• 1
  • 2
2020-07-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Att skriva en faktura är inte så svårt ladda hem en mall t.ex https://www.kompar.se/verktyg-och-ma...s-faktura-mall

Ändra så den stämmer med dina uppgifter och vad du sålt, behöver inte vara något företag ange bara dina personuppgifter. Vad gäller moms så är det alltid 0% så den som köper av dig kan inte dra av någon men det har dom säkert fattat eftersom du annonserat som privat säljare.

Ändra även betalningsvillkor från "faktura 30 dagar" till "kontant vid leverans" eller liknande som ni kommit överens om. Ange försäljningsdatum o t.ex. Fakturanummer 2020-1 övriga uppgifter du inte har t.ex. bank eller postgiro sätt bara ett -
Finns inte bankgiro med på fakturan och betalning skall ske i efterhand så måste bankkontonummer infogas på lämplig plats.
Citera
2020-07-03, 09:50
Medlem
Revelationss avatar
Tack alla, då fattar jag lite bättre.
Jag är inte insatt i företagsekonomi.

Det var en drönare på Blocket som jag sålde där folk frågade om jag kan fakturera och var beredda att betala i förskott.

Men då jag inte är insatt i företagsekonomi så ville jag först dubbelkolla så att jag som privatperson inte åker på nån skattesmäll vid nästa deklaration.

Men eftersom jag inte är momsregistrerad så kan jag inte heller sälja något utan moms.
Citera
2020-07-03, 10:11
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Tack alla, då fattar jag lite bättre.
Jag är inte insatt i företagsekonomi.

Det var en drönare på Blocket som jag sålde där folk frågade om jag kan fakturera och var beredda att betala i förskott.

Men då jag inte är insatt i företagsekonomi så ville jag först dubbelkolla så att jag som privatperson inte åker på nån skattesmäll vid nästa deklaration.

Men eftersom jag inte är momsregistrerad så kan jag inte heller sälja något utan moms.

*med moms

Men du kan fortfarande sälja till företag. Ordna en faktura, företaget kan bokföra det som ett momsfritt inköp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in