2020-06-30, 12:38
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Är det lottning som gäller eller hur gjordes tilldelningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Typ 80% går till banker, slipsnissar med backslick och dylikt medan vi, pöbeln, får lotta om brödsmulorna. Jag skrev upp mig relativt tidigt och vet att folk som tecknat sista dagen fått. Så verkar vara random. Men kan givetvis ha fel

Som Skohornet skriver så måste det vara lottning i detta fall då den var så övertecknad. Jag tecknade mig igår kl 10, dvs 5 timmar innan tidsfristen gick ut.

Avanza har ett exempel på en introduktion där det står lite mer.

https://blogg.avanza.se/sa-sker-tilldelningen-i-introduktioner-pa-borsen/

// CC
Citera
2020-06-30, 13:02
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Ja jag hade tecknat 400, fick inte en enda. Som sagt surt när man hör folk som tecknat 200 och får allt. Aja nu har man lite pengar på kontot och det finns faktiskt andra bra lägen idag.

Scandion (SCOL) nere 11% idag och kan inte se varför. Inte kommit något PM eller nåt. Kanske bara justerar sig lite. Passar på att fylla upp för 44kr/st

Scandion kommer gå upp igen (min övertygelse). Har inte tid att skriva allt just nu.

Står vid ett stöd och lös om Saniona, det som påverkat och att många sålt av till fina vinster nu skulle jag Tro.

Men låg +45 % på Scandion i dagarna och tänkte sälja av igår men la en lite hög säljorder, rasat närmare 10 % idag...
Så jag tankade lite till.

Tillfälligt sättning enligt men om någon har fundamenta bakom varför kursen gått ned så får det gärna lyftas fram.
Citera
2020-06-30, 13:16
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Scandion kommer gå upp igen (min övertygelse). Har inte tid att skriva allt just nu.

Står vid ett stöd och lös om Saniona, det som påverkat och att många sålt av till fina vinster nu skulle jag Tro.

Men låg +45 % på Scandion i dagarna och tänkte sälja av igår men la en lite hög säljorder, rasat närmare 10 % idag...
Så jag tankade lite till.

Tillfälligt sättning enligt men om någon har fundamenta bakom varför kursen gått ned så får det gärna lyftas fram.
En salig blandning av vinsthemtagningar, triggade stoplosses och gruppsykologi. Inget negativt har framkommit som motiverar dagens kursrörelse, snarare goda nyheter från gårdagens biostockintervju där det indikeras positiva resultat från första kohort. Jag förväntar mig ett pm om det inom kort.

Jag fyllde för övrigt också på idag.
Citera
2020-06-30, 13:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Hela syftet med en teknisk analys är väl att skaffa sig någon typ av fördel baserad på datan och trender och agera därefter.

Det känns som de flesta sitter och skriver flera stycken på kinesiska för att till slut komma fram till att det kan gå hursomhelst egentligen.. zZZzzzZZzz

Ja, precis.

Jag förstår om det kan tyckas låta som kinesiska, men man kan dock alltid fråga om det är något man inte förstår. :)

Så svårt är inte grundläggande saker som att det är mer positivt än negativt med t ex stängning över gårdagen om det gått ned, glidande medelvärden osv. Om inte kan man som sagt fråga, de flesta är nog ganska trevliga vill jag tro.

För de flesta är en simpel trendföljande strategi annars bäst (då det är enklast). Kolla dagliga (datan dag till dag och inte t ex timme per timme) och gå ut och in vid trendbrott (dvs när kursen går över eller under ett par glidande medelvärden).
Citera
2020-06-30, 15:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag hade en spännande timme med cnn igår. Två fakta som påverkar hur jag ser på börsåret.

1) Fauci säger att USA kommer att acceptera ett corona-vaccin som bara fungerar till 50%. Själv var han ytterst nöjd om man får fram ett vaccin som klarar 75%. Som exempel har mässlingsvaccin 97% verkningsgrad. Dessa corona-siffror räcker inte för att göra samhället tåligt mot corona.

2) cnn frågade amerikanerna hur många som skulle ta ett eventuellt corona-vaccin. Amerikaner är mot centralmakten, 35% skulle aldrig ta ett vaccin. Ett vaccin med 75% verkningsgrad tagen av 65% av befolkningen ger inte heller immunitet för samhället.

Så följande oerhört osannolika schema måste gå igenom för att inte corona ska härja fritt även 2021:

ett vaccin går att tillverka (går inte mot HIV t.ex)

vaccinet kommer fram med rekordfart (normaltid 18-24 månader)

det har minst 75% verkningsgrad

minst 75% amerikaner tar det

Om jag sätter 50/50 på varje punkt ovan så är det 6% chans att corona stoppas 2021 i USA med vaccin.

Med andra ord investerar jag som om corona finns i världen under hela 2020 och stora delar av 2021. Något säger mig att inte alla gör det.

Såg att Scandic Hotel sagt upp häften av personalen i Norge, SAS hälften i Danmark, Norwegian har strukit alla sina flygplansbeställningar hos Boeing.

Och det vare dagens corona-nyheter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-30 kl. 15:46.
Citera
2020-06-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag hade en spännande timme med cnn igår. Två fakta som påverkar hur jag ser på börsåret.

1) Fauci säger att USA kommer att acceptera ett corona-vaccin som bara fungerar till 50%. Själv var han ytterst nöjd om man får fram ett vaccin som klarar 75%. Som exempel har mässlingsvaccin 97% verkningsgrad. Dessa corona-siffror räcker inte för att göra samhället tåligt mot corona.

2) cnn frågade amerikanerna hur många som skulle ta ett eventuellt corona-vaccin. Amerikaner är mot centralmakten, 35% skulle aldrig ta ett vaccin. Ett vaccin med 75% verkningsgrad tagen av 65% av befolkningen ger inte heller immunitet för samhället.

Så följande oerhört osannolika schema måste gå igenom för att inte corona ska härja fritt även 2021:

Om jag sätter 50/50 på varje punkt ovan så är det 6% chans att corona stoppas 2021 i USA med vaccin.

Med andra ord investerar jag som om corona finns i världen under hela 2020 och stora delar av 2021. Något säger mig att inte alla gör det.

Såg att Scandic Hotel sagt upp häften av personalen i Norge, SAS hälften i Danmark, Norwegian har strukit alla sina flygplansbeställningar hos Boeing.

Och det vare dagens corona-nyheter.

Ja det blir kopfest hela hosten.
Citera
2020-06-30, 16:10
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Vad i hela helvetet är detta för uträkning?
Citera
2020-06-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

En björnkalkyl.
Citera
2020-06-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
En björnkalkyl.

har följt denna tråden från start. och denna lund-no-go-zone snubben är verkligen en riktigt mästare i allt om du frågar han själv iaf.
"Dagen innan raset hade jag 77 miljoner i bear"
"alla borde lyssna på mig"
Sen påstog han att han sålde nästan hela sitt kapital o va likvid.
Nästa dag går börsen upp. då påstog han att han hade kvar allt.
osv osv.
Han verkar för de mesta bara vilja ha rätt.
de kvitta för han om de är sant eller inte bara han har rätt.

Själv siktar jag lång tid på börsen. och jag är inge vidare kunnig heller på börsen i fråga och är ganska ny.

Men ja vet när jag springer på en mytoman som han.
Citera
2020-06-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, precis.

Jag förstår om det kan tyckas låta som kinesiska, men man kan dock alltid fråga om det är något man inte förstår.

Så svårt är inte grundläggande saker som att det är mer positivt än negativt med t ex stängning över gårdagen om det gått ned, glidande medelvärden osv. Om inte kan man som sagt fråga, de flesta är nog ganska trevliga vill jag tro.

För de flesta är en simpel trendföljande strategi annars bäst (då det är enklast). Kolla dagliga (datan dag till dag och inte t ex timme per timme) och gå ut och in vid trendbrott (dvs när kursen går över eller under ett par glidande medelvärden).

Har TA hjälp dig i dina trades tycker du och vad för typ av trades gör du? Det jag försöker framföra är att det känns lönlöst och helt slöseri med tid att ens börja hålla på med TA om inte jobbar med det eller sitter och daytradar stora stora summor. Som att det skulle vara en avgörande faktor när det är så mycket mer slump och psykologi som påverkar börsen.
Citera
2020-06-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bmxs30
har följt denna tråden från start. och denna lund-no-go-zone snubben är verkligen en riktigt mästare i allt om du frågar han själv iaf.
"Dagen innan raset hade jag 77 miljoner i bear"
"alla borde lyssna på mig"
Sen påstog han att han sålde nästan hela sitt kapital o va likvid.
Nästa dag går börsen upp. då påstog han att han hade kvar allt.
osv osv.
Han verkar för de mesta bara vilja ha rätt.
de kvitta för han om de är sant eller inte bara han har rätt.

Själv siktar jag lång tid på börsen. och jag är inge vidare kunnig heller på börsen i fråga och är ganska ny.

Men ja vet när jag springer på en mytoman som han.

Alla är snabba på att skriva när man gör något rätt, om det är slump eller ”skicklighet” vet man inte, men man får sällan höra alla felbeslut och om man får det är det något eller någon annans fel typ som FED, Trump eller miljöpartiets som va helt otänkbart i beslutsanalysen.
Citera
2020-06-30, 16:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Enklast tänkbara sannolikhetslära. Man använder multiplikation. Googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in