• 1
  • 2
2020-07-02, 21:51
Medlem
Revelationss avatar
Hej, jag hoppas att jag skriver i rätt forum.

Jag ska sälja en teknikvara för 16.000kr. Många frågar mig att skriva faktura och jag funderar på det.
Men, jag säljer som privatperson (troligtvis till företag). Kan jag ändå göra det utan att det påverkar mig på något sätt?
Citera
2020-07-02, 21:54
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations

Jag ska sälja en teknikvara för 16.000kr. Många frågar mig att skriva faktura och jag funderar på det.
Men, jag säljer som privatperson (troligtvis till företag). Kan jag ändå göra det utan att det påverkar mig på något sätt?

Varför?
Citera
2020-07-02, 22:00
Medlem
Citat:

Det är inga pengar varför inte bara föra över till ditt bankkonto?
Citera
2020-07-02, 22:21
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Det är inga pengar varför inte bara föra över till ditt bankkonto?

Jag vet inte, därför frågar jag här.
Det är flera som har frågat mig om jag kan skriva faktura. Och de verkar va de mest seriösa som inte försöker pruta till löjliga summor.
Citera
2020-07-02, 22:34
Medlem
Säljer du något till ett företag så vill de garanterat ha en handling som kan agera allegat i bokföringen. Till privatperson inte det kravet, men de vill säkert också ha dokumenterat vem de har köpt vad av.

Menar du med faktura att betalningen skall ske senare än leveransen av objektet?
Citera
2020-07-02, 22:49
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Säljer du något till ett företag så vill de garanterat ha en handling som kan agera allegat i bokföringen. Till privatperson inte det kravet, men de vill säkert också ha dokumenterat vem de har köpt vad av.

Menar du med faktura att betalningen skall ske senare än leveransen av objektet?

Nej, bara en faktura, betalning i förskott.
Citera
2020-07-02, 22:51
Medlem
Citat:
Får du någon att betala i förskott så visst!
Citera
2020-07-02, 22:58
Medlem
Citat:

Om du köper något i en butik och betalar på plats erhålles ett kvitto. Samma förfarande, men köpet faktureras, då får du en faktura i efterhand som skall betalas om ett antal dagar, 10, 30 eller vad man kommit överens om. Att betala i förskott brukar sällan kunden acceptera, möjligen på småbelopp, 100 kronor eller så.
Citera
2020-07-03, 03:17
Medlem
Citat:

Det kallas rätt och slätt för ett kontantkvitto. En faktura betalar "kunden" i efterhand med en sista betalningsdag.

Finns därutöver en massa tjänster på nätet som erbjuder fakturering som privatperson.
Citera
2020-07-03, 06:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Köparen vill sannolikt kunna lyfta momsen. Det kan de inte göra om inte säljaren har ett momsregistreringsnummer.

Så, även om dun"skriver en faktura" så får sannolikt inte köparen det de vill få ut av det.

Köparen borde ha frågat "Är du momsregistrerad som säljare?"
Citera
2020-07-03, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Köparen vill sannolikt kunna lyfta momsen. Det kan de inte göra om inte säljaren har ett momsregistreringsnummer.

Så, även om dun"skriver en faktura" så får sannolikt inte köparen det de vill få ut av det.

Köparen borde ha frågat "Är du momsregistrerad som säljare?"

Det hade gått lika bra (eller dåligt) med ett kvitto på betalningen. Det senare skall egentligen alla som köpare kunna förvänta sig. Ts är tämligen otydlig med syftet. Dennes avslutning gör det inte heller begripligare "utan att det påverkar mig på något sätt".

Även om moms inte är aktuell så vill givetvis ett företag ha ett dokument som de kan använda i sin bokföring.
Senast redigerad av Nordiad 2020-07-03 kl. 06:38.
Citera
2020-07-03, 08:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Att skriva en faktura är inte så svårt ladda hem en mall t.ex https://www.kompar.se/verktyg-och-ma...s-faktura-mall

Ändra så den stämmer med dina uppgifter och vad du sålt, behöver inte vara något företag ange bara dina personuppgifter. Vad gäller moms så är det alltid 0% så den som köper av dig kan inte dra av någon men det har dom säkert fattat eftersom du annonserat som privat säljare.

Ändra även betalningsvillkor från "faktura 30 dagar" till "kontant vid leverans" eller liknande som ni kommit överens om. Ange försäljningsdatum o t.ex. Fakturanummer 2020-1 övriga uppgifter du inte har t.ex. bank eller postgiro sätt bara ett -
Senast redigerad av kimdah2002 2020-07-03 kl. 08:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in