2020-07-03, 14:56
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Heads and shoulders? Inget jag ser, det måste vara den konstigaste sådana någonsin.

SPX (SPX500USD) 4h:
https://i.imgur.com/hNkdSYy.png

MACD (SPX)
30min: På väg upp
1h: Möjligt positivt kryss (just nu)
4h: Möjligt negativt kryss
1d: Möjligt positivt kryss

...men det kan ändras givetvis.

På tal om röda dagar står indexterminerna just nu på plus, men detta är då svagt. DAX är väl där mest relevant (amerikanska börserna har stängt idag, inte dess terminer... men). DAX står i skrivande stund på +0.54%.

Däremot vore ingen röd dag några konstigheter efter en drös gröna dagar och när vi precis varit uppe på nivåer där det tidigare gått ned flera gånger.

Edit: Tar en kort (tidsmässigt) position i DAX (turbo), sätter en riktigt tight stoploss på -2%. Det finns vissa positiva indikationer där, kort: ser ut som att man kan ta 5% innan det lutar mer att gå björn. Vi får se hur det utvecklar sig.

Börjar du se högra skuldran😎
Citera
2020-07-03, 15:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
FEL! Data är en överenskommelse mellan köpare och säljare vid varje avslut. Att du tror att ekonomiska variabler driver marknaden är lika seriöst som att säga att Kalle Anka driver julafton.
Jag skulle säga att det både är sant och inte. För ibland kan vägen mellan köparen och säljaren vara extremt lång och ingen har egentligen en susning. Ta en global indexfond, en svensk sätter in 1000 kr där. Indexfonden måste köpa det andra köper. Tesla har gått upp mest av alla, så indexfonden köper Tesla fast det är en säker idiot-investering, åt svensken som trodde han köpte en "bred fond som satsar i olika länder med olika inriktning". Så visst möts säljare och köpare i varje avslut, men omvägen gör att ingen fattade vad som hände.

40% av börsvärdet i USA ägs numera av institutionella ägare som fonder, som inte handlar för egna pengar utan för andras.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-03 kl. 15:53.
Citera
2020-07-03, 16:14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag skulle säga att det både är sant och inte. För ibland kan vägen mellan köparen och säljaren vara extremt lång och ingen har egentligen en susning. Ta en global indexfond, en svensk sätter in 1000 kr där. Indexfonden måste köpa det andra köper. Tesla har gått upp mest av alla, så indexfonden köper Tesla fast det är en säker idiot-investering, åt svensken som trodde han köpte en "bred fond som satsar i olika länder med olika inriktning". Så visst möts säljare och köpare i varje avslut, men omvägen gör att ingen fattade vad som hände.

40% av börsvärdet i USA ägs numera av institutionella ägare som fonder, som inte handlar för egna pengar utan för andras.
Jag blir inte klok på sina resonemang. Det är ju inte index investeraren som hypat Tesla eller vilken enskild aktie som helst. Tvärtom är det aktiva investerare. Aktiva som fortfarande köper till dessa priser men till skillnad från indexinvesteraren inte samtidigt köper resten av marknaden, där en rätt stor andel även måste vara undervärderat.

Apple har stigit mer än index senaste perioderna oavsett om du kollar på 6, 12 eller 36 månader. Under hela denna tid har Apple varit övervärderat. Samma sak med Tesla.
Citera
2020-07-03, 16:52
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag blir inte klok på sina resonemang. Det är ju inte index investeraren som hypat Tesla eller vilken enskild aktie som helst. Tvärtom är det aktiva investerare. Aktiva som fortfarande köper till dessa priser men till skillnad från indexinvesteraren inte samtidigt köper resten av marknaden, där en rätt stor andel även måste vara undervärderat.

Apple har stigit mer än index senaste perioderna oavsett om du kollar på 6, 12 eller 36 månader. Under hela denna tid har Apple varit övervärderat. Samma sak med Tesla.
Tesla PE -1400
Citera
2020-07-03, 16:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Tesla, eller apple, eller indexfond, är bara exempel. Vad jag ville påvisa är inte hur bra eller dåligt de går, utan hur långt det är i beslutsväg från att klicka i sin bankapp "Köp globalfond" till det avslut som det köpet triggade "Köp Tesla 100 kr". Att påstå att köpare och säljare i det läget visste vad de gjorde och var helt överens stämmer på ett sätt, men kunskapsluckor hos köpare och eller säljare kan i många sammanhang göra att jag inte skulle använda ordet att de är "överens om ett pris" i alla lägen.

Om alla aktieaffärer fortfarande byggt på handel mellan personer, som på 1970-80-talet, så är jag övertygad om att massor med börskurser sett helt annorlunda ut. Även om fakta om företagen är desamma.
Citera
2020-07-03, 17:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Helt riktigt. Index fonderna får inte ens köpa Tesla då den inte ingår i SP500.
Citera
2020-07-03, 17:48
Medlem
Durgas avatar
Haha nu ska ni få årtiondes tips , jag tipsade tidigare om Sorrento som gått upp ett par hundra % sedan dess och nu ska ni få ytterligare ett tips som kommer att förvåna.
Märk väl att detta är ett tips som ni kan bevaka och bara se om jag får rätt.

” We see this contract award as a proof of our leading position in the nano lithography space and we have new groundbreaking technology developments that will be released within short that we expect to further strengthening our position.”, says Patrik Lundström, Chairman of Obducat.”

Reed my lips !!!!

and we have new groundbreaking technology developments

Herregud hur svårt kan det vara ! här snackar vi flera hundra % i närtid !
Citera
2020-07-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Helt riktigt. Index fonderna får inte ens köpa Tesla då den inte ingår i SP500.

Tesla ingår i mängder av ETF:er och andra index dock.. kolla QQQ tex. Alla indexfonder följer inte Sp500.

Däremot håller jag helt med om att det inte är indexfonder som primärt driver utvecklingen i Teslas aktie, det faller på sin egen orimlighet helt enkelt.

Tesla är en cirkus som jag både gillar och ogillar, spännande företag helt klart, spännande aktie med iofs men utvecklingen är enormt spekulativ.. inte riktigt min grej alls.

Samtidigt är det kul när folk jämför Tesla med Apple, båda är revolutionerande teknikföretag, visst.. men några andra beröringspunkter finns knappt.
Bara för att skrapa på ytan och göra en snabb jämförelse mellan bolagens ledare Elon Musk och Tim Cook borde ge en fingervisning om hur olika dessa bolag är.
Eller varför inte titta på den historiska lönsamheten?

Kanske inte helt oväntat föredrar jag en VD av Tim Cook’s kaliber och personlighet.
Citera
2020-07-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Såld position: DAX (TURBO L DAX AVA, ca 10x hävstång)
Köp: 12.84, kl. 08:45 3 juli
Sälj: 12.63 kl. 11:47 3 juli
P&L: -4.36%

Orsaker,
* Stop Loss nådd, runt -2-3%
* Det tog sig inte uppåt, gick upp till runt +1% men sedan bara sidledes för att sedan parkera sig tydligt under -1-2% (för att sedan gå under -3%)

Ibland skiter det sig.

Inspirerande ändå! Bättre lycka nästa gång.
Citera
2020-07-03, 18:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag påstår t.ex att "marknaden har alltid rätt" är helt fel.
Marknaden har alltid fel. I varje sekund är marknaden felprissatt.

Frågan är vad man kan göra med den informationen. Ingenting hävdar jag.
Citera
2020-07-03, 18:30
Medlem
Citat:
Marknaden har alltid fel. I varje sekund är marknaden felprissatt.

Frågan är vad man kan göra med den informationen. Ingenting hävdar jag.

Ändå gick du in med belåning för nån månad sedan.. du måste väl ha antagit att det var ett sällsynt bra tillfälle att göra det just då? Dvs, tajma marknaden?
Citera
2020-07-03, 18:52
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ändå gick du in med belåning för nån månad sedan.. du måste väl ha antagit att det var ett sällsynt bra tillfälle att göra det just då? Dvs, tajma marknaden?
Absolut. Men det var såklart en chansning.

Den avgörande frågan är dock om min extremt lyckade tajming där jag turligt nog köpte på precisa botten gjorde att jag tjänade mer ("slog index") än om jag hade haft dessa pengar investerade hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in