2020-07-02, 18:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Visst det håller jag med om! Men hur gjorde du vid it-krisen resp finanskrisen. Red du igenom dem eller hann du sälja innan?

Jag har tyvärr inte alls den erfarenhet som dig men jag önskar att jag en vacker dag får det.
Jag köpte inte IT före IT-krisen eftersom det var en bubbla, jag jobbar i TI-branschen och kunde se innifrån att Adcore Icon och Framfab var fake. Däremot köpte jag Ericsson efteråt för 3.35 kr, de stod i 200 kr som mest. Typiskt bubblor, först överdriver man uppåt, sedan tror alla på kollaps, men Ericsson är ett stort och välskött företag.

Finanskrisen var svår att förutse. Jag kommer ihåg att jag satt på landet och Ericsson började rasa, jag förlorade 1 mkr på en dag. Sedan föll resten. Min depå sjönk snabbt från 11 mkr till 5 mkr. Virtanen gick in precis innan och har skrivit en bok om det, den är kul läsning, han gjorde alla amatörfel som finns. Eftersom jag köper på botten inte säljer så behöll jag allt fast domedagen kändes nära, det var mycket läskigare än under coronadippen, hela länder som Island höll på att gå i konkurs. Men jag köpte på mig oavbrutet till lägre priser, och till sist hade jag inga cash kvar så jag använde avanzas belåning och började låna vilket är emot alla råd. Swedbank höll på att konkursa, men på samma sätt som med Ericsson visste jag att det var ett hyffsat stabilt företag som lätt kunde resa sig. Jag köpte Swedbank för 18 kr, sålde på 65, den gick upp till 220, och är nu nere i 110 kr eftersom corona påverkar bankers framtid en del.

Så jag förutsåg bara en av två kriser. Corona förutsåg jag inte som corona, men jag hade satsat på att kurserna stigit för länge så jag låg rätt. Nu väntar jag bara på fortsatt kängurubörs.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-02 kl. 18:39.
Citera
2020-07-02, 18:45
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Sorry försöker bara förstå resonemangen och effektiviteten av TA och dessa utlägg, har varit ganska skeptiskt till det tidigare. Får typ spådams-vibbar och att man använder det för att se cool ut utan att ger något. Tänkte om det va något värt att hålla på med men är inte direkt övertygad så ska lämna er ifred. Singlar hellre slant typ.
Enligt mig så är det spådam. Enda anledningen till att TA kan fungera är när tillräckligt många gör det och därför vänder kausaliten. Om många handlar efter TA så går börsen därefter, inte att TA magiskt bestämde hur börsen skulle gå redan innan. TA är fake och tillfälligt, på samma sätt som om religion skulle bestämma börsens rörelser i längden.
Citera
2020-07-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Enligt mig så är det spådam. Enda anledningen till att TA kan fungera är när tillräckligt många gör det och därför vänder kausaliten. Om många handlar efter TA så går börsen därefter, inte att TA magiskt bestämde hur börsen skulle gå redan innan. TA är fake och tillfälligt, på samma sätt som om religion skulle bestämma börsens rörelser i längden.

Så säger alla som är inkompetenta, kan man inte psykologi i marknaden så. Och vad är det som styr rörelse? Jo volym och ökad volym skapar volatilitet.

Allt handlar om data och matematik och psykologi. Sedan finns alltid externa händelser som påverkar vissa rörelser. Fortfarande kommer marknaden reagera under samma princip.
Citera
2020-07-02, 19:02
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Så säger alla som är inkompetenta, kan man inte psykologi i marknaden så. Och vad är det som styr rörelse? Jo volym och ökad volym skapar volatilitet.

Allt handlar om data och matematik och psykologi. Sedan finns alltid externa händelser som påverkar vissa rörelser. Fortfarande kommer marknaden reagera under samma princip.
Visste att det skulle vara nån religiös TA-idiot som skulle kommentera. TA är inte data eller matematik haha. Data är ekonomiska och politiska variabler. De här är vad som driver marknaden i längden.
Citera
2020-07-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag köpte inte IT före IT-krisen eftersom det var en bubbla, jag jobbar i TI-branschen och kunde se innifrån att Adcore Icon och Framfab var fake. Däremot köpte jag Ericsson efteråt för 3.35 kr, de stod i 200 kr som mest. Typiskt bubblor, först överdriver man uppåt, sedan tror alla på kollaps, men Ericsson är ett stort och välskött företag.

Finanskrisen var svår att förutse. Jag kommer ihåg att jag satt på landet och Ericsson började rasa, jag förlorade 1 mkr på en dag. Sedan föll resten. Min depå sjönk snabbt från 11 mkr till 5 mkr. Virtanen gick in precis innan och har skrivit en bok om det, den är kul läsning, han gjorde alla amatörfel som finns. Eftersom jag köper på botten inte säljer så behöll jag allt fast domedagen kändes nära, det var mycket läskigare än under coronadippen, hela länder som Island höll på att gå i konkurs. Men jag köpte på mig oavbrutet till lägre priser, och till sist hade jag inga cash kvar så jag använde avanzas belåning och började låna vilket är emot alla råd. Swedbank höll på att konkursa, men på samma sätt som med Ericsson visste jag att det var ett hyffsat stabilt företag som lätt kunde resa sig. Jag köpte Swedbank för 18 kr, sålde på 65, den gick upp till 220, och är nu nere i 110 kr eftersom corona påverkar bankers framtid en del.

Så jag förutsåg bara en av två kriser. Corona förutsåg jag inte som corona, men jag hade satsat på att kurserna stigit för länge så jag låg rätt. Nu väntar jag bara på fortsatt kängurubörs.

Intressant att höra perspektivet från en investerare som var med under både IT- och finansbubblan. Själv var jag lite över 20 år i slutet av 2008 och gjorde en skidsäsong i alperna. Jobbade som diskare fyra timmar varannan kväll. Levde i en bubbla, visst kunde jag se någon löpsedel men mer kris märkte jag inte. Hade inte ännu fått något intresse för aktier..

Kan varmt rekommendera P3 dokumentär om IT-bubblan. Riktigt intressanta berättelser, en kille berättar om Spray inifrån och den allmänt rådande andan innan kraschen.
Citera
2020-07-02, 22:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jo, fint. Besökte en vän och drack väldigt mycket whiskey så har inte riktigt hängt med dessvärre. Utöver det gör intaget av alkohol dessutom sinnena något mindre fokuserade än normalt.

Men stängning över 3080 -- väldigt positivt! Inte förvånade med pullback imorgon, men detta förändrar och bryter trots allt den nuvarande tydligt negativa kanalen som hade skapats. Detta i kombination med ytterligare en dag över SMA200 ... Något svårt att växla över till permabjörn än tidigare.
Så där. Då fick vi 3140. Gick ju ganska fort. Bara några dagar.

Och där tog det stopp. Nu går vi nog ned till botten på uppkanalen för de senaste dagarna. Ja inte så långt kvar. Den är ju ganska smal.

Frågan är vad som nu händer. Jag är inte riktigt klar över det.
Övre benet vid 3140 är ganska så solitt. Men någon test till av det borde väl komma.

Ned igen och studsa på nedre benet? Tja, fast det börjar bli lite tjatigt.
Den 19e Juni gick det dock väldigt fort att ta sig ned. Bara några timmar. Men då var avståndet knappt hälften mot nu.

Men man skulle väl kunna tänka sig en test av Juni low. Nedre benet är där på Tisdag.

På sikt har jag uppfattningen att vi skall igenom 3140. Och sätta nya ATH. Innan det vänder ned. Men är oklar över hur många svängar fram och tillbaka det tar. Blir nog inte förrän i höst. Kanske toppar vid presidentvalet. För att svänga ned i djupet sedan.

Jag får avvakta och se. Kanske klarnar lite i morn.
Citera
2020-07-02, 22:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Var riktigt nära att gå in i en BRUTAL S DAX tidigare på 1,7..

För den våghalsige:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1102939/turbo-s-dax-ava-851

EXTREM hävstång

Kan förändra ditt liv
Var försiktiga

Dollar på fortsatt uppgång.

Verkligen extrem, en vindpust så ligger man -20%. Lite svettigt.
Man blir dock sugen iom DAX överdrivet starka dag idag.

Det är svårt att inte vara på tårna imorgon för att gå björn, samtidigt är det något 50/50 att gå mot trenderna på dagliga som varit väldigt starka sedan SMA200 testades. Noterar dock att jag sålde min Nasdaq vid ganska exakt rätt tillfälle sett till idag, fint så.
Citera
2020-07-02, 22:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Riktigt intressant att läsa! Tack för att du delade med dig!

Citat:

Vad är TA?
Citera
2020-07-02, 23:07
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad är TA?
Teknisk analys. Man kan följa trender och se vad som hänt tidigare och hoppas kunna se trenden i framtiden. Kollar moving average, ser var resistanser och support ligger osv.
Citera
2020-07-02, 23:25
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Verkligen extrem, en vindpust så ligger man -20%. Lite svettigt.
Man blir dock sugen iom DAX överdrivet starka dag idag.

Det är svårt att inte vara på tårna imorgon för att gå björn, samtidigt är det något 50/50 att gå mot trenderna på dagliga som varit väldigt starka sedan SMA200 testades. Noterar dock att jag sålde min Nasdaq vid ganska exakt rätt tillfälle sett till idag, fint så.

Yup, såg det

Övernattar i min S OMX. Kommer nog börja trejda på DAX. Har sett att den har brutala rörelser och samtidigt finns warrants med stora hävstänger.. Så att man kan gå ut och in snabbt. Failade totalt som gick kort på OMX istället för DJ idag.. Trodde att OMX skulle falla mer när DJ går ner och dollarn går upp men skiten stack iväg där i slutet. Ser ändå en nedsida imorgon. Menmen, får se när man vaknar hur det ser ut
Citera
2020-07-02, 23:28
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så där. Då fick vi 3140. Gick ju ganska fort. Bara några dagar.

Och där tog det stopp. Nu går vi nog ned till botten på uppkanalen för de senaste dagarna. Ja inte så långt kvar. Den är ju ganska smal.

Frågan är vad som nu händer. Jag är inte riktigt klar över det.
Övre benet vid 3140 är ganska så solitt. Men någon test till av det borde väl komma.

Ned igen och studsa på nedre benet? Tja, fast det börjar bli lite tjatigt.
Den 19e Juni gick det dock väldigt fort att ta sig ned. Bara några timmar. Men då var avståndet knappt hälften mot nu.

Men man skulle väl kunna tänka sig en test av Juni low. Nedre benet är där på Tisdag.

På sikt har jag uppfattningen att vi skall igenom 3140. Och sätta nya ATH. Innan det vänder ned. Men är oklar över hur många svängar fram och tillbaka det tar. Blir nog inte förrän i höst. Kanske toppar vid presidentvalet. För att svänga ned i djupet sedan.

Jag får avvakta och se. Kanske klarnar lite i morn.

ES skapade tekniskt sett en högre högsta i det lokala klustret (efter dippen), men detta med 0.25 punkter så det är snarare en dubbeltopp i min bok. Men.... det faktum att det är där uppe igen efter en test av SMA200 och en ganska solklar kross av tidigare motstånd är fint (om man är lång, björnarna grinar nog illa).

Vad som händer nu? Ja du...
Jag trodde det lutade mot en slätstruken dag idag då jag satt med 7x hävstång i Nasdaq och förväntade mig få vänta lite till innan sälj, men så blev det inte riktigt (skrev ut säljandet av den positionen tidigare idag, det gick fint). Därför kan man tänka sig att en sådan kommer på måndag, men... Man får ta datan som den kommer.

Om du slår på linjegraf istället för candles för ES och kollar 4h så ser du också att vi faktiskt har en högre stängning och det blir också väldigt tydligt att vi dessutom har en högre lägsta. Så även om det blir någon pullback (på måndag, amerikanska börserna har stängt imorgon) så finns där två tydligt positiva saker om man endast ser till prisdata och struntar i alla andra indikatorer (guldkors SMA50/200 är nu ett par dagar bort som högst, dvs om inget extremt ras kommer).

3140? Du måste mena 3240 för det är däromkring nuvarande ATH ligger sedan nedgången i mars om man ser till ES och dagliga. :)

Imorgon kommer jag leta korta positioner i DAX, OMXS och för de amerikanska börserna (de längre positionerna jag ligger i är bara liggandes till något mer händer på makroperspektivet, t ex att EMA10 bryter EMA21 och stannar under någon dag eller två).
Citera
2020-07-03, 00:41
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Jag ser TA och främst momentum som lite olika verktyg.

Det är ett symptom på en sjukdom. Aktien är lika bra hela tiden men nu har folk förstått att aktien är något att ha och då är det läge att köpa in sig istället för att sitta med en lika bra aktie som ingen bryr sig om. Samma med motstånd,dubbeltoppar och så vidare. Stiger en aktie äntligen över ett motstånd så verkar det som att folk har förstått.

Det ger en samlad bild av tusentals analytiker istället för att bara jag sitter och kollar vissa nyckeltal. Jag kan ha missat hälften av vad som kommer påverka aktien.

Jag hade velat ha tillgång till de två verktygen även om jag var den enda i världen som såg det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in