Citat:
Ursprungligen postat av
Skunkrunkdata
Moderatorer är människor, människor har åsikter, olika åsikter, olika åsikter upprör olika människor, speciellt om det är extremt kontroversiella, provocerande och avvikande åsikter.
Självklart blir folk hårdare modererade och bevakade om dom har retat upp någon moderator och i förlängningen avstängd.
Ingen blir avstängd för sin åsikt men folk med provocerande åsikter kan räkna med att (vissa) moderatorer följer reglerna hårdare när det gäller den användaren.
Det är så klart inte ett problem bara på Fb, det är ett mänskligt problem och i synnerhet ett svenskt problem, man får inte sticka ut för mycket för då är man ett troll - och ska tystas!
Jag har inga problem med att någon har en annan åsikt, och anser det är viktigt att även dessa ska kunna delta i debatten. Om jag förstod dig rätt så var det inte enskilda åsikter som var förbjudna, utan en misstanke om att moderatorer inte kunde förhålla sig neutrala i ett ämne där de själva hade starka åsikter. Korrekt?
Om så är fallet så får du gärna uppmärksamma situationer när detta händer. Svårt för mig att bemöta kritik utan konkreta exempel. Men om det händer, så ska det givetvis angripas.
Flashback har ett transparent system där alla moderatorer kan se vad övriga moderatorer har raderat. Om någon blir avstängd, så måste avstängningen diskuteras internt innan. Allt för att undvika missbruk.
Betyder detta att det inte finns några problem? Det betyder att vi har ett system där vi kan angripa ett sådant problem ifall det skulle inträffa. Det finns exempel på där jag återkallat varningar, och där jag flyttat tillbaka trådar från Papperskorgen. Vi kan alla göra fel. Men när det gäller riktlinjerna kring att vara neutral så är reglerna extra tydliga.
Det är en återkommande kritik, men när jag granskar anmälningarna så brukar det ofta bero på andra orsaker. Men att användaren upplever det som åsiktscensur. Det händer att jag anser att en moderator agerat felaktigt vid ett tillfälle, men det är lyckligtvis mycket ovanligt att det beror på politiska orsaker. Men om det skulle förekomma så är den bästa lösningen att uppmärksamma de konkreta situationerna.
Ett missbruk kan bara angripas genom att uppmärksamma missbruket. Först då vet vi ifall det verkligen finns ett missbruk.
admin