2020-07-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Har du tittat på oljebolagens börskurser och Brent-priset på olja? Den snabba återhämtningen från botten har redan skett. Nu är prognosen att oljepriset kommer öka sakta framöver, lite beroende på vilken takt den ekonomiska återhämtningen sker.

LUNE föll från nivåer 300 - 320 och bottnade på 142.

Nu handlas den på nivåer 220 - 240.

Ptja... det är inte orimligt kanske...
Citera
2020-07-02, 10:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Idag har jag sålt mina sista aktier. OMXS30 ligger på 1692 och jag missade toppen 5 juni med någon procent. Jag har köpt mina första BEAR för 1mkr, ett lågt belopp, men jag kommer att fylla på 10mkr om OMXS stiger över 1780. Om OMXS30 når tidigare ATH 1898 från 20 februari så kommer jag på vägen upp att fylla på så att jag har minst halva min depå = 38mkr i XACT Bear med hävstång 50%.

Jag tänker mig alltså att ett turbulent halvår som detta, det värsta sedan 2008, fortsätter att vara lika turbulent i 6 månader till. Jag kan inte se några fakta om världen, ekonomin, eller corona, som motsäger att det blir så. Tvärtom, under juli kommer alla skräcksiffror att komma fram både vad gäller antalet döda i USA och företagens förluster Q2. Sedan i Q3 så är alla statliga pengar slut och företagen måste klara sig själva, och Sverige måste börja beta av sjukvårdsköer och betala tillbaka corona-bidragen på 350 miljarder som gick till människor som inte tillverkade något. Jag blir riktigt svettig när jag tänker på oktober 2020, en berömd månad för börsfall.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-02 kl. 10:10.
Citera
2020-07-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
LUNE föll från nivåer 300 - 320 och bottnade på 142.

Nu handlas den på nivåer 220 - 240.

Ptja... det är inte orimligt kanske...

Menade inte att full återhämtning skett, bara att den snabba återhämtningen från botten skett. Nu sker det säkert en lång och skakig resa tillbaka mot toppen.
Knappast som inlägget jag svarade på skrev: 1000 kr kan bli 3000 kr om man köper norska oljeaktier.
Citera
2020-07-02, 10:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Idag har jag sålt mina sista aktier. OMXS30 ligger på 1692 och jag missade toppen 5 juni med någon procent. Jag har köpt mina första BEAR för 1mkr, ett lågt belopp, men jag kommer att fylla på 10mkr om OMXS stiger över 1780. Om OMXS30 når tidigare ATH 1898 från 20 februari så kommer jag på vägen upp att fylla på så att jag har minst halva min depå = 38mkr i XACT Bear med hävstång 50%.
Vad är orsaken att välja en aktiefond istället för bearcertifikat eller liknande?
Citera
2020-07-02, 11:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad är orsaken att välja en aktiefond istället för bearcertifikat eller liknande?
Jag köper ETFer XACT Bear som jag använt i flera år och behärskar, och som aldrig lett till några problem utöver mina egna felkalkyleringar. Jag köper aldrig fonder inte heller Bear-fonder.
Citera
2020-07-02, 11:25
Medlem
AoE3#1s avatar
Gick in kort omx vid 1%

Ut vid 0,7 och nu in vid 0,85

Dollarn har gjort trippelbotten på denna nivå och kommer köra efter dollarns kurs idag. Går dollar upp sitter jag kvar kort, går den ner går jag ur. Tittar också på 4h på Dollarn och den är på en viktig nivå just nu. Går den ner härifrån kan den gå utför och skapa bursrally, och motsatt vid uppgång.

Har trejdat runt lite i småbolag dessa dagar, har varit kul men nu får man återgå till index igen

EDIT: Länk till att följa dollarn:

http://www.livecharts.co.uk/ForexCharts/dollarindex.php

Den är återigen på 12295, går den förbi kan den få ett rejält uppsving

Edit 2: Länk till vilken S jag gick in i:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1049893/turbo-s-omx-ava-996

Den har en brutal hävstång, var redo på att gå ut snabbt om det vänder uppåt för börserna, man förlorar pengar extremt snabbt men ja, man vinner också snabbt
Senast redigerad av AoE3#1 2020-07-02 kl. 11:31.
Citera
2020-07-02, 13:29
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Gick in kort omx vid 1%

Ut vid 0,7 och nu in vid 0,85

Dollarn har gjort trippelbotten på denna nivå och kommer köra efter dollarns kurs idag. Går dollar upp sitter jag kvar kort, går den ner går jag ur. Tittar också på 4h på Dollarn och den är på en viktig nivå just nu. Går den ner härifrån kan den gå utför och skapa bursrally, och motsatt vid uppgång.

Har trejdat runt lite i småbolag dessa dagar, har varit kul men nu får man återgå till index igen

EDIT: Länk till att följa dollarn:

http://www.livecharts.co.uk/ForexCharts/dollarindex.php

Den är återigen på 12295, går den förbi kan den få ett rejält uppsving

Edit 2: Länk till vilken S jag gick in i:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1049893/turbo-s-omx-ava-996

Den har en brutal hävstång, var redo på att gå ut snabbt om det vänder uppåt för börserna, man förlorar pengar extremt snabbt men ja, man vinner också snabbt

Mjo, gott om möjligheter för att snabbt gå ur/in BEAR idag då OMX är uppe och nosar på tidigare motstånd.

Själv sitter jag och väntar i BULL för Byggmax (MINI) och en tidigare position i Nasdaq 100 (MINI). Det som dröjer där är att det blir något knas att gå ur när trenderna är uppenbart positiva; därav väntar jag på att t ex RSI14 på 1h ska gå över 70-75 eller något liknande.
Citera
2020-07-02, 14:01
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Jag köper ETFer XACT Bear som jag använt i flera år och behärskar, och som aldrig lett till några problem utöver mina egna felkalkyleringar. Jag köper aldrig fonder inte heller Bear-fonder.

Får jag fråga hur du intjänat alla dess miljoner? Är det från investeringar eller jobb? Är bara nyfiken inget annat.

Och hur vet du att det blir ekonomisk härdsmällta i oktober och likaså alla dåliga Q2-rapporter? Det beror väl ändå på vilka bolag det handlar om?
Senast redigerad av Klappasäften 2020-07-02 kl. 14:08.
Citera
2020-07-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, utan data vad går man på då?

Mina mer seriösa 'trades' är långa och mina framgångsrika trades långa. Alltså köp som varar under lång tid. För dessa har grundläggande kunskaper i TA och marknadspsykologi fällt avgörande. Detta avgörande är i sin tur det som gör att de tagna positionerna står där de står idag. Skulle jag istället gått på skum hörsägen skulle positionerna inte stått där de står idag.

Du kan hitta perioden för dessa när jag börjar prata om DJI i kombination med RSI14 för veckodatan under den historiska nivån 20.

Så du agerar inte på de uträkningarna du gör här i tråden själv?
Citera
2020-07-02, 14:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Får jag fråga hur du intjänat alla dess miljoner? Är det från investeringar eller jobb? Är bara nyfiken inget annat.

Och hur vet du att det blir ekonomisk härdsmällta i oktober och likaså alla dåliga Q2-rapporter? Det beror väl ändå på vilka bolag det handlar om?
Ingen vet någonting är det generella svaret. Men du kan gå tillbaka i t.ex den här tråden och analysera så ser du vilka råd som var vansinniga och vem som verkar pricka rätt oftare än fel.

Jag formulerar alla mina råd på FB som "jag har köpt/sålt", vilket jag tycker är minimikravet på ett råd på FB. Om man själv köpt/sålt för egna pengar så tror man nog att man vet. Sådana råd är mer värda än "vad tycker ni om wirecard?".

Jag har hållit på med aktier och fonder sedan 1998. En del pengar har det blivit genom åren. Börsen har gått fantastiskt de senaste 11 åren t.ex.
Citera
2020-07-02, 14:39
Medlem
AoE3#1s avatar
Sjuka rörelser på börserna just nu, nån leker med dollarn. Satt i en Silver S som hoppade till sen gick jag in i L. Egentligen borde man hålla sig utanför när det är så stora rörelser men kan bli en extrem short squeeze
Citera
2020-07-02, 14:49
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:

Jag tänker mig alltså att ett turbulent halvår som detta, det värsta sedan 2008, fortsätter att vara lika turbulent i 6 månader till. Jag kan inte se några fakta om världen, ekonomin, eller corona, som motsäger att det blir så. Tvärtom, under juli kommer alla skräcksiffror att komma fram både vad gäller antalet döda i USA och företagens förluster Q2. Sedan i Q3 så är alla statliga pengar slut och företagen måste klara sig själva, och Sverige måste börja beta av sjukvårdsköer och betala tillbaka corona-bidragen på 350 miljarder som gick till människor som inte tillverkade något. Jag blir riktigt svettig när jag tänker på oktober 2020, en berömd månad för börsfall.

Tror girigheten håller i sig ett tag till, rider nog på vågen åtminstone 2-3 veckor till innan det stagnerar och eventuellt faller tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in