2020-07-04, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Om det redan är inprisat, innebär det att man anser att effekterna av corona på ekonomin (och därmed konsumption) de kommande åren i princip är noll med tanke på att vi är nära pre-corona priser? Varför skulle man anse det när hundratals rapporter säger det motsatta, frågar jag mig.

Jag är också nyfiken, är ett framtida vaccin också inprisat av marknaden? Om Q2-rapporterna är det, varför inte också ett vaccin? Man vet att det, liksom rapporterna, kommer komma. Den enda skillnaden är att man inte vet exakt när. Spelar det någon roll?

Edit: Vill betona att jag inte menar att vara spydig. Jag är bara nyfiken på ett sammanhängande resonemang kring inprisning.

Ingen vet om det är inprisat än, ingen vet reaktionerna som kommer följa. Jag gissar som alla andra, men jag tror det kommer dippa en bit, men som sagt, jag vet lika lite som alla andra om hur börserna kommer reagera...
Citera
2020-07-04, 13:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, om du pratar om SPX (SPX500USD) blir nivån 3140 något mer vettig. Är en del skillnad på nivåerna för ES och SPX.
Nja, går vi till pastorsexpeditionen och tittar så "stängde" ES på 3129.00 efter Torsdagens session. Och spx stängde på 3130. Så stor skillnad är det inte.
https://www.cmegroup.com/trading/equity-index/us-index/e-mini-sandp500.html
Finns även möjlighet att titta på dagsgrafen här.

Och med det så behöver vi väl inte diskutera den här saken mer.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För SPX har det skapats en lägre högsta följt av en högre högsta nu (stängning). Den pullback vi ser nu tolkar jag som mer naturlig; viktigare är att allt är över de flesta medelvärdena (om man är lång). Att det sedan går ned något är mer att betrakta som hälsosamt (om man inte gillar när det störtdyker).

Just de dagliga stängningarna för SPX är ganska intressanta:
https://i.imgur.com/yomkCtc.png
Linjegraf, SPX (SPX500USD, S&P500)

Gissa varför jag var något mer oroad än normalt den 26 juni.

Jag har annars något svårt att bli björn när kursen är över alla medelvärden på både 4h och och dagliga. Dagliga pullbacks är något annat, sådant kommer och går.

Gick in i tyskdjäveln igen ca kl. 19:15, DE30EUR gick +0.30% efter det; får se om det står sig.
Säkert möjligt att det blir en test nedåt där.

Anledningen var annars ganska enkel:
https://i.imgur.com/0xZ8Hfm.png
En botten följt av en högre lägsta följt av en exit av den negativa kanalen (följt av en trendvändning på 30min ... osv)
Ja, att det blir en pullback från 3140 regionen är väntat och rimligt.
Jag kanske övertolkar det som ny svaghet. Finns ju inget som hindrar en ny attack mot 3140. Dock tenderar jag att ha en förhöjd sannolikhet för rörelse mot andra benet efter studs.

Men just 26/6 vände det ju tillbaka efter en bit upp. Lite lynnighet finns ju.

Nu pratas det mer om utbrott och mumlas om ny lockdown. Det lär vara bränsle för nedsväng igen. Om det håller i sig och inget starkt positivt händer.

Vi får väl se imorn kväll när futures öppnar igen.
Citera
2020-07-04, 14:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, går vi till pastorsexpeditionen och tittar så "stängde" ES på 3129.00 efter Torsdagens session. Och spx stängde på 3130. Så stor skillnad är det inte.

Jag kanske övertolkar det som ny svaghet. Finns ju inget som hindrar en ny attack mot 3140. Dock tenderar jag att ha en förhöjd sannolikhet för rörelse mot andra benet efter studs.

Nu pratas det mer om utbrott och mumlas om ny lockdown. Det lär vara bränsle för nedsväng igen. Om det håller i sig och inget starkt positivt händer.

Helgterminerna står på lätt rött i skrivande stund. I princip inga rörelser alls. Men, som sagt, det kan ju ändras vid 12-slaget i morgon kväll.
Citera
2020-07-04, 15:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Absolut. Jag skulle aldrig få för mig att köpa Tesla.

Samtidigt har de som har satsat på att blanka aktien fått enormt mycket stryk.

Det spelar ingen roll hur rätt man har i sin analys om marknaden inte håller med.
Fast jag är inte på aktiemarknaden i hopp om att jag ska vinna en massa pengar som på lotter. I så fall hade jag gladeligen köpt tesla imorgon, kanske går den upp 1 vecka till innan det stora raset. Jag är på marknaden för att lugnt och säkert få ihop ett niosiffrigt belopp för att det är skoj. Att då hålla sig till OMX30 känns helt logiskt, det tickar på lugnt uppåt i det stora hela. Jag hade aldrig orkat med nervpersen med tesla. Tänk att varje dag ta beslutet "är det idag den sticker av neråt"? Först passerar den Ford i värde, sedan GM, sedan BWM, sedan VW, snart Toyota. Den som inte sålt av på hela den resan är antingen tokig, geni, eller sover. Jag tror på det sistnämnda.
Citera
2020-07-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fast jag är inte på aktiemarknaden i hopp om att jag ska vinna en massa pengar som på lotter. I så fall hade jag gladeligen köpt tesla imorgon, kanske går den upp 1 vecka till innan det stora raset. Jag är på marknaden för att lugnt och säkert få ihop ett niosiffrigt belopp för att det är skoj. Att då hålla sig till OMX30 känns helt logiskt, det tickar på lugnt uppåt i det stora hela. Jag hade aldrig orkat med nervpersen med tesla. Tänk att varje dag ta beslutet "är det idag den sticker av neråt"? Först passerar den Ford i värde, sedan GM, sedan BWM, sedan VW, snart Toyota. Den som inte sålt av på hela den resan är antingen tokig, geni, eller sover. Jag tror på det sistnämnda.
Är bara att läsa forumen där dom pladdrar på som om Tesla om 5 år har en majoritet av bilmarknaden. Alla andra biltillverkare ska gå i konkurs för att dom inte alls kan tillverka elbilar... De faktum att dom säkert mycket väl idag kan ställa om helt till el i en ögonblinkning om dom vill verkar helt falla bort, det är ju helt enkelt bättre vinstmarginaler + löpande intäkter i form av service på förbränningsmotorer så klart man säljer sina bilar med förbränningsmotorer så länge det går.
Citera
2020-07-04, 15:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Mjo, Det gör det väl men jag tar inte det där fundamentala på särskilt stort allvar för det är data som inte riktigt går att kvantifiera.

Arbetslösheten i USA fortsätter dock att gå åt rätt håll och har slagit förväntningarna:
https://www.cnbc.com/2020/07/02/jobs-report-june-2020.html
Citera
2020-07-04, 16:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är bara att läsa forumen där dom pladdrar på som om Tesla om 5 år har en majoritet av bilmarknaden. Alla andra biltillverkare ska gå i konkurs för att dom inte alls kan tillverka elbilar... De faktum att dom säkert mycket väl idag kan ställa om helt till el i en ögonblinkning om dom vill verkar helt falla bort, det är ju helt enkelt bättre vinstmarginaler + löpande intäkter i form av service på förbränningsmotorer så klart man säljer sina bilar med förbränningsmotorer så länge det går.
Tesla har enbart sitt värde på börsen pga den ökända "vi vill inte göra elbilar"-filosofin som samtliga andra biltillverkare haft ända sedan 1970-talet. En del TV-program talar om oljemaffian som styrt detta, andra talar om att 70% av vinsterna för biltillverkare kommer när man måste laga bensinmotorer. Tesla har ändrat detta, och med bravur, och tillverkar fantastiska bilar. Och det är en oerhörd prestation, att tillverka en bil som håller och är snygg klarar inte ens Opel eller Peugeot som funnits i 100 år. Men värdet är ändå 10 gånger för högt, tillverkare som VW Toyota och BMW kommer att komma med liknande bilar inom 2-3 år, så jag tror Tesla redan ligger på den nivån de alltid kommer att ha 400.000 sålda bilar. Det ger 20 miljarder kr i vinst och ett tänkbart aktievärde på 200-400 miljarder. Men jag är ingen bilexpert, och köper inte Tesla, och blankar dem inte heller.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-04 kl. 16:38.
Citera
2020-07-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tesla har enbart sitt värde på börsen pga den ökända "vi vill inte göra elbilar"-filosofin som samtliga andra biltillverkare haft ända sedan 1970-talet. En del TV-program talar om oljemaffian som styrt detta, andra talar om att 70% av vinsterna för biltillverkare kommer när man måste laga bensinmotorer. Tesla har ändrat detta, och med bravur, och tillverkar fantastiska bilar. Och det är en oerhörd prestation, att tillverka en bil som håller och är snygg klarar inte ens Opel eller Peugeot som funnits i 100 år. Men värdet är ändå 100 gånger för högt, tillverkare som VW Toyota och BMW kommer att komma med liknande bilar inom 2-3 år, så jag tror Tesla redan ligger på den nivån de alltid kommer att ha 400.000 sålda bilar. Det ger 20 miljarder i vinst och ett tänkbart aktievärde på 200-400 miljarder. Men jag är ingen bilexpert, och köper inte Tesla, och blankar dem inte heller.
Ja precis, det är det som Tesla lyckats med, tvingat på en förändring, det sa väl tom Elon Musk själv i en intervju, att målet är att få en omställning till grönare bilar, inte nödvändigtvis gjorda av Tesla.

Spår väl samma framtid som du, men vågar inte gissa hur högt Tesla kan gå innan det vänder, men att det vänder ser jag som oundvikligt. Tesla gör bra bilar men det är knappast mer värt än Toyota (gick väl förbi toyota nu när de kom upp i 1200 usd?).
Citera
2020-07-04, 16:48
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Marknaden har alltid fel. I varje sekund är marknaden felprissatt.

Frågan är vad man kan göra med den informationen. Ingenting hävdar jag.
Strunta i om marknaden har rätt eller fel.
Går det upp så tjänar man pengar ändå.
Citera
2020-07-04, 16:52
Medlem
svenkolrots avatar
Min strategi är att minska risken i min portfölj.
Citera
2020-07-04, 17:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
En salig blandning av vinsthemtagningar, triggade stoplosses och gruppsykologi. Inget negativt har framkommit som motiverar dagens kursrörelse, snarare goda nyheter från gårdagens biostockintervju där det indikeras positiva resultat från första kohort. Jag förväntar mig ett pm om det inom kort.

Jag fyllde för övrigt också på idag.

Intressant, tack för in-put.
Magkänslan sa att det var så men såg hur satans fort det föll, haha, så fick lite panik för jag var en (som du nämner som delorsak till faller) som hade tänkt att ta hem vinsten dagen innan men säljordern gick inte igenom. 🙈 Som vanligt, får trösta mig med att jag sålde EQT nästan högst i veckan på 178kr och Evolution Gamlng på 636kr.
Ligger lång i Scandion. Fortfarande upp 38%.Tror jag såg ett telegram om att st ordf köpt på sig mer aktier under rasen (brasklapp på att jag blandar ihop med något annat bolag).
Citera
2020-07-05, 02:22
Medlem
Aktier är alltid bra i alla tider. Alla kommer att se det. Efter Corona/Covid 19 så finns det mer uppenbara i läkemedel och livsmedel. Allt beror på bolaget så klart. Men var ska alla pengar gå? Spar konto till löjlig ränta eller till fonder och aktier? Det verkliga värdet finns alltså i den fria marknaden och där lär väll pengarna rusa. Aktier / fri handel kommer alltid att vinna i ett fritt samhälle. Vi bör vara stolta som svenskar och stå pall mot EU. För vi har så mycket att vara stolta för. Ett samarbete betyder att alla ska ge och inte bara en sida. Vi måste bli suveräna och skippa politiken tror jag? Ett finansiellt och ekonomiskt avtal är alltid bra! Länge leve kapitalismen!
Senast redigerad av Trxhobit 2020-07-05 kl. 03:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in