2020-07-04, 17:48
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En märklig slutsats av dig. (Dina och glorias whoco-emojis säger f ö mer om er en de ni citerar). Du vet mycket väl att det inte var min slutsats. TROTS att åklagaren inte kunnat lägga fram tillräckligt starka bevis för fällande dom, så innebär det inte att han är oskyldig. Jag begriper att du inte förstår, men andra gör det. Läs gärna meningen en gång till - kanske kanske ett ljus går upp.
Det är min invändning.
Du påstår att han är skyldig och det ankommer på Åkl att bevisa han är oskyldig.

Med ditt resonemang är vi alla skydiga för att inte Åkl inte kan bevisa att vi är skyldiga.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-04 kl. 17:52.
Citera
2020-07-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är min invändning.
Du påstår att han är skyldig och det ankommer på Åkl att bevisa han är oskyldig.
Du får gärna tro det, och det säger mycket om din (o)intelligens. Meningslöst för mig att ens försöka. Vi får se vad HR kommer fram till när det är dags. F ö önskar jag SD en njutningsfull ledighet - jag vet inte om han fått börja jobba. Han är ju fortfarande misstänkt för mord eftersom den friande domen inte vunnit laga kraft. Han finns åtminstone inte med bland de anställda på kontoret i Örebro längre.
Citera
2020-07-04, 18:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Jag tror (precis som ett av vittnena berättar) att SD ville lura polisen när han misstänkte att han var avlyssnad att tro att dessa skor hade använts som han själv sa och hade fotat av som han hade kvällen den 14. De ”riktiga” skorna/kängorna som använts måste ha blivit helt nersölade med tanke på allt blodstänk som fanns på brottsplatsen och är säkerligen uppeldade i vedpannan, nergrävda eller dumpade på väg mot Arlanda. Det är min övertygelse.

Lättast hade nog varit att dumpa ev skor i någons soptunna något kvarter bort. Lyfta de översta påsarna och lägga skorna under dem. Elda skor är ju ingen bra idé, lär ju stinka urban långt efteråt var gång man eldar.
Citera
2020-07-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag blir provocerad av sådana här elaka tolkningar baserad på okunskap.
/.../
Så även om du byter trosor 10 ggr om dagen kan spermier följa med sekretet ut i ca en vecka efteråt. Har du ett nytt samlag med någon annan under tiden är det inte konstigt om det finns spår av 2 st, vilket förstås bara syns med DNA analys.
Det betyder alltså INTE att du går med smutsiga trosor! Av allt att döma var tvärtom hygien och ett attraktivt yttre något Lena prioriterade in i det sista. Kanske för att hon genom sin sexuella dragningskraft försökte få den bekräftelse o närhet som hon så väl behövde.

Bra skrivet! 👏👏👏 Jag blir precis lika provocerad av de medvetet, elaka tolkningarna som du. (Ledsen för sen reaktion förresten).
Citera
2020-07-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Blodet i skon ser jag som det "tyngsta" indiciet. Men det att det är enbart finns lite på insidan av plösen gör det ändå "lättviktigt", hade han dödat henne och burit de skorna vid gärningen så borde blodrester funnits mer utbrett, även om han tvättat dem.

Blod på insidan av plösen kan passa med att lite av LWs blod runnit ned längs SDs ben. Så det kan passa med ett händelseförlopp att de någongång tagit en snabbis utomhus när LW menstruerat exempelvis.

Alternativt om detta blod kommer från utförande av gärningen, kan SD fått blod på benet som runnit ned och hamnat på insidan av plösen om han gjorde gärningen, men då lär han haft galoscher eller liknande som överdrag till skorna. Eller att han drog på sig dem precis efter gärningens utförande (att han var barfota eller ett par andra skor som han gjorde sig av med).
Blod på insidan av vänster skos plös:
Skoskydd(s.k. Tossor)skyddar sulor och själva foten/skon.Dock slutar de under själva plösen, och skyddar inte upp över plösen.
Om MGM är högerhänt borde hen stått med vänster sida/vänster sko mot BO. Tossorna skyddade bara själva skorna med ej upp över plösenvänster sko.Höger ben/sko har varit bort från BO.
Spekulation
Citera
2020-07-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eller tvärtom. Offret svartmålas och SD höjs till skyarna. Du påstår att SD kan vara oskyldig. Det är han inte och det vet både du och jag. Bara för att man inte når upp till taket med bevisföringen så innebär det inte att han INTE är en mördare. En mördare som blir friad och går fri är fortfarande en mördare. Offret är fortfarande dödat. Av mördaren. Det är inte så att SDs brott blir ogjort enbart för att han blir frikänd. Det är inget i domen som säger att SD är oskyldig. Domen säger att åklagaren inte kunnat bevisa skuld UTOM rimligt tvivel.

Nu slirar du väl på vad som är verkligt? Jag har inte sett någon i tråden som höjer honom till skyarna. Jag kan inte hålla med om att "offret svartmålas". BO hade diverse problem som hon desvärre inte kunde hantera, vilket antagligt gjorde att hon mådde sämre och agerade ut på ett sätt som trist nog satte henne i konflikter med människor i hennes omgivning som hon av en eller annan anledning hade att göra med på regelbunden basis. Gissar jag mellan tummen och pekfingret så var alla dessa konflikter inte av någon nödvändighet att "säga ifrån när någon gör fel", utan skulle tippa att 60% av LWs konflikter egentligen är fullständigt onödiga små krig hon för på grund av taskig självkänsla eller något annat. Hon vinner inget på dem utan hon slösar energi och tid hon aldrig får tillbaka. Så blir hon sjukskriven och antagligt sämre ekonomi och efter ett år bedöms hon kunna ta andra förekommande arbeten på arbetsmarknaden och och beviljas inte fortsatt sjukpenning. En som är deprimerad och utmattad gör felbedömningar av situationer, blir lättare arg, upprörd och ledsen. Det blir lätt en slags snöboll med problem i vardagen, främst för att man misstolkar och överreagerar. I konversationer med väninnor så verkar hon ha någon önskan att träffa någon att vara tillsammans med för ett mer stadigvarande familjeliv. Men hon ger ju sig inte chansen, och därutöver så agerar hon på ett sätt som lätt kan såra en tänkt partner i och med att hon fortfarande håller i relationen med SD i något som hon verkar hoppas ska bli något mer stadigvarande.

I tråden var det ju flera tidigare som ondgjorde sig över att HD cachade trots att hon var sjukskriven, vilket inte nödvändigt går stick i stäv med sjukskrivning för utmattningsdepression, utan tvärtom motion, ute i dagsljus och frisk luft brukar läkare rekommendera vid just den diagnosen. Dock såg ju HD till att försöka få ordning på sömnen.
Citera
2020-07-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Lättast hade nog varit att dumpa ev skor i någons soptunna något kvarter bort. Lyfta de översta påsarna och lägga skorna under dem. Elda skor är ju ingen bra idé, lär ju stinka urban långt efteråt var gång man eldar.
Har MGM via sitt arbete lånat med sig sina arbetsskor med stålhätta? (för sparkar?)
Är arbetsskorna som brukar stå på arbetsplatsen undersökta?
Citera
2020-07-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Skoskydd(s.k. Tossor)skyddar sulor och själva foten/skon.Dock slutar de under själva plösen, och skyddar inte upp över plösen.
Om MGM är högerhänt borde hen stått med vänster sida/vänster sko mot BO. Tossorna skyddade bara själva skorna med ej upp över plösenvänster sko.Höger ben/sko har varit bort från BO.
Spekulation

Ja tossor som brukar finnas på vårdcentralen är nog rätt värdelösa på annat än slätt golv. Galoscher däremot brukar täcka hela skon, de är avsedda att ha över skor i snöslask. Samma med överdragspjuck som skidåkare brukar ha när de åker i blötsnö.

Vilken sida GM står på i förhållande beror väl från vilket håll man svingar med vad för redskap som användes, en högerhänt baseballspelare står ju vanligtvis med högra benet mot pitchern och vänsterbenet mot catchern (swingar från vänster och utåt åt höger).
Citera
2020-07-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Fortsätt gärna att demonstrera hur blåst du
är.

HD berättade sådant för MT som inte ens
hade hänt på morgonen. Så hon måste
alltså ha varit synsk för att veta vad som
skulle hända.
Fattar du nu, lilla vän? Eller tänker du fortsätta
att skämma ut dig genom att visa hur dum du
är? Mobbare är de fegaste kryp som finns.

Trist att du förminskar med ”lilla vän”.

Nu har du tappat mig. Vad berättade HD för MT ”som inte ens hade hänt”?
Citera
2020-07-04, 23:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har MGM via sitt arbete lånat med sig sina arbetsskor med stålhätta? (för sparkar?)
Är arbetsskorna som brukar stå på arbetsplatsen undersökta?

Jodå:

Aktbilaga 157, sid 356
"Iakttagelser och undersökningar - skor (G155)
Skorna (G 155) fotograferades och undersöktes med vitt ljus. Inga för ögat synliga blodliknande besudlingar iakttogs på skorna. Ett flertal områden på skorna förprövades med blodförprövningsmedel med negativt resultat.
En kriminalsökhund har sökt efter dna (blod, sperma, saliv) på skorna. Hunden gjorde
inga markeringar. Slutligen undersöktes skorna med luminollösningen Bluestar1 för att se om det fanns
blod eller rester av blod på skorna. Vid undersökningen med Bluestar blev det ingen reagens som för blod på skorna.
"

sid 347 kan man se hur de blå New Balanceskorna (G 121)stod "gömda" i uterummet på landet, i Folketorp. De beslagtogs först 29 maj, vilket har gett SD ett långt försprång.

Som sagt, bilden med det rinnande blodet (som han påstod i rätten hände ofta, att det rann blod på detta sätt) som rann ner perfekt ner i plösen exakt på rätt ställe, den kan absolut ha tagits efter mordet.
Citera
2020-07-04, 23:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Spekulation

Skoskydd täcker inte ovanifrån på ett bra sätt:

https://forumbilder.com/i/rXJJ
Citera
2020-07-05, 00:58
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Trist att du förminskar med ”lilla vän”.

Nu har du tappat mig. Vad berättade HD för MT ”som inte ens hade hänt”?

det tycker du är trist?

Jag har inte sett dig reagera på alla personliga
påhopp på mig från @thislookslike.

Hur svårt ska det vara att fatta? HD berättade
att NW och UW hade ringt till SD. Enligt MT
berättade hon det på morgonen innan de hade
ringt.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hänger det inte också på hur stor kristallkula du anser att HD drömt om..? - Hur skulle hon annars tidigt på morgonen kunna veta allt det hon kommunicerat till MT (att N och UW kontaktat SD)..? -
Senast redigerad av gloriouslife 2020-07-05 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in