2020-07-03, 22:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Håller med, formeln för hur man prickar botten när börsen straffas stenhårt av en pandemi måste ut!

Vi har ju en matematiker i tråden som kan bidra?

Det skrev jag redan om när det begav sig. Att vara ett geni 3 månader i efterhand ... Det är inte särskilt utmanande.

RSI14 för veckodatan avslöjade ganska enkelt (för de som tittar på sådant) när det var nära botten (eller rättare sagt att vi befann oss på en historiskt signifikant låg nivå). Det krävde inga särskilda matematiska kunskaper utan bara att helt enkelt titta på datan, se om något sticker ut, jämföra ... osv.

DJI (Dow Jones Industrial Average) under en RSI på 20 för veckodatan har inträffat dessa år och månader:
1. 2020, mars
2. 2008, oktober
3. 1962, juni
4. 1940, juni
5. 1917, oktober

Något som ser något sådant där kommer givetvis väldigt fort börja söka köp och garanterat dra på sig betydligt mer risk än normalt.

Detta är dock historia, som man kan se på de tidigare tidpunkterna kan det ta en stund innan något sådant där inträffar igen. Runt en livstid.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-03 kl. 23:02.
Citera
2020-07-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har tjänat ganska bra på den här pandemin. Sålde av allt i Mars när det nästan var i botten. Gick in igen i Maj. Det blir ganska bra hävstång. Så allt har inte varit dåligt med pandemin. Men världsläget är inte helt stabilt just nu så man får vara beredd på säljknappen varje dag.

Fattar inte. Du sålde av nära botten i mars och gick in igen i maj när det återhämtat sig massor. Hur har du tjänat massor på det?
Citera
2020-07-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Fattar inte. Du sålde av nära botten i mars och gick in igen i maj när det återhämtat sig massor. Hur har du tjänat massor på det?

Okej. Det skulle vara tvärt om. Jag sålde precis när det började gå ner och köpte tillbaka igen nära bottenläget. Jag tjänade i alla fall en del på det och det finns säkert många som har gjort detsamma.
Citera
2020-07-04, 01:31
Medlem
Hur ser ni på framtiden nu när det snart drösslar in Q2-rapporter? Gör ni individuella bedömningar och tar hem vinster på en del eller behåller ni rubbet?
Citera
2020-07-04, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Hur ser ni på framtiden nu när det snart drösslar in Q2-rapporter? Gör ni individuella bedömningar och tar hem vinster på en del eller behåller ni rubbet?

Jag tänker att allting är inprisat redan. Sen kan vissa bolag falla på "worse than expected" och tvärtom, men alla förväntar sig skit-siffror och sen rejäl rekyl i Q4.
Citera
2020-07-04, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Jag tänker att allting är inprisat redan. Sen kan vissa bolag falla på "worse than expected" och tvärtom, men alla förväntar sig skit-siffror och sen rejäl rekyl i Q4.
Nu finns det ju ändå mer än ett bolag som kommer visa väldigt fina siffror i Q2, tex Getinge. Intressanta med den är att den ligger på nivåer som den gjorde innan corona...

Clemondo kommer säkert visa en fin q2a, men där är ganska mycket redan inprisat.

Telia kommer nog också gå helt okej även om där blir en del avskrivningar pga försäljningen av turkcell.
Citera
2020-07-04, 09:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Rena DDR-metoder som är ägnat till att få människor att känna sig mindre än dom är.

Inte ofta det händer, men i detta är vi helt överens.

Bubblor lär blåsas ändå, men den indoktrinerade passiviteten som gynnar en elit som tar på sig att förvalta enorma mängder av kapital är skrämmande.
Jo, det är fascinerande att just förvaltare anses ha en så unik kännedom och kunskap att allihop är värda 5-50 mkr i årslön. För att inte tala om de som startar fonder och kan dra hem miljarder varje år (i USA), bara genom att leka fårskock. De som har pengar att investera i aktier och fonder är verkligen toleranta och givmilda.

Själv gav jag bort 100-200k per år till Robur (Swedbanks fonder) innan jag fattade att de var en ren indexfond, deras utvecklingskurva var identisk med Sverige-index.

Ingen slump att Falcon och Allra fanns, det är bara att ta sparares pengar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-04 kl. 09:30.
Citera
2020-07-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps

Individuella bedömningar. Jag har aldrig varit så aktiv som nu. Men inför semestern rensade jag i portföljen så jag bara har kvar de långsiktiga innehaven (långsiktigt betyder här ~6 mån).
Citera
2020-07-04, 11:30
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Om det redan är inprisat, innebär det att man anser att effekterna av corona på ekonomin (och därmed konsumption) de kommande åren i princip är noll med tanke på att vi är nära pre-corona priser? Varför skulle man anse det när hundratals rapporter säger det motsatta, frågar jag mig.

Jag är också nyfiken, är ett framtida vaccin också inprisat av marknaden? Om Q2-rapporterna är det, varför inte också ett vaccin? Man vet att det, liksom rapporterna, kommer komma. Den enda skillnaden är att man inte vet exakt när. Spelar det någon roll?

Edit: Vill betona att jag inte menar att vara spydig. Jag är bara nyfiken på ett sammanhängande resonemang kring inprisning.
Senast redigerad av Cincinnati 2020-07-04 kl. 11:48.
Citera
2020-07-04, 12:25
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan åtminstone sprida budskapet att marknaden har fel, så skulle kanske fler börja analysera som jag (du?) och tjäna mer pengar.

Om alla hade insikten att marknaden inte alltid har rätt så skulle nog inte bubblor kunna uppstå, som Tesla. Det går ju inte att köpa tesla för 1400 gånger vinsten (eller vad det kan vara) om man inte tror att marknaden tycker det är rätt.
Absolut. Jag skulle aldrig få för mig att köpa Tesla.

Samtidigt har de som har satsat på att blanka aktien fått enormt mycket stryk.

Det spelar ingen roll hur rätt man har i sin analys om marknaden inte håller med.
Citera
2020-07-04, 12:29
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Går det inte att räkna ut?
Tja, jag har tänkt på belåning i 10 år, men å andra sidan hade jag inga pengar eller kredit då, så vem vet.
Citera
2020-07-04, 12:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Edit: Vill betona att jag inte menar att vara spydig. Jag är bara nyfiken på ett sammanhängande resonemang kring inprisning.
Jag är inte ekonom, men analytiskt lagd i största allmänhet.

Inprisning anser jag vara en kvalificerad och faktagrundad gissningslek. Med mera och bättre fakta om ett företag, en bransch, trender, ekonomi, politik, mm. är det lättare att gissa mindre fel.

Om ett vaccin är inprisat så pratar vi om inprisning runt årsskiftet.

Kommer flera vaccin tidigare, i stor mängd och till ett lägre pris än väntat kan detta ge ett troligen tillfälligt glädjeskutt, men
finns inget vaccin runt årsskiftet och pandemin bara fortsätter så är ett generellt lägre värde på större delen av världens börsnoterade bolag troligt.

De som gissat minst fel är vinnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in