Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag kallar det Fårskock. Människor gör gärna som andra, det gäller även eliten i media som skriver om börsen eller bankernas högsta fondtoppar som gör förutsägelser. Vi är ytterst få som vågar tro på våra egna siffror så mycket att vi kan hitta när en nergång eller en uppgång ska brytas.
Fårskock är en av mina huvudteorier, det som jag använder som grund för mina investeringar. När det börjar gå uppåt så går det alltid för långt uppför. Och tvärtom.
Eftersom jag är matematiker så har jag lättare att förstå i grunden enkla koncept som "nu har amazon femdubblats i värde, äger 80% av USA-marknaden, och för att kunna femdubblas en gång till så måste de ha 160% av USA-marknaden". Medans Fårskock bara ser bakåt och ser hur amazon femdubblats och tror att det fortsätter så. I själva verket har nästan alla företag utom Microsoft och Coca Cola bara lyckats hålla sig i en extrem topp som varat i max 10 år. Sedan kommer raset ofelbart och någon ny tar över deras marknadsandelar.
Man tror att man är säker med indexfonder, särskilt globala indexfonder? Tvärtom, de bygger enbart på bubbla, köper enbart bubbelaktier och säljer enbart aktier på nergång, och göder i själva verket alla bubblor.
Haha -- "Eliten i media". Dessa är betalda säljare som säljer in idéer. Målet där är inte att säga något som är särskilt vettigt utan att säga saker som låter bra. Tidningar vill ha rubriker och text som säljer och behöver därför säljare som säger saker som låter bra. Ganska givet egentligen.
Att titta på datan bakåt är dock inte så dåligt, det som går bra har en tendens att fortsätta gå bra (momentum). Detta finns det gott om studier som påvisar, inte minst mina egna som jag skrivit om i runt 4 år nu. Men... det fårskocken missar är att ta in det bredare universumet av tillgångar som finns och ganska enkla faktum som att olika saker går olika bra under olika perioder, under olika årtionden och rentav under olika århundraden.
Det om Amazon är annars ganska typiskt och är en av anledningarna som gör att jag inte förstår att indexföljarna inte snarare följer småbolagsindex istället för large cap. Bolagen i large cap har trots allt minst tillväxtpotential så det är ett något udda val.
Globala indexfonder är de som avkastat absolut sämst sett till de senaste 20 åren. Anledningen är i princip det du skriver om Amazon och det jag skriver ovan om småbolagsindex. Sitter man endast med saker som redan har gått upp så ...
Generellt sett kan man som småsparare rakt av titta på branschindex och sedan se vilken bransch som orsakade föregående finanskris eller gick ned mest och sedan köpa. Förra gången var det fastigheter och finans (Finanskrisen), gången innan det teknik (IT-bubblan). Denna gång får man snarare titta på vad som tagit mest stryk, men då denna gång (Coronakrisen?) inte är över än är det lite tidigt att fälla definitiva avgöranden kring det.