2020-07-02, 15:02
Medlem
AoE3#1s avatar
Gick in i den där OMX S jag länkade tidigare precis. kom in på 45,5.. Dollarn gör stora steg uppåt nu, kan bli extrema dagar nu med extrem volatilitet
Citera
2020-07-02, 15:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Tror girigheten håller i sig ett tag till, rider nog på vågen åtminstone 2-3 veckor till innan det stagnerar och eventuellt faller tillbaka.
Jag säljer alltid för tidigt. Så jag håller med dig!

Jo, det är Greed som styr just nu. Tesla 2000 miljarder kronor, jisses, världens största bubbla någonsin. Nokia var ingen direkt bubbla men som jämförelse var maxvärdet ca 1000 miljarder där. De hade 35% av världens största och intressantaste marknad. mobiler. Tesla har 1%, av en uråldrig marknad med kraftig överproduktion och stora förväntade uppsägningar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-02 kl. 15:09.
Citera
2020-07-02, 15:15
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tesla 2000 miljarder kronor, jisses, världens största bubbla någonsin. Nokia var ingen direkt bubbla men som jämförelse var maxvärdet ca 1000 miljarder där. De hade 35% av världens största och intressantaste marknad. mobiler. Tesla har 1%, av en uråldrig marknad med kraftig överproduktion och stora förväntade uppsägningar.
Jadu, tänkte jag skulle korta Tesla förra veckan, som tur var gjorde jag mig av med det efter bara nån dag. Första och sista gången jag rör Tesla tror jag.
Citera
2020-07-02, 15:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Jadu, tänkte jag skulle korta Tesla förra veckan, som tur var gjorde jag mig av med det efter bara nån dag. Första och sista gången jag rör Tesla tror jag.
Exakt, Teslas börsvärde har lämnat denna planet. Jag har för mig att några riktigt stora kortade Tesla redan i våras. De måste ligga back nu med 10-tals miljarder.

Jag tror inte att enbart 22-åriga aktie-nybörjare kan driva en kurs så högt. Tesla ingår i någon slags överjordisk plan som några miljardärer eller fonder bestämt sig för att tjäna mycket pengar på genom att blåsa upp kursen "vi köper allt oavsett pris" och sedan korta. Googla på Bröderna Hunts silver bubbla t.ex. Ska bli spännande att se hur det slutar nästa år, och vem som förlorade och vem som vann. Själv köper jag inte lotter. Tesla är långt över min kompetensnivå.
Citera
2020-07-02, 15:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Så du agerar inte på de uträkningarna du gör här i tråden själv?

Jo, om det är relevant för det instrument som ska handlas givetvis.
Dina frågor är något udda.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-02 kl. 15:54.
Citera
2020-07-02, 15:49
Medlem
sinewaves avatar
Såld position: NASDAQ 100 (MINI L NASDAQ AVA, ca 7x hävstång)
Köp: 113.20 / 25 juni kl. 18:43
Sälj: 148.00 / 2 juli kl. 15:45
P&L: +30.74%

Orsaker,
* Ta vinst, nivå för TP ('take profit') nådd på ca +30%
* Detta var tänkt att vara en kortare position (tidsmässigt), min längre position (köp i början av april) ligger kvar. Denna började bli något för gammal, anledningen att jag höll längre var pga trenderna som höll i sig efter köp (dvs det fanns en stark orsak att dröja kvar något längre)
* RSI14 @ 1h skyhögt på 85 och väldigt högt på 4h (77), fin nivå att kliva av
Senast redigerad av sinewave 2020-07-02 kl. 15:59.
Citera
2020-07-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jo, om det är relevant för det instrument som ska handlas givetvis.
Dina frågor är något udda.

Sorry försöker bara förstå resonemangen och effektiviteten av TA och dessa utlägg, har varit ganska skeptiskt till det tidigare. Får typ spådams-vibbar och att man använder det för att se cool ut utan att ger något. Tänkte om det va något värt att hålla på med men är inte direkt övertygad så ska lämna er ifred. Singlar hellre slant typ.
Citera
2020-07-02, 16:40
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ingen vet någonting är det generella svaret. Men du kan gå tillbaka i t.ex den här tråden och analysera så ser du vilka råd som var vansinniga och vem som verkar pricka rätt oftare än fel.

Jag formulerar alla mina råd på FB som "jag har köpt/sålt", vilket jag tycker är minimikravet på ett råd på FB. Om man själv köpt/sålt för egna pengar så tror man nog att man vet. Sådana råd är mer värda än "vad tycker ni om wirecard?".

Jag har hållit på med aktier och fonder sedan 1998. En del pengar har det blivit genom åren. Börsen har gått fantastiskt de senaste 11 åren t.ex.

Visst det håller jag med om! Men hur gjorde du vid it-krisen resp finanskrisen. Red du igenom dem eller hann du sälja innan?

Jag har tyvärr inte alls den erfarenhet som dig men jag önskar att jag en vacker dag får det.
Citera
2020-07-02, 16:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Sorry försöker bara förstå resonemangen och effektiviteten av TA och dessa utlägg, har varit ganska skeptiskt till det tidigare. Får typ spådams-vibbar och att man använder det för att se cool ut utan att ger något. Tänkte om det va något värt att hålla på med men är inte direkt övertygad så ska lämna er ifred. Singlar hellre slant typ.

Jo, ok. :)

Det handlar mest om sannolikheter. Säg att du t ex har en RSI14 på 85 på tidsintervallet 1h som i fallet när jag sålde av en position i NASDAQ 100 precis (85 är att betrakta som skyhögt). Då är sannolikheten högre än lägre att det kommer gå ned. Samma sak om denna skulle vara väldigt låg istället (säg under 20 på t ex 4h-intervallet).

Men mer sannolikt är inte alls samma sak som att det definitivt är på något vis för så är det aldrig. Därför tar man oftast in fler saker än endast en enda indikator som t ex RSI. Sen får man ta alla dessa indikatorer och göra en samlad bedömning efter det.

Och ändå om man har gjort en vettig bedömning kan det gå dåligt, men så är det -- det handlar inte om att göra rätt eller fel utan att göra något mer rätt än fel. Det existerar ingen person som har 100% rätt i 100% av alla trades även om man kan tro annat när man läser här på Flashback.

För mitt avslut i just NASDAQ 100 så hade jag också nått en vinst som jag var nöjd med och sökte därför bara efter någon typ av enklare exit. Då var RSI14 på 1h ett enkelt val då detta typiskt är den första indikatorn som ger ett någorlunda tydligt utslag.

Sen får man väga alla dessa olika TA-värden själv. En del kanske väger något som MACD högre, vissa andra StochRSI högre och vissa andra kanske endast går på saker som glidande medelvärden och långa trender. De flesta går på olika kombinationer av olika indikationer som de känner sig bekväma med och förstår sig på osv.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-02 kl. 16:51.
Citera
2020-07-02, 16:58
Medlem
AoE3#1s avatar
Var riktigt nära att gå in i en BRUTAL S DAX tidigare på 1,7..

För den våghalsige:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1102939/turbo-s-dax-ava-851

EXTREM hävstång

Kan förändra ditt liv
Var försiktiga

Dollar på fortsatt uppgång.
Citera
2020-07-02, 17:22
Medlem
Citat:
Exakt, Teslas börsvärde har lämnat denna planet. Jag har för mig att några riktigt stora kortade Tesla redan i våras. De måste ligga back nu med 10-tals miljarder.

Jag tror inte att enbart 22-åriga aktie-nybörjare kan driva en kurs så högt. Tesla ingår i någon slags överjordisk plan som några miljardärer eller fonder bestämt sig för att tjäna mycket pengar på genom att blåsa upp kursen "vi köper allt oavsett pris" och sedan korta. Googla på Bröderna Hunts silver bubbla t.ex. Ska bli spännande att se hur det slutar nästa år, och vem som förlorade och vem som vann. Själv köper jag inte lotter. Tesla är långt över min kompetensnivå.

Tesla får mig att byrja nynna den där Prince-låten du vet... and tonight we´re gonna part like its 1999...

Jämförelsen med Nokia eller Eric som du gjorde tidigare är verkligen relevant.

Marknaden underskattar helt det investeringsbehov i produktutveckling, logistik, försäljning som krävs för att växa till den storlek som krävs för att matcha värderingen.

Marknaden underskattar grovt den press som kommer på Teslas vinstmarginaler när konkurrenterna nu lanserar elbilar. Vi har ju Volvos Polestar (skitläcker.. bromsar från Brembo, dämpare från Öhlins) men även Audis kompletta produktportfölj.

Och precis som du skriver, det finns en överproduktion på bilmarknaden. Redan innan Kina skall börja exportera lågprisbilar för att fylla det segment som förut Japan och sedan Korea behärskade. De har flyttat upp i näringskedjan, det finns en plats öppen för att spöa skiten ur Dacia. Alla vill fortfarande ha en bilindustri.

Däremot så behövs ingen överjordisk plan för att skapa bubblor. Många erfarna experter är notoriska trendföljare tills det brister. De kommer att hinna ut, de vet vad de sysslar med. Svarte Petter hamnar hos 22-åringarna, som får en dyr läxa.

Tesla är värt $220 000 000 000.

Det är ungefär 10 ggr Ford... Toyota orkar jag inte räkna om från Yen... jag får det till 22 000 miljarder Yen... vad fasen det nu blir men där väl som Ford? Ungefär 100 Yen på dollarn??

VW Group är verkligen pressat med PE=6 men ligger på 72 miljarder Euro.

Hur i helvete kan någon tro att 3 ggr så mycket som dessa tre bjässar tillsammans??

The trend is your friend... men akta er som tusan.

* Jag får nog rätta mig där, men Toyota och Tesla har ungefär samma börsvärde. Toyota är världens största biltillverkare.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-07-02 kl. 17:25.
Citera
2020-07-02, 18:03
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ingen vet någonting är det generella svaret. Men du kan gå tillbaka i t.ex den här tråden och analysera så ser du vilka råd som var vansinniga och vem som verkar pricka rätt oftare än fel.
.

Ja, det fanns några vansinniga råd i den här tråden och "nu kommer börsraset"-tråden.
Tex att man skulle sälja när det såg som värst ut istället för att ha is i magen. Jag sålde inte för en enda krona under raset. Nu är min portfölj på ATH.
Jag tror heller inte att det kommer något megaras, däremot är jag inställd på att det kommer en tid då det går ner 10-15% på kort tid efter en lång tids uppgång, men det ser jag mer som en sättning och en chans att handla lite extra.

Alla har vi olika strategi. Jag är ingen trader och jag har heller inte tänkt att sälja mina innehav på sisådär 20-25 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in