2020-05-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/certifikat-torg.html

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/borshandlade-produkter/vad-ar-bull-bear-certifikat.html

https://borshajen.nu/wp-content/uploads/2017/10/Borshajens-ETP-skola.pdf (pdf)

Etc...

Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Det är ganska enkelt... BULL: Lång position, dvs du tjänar på om Stockholmsbörsen går upp (om vi nu tar OMX som exempel). BEAR: du tjänar på en nedgång. X14 (eller annan siffra) anger hävstången. Mycket enkelt.

Tack för svar!
Citera
2020-05-30, 16:28
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Silver, olja & guld i några dagar till. Titta på både crude och brent så ser du vad som hände igår. Hängde med på en L future igår men väldigt kort. Särskilt oljorna ser riktigt bra ut kommande veckan

Tänkte iofs mer på direkt praktisk data som i de exemplen jag skrev, men...

Guld är 11% från ATH, 62% från ATL.

Silver är annars mer intressant men daglig RSI14 ligger på 74 vilket är något blodigt. Utöver det skulle en nedgång imorgon bekräfta en 'bearish divergence' då vi skulle få en högre högsta men en lägre högsta på RSI14 @ dagliga. Det som mest talar för Silver är bullflaggan och dess pågående 'break-out'. Denna bryts trots allt inte oavsett divergens. Däremot värdesätter jag de absoluta talen för saker som RSI14 mm något högre än divergenser och mönster som bullflaggor.

Det som talar mest för silver sett på 1-2 veckor är att silver inte alls är i närheten av ATH-nivåer likt guld samtidigt som guld och silver historiskt korrelerar.

Silver är 178% från ATH, 52% från ATL.
Uppsidan för Silver är också något bättre än för guld.
Jag sitter dock redan i Silver, förväntar mig dock en nedgång imorgon pga RSI14 men efter det kan det nog bli fint.

Olja är redan något jag sitter lång med 2x hävstång i, det är den tillgång som avkastat mest hittills då köpet där utfördes 1.72% från botten. Där är planen att ligga på det ett tag.
Citera
2020-05-30, 17:14
Medlem
XX-Ambars avatar
INN och CSTM på Amerikanska börsen fick det bli spontant efter några bärs i går eftermiddag.
Citera
2020-05-30, 17:27
Medlem
sinewaves avatar
⚠️ Ytterligare en 'bullish divergence' för BTC/USD på 30 min:
https://i.imgur.com/E6TQRVZ.png

Nuvarande candle @ 30 min stänger om ca 3 min.
Om högre lägsta = bullish divergence, om inte så inte.

Regelmässigt skall man dock vänta på nästa candle för att bekräfta en lokal botten, men för just BTC är det oftare än sällan man måste vara på hugget.
Senast redigerad av sinewave 2020-05-30 kl. 17:30.
Citera
2020-05-30, 17:27
Medlem
Jofs avatar
Vi är många idioter. Norwegian tredje mest köpta aktien enl. Avanza.
Citera
2020-05-30, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det faktum att dom är tysta nu gör faktiskt mig mer osäker på att vi inte kommer få ett stort ras till. Börsen har väl en tendens att gå åt motsatta riktningen mot vad massan tror :P
Hmm jo. Jag var en av de som trodde på större nedgångar. Mycket pengar har pumpats in från stater och börsen är enda stället att få avkastni ng. Jag har köpt en del aktier som borde ha potential att gå upp. Flygbolag, kryssningsbolag. Köpt tillbaka en del amerikanska favoriter så som Realty och Lockheed. Månadsspar i olika fonder har fått ligga kvar. Mestadels likvid och kommer köpa tillbaka fonder i långsamt tempo. Kan mycket väl komma en dipp. Sålde i februari och ligger på plus i år så är inte så ledsen över att ha missat den senaste månadens uppgång. Får ändå erkänna att jag trodde börsen skulle gå ner mer.
Citera
2020-05-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherwil
Hmm jo. Jag var en av de som trodde på större nedgångar. Mycket pengar har pumpats in från stater och börsen är enda stället att få avkastni ng. Jag har köpt en del aktier som borde ha potential att gå upp. Flygbolag, kryssningsbolag. Köpt tillbaka en del amerikanska favoriter så som Realty och Lockheed. Månadsspar i olika fonder har fått ligga kvar. Mestadels likvid och kommer köpa tillbaka fonder i långsamt tempo. Kan mycket väl komma en dipp. Sålde i februari och ligger på plus i år så är inte så ledsen över att ha missat den senaste månadens uppgång. Får ändå erkänna att jag trodde börsen skulle gå ner mer.

Fast har vi verkligen sett sviterna av epidemin på aktiekurserna än? Tror att det vi sett hittills är tillfälliga rekyler pga oron över läget.
Tror inte att aktiemarknaden speglar världens ekonomi och följderna av Corona än.
Citera
2020-05-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Fast har vi verkligen sett sviterna av epidemin på aktiekurserna än? Tror att det vi sett hittills är tillfälliga rekyler pga oron över läget.
Tror inte att aktiemarknaden speglar världens ekonomi och följderna av Corona än.

Ja det har vi om vi inte ser någon fruktansvärd vändning i viruset. Och nej de hör inte ihop eller speglar varandra i den utsträckningen.
Citera
2020-05-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Ja det har vi om vi inte ser någon fruktansvärd vändning i viruset. Och nej de hör inte ihop eller speglar varandra i den utsträckningen.

Jag menar att de ekonomiska konsekvenserna av nedstängningar och bristande köpkraft inom närmsta året inte synts än.

Jag pratar inte bara här i Sverige utan även globalt. Flera länder befinner sig fortfarande i lockdown.
Citera
2020-05-30, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag menar att de ekonomiska konsekvenserna av nedstängningar och bristande köpkraft inom närmsta året inte synts än.

Jag pratar inte bara här i Sverige utan även globalt.

Folk har gett upp 2020 och räknar med usla rapporter framöver. Börsen blickar optimistiskt framåt.

Tycker det är överdrivet om hur mycket folk tror detta kommer påverka oss efter. Tycker iofs att det mesta med denna grej är överdrivet..
Citera
2020-05-30, 20:32
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Var är alla dom som, när börsen vände från botten, var 100% säkra på att det bara var en tillfällig uppgång och att det skulle komma ett nytt, ännu värre ras??? Dom var väldigt stöddiga då men är väldigt tysta nu.
Inväntar raset. Det finns väl ingen mening med att tjata om det hela tiden? En krasch tar längre tid än några månader att spelas ut. Bara för att det går upp nu betyder det inte att det inte kommer gå ner framöver.
Citera
2020-05-30, 20:34
Medlem
Ska man börja köpa in sig i fastighetsbolag nu? Tror dom snart kan se samma återhämtning som vi såg i banker och industribolag den här veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in