Citat:
Ursprungligen postat av
Minnimus
Det uthevede er jeg veldig enig i.
Telefonen trenger ikke å ha vært i kontinuerlig bevegelse, men kan ha blitt flyttet gjentatte ganger i forbindelse med overfallet. Først i håndteringen av AE og senere fjernet fra henne, og lagt vekk.
Telefonen kan ha blitt slått ut av hånden til AEH, enten utilsiktet eller med hensikt slik
at hun ikke kunne oppsøke hjelp. Her er det flere mulige scenarier. Hun kan ha blitt
slått slik at hun falt ned trappen, mens telefonen ramlet på gulvet, evt. motsatt, at
telefonen forsant ned trappen mens hun landet på gulvet.
Men om telefonbevegelsene hinter om en voldshandling, fremstår det ikke som
om denne var overlagt i seg selv. En planlagt drapshandling burde jo i sitt vesen
være så "stille" som mulig. Dersom det var planlagt et drap, kan det i såfall være
at drapet ble vanskeligere å gjennomføre enn planlagt - f.eks. ved at offeret satte
seg kraftig til motverge.
Likevel er det elementer i saken som peker vekk fra en planlagt drapshandling, slik
jeg ser det. Valg av tidspunkt er én ting. En formiddag i et boligstrøk - det er litt
for stor risiko for at folk kan legge merke til ting. Valg av åsted er et annet punkt.
Hadde det ikke vært enklere å gjøre dette f.eks. på hytta, og fingert en fallulykke?
At hun hadde gått seg en tur, uten å komme tilbake?
Da faller jeg tilbake på følgende tenkte narrativ:
Noen har hatt en uoverenskomst med AEH, det har blitt en konfrontasjon
i Sl*r*veien den formiddagen, som utløste en voldshandling med døden
til følge. De kunne velge mellom å angi seg selv, eller dekke over handlingen.
De har valgt det siste, og så langt lykkes de med denne planen.