR ser annorlunda på sådant och ser att endast en mördare kan ha vetat det.

Citat:
Går han fri där också kan vi bara ge SD credit till att ha begått det perfekta brottet. Men vi får se.
Det perfekta brottet att med stort blodvite slå ihjäl Lena med 17 slag ett hundratal meter från hennes hem? Hur tänkte du där?

Du får nog ge honom credit redan nu för han redan gått till krimhistorien för att i 2 års tid ha lurat brallorna av ALLA "professionella" mordutredare polishuset örebro. Det är anmärkningsvärt att det inte gror ett litet frö om att han inte är GM även hos dom mest totalitära hetsarna.

Citat:
Ser att du har så stor tilltro till dig själv att du strösslar ditt inlägg med dina egna citat... finns nog diagnoskriterier för sånt.
Om du anser att jag som förstod att åtalet inte skulle hålla bör diagnostiseras så undrar man vad diagnosen blir på klavertramparna som var övertygade om motsatsen ?

De vore även intressant om du kunde utveckla din tes om att tingsrätterna just är till för dom höga beviskraven. Eller omvänt att tingsrätterna kunde avskaffas med sänkta beviskrav om inte domare Lindén "vansinnigt" viftat bort dom?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-06 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in