2020-07-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag skulle säga att de flesta kan bygga Teslas teknik.

Jag vet ju att Bosch har testat sitt system för självkörande bilar i 10 år. Musk kör ihjäl folk med sitt.

Du måste förstå, att det inte är USA som har teknikförsprånget här. Du kan ju kola vad Volvo sysslar med.

https://www.volvotrucks.se/sv-se/new...se-190613.html

Grejen är väl att Volvo inte fraktar runt batterier fram och tillbaka, det duger åt chipspåsar kanske, men knappast massaved.

Så här blir det hybrider och elektrifierade vägar.

https://www.trafikverket.se/contenta...ar_slutlig.pdf

Du tror marknadsdominanterna lägger sig självmant?

Tesla får gärna fortsätta bygga marknad för aktieägarnas pengar. Men de blir snopna när Europas tillverkningsindustri mullrar igång.

**

Tillägg: för övrigt hur får du fram att 25% av elbilsmarknaden är lika mycket värt som 10% av dagens totalmarknad globalt (inkl hybrider), dvs vad Toyota har.

Och om Tesla når 25%. Hur skall de försvara den på ett lönsamt vis?

Redan nu är Tesla snart förvandlad till den jagade, från att ha varit jägaren.

Absolut kör du på det, jag tänker inte försöka övertyga dig.

Jag är på väg att bli dollarmiljonär tack vare tesla, kan du säga detsamma om toyota eller vw?
Citera
2020-07-03, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Absolut kör du på det, jag tänker inte försöka övertyga dig.

Jag är på väg att bli dollarmiljonär tack vare tesla, kan du säga detsamma om toyota eller vw?

Det är en bubbla men man kan följa trenden.

Några kommer att sitta med Svarte Petter, se bara till att det inte blir du.
Citera
2020-07-03, 13:41
Medlem
Citat:
Det är en bubbla men man kan följa trenden.

Några kommer att sitta med Svarte Petter, se bara till att det inte blir du.

Jag gick in i tesla när aktien stod i 150 dollar. Företaget kan i princip gå i konkurs och jag går fortfarande grönt.
Citera
2020-07-03, 13:43
Medlem
Citat:
Jag gick in i tesla när aktien stod i 150 dollar. Företaget kan i princip gå i konkurs och jag går fortfarande grönt.

Ja, lycka till. Det svåra är när aktien sedan börjar falla.
Citera
2020-07-04, 02:40
Medlem
Citat:

Starkt att sitta kvar så länge! Jag var själv nära att gå in när den kostade runt 200, lätt att vara efterklok

Får se hur länge den nuvarande euforin fortsätter, tror tyvärr att många småsparare kommer få smisk på fingrarna. Sen älskar jag Telsa och hoppas att de överlever, har för mig att deras enorma skräpobligationer förfaller redan 2025.

Dags att börja gå med vinst snart... eller att investerare är på bra humör och fortsätter ger dem mer pengar. Funkar ju också
Senast redigerad av Pallot 2020-07-04 kl. 02:44.
Citera
2020-07-04, 02:47
-Aktien spikar och ska ner,sätter även några slantar på att robothandeln varit bidragande till
tokrusningen på senaste tiden.
Citera
2020-07-04, 12:50
Medlem
Citat:
Du bedrar dig om du tror tekniken är svår för Europeiska bilbyggare att bemästra. Elektromekanik, elmotorer, motorstyrning är en europeisk paradgren.

De kommer inte ta 25% av elbilstillverkningen. Inte en chans.

Inte ens Audi eller Toyota kommer att klara det. Toyota var först i världen med hybridbilar och har byggt dem i över 20 år. Den tekniken är knepigare än en ren elbil.

Grejen är att Tesla har byggt en marknad och det har varit svindyrt. Tyskarna har låtit dem hållas, för de fattar man inte gör vinst idag. Tesla har fått en first-mover advantage på vad som idag är en nisch-marknad. Och Musk är suveränt skicklig på marknadsföring, som alla amerikaner. Han använder lite samma strategi som fick Obama vald.

Kolla Volvo Polestar som är en konkurrent till Tesla 3. Brembo... Öhlins... det får det att vattnas för bilentusiaster. Det är vad som sitter på min Aprilia MC.

Kolla de produkter Audi rullar ut.

Detta är inte datorer och elektronik. Detta är machinebau.

Musk är från Sydafrika.

Model 3 Performance har röda brembo-bromsar.

Du missar vad som är viktigt hos en elbil. Snabb, smidig och tillgänglig laddning och låg förbrukning/lång räckvidd. Polestar och Audi är oerhört mycket sämre än Tesla där.
Citera
2020-07-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Apples produkter har rent objektivt otroligt mycket bättre byggkvalitet än konkurrenternas. Det är också ett skäl till att priserna står sig bra på andrahandsmarknaden jämfört med en PC t.ex.

Verkar som Teslas hype endast har att göra med nyhetens behag och att folk tycker att Elon Musk är cool. Håller med, när tyskarna och japanerna kommer igång får Tesla det tufft.

De har ju "kommit igång". Audi E-Tron, Mercedes EQC, Jaguar I-Pace (visserligen inte tyskt men ändå) och allt vad de heter. Japsarna tror inte på elbilar eftersom de har elbrist efter Fukushima-härdsmältan. Men Hyundai och Kia säljer elbilar.

Än så länge ser jag inget alternativ till min Tesla om jag vill åka lite längre. Teslas infrastruktur är mer än halva grejen med Tesla för mig.
Citera
2020-07-04, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Musk är från Sydafrika.

Model 3 Performance har röda brembo-bromsar.

Du missar vad som är viktigt hos en elbil. Snabb, smidig och tillgänglig laddning och låg förbrukning/lång räckvidd. Polestar och Audi är oerhört mycket sämre än Tesla där.

Polestar är väl inte sämre än Tesla 3?

Det får du ge siffror på.

Polestar börjar kanske inte spontanantända som Tesla?

Och det spelar ingen roll egentligen, de kommer att konkurrera och Tesla är nu jagad.

Från att ha varit ensam jägare.
Citera
2020-07-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
De har ju "kommit igång". Audi E-Tron, Mercedes EQC, Jaguar I-Pace (visserligen inte tyskt men ändå) och allt vad de heter. Japsarna tror inte på elbilar eftersom de har elbrist efter Fukushima-härdsmältan. Men Hyundai och Kia säljer elbilar.

Än så länge ser jag inget alternativ till min Tesla om jag vill åka lite längre. Teslas infrastruktur är mer än halva grejen med Tesla för mig.

Jappsen har gått väte-spåret framförallt?

Till sist är jag rädd att Tesla har hamnat i Apple-fällan på 80-talet. Apple eller IBM-kompatibel?
Citera
2020-07-04, 13:06
Medlem
wwrs avatar
Här är antalet sålda elbilar i Holland i år. Model 3 leder för hela 2020, men först sålda e-Golf i maj. Om det är en trend vet jag inte.
https://cleantechnica.com/2020/06/10...eader-in-2020/
Citera
2020-07-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är antalet sålda elbilar i Holland i år. Model 3 leder för hela 2020, men först sålda e-Golf i maj. Om det är en trend vet jag inte.
https://cleantechnica.com/2020/06/10...eader-in-2020/

Det där är antal va? Inte gånger tusen eller så...

Holland är ju perfekt för elbil så det är ju en intressant marknad att studera.

Övrig kommentar till tråden i allmänhet, ej till dig:

Men jag förstår ändå inte... Teslas värdering är som en konfirmationskostym från förr. Den syddes så man hade att växa in i. Ofta på gamla familjefoton ser man en tonåring i alldeles för stor kostym.

Sådan är Teslas värdering. Man värderas redan som global marknadsledare för bilar (inte elbilar utan alla bilar).

Så även om Tesla skulle växa till sig, varför skulle kostymen behöva sys om? Värderingen är ju att saken är klar redan, vad finns att hoppas på?

Det är en värdering för $10 miljarder i årsvinst.

Hur räknar ni fram att det är rimligt att den skulle bli högre än så? Alltså att kursen bör kunna stiga??

De gör färre bilar än Volvo men värderas högre än Toyota. Kom igen nu!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in