2020-07-04, 23:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
blaha...

Men är du dement? Det står tydligt i artikeln att han var utredningsinspektör på Skandia.
Citera
2020-07-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Upprepning; så sant.. :-) läser man om VG så har man en till med konstiga uttalande och misstänkt beteende..klädd i rock och som du säger handväska..

Skillnaden mellan VG och SE är ju att SE verkligen kan knytas till mordplatsen.. (synen av LJ)

VG har väl också alibi; även detta har varit ett diskutabelt alibi om jag nu återigen minns rätt...

Lite är det väl så att, den senaste ”teori” man läser om oftast är den man har närmast ”hjärtat”.. det är ju enkelt för någon som för en teori att utesluta det som inte passar in..

SE’s något märkliga promenad till mordplatsen har dock ingen mer än SE dragit.. Och den gnager i mig.. detta ihop med den, något ”passande” rusningen från mordplatsen.. då har han två ”ursäkter”.. till och från mordplatsen..
VG:s alibi är jäkligt svajigt. Det var tydligen 2 grabbar han snackat med i en timme enligt honom själv till 23.30. Jag minns inte om det var på hans stammiscafe Mon Cheri, jag tror det. Grabbarna minns att dom har snackat med honom men inte tiden exakt och sen kunde dom inte fastställa att det var rätt dag ens tror jag.

Angående SE:s promenad till mordplatsen; kan det inte vara så att han talade sanning, att han helt enkelt kom strax efter skotten och att det är SE som befinner sig bakom reklampelaren när IM iakttar Dekorimahörnet och att den riktiga GM kommer ut från husfasaden vid Dekorima. IM hade ju inte uppmärksamheten hela tiden åt det hållet så han kanske blandar ihop det hela litet. Men vad vet jag om hur det gick till egentligen.....
Citera
2020-07-04, 23:54
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det var väl inte någon taxibil? Var det inte en privatbil? Ibrahim Djalo talade bara franska och ingen polis vid konfrontation med Gunnarsson och förhör med Ibrahim Djalo kunde franska. Infon brukar beskrivas som osäker och fylld av ömsesidiga missförstånd. Intrycket man får av beskrivningarna är att man gärna ville nagla fast Gunnarsson vid något och slarvade med procedurerna.

Vet man allt det där med säkerhet? Men då måste det ju finnas i text eller på band någonstans. Hur har det annars kommit ut? Djalo var väl aldrig i någon rättssal i något mål.

Det är för övrigt helt galet att två mytomaner, VG och SE, samt en missbrukare, CP, är i stort sett de enda som officiellt misstänkts för MOP. Där snackar vi klass på utredningen...

Hur kunde någon ensam galning veta att OP saknade livvakter den kvällen? De kan ju ha åkt efter i en bil eller bilar på Sveavägen efter bion. Det måste man ha i åtanke om man ska skjuta. Varken VG, CP eller SE kunde veta om detta.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-05 kl. 00:08.
Citera
2020-07-04, 23:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Svar till H24.

Du menar att mitt resonemang är av den typ som ger privatspanarna dåligt rykte. Jo, man tackar. Men, varför dessa överord?

Vill bestämt erinra mig att en av Stockholms mer handeldvapenerfarna personer, Anders Lexne, som på 70-80-talen innehade svenska S&W-agenturen, veckorna efter PM noterade att kulorna måste vara utplacerade då de inte är tillräckligt skadade för att ha kunnat rikoschettera mot stenväggar. Lexne menade att en Magnumkula brukar bli blir mer tillknycklad bara av att passera bröstkorgen på en gris (som du kanske vet är snarlik människans). Vill också erinra mig att chefen för Stockholmspolisens tekniska rotel, Vincent Lange var inne på samma linje och att även SKL:s tekniker, eller om det var FOA:s, i sin ballistikrapport om Lisbethkulan är inne på ett liknande resonemang.

Du, som väl har gjort militärtjänst, väl har hållit i ett riktigt skjutvapen, och väl lagt ned åtskilliga timmar på skjutvallen (luftbössor räknas inte), påstår väl inte att dessa högt ansedda herrar är/var foliehattar? Om nått kan skamfila en människas rykte så är det löst fabulerande om sakförhållanden utan saklig grund och med bristande erfarenhet om ämnet.

Du låter lite som en medlem av den svenska PK-maffian (läs: statens åsiktspolis). Oj, en medborgare har visst fått en möjligen rimlig tanke uti sitt arma huvud. Den måste vi genast slå hjäl innan saklig diskussion hinner uppstå. Vi kallar honom foliehatt och en som förstör privatspanarnas rykte. Jag bävar. Bäst att inte säga något mer. Ingen vill ju bli kallad foliehatt.
Det är lätt att falla för auktoriteter som är utanför sitt kunskapsområde. Lexne må vara expert på handeldvapen i allmänhet, men jag sticker ut huvudet och påstår att antalet experiment han gjort med 357 magnum skjuten genom en kropp och därefter mot en tegelvägg är betydligt närmare noll än ett. Han har helt enkelt ingen aning hur en sådan kula ser ut, liksom du och jag. Dessutom ÄR kulan helt riktigt påtagligt skadad redan av färden genom kroppen, och det är precis därför som det är osannolikt att den någonsin skall kunna bindas säker till ett vapen (e.g. NFC > +1).

I FUP-IV finns däremot ett antal experiment av OP kulans motsvarande väg genom en gris (!) och LP-kulans antagna färdväg: rikoschett från stenplattor med is och snö. Jag tycker iofs inte att de senare experimentet är helt övertygande, men det är definitivt mer en gissningar från experter utan erfarenhet av just dessa omständigheter.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-07-05 kl. 00:01.
Citera
2020-07-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Victor Gunnarsson eller 33-åringen är en person som försvunnit undan lite i Palmedebatten de senaste åren. Tidigare brukade många ha med honom i sina scenarion, om än bara i utkanten. Många menar att han var en planerad gärningsman (så kallad patsy) som inte gjorde det han skulle, en sorts Lee Harvey Oswald-karaktär som inte stod kvar inne på boklagret. Som han själv säger: Jag var inblandad i periferin.

Det jag reagerar på rörande Gunnarsson är att det finns en stor mängd felaktiga uppgifter om honom som fortfarande cirkulerar. Ett sådant är att det skulle vara krutstänk på hans rock, eller den gröna parkas han bar under mordkvällen. Tyska tekniker vid Bundeskriminalamt (BKA) kom fram till att detta förvisso kunde vara ammunition, men i så fall inte från rätt typ. Det kunde också vara dammpartiklar. Det kan alltså sannolikt inte framhållas som en indicie.

Victor Gunnarsson har även fått utstå i mitt tycke en av de värre finterna av Palmeutredningen, under konfrontationen med Ibrahim Djalo. Djalo är en taxichaufför som säger sig ha sett en man bete sig märkligt och försökt stoppa hans taxi strax efter mordet. Djalo pekar i konfrontationen ut en figurant, var på förhörsledaren Börje Wingren frågar om han skulle kunna tänka sig Victor Gunnarsson istället som i konfrontationen bär nummer två. Djalo, som pratar dålig svenska, säger ”nej den andra”, åsyftandes den andra personen som han har pekat ut tidigare. Detta tolkar Wingren som att Djalo har pekat ut Gunnarsson - den andra, nummer två.

Dessa två exempel sammanfattar min syn på Gunnarsson: Intressanta indicier som inte håller vid en närmare analys. Personligen hade jag hoppats på att exempelvis Uppdrag Granskning skulle belysa även dessa exempel i sin serie om Palmeutredningen och inte begränsat sig till Christer Pettersson. Att Gunnarsson greps och förhördes är korrekt sett till hans agerande under mordkvällen. Beter man sig som han gjorde ska man konfronteras med rättssystemet. Men processen mot honom därefter visslar i mina ögon om hur desperata utredningen var efter en gärningsman redan i detta skede.

Jag läste Wingrens bok Han sköt Olof Palme för ett par år sedan och tyckte den var okej, dock är Wingren oerhört kategorisk i sin argumentation. Att man som utredare hävdar sig vara totalsäker kan inte längre anses vara en fördel i Palmedebatten. Wilhelm Krussel är lika säker på Christer Pettersson i sin bok, Paul Smith på Christer Andersson i sin och så vidare. Datan för den slutsatsen saknas helt enkelt, så varför göra den? Varför inte bara konstatera att vi inte vet men därefter gå vidare med att bygga sitt argument? Svaret är troligtvis att det har gått prestige i frågan, på bekostnad av objektivitet.

Det jag avslutningsvis tänker på rörande Gunnarsson är hur lika han och Engström verkar vara varandra. Båda är utåtriktade och sociala, gillar uppmärksamhet och gillar att prata. Båda med en tendens att överdriva och göra sig själv betydelsefulla. Båda har också gemensamt att de som kände dem i person ser dem som helt otänkbara gärningsmän.
Nej, jag vet att krutstänket på hans rock inte matchade men jag tänkte att jag lika gärna kan ta upp VG när vissa i tråden tycker att SE måste vara GM för att han hade keps typ (eller KP:s logik för den delen). Hans svar angående var rocken är införskaffad är ju sanslöst. Det kan vara Västervik, Kalmar eller nåt annat ställe. Den kan vara nyköpt eller på secondhand. Han kör verkligen en helgardering.

Jag säger inte att VG var GM men VG:s alibi är ju inte stensäkert heller. Undrar om alla SE-frälsta har koll på VG? Är SE mer rimlig för att han kan knytas till mordplatsen? I så fall är det bara ett jäkligt svajigt alibi som gör att VG kan uteslutas från mordplatsen.
Senast redigerad av Barkarrow 2020-07-05 kl. 00:16.
Citera
2020-07-05, 00:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Men finns det någon radiodokumentär som behandlar Barbrogruppen? Och hade säpo tk på det gänget?

Själv misstänker jag att det kan röra sig om Palmhusgruppen. Där finns det både en dokumentär och en dokumenterad avlyssningsoperation - minns dock inte om den sistnämnda nämns i radiodokumentären om Operation Cobra eller bara i Hansen och Nordqvists bok.
Palmhusgruppen omnämns i Cobraboken, liksom flera militära grupper som sysslat med skumrask på 60-70talen.
Citera
2020-07-05, 00:25
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Men är du dement? Det står tydligt i artikeln att han var utredningsinspektör på Skandia.

Ja, han tillhör säkerhetsavdelningen liksom säkerligen väktarna gör. Förstod du vad som var intressant, eller är du mer road av invektiv?
Citera
2020-07-05, 00:30
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inte helt lätt att följa med i logiken i ditt scenario ovan.
- du skriver att de upphittade kulorna är ’pristine’, men det är motsatsen till vad som faktiskt är fallet. Om du läser FUP-IV så framgår det att FBI redan i mars 1986 slår fast att det inte går att säga om de två kulorna avfyrats genom samma pipa! Vad gäller OP-kulan så visade den tekniska undersökningen att redan rotationen i kroppen slipade av bly-bakdelen av ammunitionen i fråga.
- du talat om ”frangibles” vilket jag antar skall betyda kulor som går i bitar och således inte återfinnas. Men då uppstår två andra frågor: varför hittade man inte kulfragment i OP, och varför skulle man bry sig om att fejka kulor öht om de fragmenterats?
- om kulorna inte var ”frangibles” så hade attentatsmännen en enorm tur att ingen hittade de riktiga kulorna. Varför skulle de ta den risken?
Occams rakkniv och din teori... ser inte bra ut.
Helt fel, en 'projektil' inne i kroppen finns beskriven i obduktionsrapporten angiven med storlek i cm.
Oklart att en kula avses, kan avse en benbit, men storleken (höjd och längd) som anges i cm verkar stämma på en kula, det kan jag inte avgöra.
Punkt 38 har "...defekten påminner till sin form om en tvärplacerad projektil med spetsen riktad till höger"
http://www.itdemokrati.nu/page23.html
Senast redigerad av qutm 2020-07-05 kl. 00:42.
Citera
2020-07-05, 00:40
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Nej, jag vet att krutstänket på hans rock inte matchade men jag tänkte att jag lika gärna kan ta upp VG när vissa i tråden tycker att SE måste vara GM för att han hade keps typ (eller KP:s logik för den delen). Hans svar angående var rocken är införskaffad är ju sanslöst. Det kan vara Västervik, Kalmar eller nåt annat ställe. Den kan vara nyköpt eller på secondhand. Han kör verkligen en helgardering.

Jag säger inte att VG var GM men VG:s alibi är ju inte stensäkert heller. Undrar om alla SE-frälsta har koll på VG? Är SE mer rimlig för att han kan knytas till mordplatsen? I så fall är det bara ett jäkligt svajigt alibi som gör att VG kan uteslutas från mordplatsen.

Absolut. Av de officiella gärningsmän utredningen har presenterat hitills (Victor Gunnarsson, PKK, Christer Pettersson och sen Stig Engström) är Gunnarsson paradoxalt nog klart bäst, även om det kanske säger mer om de övriga alternativen.

För mig är Gunnarsson kanske inte en möjlig gärningsman, men eventuellt en möjlig informatör. Vi pratar om en man som förefaller ha haft det som heltidssysselsättning att knyta kontakter med främmande människor. Exempelvis innehöll hans telefonbok kontaktuppgifter till över 2000 personer, varav många av dem senare kom att figurera i utredningen själva. Ett enormt nätverk med känningar in i flera författningsfientliga rörelser. Han har rest jorden runt och man hittade falska ID-handlingar under husrannsakan.

Hans bisarra beteende och oskyldiga sociala framtoning skulle kunna vara ett sätt flyga under radarn - en knasbubbla man sänker garden inför. I så fall hade han passat in i Palmemordet på ett betydligt mer intressant sätt, framförallt hade det gett kontext till hans eget uttalande om att han var inblandad i periferin. Det gör även mordet på honom i USA 1993 än märkligare.
Citera
2020-07-05, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Inget nytt om det här? (Och så undrar jag om ngn av det gamla gardet kan skrapa fram Aftonbladets artikelserie från 1993 om Arla Gryning, Säpomannen etc, vissa av de gamla länkarna verkar inte funka längre. Bara så att man får lite spännande läsning i helgen.)

Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Postat av Sumer
SÄPO -AGAG -Jämtland

" Vår man sköt Olof Palme
Redan långt före mordet på Olof Palme bildades Aktionsgruppen Arla Gryning, en hemlig organisation med anknytning till militär och polis.
Gruppens huvudmål var att skjuta Olof Palme.
Detta hävdar några hittills okända vittnen i Palmeutredningen för Aftonbladet

https://drive.google.com/file/d/0Bxu...1hM1lZZUU/view
Aftonbladet 19930821

" I flera år har Palmeutredarna granskat den s k Säpomannen utpekad som ledare för den hemliga organisationen Aktionsgruppen arla gryning.

I dag berättar han i Aftonbladet om sitt vapenintresse, Palmespanarnas förhör och uppgifterna om hans avsky mot Olof Palme.

https://drive.google.com/file/d/1hUj...hTrw3Zz8j/view
Aftonbladet 19930822

Jag beställde hem tidningarna till mitt bib. och gjorde de här versionerna för 1 år sedan,
de bör vara läsbara.

1993-08-21 AB - SÄPO-man hörd om Palme mordet
https://drive.google.com/file/d/1JHG_9NfXab23kYEpfpFdsBonJ7oWzvYH/view?usp=sharing

1993-08-22 AB - SÄPO-mannen berättar
https://drive.google.com/file/d/1mbV2TyuKk22QwK5GdqfdtrQb1ekXE78L/view?usp=sharing
Citera
2020-07-05, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Absolut. Av de officiella gärningsmän utredningen har presenterat hitills (Victor Gunnarsson, PKK, Christer Pettersson och sen Stig Engström) är Gunnarsson paradoxalt nog klart bäst, även om det kanske säger mer om de övriga alternativen.

För mig är Gunnarsson kanske inte en möjlig gärningsman, men eventuellt en möjlig informatör. Vi pratar om en man som förefaller ha haft det som heltidssysselsättning att knyta kontakter med främmande människor. Exempelvis innehöll hans telefonbok kontaktuppgifter till över 2000 personer, varav många av dem senare kom att figurera i utredningen själva. Ett enormt nätverk med känningar in i flera författningsfientliga rörelser. Han har rest jorden runt och man hittade falska ID-handlingar under husrannsakan.

Hans bisarra beteende och oskyldiga sociala framtoning skulle kunna vara ett sätt flyga under radarn - en knasbubbla man sänker garden inför. I så fall hade han passat in i Palmemordet på ett betydligt mer intressant sätt, framförallt hade det gett kontext till hans eget uttalande om att han var inblandad i periferin. Det gör även mordet på honom i USA 1993 än märkligare.
Ja, hans kommentar om att han var inblandad i periferin är ju oerhört intressant om han inte bara snackade skit. Han var ju även uppenbarligen i närheten av mordplatsen och vem var det som kom insläntrande på en bio efter mordet efter att filmen börjat på Kungsgatan? En del hävdar att det var VG.
Citera
2020-07-05, 00:57
Medlem
I-van-Toers avatar
Det klart mest logiska, som man hela tiden måste ha i åtanke, är att de förmodade konspiratörerna hade förhandsinformation om vad OP skulle göra på kvällen och att han skulle sakna livvakter. Då blir den enda rimliga teorin att OP:s telefon hemma på Västerlånggatan var buggad (på linjen), alternativt att man hade sådan fjärrutrustning som kunde fånga upp telefonsamtal. Sedan alla WT-observationer. Sedan övergången till östra sidan av Sveavägen till Saris skyltfönster. Då blir det garanterat flera tänkbara skyttar som är utplacerade. Man hade säkert någon vid Rådmansgatans T-bana också ifall OP skulle ta samma väg hem. Man hade säkert någon utanför Grand också, men denne kanske ansåg att det var för mycket folk utanför ingången när filmen var slut.

En ensam galning blir mindre trolig eftersom även denne måste ha en överlevnadsinstinkt att fly efter att han förföljt och skjutit. Men hur vet att han att han inte springer in i gapet på livvakter eller polis in på Tunnelgatan? Det blir ju "suicde by cop" direkt ifall han har "otur". Han flyr ju helt rätt från sitt sätt att se på det. Där slutar de logiska spåren.

Sensationer i media och i PU genom åren som VG, PKK, CP, SE och alla andra stollehistorier måste få ett slut någon gång. Se på det hela logiskt. För övrigt, de upphittade kulorna är också logiskt ditlagda. Det skapade hela historien om att man måste hitta mordvapnet (.357 Magnum) för att matcha kulorna. Men detta har med största sannolikhet aldrig varit möjligt. Det är ännu en dimridå. Ärligheten i den här utredningen har lyst med sin frånvaro sedan dag ett när HH började vifta med revolvrar i TV.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-05 kl. 01:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in