2020-07-02, 05:51
Bannlyst
Den grupp som övergivit Trump markant är väl äldre vita kvinnor med och utan college utbildning.

Där har han rasat i stöd gentemot Biden.

Hans väljarbas verkar bestå av äldre vita män utan collegeutbildning och som bor i mellanvästern och sydstaterna.

De kan inte utgöra mer än 20% menar jag. Främst därför att antalet nyregistrerade väljare som brevröstar har skjutit i höjden.

Eller som Trump felaktigt kallar dem ="3 million illegal voters"
Citera
2020-07-02, 05:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrumpIsPresident
Du menar en urstark ekonomi, låg arbetslöshet och ett USA på uppgång igen innan viruset? Tror verkligen att folket är emot detta

Som amerikansk väljare måste jag fråga dig, vad ser du att Trump inkluderar i sitt valprogram?

https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/elections/donald-trump.html

Vad hade fått dig och andra väljare i din omgivning att inte rösta på Trump?
Finns det något policybeslut du inte håller med honom om?
Citera
2020-07-02, 09:07
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frode.Dalsland
Du vet att inflation råder bot på handelsunderskott. Ifall USA blivit rikare och skulden denomineras i dollar så raderar de skulden genom att trycka fler dollar för att återbetala sin skuld till utlandet.

Därmed har du fel.

Förklara gärna varifrån du har fått denna information så att jag förstår din utgångspunkt. Men som det är skrivet idag så har du helt o hållet fel

Även hur den egna valutans värde och andras förändrar handelsbalansen.

Jag har inte fel, problemet är nog att ni tror denna siffra ensamt indikerar någonting.

Även en sådan sak som att ett inrikes företag i ett land exporterar sina egna produkter till sina egna företag utomlands där produkterna raffineras och importeras tillbaka så ger det negativ handelsbalans.

Läs på mer om begreppet. Det är ingen indikation på någonting. Nästan alla utvecklade länder har negativ handelsbalans och USA har haft detta sedan 70-talet. Ekonomn har som bekant växt och gått bättre ändå precis som en ekonomi kan gå sämre och minska med handelsöverskott.

Det är tyvärr ett komplicerat begrepp som innefattar GDP och måste sättas i relation till annat.

Att använda ordet i denna kontext är bara för att man vill använda ordet "underskott".

Var det Magdalena Andersson som talade om färre i arbete som "ökat arbetsmarknadsutbud""?

Handelsbalansen är inte en egen indikator på någonting Man hittar exempel på ekonomier som gått både bra och dåligt med negativ bähandelsbalans.

Handelsunderskott i sig självt behöver inte vara en dålig sak.
Det behöver inte heller ha med inflation att göra.

Jag har absolut inte fel men det här är lite svårare att förstå då man föreställer sig att det handlar om att mer pengar går ut ur landet medans varor för större värde köps in. Men man måste vsrs nogrann och gå in på detaljer för att förstå vad som händer.

Att jag inte har fel styrks ju av sin egen rimlighet då USA haft handelsunderskott sedan 70-talet och deras ekonomi inte har gått bakåt sedan dess.
Frågan är varför, och det är en lång diskussion jag gärna återkommer till när jag inte skriver på mobil.

Men googlar du så finner du. Japan har haft positiv handelsbalans samtidigt som ekonomin gick dåligt. Hsndelsbalansen kan bli större eller mindre åt bägge hållen samtidigt som exporten blir större eller mindre.

Råvaror, förbrukningsvaror och lyxvaror står för en stor del av importen också.

Kort sagt så säger INTE denna siffran att med en negativ handelsbalans så säljer vi och tjänar lite pengar och handlar för mer.
Balance of Payments är en liknande siffra som ligger närmare vad jag tror ni tror detta innebär.

Men jag har inte fel. Denna siffran i sig säger ingenting och om negativ handelsbalans och alltså handelsunderskott skulle betyda det jag tror ni tror, då det låter logiskt utan vidare definitioner och tillsammans med relevanta faktorer och sett ur ett hushållsperspektiv så skulle ett lands ekonomi inte kunna växa utan att ökad skuldsättning och med högre löner. Men så sker det.

Vad detta egentligen visar på i USAs fall är med vetskapen om att exporten ökar och att ekonomin går bra att folk är rikare och handlar mer.

Jag kan återkomma med källor och djupare förklaringar men det känns lite OT mer än att det behövs sägas att ordet "handelsunderskott" används som propaganda för att det har ordet "underskott" i sig och låter dåligt när det egentligen inte säger någonting alls och i detta fallet är en bra sak med ökad export och rikare folk som handlar mer.

Värdena behöver inte heller vara i pengar och kan värderas olika, där det som importeras redan kan ingå i värdet hos landet, osv. osv. Det är ett komplicerat begrepp som i sig självt säger absolut ingenting om det är bra eller dåligt.

Det finns määängder med saker att ta hänsyn till för att få detta begreppet att säga någonting om hur en ekonomi mår. Säg t.ex. att förbrukningsvaror eller råvaror för att få energi är en stor kostnad per år, vilket kostar massor att producera inrikes. Istället importerar man det billigare vilket då syns som en stor import men som annars aldrig synts där men kostat mer inrikes och gett en sämre ekonomi.

Säg att dollarns värde ökar. Då handlar andra mindre av oss men till ett högre pris. Då kan man få ett högre värde på exporten med lägre efterfrågan på produkter och tjänster. Då behöver man inte längre importera lika mycket produkter och tjänster som behövs när efterfrågan minskat då priset ökat. Då sparar man lite då man får mer för pengarna med den starka valutan, men allt man importerat ger ändå en vinst för företaget, så man sparar lite och tjänar mindre.
Det ger en närmare handelsbalans men ett sämre läge.

Säg att dollarns värde minskar. Då säljer man mer produkter och tjänster men betalar mer för det man importerar. Men man tjänar fortfarande på att importera material till sina produkter.
Då kan man också ha en närmare handelsbalans men i ett bättre läge.

Man kan ha en närmare handelsbalans för att exporten minskar så man inte har råd att importera
Man kan ha en närmare balans när exporten ökar av tjänster som inte kräver importerade råvaror.
Man kan få en närmare balans när exporten minskar och man inte har råd att importera lika mycket.
Man kan få en närmare balans när landet man importerar från har en svag valuta.
Man kan få en närmare balans när exporten och importen sjunker.
Man kan få en närmare balans när exporten och importen ökar.
Man kan få en närmare balans när exporten ökar och importen ökar då man har egna företag utomlands som skickar mer varor tillbaka in in i landet.

Man kan få en högre negativ handelsbalans, alltså ett större handelsunderskott när man exporterar mer och tjänar mer pengar och har råd att köpa mer lyxkonsumption.

Man kan ha handelsöverskott om man säljer lite saker till ett dyrt pris och inte har råd att importera så mycket.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-07-02 kl. 10:05.
Citera
2020-07-02, 18:11
Bannlyst
Donald Trump har tappat stöd i de kritiska svängstaterna
Florida, Maine, Michigan, Minnesota,
Nevada, New Hampshire, North Carolina, Pennsylvania, and Wisconsin, with Florida, Michigan, Pennsylvania

I RealClearPolitics senaste mätning.

Han behöver pennsylvania,florida,michigan och nevada för att kunna vinna omval.
Jag ser det som omöjligt att Trump ställer upp för återval eller ens blir omvald.

håller du inte med?
Var god ange varför jag har fel och ifrån vilka delstater donald trump kommer vinna 304 Elektorröster
Citera
2020-07-02, 18:18
Medlem
TrumpIsPresidents avatar
Citat:
Donald Trump har tappat stöd i de kritiska svängstaterna
Florida, Maine, Michigan, Minnesota,
Nevada, New Hampshire, North Carolina, Pennsylvania, and Wisconsin, with Florida, Michigan, Pennsylvania

I RealClearPolitics senaste mätning.

Han behöver pennsylvania,florida,michigan och nevada för att kunna vinna omval.
Jag ser det som omöjligt att Trump ställer upp för återval eller ens blir omvald.

håller du inte med?
Var god ange varför jag har fel och ifrån vilka delstater donald trump kommer vinna 304 Elektorröster

Fortsätt du tro på pollsen precis som du trodde att Afs skulle komma in riksdagen haha!

Hillary ledde överallt hela tiden fram tills valet men det blev en landslide för Trump ändå... Biden är ännu svagare, har ingen politisk agenda, inget momentum, demens och korruption samt en politisk karriär utan några framgångar som helst under 47 år

Tror väljarna skiter i Trumps personlighet då han faktiskt får jobbet gjort!
Citera
2020-07-02, 18:27
Medlem
Citat:
Fortsätt du tro på pollsen precis som du trodde att Afs skulle komma in riksdagen haha!

Hillary ledde överallt hela tiden fram tills valet men det blev en landslide för Trump ändå... Biden är ännu svagare, har ingen politisk agenda, inget momentum, demens och korruption samt en politisk karriär utan några framgångar som helst under 47 år

Men Trump har ju inte heller någon agenda och verkar ha tappat det totalt sen förra året. Hans framtoning nu är mer en kolerisk äldre gubbe som saknar politisk inriktning totalt. Och så alla de icke uppfyllda vallöftena från förra året går ju inte att dra i repris så bra.

Sen kan man fråga sig om fler faktiskt ogillade Clinton än de som ogillar Biden.
Citera
2020-07-02, 18:40
Bannlyst
Citat:

Jahapp, vilka swingstates tror du att Trump kommer att vinna? ifall opinionsundersökningarna har fel..

Hjälp mig fly mitt TDS genom att hänvisa mig till "riktig fakta" om Donald Trump och hans chans att bli återvald
Citera
2020-07-02, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Men Trump har ju inte heller någon agenda och verkar ha tappat det totalt sen förra året. Hans framtoning nu är mer en kolerisk äldre gubbe som saknar politisk inriktning totalt. Och så alla de icke uppfyllda vallöftena från förra året går ju inte att dra i repris så bra.

Sen kan man fråga sig om fler faktiskt ogillade Clinton än de som ogillar Biden.

Vad går Trump till omvald på? Har kollat igenom hans hemsida men där står det inget om en ny agenda.

Vilka Republikanska senatorer har givit sitt officiella endorsement för Trump inför valet?
De enda jag hittar på Wiki är följande. och de utgör inte ens hälften av alla rep.senatorer i senaten
Cory Gardner, U.S. Senator from Colorado (2015–present); U.S Representative from CO-4 (2011–2015)[10]
Marco Rubio, U.S Senator from Florida (2011–present); Member of the Florida House of Representatives from the 111th district (2000-2008); candidate for President in 2016[11]
Rick Scott, U.S Senator from Florida (2019–present); 45th Governor of Florida (2011–2019) [12]
David Perdue, U.S. Senator from Georgia (2015-present)[13]
Kelly Loeffler, U.S. Senator from Georgia (2020-present)[14]
Chuck Grassley, U.S. Senator from Iowa (1981–present) [15]
Joni Ernst, U.S. Senator from Iowa (2015–present)[16]
Rob Portman, U.S. Senator from Ohio (2011–present)[10]
James Lankford, U.S. Senator from Oklahoma (2015–present); U.S. Representative from OK-5 (2011–2015)[17]
Pat Toomey, U.S. Senator from Pennsylvania (2011–present)[18]
Lindsey Graham, U.S. Senator from South Carolina (2003–present); U.S. Representative from SC-3 (1995–2003); candidate for President in 2016[19]
Lamar Alexander, U.S. Senator from Tennessee (2003–present); 45th Governor of Tennessee (1979–1987)[20]
Ted Cruz, U.S Senator from Texas (2013–present); Solicitor General of Texas (2003–2008); candidate for President in 2016[21]
Mike Lee, U.S. Senator from Utah (2011–present)[22]

Nån som vet mer ?
Senast redigerad av Frode.Dalsland 2020-07-02 kl. 19:04.
Citera
2020-07-02, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Även hur den egna valutans värde och andras förändrar handelsbalansen.

Man kan ha handelsöverskott om man säljer lite saker till ett dyrt pris och inte har råd att importera så mycket.

Avsteget från keyensiansk ekonomi då?

Där länder som är exportberoende väljer att sänka handelsunderskottet genom att återinvestera pengarna i handelspartnerns ekonomi.

Tex: USA köper kinaprylar. Kina köper amerikanska riksobligationer. Dvs lånar tillbaka pengarna till USA som köper ännu mer prylar från Kina ?

Handelsunderskottet blir nu fiktivt eftersom konsumenten har ett kreditkort med obegränsad limit och en kreditutgivare som aldrig skickar inkasso på konsumenten.
Citera
2020-07-03, 03:11
Medlem
TrumpIsPresidents avatar
Citat:
Jahapp, vilka swingstates tror du att Trump kommer att vinna? ifall opinionsundersökningarna har fel..

Hjälp mig fly mitt TDS genom att hänvisa mig till "riktig fakta" om Donald Trump och hans chans att bli återvald
Du missade valet 2016? Wisconsin, Pennsylvania, NC, Florida tex.
Citera
2020-07-03, 04:13
Bannlyst
Citat:
Du missade valet 2016? Wisconsin, Pennsylvania, NC, Florida tex.

Stämmer.
Var kan man läsa nyheter om president Trumps återval från källor som inte är fake news?
Citera
2020-07-03, 04:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Riktigt hardcore kärnväljare kommer inte att byta åsikt. Det tror inte jag heller. .

Utgör de mer än 27 procent av alla väljare?
Vad tror ni andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in