Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Exakt, Teslas börsvärde har lämnat denna planet. Jag har för mig att några riktigt stora kortade Tesla redan i våras. De måste ligga back nu med 10-tals miljarder.
Jag tror inte att enbart 22-åriga aktie-nybörjare kan driva en kurs så högt. Tesla ingår i någon slags överjordisk plan som några miljardärer eller fonder bestämt sig för att tjäna mycket pengar på genom att blåsa upp kursen "vi köper allt oavsett pris" och sedan korta. Googla på Bröderna Hunts silver bubbla t.ex. Ska bli spännande att se hur det slutar nästa år, och vem som förlorade och vem som vann. Själv köper jag inte lotter. Tesla är långt över min kompetensnivå.
Tesla får mig att byrja nynna den där Prince-låten du vet... and tonight we´re gonna part like its 1999...
Jämförelsen med Nokia eller Eric som du gjorde tidigare är verkligen relevant.
Marknaden underskattar helt det investeringsbehov i produktutveckling, logistik, försäljning som krävs för att växa till den storlek som krävs för att matcha värderingen.
Marknaden underskattar grovt den press som kommer på Teslas vinstmarginaler när konkurrenterna nu lanserar elbilar. Vi har ju Volvos Polestar (skitläcker.. bromsar från Brembo, dämpare från Öhlins) men även Audis kompletta produktportfölj.
Och precis som du skriver, det finns en överproduktion på bilmarknaden. Redan innan Kina skall börja exportera lågprisbilar för att fylla det segment som förut Japan och sedan Korea behärskade. De har flyttat upp i näringskedjan, det finns en plats öppen för att spöa skiten ur Dacia. Alla vill fortfarande ha en bilindustri.
Däremot så behövs ingen överjordisk plan för att skapa bubblor. Många erfarna experter är notoriska trendföljare tills det brister. De kommer att hinna ut, de vet vad de sysslar med. Svarte Petter hamnar hos 22-åringarna, som får en dyr läxa.
Tesla är värt $220 000 000 000.
Det är ungefär 10 ggr Ford... Toyota orkar jag inte räkna om från Yen... jag får det till 22 000 miljarder Yen... vad fasen det nu blir men där väl som Ford? Ungefär 100 Yen på dollarn??
VW Group är verkligen pressat med PE=6 men ligger på 72 miljarder Euro.
Hur i helvete kan någon tro att 3 ggr så mycket som dessa tre bjässar tillsammans??
The trend is your friend... men akta er som tusan.
* Jag får nog rätta mig där, men Toyota och Tesla har ungefär samma börsvärde. Toyota är världens största biltillverkare.