2020-07-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Absolut. Men det var såklart en chansning.

Den avgörande frågan är dock om min extremt lyckade tajming där jag turligt nog köpte på precisa botten gjorde att jag tjänade mer ("slog index") än om jag hade haft dessa pengar investerade hela tiden.

Klart det är en chansning, ingen vet säkert. Däremot kände du nog att oddsen var till din fördel.
Du ska inte nedvärdera dig själv, det finns en anledning till att just du valde att gå in just då även om det inte betyder att du alltid skulle få alla bet rätt varje gång.

Nu gissar jag ju iofs att du inte kommer strö liknande bet omkring dig men med din förståelse och erfarenhet så kändes det ju rätt och blev rätt dessutom. Det var inte en på miljonen som med en Lotto-rad direkt..

Går ju inte att jämföra med ”hela tiden” öht.. från när? Hade du samma belåningsutrymme då? Osv.

Nej nej, acceptera bara att du höll lugnet när framstående hedgefonsförvaltare och övrig pöbel försökte sätta skräck i folk.

Du lär få leva med att det faktiskt går att tajma marknaden dock
Citera
2020-07-03, 19:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du lär få leva med att det faktiskt går att tajma marknaden dock
Haha, ja hade börsen dykt med 30% på några veckor ett par gånger om året hade nog till och med jag gett mig på att swinga!
Citera
2020-07-03, 19:26
Medlem
Citat:
Haha, ja hade börsen dykt med 30% på några veckor ett par gånger om året hade nog till och med jag gett mig på att swinga!

Enskilda aktier gör det på en eller ett par dåliga kvartalsrapporter iofs, egentligen enda anledningen till varför jag nu (och oftast)har en viss likviditet , krigskassa, eller vad man vill kalla det. Guppar gärna Vidare med i mina långsiktiga positioner och skalade av lite i just Apple pga att dominansen i portföljen (Nästan)hotade min fördelaktiga räntenivå vid belåning.

En bra anledning till att inte ha enskilda bolag i en depå kanske.

Svårt att mäta med säkerhet hur det gett överavkastning dock, om inte alternativet är ren indexinvestering och vilket index.
Citera
2020-07-03, 19:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Marknaden har alltid fel. I varje sekund är marknaden felprissatt.

Frågan är vad man kan göra med den informationen. Ingenting hävdar jag.
Man kan åtminstone sprida budskapet att marknaden har fel, så skulle kanske fler börja analysera som jag (du?) och tjäna mer pengar.

Om alla hade insikten att marknaden inte alltid har rätt så skulle nog inte bubblor kunna uppstå, som Tesla. Det går ju inte att köpa tesla för 1400 gånger vinsten (eller vad det kan vara) om man inte tror att marknaden tycker det är rätt.
Citera
2020-07-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan åtminstone sprida budskapet att marknaden har fel, så skulle kanske fler börja analysera som jag (du?) och tjäna mer pengar.

Om alla hade insikten att marknaden inte alltid har rätt så skulle nog inte bubblor kunna uppstå, som Tesla. Det går ju inte att köpa tesla för 1400 gånger vinsten (eller vad det kan vara) om man inte tror att marknaden tycker det är rätt.

Den effektiva marknadsteorin och bedrägeriet det innebär bör fördömas å det kraftigaste. Att ett (sk) Nobelpris t.o.m. delades ut är skrämmande.

Rena DDR-metoder som är ägnat till att få människor att känna sig mindre än dom är.

Inte ofta det händer, men i detta är vi helt överens.

Bubblor lär blåsas ändå, men den indoktrinerade passiviteten som gynnar en elit som tar på sig att förvalta enorma mängder av kapital är skrämmande.

Inget jag kan förlika mig med, en stor anledning till att jag undviker det. Hade jag trott att jag hade tjänat mer på indexinvestering så hade jag även begagnat mig av det.
Citera
2020-07-03, 19:59
Medlem
Citat:

Den avgörande frågan är dock om min extremt lyckade tajming där jag turligt nog köpte på precisa botten gjorde att jag tjänade mer ("slog index") än om jag hade haft dessa pengar investerade hela tiden.

Går det inte att räkna ut?
Citera
2020-07-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Går det inte att räkna ut?

Håller med, formeln för hur man prickar botten när börsen straffas stenhårt av en pandemi måste ut!

Vi har ju en matematiker i tråden som kan bidra?
Citera
2020-07-03, 20:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
ES skapade tekniskt sett en högre högsta i det lokala klustret (efter dippen), men detta med 0.25 punkter så det är snarare en dubbeltopp i min bok. Men.... det faktum att det är där uppe igen efter en test av SMA200 och en ganska solklar kross av tidigare motstånd är fint (om man är lång, björnarna grinar nog illa).

Vad som händer nu? Ja du...
Jag trodde det lutade mot en slätstruken dag idag då jag satt med 7x hävstång i Nasdaq och förväntade mig få vänta lite till innan sälj, men så blev det inte riktigt (skrev ut säljandet av den positionen tidigare idag, det gick fint). Därför kan man tänka sig att en sådan kommer på måndag, men... Man får ta datan som den kommer.

Om du slår på linjegraf istället för candles för ES och kollar 4h så ser du också att vi faktiskt har en högre stängning och det blir också väldigt tydligt att vi dessutom har en högre lägsta. Så även om det blir någon pullback (på måndag, amerikanska börserna har stängt imorgon) så finns där två tydligt positiva saker om man endast ser till prisdata och struntar i alla andra indikatorer (guldkors SMA50/200 är nu ett par dagar bort som högst, dvs om inget extremt ras kommer).

3140? Du måste mena 3240 för det är däromkring nuvarande ATH ligger sedan nedgången i mars om man ser till ES och dagliga.

Imorgon kommer jag leta korta positioner i DAX, OMXS och för de amerikanska börserna (de längre positionerna jag ligger i är bara liggandes till något mer händer på makroperspektivet, t ex att EMA10 bryter EMA21 och stannar under någon dag eller två).
Jag menar 3140. spx stängde på 3130 igår. ATH ligger en bit ovanför. ca 3380.

Även om det inte var någon handel med aktier idag så har future handlats.
Den bröt igenom uppkanalens golv. Och irrade där en stund innan stängning. Men sökte sig nedåt. Detta gör att jag ser nedsida innan uppsida. Fast så övertygande är det ju inte.
Citera
2020-07-03, 20:50
Medlem
Glossuss avatar
Citat:

För att kunna svara på det måste jag veta f r o m när du hade tillgång till de "turligt" investerade cashen.
Edit; Tajma är hopplöst..
Senast redigerad av Glossus 2020-07-03 kl. 21:45.
Citera
2020-07-03, 22:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag menar 3140. spx stängde på 3130 igår. ATH ligger en bit ovanför. ca 3380.

Även om det inte var någon handel med aktier idag så har future handlats.
Den bröt igenom uppkanalens golv. Och irrade där en stund innan stängning. Men sökte sig nedåt. Detta gör att jag ser nedsida innan uppsida. Fast så övertygande är det ju inte.

Ja, om du pratar om SPX (SPX500USD) blir nivån 3140 något mer vettig. Är en del skillnad på nivåerna för ES och SPX. :)

För SPX har det skapats en lägre högsta följt av en högre högsta nu (stängning). Den pullback vi ser nu tolkar jag som mer naturlig; viktigare är att allt är över de flesta medelvärdena (om man är lång). Att det sedan går ned något är mer att betrakta som hälsosamt (om man inte gillar när det störtdyker).

Just de dagliga stängningarna för SPX är ganska intressanta:
https://i.imgur.com/yomkCtc.png
Linjegraf, SPX (SPX500USD, S&P500)

Gissa varför jag var något mer oroad än normalt den 26 juni. :)

Jag har annars något svårt att bli björn när kursen är över alla medelvärden på både 4h och och dagliga. Dagliga pullbacks är något annat, sådant kommer och går.

Gick in i tyskdjäveln igen ca kl. 19:15, DE30EUR gick +0.30% efter det; får se om det står sig.
Säkert möjligt att det blir en test nedåt där.

Anledningen var annars ganska enkel:
https://i.imgur.com/0xZ8Hfm.png
En botten följt av en högre lägsta följt av en exit av den negativa kanalen (följt av en trendvändning på 30min ... osv)
Senast redigerad av sinewave 2020-07-03 kl. 23:24.
Citera
2020-07-03, 22:46
Medlem
Jag har tjänat ganska bra på den här pandemin. Sålde av allt i Mars när det nästan var i botten. Gick in igen i Maj. Det blir ganska bra hävstång. Så allt har inte varit dåligt med pandemin. Men världsläget är inte helt stabilt just nu så man får vara beredd på säljknappen varje dag.
Citera
2020-07-03, 22:51
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Fråga de där TA-killarna i tråden. De kan rita lite i en ett år gammal börsrörelse och se hur marknaden kommer studsa upp i nästa krasch nämligen.
Lugna ner dig nu. Vet inte varför det sticker i ögonen på dig så mycket med TA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in