2020-07-05, 10:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Aktier är alltid bra i alla tider. Alla kommer att se det. Efter Corona/Covid 19 så finns det mer uppenbara i läkemedel och livsmedel. Allt beror på bolaget så klart. Men var ska alla pengar gå? Spar konto till löjlig ränta eller till fonder och aktier? Det verkliga värdet finns alltså i den fria marknaden och där lär väll pengarna rusa. Aktier / fri handel kommer alltid att vinna i ett fritt samhälle. Vi bör vara stolta som svenskar och stå pall mot EU. För vi har så mycket att vara stolta för. Ett samarbete betyder att alla ska ge och inte bara en sida. Vi måste bli suveräna och skippa politiken tror jag? Ett finansiellt och ekonomiskt avtal är alltid bra! Länge leve kapitalismen!
Bear-variationen av din bullfråga "Var ska alla pengar gå".

Vad tänkte du "alla pengar"? Corona har sopat bort 5 biljoner kronor från världen, som nu kommer att behövas för att folk ska kunna äta och bo. Det kommer att börja märkas i augusti, många länders bidrag tar slut då, i USA tar permitteringsbidragen slut 1 september. Bidragen ska betalas tillbaka via höjda skatter och dessa 5 biljoner kommer alltså lite i taget att dras in via skatten från världens totala spenderkassa.

Kan vara bra att ha både bear- och bull-varianten i sitt huvud.

Här en artikel som analyserar vad svensken använt sina pengar till maj-juini i år, under corona, och resonerande om resten av året. Kanske kan man dra slutsatser från den om hela västvärlden. Några skulle nog kalla det en bear-artikel:
https://www.privataaffarer.se/experterna-svag-konsumtion-i-sommar-trots-hemester/
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-05 kl. 10:35.
Citera
2020-07-05, 10:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Min strategi är att minska risken i min portfölj.
Hur gör du det.
Citera
2020-07-05, 10:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det kan vara en ren slump. Men Stockholmsbörsen pyste ut rejjält på fredag eftermiddag, ungefär samma tid på dagen som den gasat på de senaste 2-4 veckorna: när börserna i USA startar och Nasdaq tickar på uppåt varenda dag. Men just i fredags var USA-börserna stängda pga 4 July så Stockholm fick ingen draghjälp. Då gick kurserna rakt ner.

För min del känns det som om Stockholmsbörsen utan hjälp av USA inte hade stigit lika fort? Och i så fall är Stockholmsbörsen i akut fara om/när USA börjar gå ner.
Citera
2020-07-05, 10:47
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kan vara en ren slump. Men Stockholmsbörsen pyste ut rejjält på fredag eftermiddag, ungefär samma tid på dagen som den gasat på de senaste 2-4 veckorna: när börserna i USA startar och Nasdaq tickar på uppåt varenda dag. Men just i fredags var USA-börserna stängda pga 4 July så Stockholm fick ingen draghjälp. Då gick kurserna rakt ner.

För min del känns det som om Stockholmsbörsen utan hjälp av USA inte hade stigit lika fort? Och i så fall är Stockholmsbörsen i akut fara om/när USA börjar gå ner.

Fetat. Nu har jag visserligen inte någon statistik på det nog brukar väl Stockholm gå ned om USA går ned? Särskilt om det är någon större nedgång. Stockholm är enligt min uppfattning mycket påverkad av utvecklingen i USA. Hela världen är påverkad men Stockholm kanske extra mycket. Det är dock inte något nytt eller kopplat till Covidsituationen.

// CC
Citera
2020-07-05, 11:17
Medlem
Citat:

Det du säger stämmer inte dom senaste veckorna. Om vi kollar från 16 Juni så är både OMX och DAX upp 7.5%. SPY bara 4.8% och då har jag räknat med en extra minus dag på dom Europeiska börserna
Citera
2020-07-05, 12:37
Medlem
Jaha, när börjar traden med futures idag
DAX och DJ
Citera
2020-07-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
DAX och DJ

Om 9h
Citera
2020-07-05, 15:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Det du säger stämmer inte dom senaste veckorna. Om vi kollar från 16 Juni så är både OMX och DAX upp 7.5%. SPY bara 4.8% och då har jag räknat med en extra minus dag på dom Europeiska börserna
Om du tittar på OMXS30 (klicka på 1 månad):
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30
en månad tillbaka så kan du se den ovanligt taggiga gången, det dippar ofta men sist på dagen runt kl 15 får OMXS30 draghjälp från USA och det går upp. Så inte i fredags utan USA-hjälp. Men det är inte någon exakt analys som jag lagt ner tid på, känslan kan vara fel.
Citera
2020-07-05, 16:04
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
DAX och DJ
Man kan handla helg-terminer. Dom har rört sig runt nollan hela helgen. Just nu ligger dom på svagt blått. Annars drar det igång vid 12-slaget.
Citera
2020-07-05, 16:08
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Hur gör du det.
Bra fråga.
Jag minskar antalet aktier och fonder och för över det till ett bankkonto.
Risken med det är ju förutom att räntan är 0,5% att pengarna blir mindre och mindre värda.
Men jag tror på en rejäl nedgång så snart man inser vad lockdown och sånt har inneburit för företagen och sen har du en massa folk som är permitterade och snart arbetslösa.
Men jag kan ha fel.
Citera
2020-07-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Man kan handla helg-terminer. Dom har rört sig runt nollan hela helgen. Just nu ligger dom på svagt blått. Annars drar det igång vid 12-slaget.

Har redan handlat. Vill bara se rörelser
IG Market lär väll dra igång när det är DAX😁
Citera
2020-07-05, 17:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jeesus, kan man "handla med aktier" mer än några timmar innan den riktiga handeln börjar? Hur nära Lotto kan man komma. Då måste man ha starka nerver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in