2020-07-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du är ju trinitarist och kan ju inte förbli det om du skulle tro Koranen.

Jag är inte sekterist. Jag är monoteist.
Oj vad många -ister du fick till där.
Säger som du själv; du får kalla mig vad du vill.
Jag tror på Herren och Guds verkan vilken sker på många plan samtidigt.
Vi läser i GT om hur Herren vår Gud går på jorden mitt ibland oss t ex.
Och om Hans heliga Ande.
Men Gud är EN.
Hur kan detta gå ihop...? 😊
Citera
2020-07-03, 12:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Oj vad många -ister du fick till där.
Säger som du själv; du får kalla mig vad du vill.
Jag tror på Herren och Guds verkan vilken sker på många plan samtidigt.
Vi läser i GT om hur Herren vår Gud går på jorden mitt ibland oss t ex.
Och om Hans heliga Ande.
Men Gud är EN.
Hur kan detta gå ihop...? 😊
Ja, du får fundera över hur det går ihop.
Citera
2020-07-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ja, du får fundera över hur det går ihop.
Har du aldrig själv ställt dig frågan?
Antar att du tror på de gamla skrifterna eller?
Vad menas när Herren faktiskt beskrivs som en "människa", som går här på jorden med oss?
Citera
2020-07-03, 13:20
Medlem
Citat:
Koranen pekar ju inte heller framåt mot Messias, naturligt nog eftersom Messias redan kommit när Koranen kom till Muhammed.

Istället uppmanas de troende att tro det sanna evangeliet. På det viset pekar Koranen så att säga bakåt.
Men det finns mycket annat Jesus apostlar, Daniels bok, Jesaja, Jeremia, Hesekiel och Joel profeterat om som INTE nämns i koranen. Har muslimer fått den utlovade heliga anden? Med tanke på att M var islams enda och sista profet är svaret sannolikt nej. Dessutom tror de inte på Jesus som Gud eller jungfrufödseln och mycket annat. Muslimer räknas som minst i himmelriket (Matt 5:19) och får den lägsta belöningen, att komma till paradiset, som rövaren på korset, en kriminell. Kristna har blivit lovade en plats i himlen, till och med den högsta himlen, apostlarna bl a.
Citera
2020-07-03, 13:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Har du aldrig själv ställt dig frågan?
Antar att du tror på de gamla skrifterna eller?
Vad menas när Herren faktiskt beskrivs som en "människa", som går här på jorden med oss?
HERREN beskrivs så som att flytta
omkring i ett tält också.

Det var länge sedan jag undrade över dessa stycken.

Jag antar att din fråga inte är uppriktigt menad.
Citera
2020-07-03, 13:29
Medlem
Citat:
HERREN beskrivs så som att flytta
omkring i ett tält också.

Det var länge sedan jag undrade över dessa stycken.

Jag antar att din fråga inte är uppriktigt menad.
Det är helt uppriktigt menat.
Varför undrar du inte över dem?
Tror du inte på det som står?
Citera
2020-07-03, 13:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Men det finns mycket annat Jesus apostlar, Daniels bok, Jesaja, Jeremia, Hesekiel och Joel profeterat om som INTE nämns i koranen. Har muslimer fått den utlovade heliga anden? Med tanke på att M var islams enda och sista profet är svaret sannolikt nej. Dessutom tror de inte på Jesus som Gud eller jungfrufödseln och mycket annat. Muslimer räknas som minst i himmelriket (Matt 5:19) och får den lägsta belöningen, att komma till paradiset, som rövaren på korset, en kriminell. Kristna har blivit lovade en plats i himlen, till och med den högsta himlen, apostlarna bl a.
Koranen uppmanar muslimer att inte göra skillnad på profeter.

Nej, hela GT nämns inte i NT heller. Inte ens allt Jesus gjorde nämns i NT.

Jesus är inte Gud, som i den ende sanne Guden- Han som i Sig Själv
är Allt.

Får de Anden? Well, om de faktiskt tror på allt Koranen säger om Jesus så bör de få detta, vilket Koranen utlovar också. Där emot har endast lite kunskap om Anden fallit på muslimernas lott, men det är ju inte kunskapen som är frälsningen.
Citera
2020-07-03, 13:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är helt uppriktigt menat.
Varför undrar du inte över dem?
Tror du inte på det som står?
Gud bor i Sin skapelse, och skapelsen är till i Gud. Gud är allestädes närvarande.

Människor behöver där emot en gud de kan se, så som skedde i öknen när människorna föll och tillverkade guldkalven. Vi kan inte vandra i tro utan något som betryggar tron, åtminstone inte i början.

Vi är förbjudna att avbilda Gud, Gud har själv gjort sin avbild som går framför oss. Adam var skapad till Guds avbild men föll. Jesus är Guds avbild och segrade.

Varken Adam eller Jesus är Gud för det, utan Guds representant. Det är detta som är att komma i HERRENS namn.
Citera
2020-07-03, 14:04
Medlem
Citat:
Koranen uppmanar muslimer att inte göra skillnad på profeter.

Nej, hela GT nämns inte i NT heller. Inte ens allt Jesus gjorde nämns i NT.

Jesus är inte Gud, som i den ende sanne Guden- Han som i Sig Själv
är Allt.

Får de Anden? Well, om de faktiskt tror på allt Koranen säger om Jesus så bör de få detta, vilket Koranen utlovar också. Där emot har endast lite kunskap om Anden fallit på muslimernas lott, men det är ju inte kunskapen som är frälsningen.
Vad muslimer säger och vad de de facto tror på är helt olika saker. Varför förkasta så mycket i så fall?

Jesus är smord och upphöjd till Gud Elohim. Fadern är större. När någon fått all makt och sitter på Guds tron kan man inte bli större.

De tror inte på vad evangelierna eller GT säger om Jesus, så Guds ande borde inte blivit utgjuten över de.

Alla har ni möjlighet att profetera, en i sänder, så att alla får lära sig något och alla får uppmuntran. 1Kor 14:31

Alla som har fått Guds ande kan profetera, men M sa själv att han var islams enda och sista profet, så nej, Gud har inte utgjutit sin ande över muslimer eftersom de inte är hans tjänare.

Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande, och de skall profetera. Apg 2

Muslimer blir räddade för sin tro, inte för att de tjänar Gud.

Detta har jag sagt er för att ni inte skall komma på fall. De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud. Och detta skall de göra därför att de inte har lärt känna Fadern och inte heller mig. Jag har sagt er detta för att ni, när den tiden kommer, skall minnas att jag har sagt. Joh 16:1-4

Muslimer vill inte lära sig evangeliet. De har inte lärt känna Fadern eller Sonen. Jesus profeterade rätt om muslimer.
Senast redigerad av Bassiehof 2020-07-03 kl. 14:07.
Citera
2020-07-03, 14:17
Medlem
Citat:
Gud bor i Sin skapelse, och skapelsen är till i Gud. Gud är allestädes närvarande.

Människor behöver där emot en gud de kan se, så som skedde i öknen när människorna föll och tillverkade guldkalven. Vi kan inte vandra i tro utan något som betryggar tron, åtminstone inte i början.

Vi är förbjudna att avbilda Gud, Gud har själv gjort sin avbild som går framför oss. Adam var skapad till Guds avbild men föll. Jesus är Guds avbild och segrade.

Varken Adam eller Jesus är Gud för det, utan Guds representant. Det är detta som är att komma i HERRENS namn.
Men Herren själv kom och besökte.
Herren gick framför dem.
Nä vi ska inte tillbe avgudar, te x pengar....
Det vi tjänar är vår gud.
Det kan vara vad som helst.

"För om ni inte tror att Jag Är
ska ni dö i era synder"
Joh 8:23

Jo Jesus hör till Gudomen.
Men ni vill inte tro därför att det är er främmande, vämjeligt för er, att en "människa".... en "sådan"...
Stoltheten står ivägen.
Skulle ni ha fel?! Liksom.
Det är ju omöjligt.....
Därför säger han att ett barn förstår bättre.
Citera
2020-07-03, 14:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men Herren själv kom och besökte.
Herren gick framför dem.
Nä vi ska inte tillbe avgudar, te x pengar....
Det vi tjänar är vår gud.
Det kan vara vad som helst.

"För om ni inte tror att Jag Är
ska ni dö i era synder"
Joh 8:23

Jo Jesus hör till Gudomen.
Men ni vill inte tro därför att det är er främmande, vämjeligt för er, att en "människa".... en "sådan"...
Stoltheten står ivägen.
Skulle ni ha fel?! Liksom.
Det är ju omöjligt.....
Därför säger han att ett barn förstår bättre.
Vi ska inte vara barn till förståndet,utan som barn inför det
onda. Åtminstone om vi ska tro Paulus.

Du tror inte att jag själv en gång försökt tro på den falska trinitarismen? Det har nog de allra flesta som tror på Bibeln gjort en gång i tiden.

Som jag gissade var din fråga inte uppriktig.
Citera
2020-07-03, 14:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vad muslimer säger och vad de de facto tror på är helt olika saker. Varför förkasta så mycket i så fall?

Jesus är smord och upphöjd till Gud Elohim. Fadern är större. När någon fått all makt och sitter på Guds tron kan man inte bli större.

De tror inte på vad evangelierna eller GT säger om Jesus, så Guds ande borde inte blivit utgjuten över de.

Alla har ni möjlighet att profetera, en i sänder, så att alla får lära sig något och alla får uppmuntran. 1Kor 14:31

Alla som har fått Guds ande kan profetera, men M sa själv att han var islams enda och sista profet, så nej, Gud har inte utgjutit sin ande över muslimer eftersom de inte är hans tjänare.

Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande, och de skall profetera. Apg 2

Muslimer blir räddade för sin tro, inte för att de tjänar Gud.

Detta har jag sagt er för att ni inte skall komma på fall. De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud. Och detta skall de göra därför att de inte har lärt känna Fadern och inte heller mig. Jag har sagt er detta för att ni, när den tiden kommer, skall minnas att jag har sagt. Joh 16:1-4

Muslimer vill inte lära sig evangeliet. De har inte lärt känna Fadern eller Sonen. Jesus profeterade rätt om muslimer.
Det var väldigt mycket snack om vad muslimer vill och inte vill.

Det gäller för alla, att vårt eget högmod hindrar oss från att höra Sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in