Vad var det för jäkla ålahuven som tog upp hundra kilo ål? Svenska puckon, eller polska? Skulle de ha det för eget bruk, eller hade de tänkt försöka sälja till mindre nogräknade restauranger?
Jag såg denna rubrik häromdagen. Jag är verkligen nyfiken på vilka dessa åltjuvar är. Mina tankar pendlar mellan gamla tjuvfiskande öbor, a' la gamla svenska pilsnerfilmer, till blattar som skall sälja till restauranger.
Jag såg denna rubrik häromdagen. Jag är verkligen nyfiken på vilka dessa åltjuvar är. Mina tankar pendlar mellan gamla tjuvfiskande öbor, a' la gamla svenska pilsnerfilmer, till blattar som skall sälja till restauranger.
De skulle tydligen till Polen. Hur ser ålpriserna ut där?
Männen, 67 och 45 år, greps i lördags när de var på väg till Polenfärjan i Karlskrona. Först misstänktes de för grovt brott mot fiskerilagen, men nu är rubriceringen ändrad.
Eftersom ålen är klassad som en skyddad art och männen inte säger vem de har köpt ålen av så menar jag att de har gjort sig skyldiga till artskyddsbrott, säger Klas Norelius, åklagare vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, till tidningen.
Männen har släppts på fri fot i väntan på åtal.
Går alldeles utmärkt att köpa ål på flera håll i Blekinge och Skåne. Blomlöfs rökeri i Brömsebro ett par mil från "brottsplatsen" röker och säljer egen ål.
Ålen fiskas väl alltjämt överallt i landet vilket ju inte är helt ok, den är ju hur man än vrider och vänder på saken skyddad. Jag har dock aldrig stött på fenomenet att fiska för att sälja utan enbart för husbehov. En ål per julbord anser nog de flesta är en fullgod utdelning.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!