2020-07-02, 13:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lyssnade lite från början av YT Rättegången del 15.

Jag måste säga att jag bli imponerad av barnen. Jag tycker att de är så fina! Jag blir väldigt rörd av att höra deras vittnesmål.

N*oa är redig och berättar på ett strukturerat sätt under förhöret:

2.13 N*oa:

"Sen, vi fortsatte att leta efter mamma. Vi tänkte kanske att hon hade kanske gått till typ tvättstugan eller nåt liknande eftersom hon kan göra det på morgonen så att... Det är olika tider och så när man bor i radhus. Eh, men vi ringde henne, sms:a henne och ja, försökte ta reda på vart hon var. Ehm, men det, vi fick inte tag i henne. Eh, så vi fortsätter så och jag kollade runt lite i området ehm, fram tills vi märker att hon är borta. Borta. Borta. Och då ringer, då bestämmer pappa att vi ska ringa polisen. Så han ringer polisen.

Ehm, och sen, ska jag fortsätta?
"

Åkl: "Du kan fortsätta."

N*oa: "Eh, ja, och efter det så eh fortsätter jag att leta, gå runt och försöker komma på vad jag kan göra för att hitta henne. Ehm, och då vid, på den tiden tänkte inte jag så mycket på, jag tänkte inte logiskt, jag var 16, så jag vet inte... Min första instinkt var att ringa den personen som jag tyckte var konstigaste i hennes närvaro. Det var ju Stefan. Ehm, ja nån magkänsla, instinkt. Bara, han kanske vet, ehm vart hon är. Ehm, så jag ringer honom. Eller, ja, jag hade inte hans nummer, utan jag fick söka upp det på Hitta.se. Ehm, men då kom jag fram till hans dotter, Wilma. Sa jag hej, kan jag få prata med din pappa och så gav hon mig numret till Stefan. Så ringde jag honom. Eh, fortfarande lite svagt minne. Ehm, men då svarade han, "Hej Noa". Antar att han har mitt nummer sen innan. Eh, jag säger "Vet du vart mamma är?" Och han säger "Nä, jag vet inte vart hon är". Och han ställer inte några mer frågor så. Jag kommer inte ihåg vad jag sa efteråt. Jag vet bara... han sa något i slutet om "Lycka till", typ. Som att jag skulle hitta mamma. Mer än så kommer jag inte ihåg av det samtalet."

[...]
10:16
Åkl:
"Sen beskrev du att din pappa ringer polisen och sen så beskrev du också, du sa en instinkt eller en magkänsla att du ringer då till Stefan. Vad är det som, vad visste du då, i det där läget om vem Stefan var?"

N*a:
"Ja, alltså, Stefan är ju en bekant, alltså; Han VA(R). Och jag betonar väldigt mycket VA(R) en familjekompis till oss förut, när... Både när mamma och pappa var tillsammans och när de inte var det. Och sen märkte vi ju att, han var ju där hos mamma rätt ofta. Men, alltså, jag vet inte. Nu i efterhand så känner jag mig bara dum, men obviously så hade ju dom nånting med varandra att göra, mer än bara va vänner. För han kunde sitta hos mamma liksom även när vi var där och prata med henne vid köksbordet på kvällarna och sånt, eh, när vi hade gått och lagt oss.

Mamma var rätt så, eller hon har alltid varit rätt sträng. Så (ohörbart), liksom så här:"Sov" ehm, och det har alltid vart mat (?) för mig, när mamma säger "Gå upp och lägg dig" och sånt, men jag antar att det är, vissa gånger har det varit för att Stefan skulle komma. Jag tror inte att dom gjorde nånting när vi där, men jag tror, ah, dom ville ses fortfarande. Jag kom ihåg att jag såg inte han lika ofta mot slutet där, utan det var mer året innan eller typ året innan det som dom sågs. Så det sista året där såg jag inte han så mycket, utan, men såg jag han så ... Alltså jag tyckte verkligen inte om honom. Jag vill nästan säga hata honom för att han var så djävla konstig. Liksom mamma ringde nångång för jättelänge sen. Kommer inte alls ihåg vilket år det var, där hon frågade om jag hade hört, eller att jag hade fått samtal av Stefan som skulle varit hotfullt.

Och jag sa, "Nej", och då krävde jag bara att "Förklara" liksom så här, ehm för att hon först undrade bara om Stefan hade pratat med mig. Rent allmänt. Jag sa "Nä". Så det var jättekonstig relation.
"

Åkl:

"Var det nån annan förutom Stefan som du kommer på din instinkt eller din magkänsla att ringa till på morgonen?"

N*oa.

"Nääh, (skrattar till lite) inte riktigt. Alltså det är... Mamma hade ju x antal killar, i sina dar, men det var liksom... Ingen var så konstig som honom. Alltså, han var verkligen märklig. Jag vet inte hur jag ska beskriva det annars. Alltså det var, relationen var konstig i sig, eh, eftersom vi alla barn visste att Stefan hade en fru. Och när man är yngre då fattar man ju bara inte. Vad gör dom om dom inte är tillsammans. Ehm, och sen skildes ju dom. Och då blev det ju lite mer självklart. Speciellt för mig och E*ster tror jag, som börja fatta. Jaha, det är det där som händer (?). Och så fick jag höra liksom att hennes, som hon trodde var hennes bästa vän; J*erry, höll på och liksom, kalla henne en massa saker.
Liksom kalla henne "äcklig hora" och sånt där. Så liksom, jag träffade på mamma när hon satt nere i köket och grät nångång för att hon hade förlorat honom som vän
."

Åkl:

"Jerry pratar du om?"

N*oa:
"Ja. På grund av Stefan.
Mamma hade inte så jävla tur i, alltså i kärlek, utan det var mycket, det var mycket, hon hade otur när det gällde såna... hon träffa inte på bra folk. Och folk lämna henne och sånt där.
"

Åkl:

"Var det nån annan av dom personer som du vet som hon har haft en relation med som du ringde på morgonen?"

N*oa:

"Nä, jag ringde ingen annan,"

Åkl:

"Nä."

N*oa:
"tror jag inte. Utan jag ringde honom och det var väl mitt Hail Mary för att få fram nånting, ur det här.
[...]

https://www.youtube.com/watch?v=OK2VncntKsY

Fint. Tack. Kors vad snurrigt.

Sörja.
Citera
2020-07-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
--------------------
Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 73-74 (Mallan om anmälningarna)

Sid 73.
Ulf och Lena hade det jobbigt gällande barnen. Ulf gick då på knäna. Det som var tufft var att barnen inte mådde bra i vissa faser och perioder. Det var konflikter mellan barnen och Lena och mellan Lena och Ulf. Ulf berättade att han sedan hade anmält Lena till Socialtjänsten och det var då det började bli tufft för oss i vårt äktenskap. Vid ett tillfälle var Ulf jätteledsen och berättade för mig att han ångrade den där anmälan till Socialtjänsten då skuggan även kunde falla över honom. Rådet de hade fått utifrån utrednigen var att de skulle samarbeta, vilket var rätt självklart.
Sid 74.
Under den här perioden var det rätt spänt mellan Lena, Ulf och Noa. Noa bodde då hos Ulf på heltid och det var ju då anmälningarna till Socialtjänsten var aktuella. Noa pratade inte med Lena under den här perioden. Noa skulle döpas innan sin konfirmation och det var Lena som skulle döpa honom och detta tyckte Ulf var jobbigt.
-------------------------
Det är bullshit att Lena och UWs relation var konfliktfri.Hur kan man påstå "att dom hade det så bra" efter att påstått sig läst FUP?
Lenas okuvligt dominanta sidor vilket innebar ständiga och upprepade konflikter visar på den personlighet som övertygat mig var det som mördaren fick nog av.

Ni som: "det hade jag ingen aaaaning om" vad som föranledde mordet har läst FUP som faan läser bibeln.
Helt rätt!
Citera
2020-07-02, 13:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag har inte kallat ngt vittne för lögnare. Det är dina ord. Jag undrade bara hur pass oberoende vittnesuppgifterna var. Skulle t ex M och Ls kollega känt varandra, blir uppgifterna inte lika oberoende.

Nåväl, jag misstror inte uppgifterna om orosanmälan. Det som uppfattats kan mycket väl stämma. Ville bara veta vart jag kunde hitta uppgifterna och om vittnena känner varandra. Jag har fått de svar jag behöver.

Jag menar att Us orosanmälan -15 (?) inte är relevant till att L mördas den 14 maj -18. Hon förväntade sig ett möte med S - inte U. Det är S som varit åtalad p g a direkt och indirekt bevisning - inte U.
Sommaren 2016. Det var ingen enstaka händelse utan det var pågående problem under flera år. Utan UWs märkliga curlande så är det sannolikt barnen hade blivit omhändertagna. Att det inte skulle vara relevant att diskutera dom hon gjort mest illa är självfallet trams.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-02 kl. 13:26.
Citera
2020-07-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tror inte hon bytte församling efter giftermålet då hon aldrig flyttade till sin make. De bodde på varsitt håll i olika städer och församlingar hela tiden.

Hade två olika vittnen sagt något om SD hade det varit väldigt tillförlitligt, eller hur? Men om det är omvänt Lena det handlar om ska vittnen ifrågasättas och nästintill kallas lögnare bara för att kunna fortsätta skönmåla en död kvinna. Skäms på dig att du gör så mot oskyldiga människor. För en död människa dessutom som inte kan lida längre för vad som sägs om henne men dessa vittnen kan få sina liv förstörda för att såna som du kallar dem för lögnare. Fy.

Vad skulle vittnena tjäna på att ljuga i förhör om en mördad kvinna? Det är viktigt att allt är sanning när det är en mordutredning och det vet de om.
Allt ska vara sanningsenligt. Vi kan själva läsa hur det var enligt FUP.
Jag tror att SD målades in i ett hörn av LW. Så pass mycket att han/de inte visste hur han/de skulle bli av med Problemet. Hon kränkte hans fru!
Det är motivet till brottet jag önskar få svar på. Inte att gotta mig över människors olycka eller felsteg.
Citera
2020-07-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Sommaren 2016. Det var ingen enstaka händelse utan det var pågående problem under flera år. Utan UWs curlande så är det sannolikt barnen hade blivit omhändertagna. Att det inte skulle vara relevant att diskutera dom hon gjort mest illa är självfallet trams.
Högst relevant!
Citera
2020-07-02, 13:44
Medlem
Lonnrots avatar
Ingen är utan skuld för att man säger att de är det eller inte är det. Det är en varpöl. De skyldiga känner sitt ansvar. Det hjälper kanske inte. En dag förstår de som inte skulle förstått. Rättvisan gör sina transaktioner när tiden är inne. Får man tro. De som borde ha vetat kan få stå med skammen. Priset är rätt högt ändå. Men somligt är komplext, visst.

LW är oskyldig. Men hon fattade nog inte det. Hon hade ”otur med karlar” enligt sonen. En underdrift. Hur kan det bli så? Och MGM av alla. Fel målsättningar? Fel strid? Fel plats? Fel drog? Fel svaghet?

Sånt som är krokigt kan bli rakt. Eller ganska. Om det lever. Den stora idioten och despoten är mördaren. Resten är bagateller. Den enda.

Man ska inte kasta sten... Det bygger dåliga seder. Den ene är inte en andres överman. Av naturen.
Citera
2020-07-02, 13:56
Medlem
Citat:
Tror du att L inte skulle ha mördats oavsett om en orosanmälan gjorts? Det var ju inga spädbarn som behövde passning precis, även om exfru M menade att de betedde sig som såna. Barnens åldrar innebar ju att L inte ens hade fått VAB:a om de fick influensa.
När det gäller hotbild mot L och mini så har S delvis erkänt att dödshot och våld förekom - både i förhör och P7. Om U och psykologväninnan JF visste om dödshoten, har de nog riktiga kval nu och ångrar om de inte gjorde orosanmälan för att åtminstone skydda A som ingick i hotbilden från S.
Kanske mördaren tänkt ta minis liv samma kväll, men tanken på riskerna att bli sedd hejdade honom efter han smugit in i hennes hus? Istället smög han ut igen och lämnade dörren på glänt?

Visst kan man fortsätta älta hur L eller andra borde ha gjort, men hon är mördad och sammantaget talar allt för att S är skyldig med eller utan hjälp.

VAD fick L att ta på sig snörskor och fleecejacka för att gå ut mitt under presentinslagningen? Svaret står nog att finna i raderingar. Det är ju uppenbart att det saknas delar av S och Ls kommunikation eftersom han skrev "Du kom inte in mer" fast det egentligen saknas svar från honom på det sista som L ses skicka.
Hennes klädseln talar för att det var fix med cache som skulle göras och därefter fika. Kakan var ju bakad till henne och S. Han var alltså förväntad att komma. Han kom och såg till att hon blev mördad? Han segrade? Nu är han fri? Snart blir det *giftermål med H igen?

*Kanske S och H redan gift om sig samtidigt som m.g.*l och hans Wienn* bytte ringar? Om inte annat kan H ha inspirerats till att fria till sin stora kärlek S - en mördare (?!) med pipig röst och hjältekomplex?

Vad skulle motivet vara till att ta livet av mini?
Citera
2020-07-02, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har inte kallat ngt vittne för lögnare. Det är dina ord. Jag undrade bara hur pass oberoende vittnesuppgifterna var. Skulle t ex M och Ls kollega känt varandra, blir uppgifterna inte lika oberoende.

Nåväl, jag misstror inte uppgifterna om orosanmälan. Det som uppfattats kan mycket väl stämma. Ville bara veta vart jag kunde hitta uppgifterna och om vittnena känner varandra. Jag har fått de svar jag behöver.

Jag menar att Us orosanmälan -15 (?) inte är relevant till att L mördas den 14 maj -18. Hon förväntade sig ett möte med S - inte U. Det är S som varit åtalad p g a direkt och indirekt bevisning - inte U.

Jag tycker att i deras konversation kan man ana att de planerat att ses. Inte bara att Lena ville och önskade sig det. Eftersom allt inte gick att återskapa, går det inte att säkert veta, men det uppstår en "hackighet" och inget flow i konversationen.

Jag tycker att redan när SD skriver att han slår ihop kontoret vid 20-tiden så ananr man något i Lenas svar:

"Oj, lång dag"

SD lämnar dock inte kontoret förrän vid 20:33.

En kvart senare skickar Lena en bild på kladdkakan, med orden "Om du törs smyga hit ikväll..."

21:09 skriver SD till lena att han åker till Viken nu.

"Oj, sent" 21.12.20 svarar Lena igen.

Efter det känns det som ett stort tomrum, i jämförelse mot hur Lena brukar konversera med den hon konverserar med. Hon chattar med Norgeresenärerna och en del andra. Hon är även ute en sväng. Vad gör hon då?

22.55.14 skriver Lena: "Fixar lite inför Arons födelsedag i morgon! Hoppas det tar mindre an en timme. Hemma nu?"

För mig låter det som en väntan på att han ska komma. Han svarar ju aldrig på den inbjudan han får, trots att han har kontakt med henne flera gånger. Medan hon upprepar att det lir sent. Och att nu har hon kvar en timmes jobb på förberedelserna till Arons födelsedag...

Varför skulle hon skriva det om hon inte väntade SD?
Citera
2020-07-02, 14:05
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Ni glömmer hela tiden bort att mängden människor som anser att mord är en adekvat lösning på problem och dessutom genomför det, är extremt liten.

Det kanske beror på att de flesta människor
backar och respekterar om mannen väljer
frun framför älskarinnan. Älskarinnan blir
sårad och mår dåligt för att hon blivit utnyttjad
men det får henne att inse att mannen är ett
kräk och ingenting att ha. Hon går vidare för
det finns inget annat att göra.
Men inte LW. Hon ställer krav på både mannen
och kvinnan, kör med utpressning, kränker
frun... Vägrar att bli dumpad.
Citera
2020-07-02, 14:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag tycker att i deras konversation kan man ana att de planerat att ses. Inte bara att Lena ville och önskade sig det. Eftersom allt inte gick att återskapa, går det inte att säkert veta, men det uppstår en "hackighet" och inget flow i konversationen.

Jag tycker att redan när SD skriver att han slår ihop kontoret vid 20-tiden så ananr man något i Lenas svar:

"Oj, lång dag"

En kvart senare skickar Lena en bild på kladdkakan, med orden "Om du törs smyga hit ikväll..."

Efter det känns det som ett stort tomrum, i jämförelse mot hur Lena brukar konversera med den hon konverserar med. Hon chattar med Norgeresenärerna och en del andra. Hon är även ute en sväng. Vad gör hon då?

22.55.14 skriver Lena: "Fixar lite inför Arons födelsedag i morgon! Hoppas det tar mindre an en timme. Hemma nu?"

För mig låter det som en väntan på att han ska komma. Han svarar ju aldrig på den inbjudan han får, trots att han har kontakt med henne flera gånger. Medan hon upprepar att det lir sent. Och att nu har hon kvar en timmes jobb på förberedelserna till Arons födelsedag...

Därför att hon var van vid att han lydde hennes
befallningar. Och hon accepterade inget annat.
Citera
2020-07-02, 14:17
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Allt ska vara sanningsenligt. Vi kan själva läsa hur det var enligt FUP.
Jag tror att SD målades in i ett hörn av LW. Så pass mycket att han/de inte visste hur han/de skulle bli av med Problemet. Hon kränkte hans fru!
Det är motivet till brottet jag önskar få svar på. Inte att gotta mig över människors olycka eller felsteg.

Han målade själv in sig i det hörnet. Det betyder inte att man löser alla problem man ställer till med mord. Men det verkar ha varit hans lösning.

Det var SD som kränkte sin fru och sina barn. Dagligen i minst sex år och han gör det fortfarande. INGEN ANNAN! SD var gift. LW var det inte.

Han kränkte även LW år efter år. LW, som han dessutom sannolikt mördade. Motivet till brottet var att han inte kunde hålla gylfen stängd. Och att han funderat på att lösa problem genom mord tidigare, det vet vi. Den gången funderade han på att mörda sin fru och sina barn...

Att mörda någon genom att krossa personens huvud med minst 17 slag är inte varken en "olycka" eller ett "felsteg".

SD gjorde hundratals felsteg, inte "ett".

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-07-02, 14:20
Medlem
landbandys avatar
Citat:

"Oj, lång dag"

Jo .
Men undrar om HON väntade och ”var van” att han dök upp vid sådana kladdkaketillfällen , men att han nu i detta läge försökte glida på svaret för att slippa dyka upp ?
Kanske hans löfte till HD var prio ett inför Amerikaresan ?

Enligt LW:s ”fixa inför Aro*s födelsedag” så stämmer annars den där timmen rätt bra , visst ?

,eftersom hon från 22.55 då hon sms:ade SD tills då hon blev distraherad typ ”förhindrad” utav den utanför ;
då hon var mitt upp i inslagning utav paket; så hade det ju gått ca en 35 minuter ....så hennes planerade timme med födelsedagsbestyr stämde ju helt klart .

Så det som vi antagligen alla undrar över , är om det var han , som visste att hon höll på med just det hon beskrev i sms:et ,

eller om det var en helt ovetandes människa som inte visste ett dugg om att en nära person till henne skulle grattas och att hon hade mycket att stå i inför sin Norgeresa.

(Spekulation)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in