2020-07-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Går alldeles utmärkt att köpa ål på flera håll i Blekinge och Skåne. Blomlöfs rökeri i Brömsebro ett par mil från "brottsplatsen" röker och säljer egen ål.
Jag vet inte hur det är idag men Bosse rökte din medhavda ål som du ville ha den. Flatrökt är fantastiskt gott.

Har jag hört.
Citera
2020-07-02, 20:05
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Rökt ål är fantastiskt god.

Min styvfar gjorde allt som fanns att göra inom fiske (egen fiskbil, fiskat utanför Island, osv). Han hade egen rök, givetvis, o hade rökt 100 kg ål. Han blev erbjuden 100 kr/kg för hela partiet då jag tror att priset till kund sedan var 200 kr/kg på den tiden. Vid denna tid brukade han att köpa nya Volvo 240 o de kostade ca 30 000 kr, dvs tre gånger så mycket som han skulle få för de rökta ålarna.

Men..., han kunde inte hålla sig utan smakade på "bara en ål". Så gick det som det gick o det slutade med att han åt upp 100 kg rökt ål helt själv.
Citera
2020-07-02, 20:25
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Varför skulle man vilja ha 100 kilo ål ?

Ål är guld idag. Man säljer det...
Citera
2020-07-02, 20:57
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
hahah okey...

Sist jag köpte rögad ål gick den loss på ca 500 kr/kg. Fet o fin från Österlen....ål på en skiva kavring o en Besk till det!!
Citera
2020-07-02, 21:16
Medlem
Bara för att de skulle åka till Polen så är det ju inte säkert att det var slutstationen, de skulle kanske vidare? Det är säkert många som gillar ål i världen!
Citera
2020-07-02, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Sist jag köpte rögad ål gick den loss på ca 500 kr/kg. Fet o fin från Österlen....ål på en skiva kavring o en Besk till det!!

895 flatrökt östermalmshalle jul nyår 2019-2020
Citera
2020-07-02, 21:48
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Går alldeles utmärkt att köpa ål på flera håll i Blekinge och Skåne. Blomlöfs rökeri i Brömsebro ett par mil från "brottsplatsen" röker och säljer egen ål.

men...var inte ål fridlyst?
Citera
2020-07-02, 21:48
Medlem
Japaner älskar åk. Grillad.
Citera
2020-07-02, 21:49
Avstängd
Men om ålen var rökt kan det vara svårt att bestämma när den fiskades
Citera
2020-07-02, 22:06
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Ålen fiskas väl alltjämt överallt i landet vilket ju inte är helt ok, den är ju hur man än vrider och vänder på saken skyddad. Jag har dock aldrig stött på fenomenet att fiska för att sälja utan enbart för husbehov. En ål per julbord anser nog de flesta är en fullgod utdelning.

Finns många fiskare som har tillstånd att fiska ål och sälja, dock i liten skala. Privat är det väl förbjudet.
Citera
2020-07-02, 22:06
Medlem
Ett-Noll-Etts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
men...var inte ål fridlyst?

Jodå, det finns dock ett fåtal yrkesfiskare som har beviljats dispens från förbudet.

https://www.havochvatten.se/hav/fisk...rtyper/al.html
Citera
2020-07-02, 22:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Dags att gå ål in?
Absolut!

Rökt ål är fantastiskt gott, och fisket i Sverige är inte ens problematiskt!
Felet är att spanjorerna fiskar glasål med trål när den vandrar förbi från mexikanska golfen. Det borde däremot förbjudas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in