Citat:
Ursprungligen postat av
fittman
Jag tycker att det är mycket, men mycket dubbelmoral att när man begär om donationer och tar ut lön på 500K var är hyckleri, vad tycker du i den frågan?
Intressant trådstart. Vågar inte ens tänka på hur ilsken du måste vara på Omni, och deras donationstjänst
Omni vän. Sidan Omni ägs av den norska mediekoncernen Schibsted som för det fjärde kvartalet 2019 redovisade en vinst på 944 miljoner norska kronor. De som arbetar med Omni har dessutom sannolikt högre löner än de som arbetar med Flashback. Vilket jag tycker är högst rimligt, och jag ser inte heller - till skillnad mot dig - några problem med lösningen 'Omni vän'.
Som redan påpekats så är det stor skillnad på lön och lönekostnad. Att teknik, underhåll och drift kostar pengar är logiskt. Jag vågar tvärtom påstå att Flashback har anmärkningsvärt låga driftkostnader. Att Flashback efterfrågar donationer beror på att det kostar pengar att driva ett forum i Flashbacks storlek, och att det till stor del finansieras av sina medlemmar.
Om medlemmarna inte anser att det är värt att stödja Flashback, så kommer forumet givetvis inte vara kvar. Just nu pågår en annonsbojkotten mot Facebook, och en tredjedel av världens största varumärken väntas bojkotta Facebook. Men som Emanuel Karlsten mycket klokt skriver i Göteborgs-Posten, så är företagens Facebook-bojkott inget annat än poserande opportunism.
https://www.gp.se/kultur/kultur/f%C3%B6retagens-facebook-bojkott-%C3%A4r-poserande-opportunism-1.30757750
När drevet mot Flashback dog ut, så startades det ett nytt drev mot Facebook. Du skriver att du vill starta ett eget forum, och som kan ersätta Flashback. En stor skillnad är att på ditt forum så skulle troligtvis inte trådar som denna få vara kvar. Det finns mängder av forum som startats, med ett gemensamt mål. Att klaga på Flashback. Men så fort någon tycker annorlunda, så raderas inlägget. Detta vore möjligtvis rimligt ifall klagomålen var systematiska. Som vi kan se på Flashback, där nyregistrerade medlemmar enbart startar trådar i just denna forumdel, med syfte att klaga på Flashback.
Men starta ett eget forum. Ett forum där medlemmarna tillåts diskutera narkotika, parafila störningar och svensk integrationspolitik. Det lär inte dröja många timmar innan censuren blir ett faktum. Men jag kan givetvis ha fel. Du kan sedan starta en tråd om Skelettligan, så får du se vad som händer. Eller en tråd om någon av de bedragare som hotat Flashback. Om du vågar låta tråden vara kvar efter att du blivit hotad.
Att starta ett forum med ett hundratal aktiva medlemmar är ganska enkelt. Att däremot driva ett forum där det vid vissa tidpunkter är över 100 000 samtidiga användare är betydligt svårare.
Flashback har stängts ner två gånger innan. Alla pratade innan om att ifall forumet stängs så kommer något annat forum att ersätta Flashback. Men så var inte fallet. Inget hände. Mer än tystnad. Idag är världen annorlunda. Sannolikheten att någon idag skulle starta ett forum liknande Flashback, ifall vi stänger ner, anser jag vara mer eller mindre obefintlig. Det är svårare idag än det var 2002. Jag önskade att jag hade fel. Men stänger Flashback, så flyttas diskussionen i huvudsak till Facebook och Twitter. Till slutna forum, där alla kan dunka varandra i ryggen. Eftersom de med fel åsikter kastas ut.
Det är av den orsaken som jag anser att Flashback är viktigt. Var skulle exempelvis personer som du ta vägen? Tror du Omni har ett kommentarsfält där du anonymt kan klaga på hur elaka ägarna är?
admin