2020-07-02, 12:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
"Men han ångrade ju den första orosanmälan han gjorde eftersom han
var rädd för att det skulle slå tillbaka på
honom själv.
"
Står det att U sagt så i FUP? Aktbilaga o sida?

Jag har inte sett några indikationer på att L skulle ha hotat U. Deras relation framstår som konfliktfri och han verkade vara en trygg fadersfigur - även för den virriga och vilsna L.

Om det har skett en smitningsolycka, borde Us exfru M gjort en anmälan. Det räcker liksom inte med att göra fula uthängningar i en ältande offerblogg. Utredarna har nog läst hennes blogg och slaskat den efter faktakontroller.

Det är S som varit åtalad och saknar alibi - inte U.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag kommer inte ihåg var jag läst det.
--------------------
Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 73-74 (Mallan om anmälningarna)

Sid 73.
Ulf och Lena hade det jobbigt gällande barnen. Ulf gick då på knäna. Det som var tufft var att barnen inte mådde bra i vissa faser och perioder. Det var konflikter mellan barnen och Lena och mellan Lena och Ulf. Ulf berättade att han sedan hade anmält Lena till Socialtjänsten och det var då det började bli tufft för oss i vårt äktenskap. Vid ett tillfälle var Ulf jätteledsen och berättade för mig att han ångrade den där anmälan till Socialtjänsten då skuggan även kunde falla över honom. Rådet de hade fått utifrån utrednigen var att de skulle samarbeta, vilket var rätt självklart.
Sid 74.
Under den här perioden var det rätt spänt mellan Lena, Ulf och Noa. Noa bodde då hos Ulf på heltid och det var ju då anmälningarna till Socialtjänsten var aktuella. Noa pratade inte med Lena under den här perioden. Noa skulle döpas innan sin konfirmation och det var Lena som skulle döpa honom och detta tyckte Ulf var jobbigt.
-------------------------
Det är bullshit att Lena och UWs relation var konfliktfri.Hur kan man påstå "att dom hade det så bra" efter att påstått sig läst FUP?
Lenas okuvligt dominanta sidor vilket innebar ständiga och upprepade konflikter visar på den personlighet som övertygat mig var det som mördaren fick nog av.

Ni som: "det hade jag ingen aaaaning om" vad som föranledde mordet har läst FUP som faan läser bibeln.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-02 kl. 12:21.
Citera
2020-07-02, 12:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Tillförlitlighet och oberoende vittnen under förutsättning att Ls tidigare kollega inte tillhörde församlingen där Mall*n blev medlem via giftermålet med U.
Jag kommer inte åt FUP nu. Kan du berätta vilket av Ls jobb LB var kollega?

Tror inte hon bytte församling efter giftermålet då hon aldrig flyttade till sin make. De bodde på varsitt håll i olika städer och församlingar hela tiden.

Hade två olika vittnen sagt något om SD hade det varit väldigt tillförlitligt, eller hur? Men om det är omvänt Lena det handlar om ska vittnen ifrågasättas och nästintill kallas lögnare bara för att kunna fortsätta skönmåla en död kvinna. Skäms på dig att du gör så mot oskyldiga människor. För en död människa dessutom som inte kan lida längre för vad som sägs om henne men dessa vittnen kan få sina liv förstörda för att såna som du kallar dem för lögnare. Fy.

Vad skulle vittnena tjäna på att ljuga i förhör om en mördad kvinna? Det är viktigt att allt är sanning när det är en mordutredning och det vet de om.
Senast redigerad av Rosamund 2020-07-02 kl. 12:16.
Citera
2020-07-02, 12:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
--------------------
Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 73-74 (Mallan om anmälningarna)

Sid 73.
Ulf och Lena hade det jobbigt gällande barnen. Ulf gick då på knäna. Det som var tufft var att barnen inte mådde bra i vissa faser och perioder. Det var konflikter mellan barnen och Lena och mellan Lena och Ulf. Ulf berättade att han sedan hade anmält Lena till Socialtjänsten och det var då det började bli tufft för oss i vårt äktenskap. Vid ett tillfälle var Ulf jätteledsen och berättade för mig att han ångrade den där anmälan till Socialtjänsten då skuggan även kunde falla över honom. Rådet de hade fått utifrån utrednigen var att de skulle samarbeta, vilket var rätt självklart.
Sid 74.
Under den här perioden var det rätt spänt mellan Lena, Ulf och Noa. Noa bodde då hos Ulf på heltid och det var ju då anmälningarna till Socialtjänsten var aktuella. Noa pratade inte med Lena under den här perioden. Noa skulle döpas innan sin konfirmation och det var Lena som skulle döpa honom och detta tyckte Ulf var jobbigt.
-------------------------
Det är bullshit att Lena och UWs relation var konfliktfri.Hur kan man påstå "att dom hade det så bra" efter att påstått sig läst FUP?
Lenas okuvligt dominanta sidor vilket innebar ständiga och upprepade konflikter visar på den personlighet som övertygat mig var det som mördaren fick nog av.

Ni som: "det hade jag ingen aaaaning om" vad som föranledde mordet har läst FUP som faan läser bibeln.

Ja det var ju Lenas personlighet och tendens att skapa konflikter med människor som var motivet till mordet. Förstår inte varför det ska sopas under mattan? Hon blev knappast dödad för att hon ledde ett helt tryggt och säkert liv.

Om någon väljer kriminella kretsar och droger så vet hen att risken att bli mördad ökar. Samma med Lena, hon visste att risken att bli dödad ökade när man blir älskarinna och sedan djävlas med mannen och hans familj dessutom. Det kan inte undgått henne i pastorsutbildningen vilket starkt motiv svartsjuka och konflikter är till mord.

Inte ens när SD hotade hennes son lämnade hon HD ifred. Det var när hon började djävlas med HD som SD fick nog och mordplanerna började ta form. Han stod ut så länge bara han själv blev sårad men han kunde inte acceptera att Lena trakasserade och kränkte HD.

Vad förväntade sig Lena och hennes omgivning egentligen? Det var tydligt att hon skulle bli dödad när som helst med ett sådant beteende. Lena visste det t o m själv och sökte därför hjälp för att förändra sitt beteende och när hon meddelades att det är mer än ett års väntetid, sa hon att då kommer hon vara död.
Senast redigerad av Rosamund 2020-07-02 kl. 12:30.
Citera
2020-07-02, 12:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag tror inte alls atr hon gått vidare med någon annan. Jag tror att norgeresan och hennes KKs var för att göra SD svartsjuk. Att hon trodde att han skulle välja henne om han trodde att han var på väg att förlora henne. Precis som han gjorde med HD när hon flyttade. Han ville bara få tillbaka henne. LW hoppades antagligen att det skulle bli likadant om han trodde att han var på väg att förlora henne också. Men hon gjorde en felbedömning. Han brydde sig ändå inte om henne.
Hur som helst måste konstateras att LW in i det längsta; endast ett fåtal timmar före mordet (således också kort tid före Norge-resan och den åtråvärda tältningen med BX) bakade hjärttårta åt sig och MGM samt önskade träffa honom - trots försäkringar till BX om att all kärvänlig kontakt med MGM avbrutits (A467 resp. A468) - och trots alla polisanmälningar och psykoterapisamtal.
Citat:
Till styrkande att ÅK har felbedömt motivet till mordet. SD var inte svartsjuk eftersom han inte ville ha LW vad hon än gjorde.
I ord - men inte i handling. - Sista stora chansen var när LW avslöjade allt för tg i slutet av mars 2017: SD var den förste att hitta på nya forum och regler för fortsatt kontakt: nu än mer på sina villkor eftersom han också - i dubbel bemärkelse - fått tg och hennes kravlista att skylla på; allt under det att LW bara fick mer och mer bränsle till sina hot, sin utpressning och till sina herdestunder.
Citera
2020-07-02, 12:32
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det var ju Lenas personlighet och tendens att skapa konflikter med människor som var motivet till mordet. Förstår inte varför det ska sopas under mattan? Hon blev knappast dödad för att hon ledde ett helt tryggt och säkert liv.

Om någon väljer kriminella kretsar och droger så vet hen att risken att bli mördad ökar. Samma med Lena, hon visste att risken att bli dödad ökade när man blir älskarinna och sedan djävlas med mannen och hans familj dessutom. Det kan inte undgått henne i pastorsutbildningen vilket starkt motiv svartsjuka och konflikter är till mord.

Inte ens när SD hotade hennes son lämnade hon HD ifred. Det var när hon började djävlas med HD som SD fick nog och mordplanerna började ta form. Han stod ut så länge bara han själv blev sårad men han kunde inte acceptera att Lena trakasserade och kränkte HD.

Vad förväntade sig Lena och hennes omgivning egentligen? Det var tydligt att hon skulle bli dödad när som helst med ett sådant beteende. Lena visste det t o m själv och sökte därför hjälp för att förändra sitt beteende och när hon meddelades att det är mer än ett års väntetid, sa hon att då kommer hon vara död.
Istället för att dra saker ur röven, kan du lyssna på förhöret med experten på våld i nära relationer och lära dig saker Lyssna också på förhören med Lenas vänner.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hur som helst måste konstateras att LW in i det längsta; endast ett fåtal timmar före mordet (således också kort tid före Norge-resan och den åtråvärda tältningen med BX) bakade hjärttårta åt sig och MGM samt önskade träffa honom - trots försäkringar till BX om att all kärvänlig kontakt med MGM avbrutits (A467 resp. A468) - och trots alla polisanmälningar och psykoterapisamtal.I ord - men inte i handling. - Sista stora chansen var när LW avslöjade allt för tg i slutet av mars 2017: SD var den förste att hitta på nya forum och regler för fortsatt kontakt: nu än mer på sina villkor eftersom han också - i dubbel bemärkelse - fått tg och hennes kravlista att skylla på; allt under det att LW bara fick mer och mer bränsle till sina hot, sin utpressning och till sina herdestunder.
Fast enligt Stefan i Tingsrätten fanns det ju inget att hota med eftersom Hanna redan visste.. Eller hur var det nu igen
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Håller med, med det tillägget att det fanns flera som hade anledning att önska livet ut henne. Att FUP är fokuserad på konflikterna visavi SD bör inte tas som intäckt för att hon inte gjorde andra och deras fruar deras fruar riktigt illa.
Ni glömmer hela tiden bort att mängden människor som anser att mord är en adekvat lösning på problem och dessutom genomför det, är extremt liten.
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-07-02 kl. 12:40.
Citera
2020-07-02, 12:37
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Håller med, med det tillägget att det fanns flera som hade anledning att önska livet ut henne. Att FUP är fokuserad på konflikterna visavi SD bör inte tas som intäckt för att hon inte gjorde andra och deras fruar mycket illa.
Citera
2020-07-02, 12:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Istället för att dra saker ur röven, kan du lyssna på förhöret med experten på våld i nära relationer och lära dig saker Lyssna också på förhören med Lenas vänner.

Den experten är åklagarens vittne. Försvaret kunde säkert hitta minst lika många experter som hävdar att motivet var annorlunda i det här fallet. Så är det i USA, båda sidor hittar experter för sin sak. Men om du vill fortsätta tro på åklagarens ensidiga syn på motiv så gör det. Det är en enda expert som uttalat sig inte två ens. Åklagare brukar väl i vart fall kunna vaska fram två experter för sin sak. Det ska alltid finnas second opinions för att det ska bli ställt bortom rimligt tvivel

På tal om våld i nära relation så visst fanns det även här men det var ömsesidigt. Båda parter utövade våld på varandra. Lena utövade psykiskt våld å det alldra grövsta mot såväl SD som HD.

Det är något man inte ser i andra "våld i nära relationsmord". Att brottsoffret också är våldsamt eller hur? I synnerhet inte mot oskyldiga människor.
Citera
2020-07-02, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Han är skarp när han besvarar försvarets fråga om otrohetsaffären:
”Du menar SDs otrohet?”

Lyssnade lite från början av YT Rättegången del 15.

Jag måste säga att jag bli imponerad av barnen. Jag tycker att de är så fina! Jag blir väldigt rörd av att höra deras vittnesmål.

N*oa är redig och berättar på ett strukturerat sätt under förhöret:

2.13 N*oa:

"Sen, vi fortsatte att leta efter mamma. Vi tänkte kanske att hon hade kanske gått till typ tvättstugan eller nåt liknande eftersom hon kan göra det på morgonen så att... Det är olika tider och så när man bor i radhus. Eh, men vi ringde henne, sms:a henne och ja, försökte ta reda på vart hon var. Ehm, men det, vi fick inte tag i henne. Eh, så vi fortsätter så och jag kollade runt lite i området ehm, fram tills vi märker att hon är borta. Borta. Borta. Och då ringer, då bestämmer pappa att vi ska ringa polisen. Så han ringer polisen.

Ehm, och sen, ska jag fortsätta?
"

Åkl: "Du kan fortsätta."

N*oa: "Eh, ja, och efter det så eh fortsätter jag att leta, gå runt och försöker komma på vad jag kan göra för att hitta henne. Ehm, och då vid, på den tiden tänkte inte jag så mycket på, jag tänkte inte logiskt, jag var 16, så jag vet inte... Min första instinkt var att ringa den personen som jag tyckte var konstigaste i hennes närvaro. Det var ju Stefan. Ehm, ja nån magkänsla, instinkt. Bara, han kanske vet, ehm vart hon är. Ehm, så jag ringer honom. Eller, ja, jag hade inte hans nummer, utan jag fick söka upp det på Hitta.se. Ehm, men då kom jag fram till hans dotter, Wilma. Sa jag hej, kan jag få prata med din pappa och så gav hon mig numret till Stefan. Så ringde jag honom. Eh, fortfarande lite svagt minne. Ehm, men då svarade han, "Hej Noa". Antar att han har mitt nummer sen innan. Eh, jag säger "Vet du vart mamma är?" Och han säger "Nä, jag vet inte vart hon är". Och han ställer inte några mer frågor så. Jag kommer inte ihåg vad jag sa efteråt. Jag vet bara... han sa något i slutet om "Lycka till", typ. Som att jag skulle hitta mamma. Mer än så kommer jag inte ihåg av det samtalet."

[...]
10:16
Åkl:
"Sen beskrev du att din pappa ringer polisen och sen så beskrev du också, du sa en instinkt eller en magkänsla att du ringer då till Stefan. Vad är det som, vad visste du då, i det där läget om vem Stefan var?"

N*a:
"Ja, alltså, Stefan är ju en bekant, alltså; Han VA(R). Och jag betonar väldigt mycket VA(R) en familjekompis till oss förut, när... Både när mamma och pappa var tillsammans och när de inte var det. Och sen märkte vi ju att, han var ju där hos mamma rätt ofta. Men, alltså, jag vet inte. Nu i efterhand så känner jag mig bara dum, men obviously så hade ju dom nånting med varandra att göra, mer än bara va vänner. För han kunde sitta hos mamma liksom även när vi var där och prata med henne vid köksbordet på kvällarna och sånt, eh, när vi hade gått och lagt oss.

Mamma var rätt så, eller hon har alltid varit rätt sträng. Så (ohörbart), liksom så här:"Sov" ehm, och det har alltid vart mat (?) för mig, när mamma säger "Gå upp och lägg dig" och sånt, men jag antar att det är, vissa gånger har det varit för att Stefan skulle komma. Jag tror inte att dom gjorde nånting när vi där, men jag tror, ah, dom ville ses fortfarande. Jag kom ihåg att jag såg inte han lika ofta mot slutet där, utan det var mer året innan eller typ året innan det som dom sågs. Så det sista året där såg jag inte han så mycket, utan, men såg jag han så ... Alltså jag tyckte verkligen inte om honom. Jag vill nästan säga hata honom för att han var så djävla konstig. Liksom mamma ringde nångång för jättelänge sen. Kommer inte alls ihåg vilket år det var, där hon frågade om jag hade hört, eller att jag hade fått samtal av Stefan som skulle varit hotfullt.

Och jag sa, "Nej", och då krävde jag bara att "Förklara" liksom så här, ehm för att hon först undrade bara om Stefan hade pratat med mig. Rent allmänt. Jag sa "Nä". Så det var jättekonstig relation.
"

Åkl:

"Var det nån annan förutom Stefan som du kommer på din instinkt eller din magkänsla att ringa till på morgonen?"

N*oa.

"Nääh, (skrattar till lite) inte riktigt. Alltså det är... Mamma hade ju x antal killar, i sina dar, men det var liksom... Ingen var så konstig som honom. Alltså, han var verkligen märklig. Jag vet inte hur jag ska beskriva det annars. Alltså det var, relationen var konstig i sig, eh, eftersom vi alla barn visste att Stefan hade en fru. Och när man är yngre då fattar man ju bara inte. Vad gör dom om dom inte är tillsammans. Ehm, och sen skildes ju dom. Och då blev det ju lite mer självklart. Speciellt för mig och E*ster tror jag, som börja fatta. Jaha, det är det där som händer (?). Och så fick jag höra liksom att hennes, som hon trodde var hennes bästa vän; J*erry, höll på och liksom, kalla henne en massa saker.
Liksom kalla henne "äcklig hora" och sånt där. Så liksom, jag träffade på mamma när hon satt nere i köket och grät nångång för att hon hade förlorat honom som vän
."

Åkl:

"Jerry pratar du om?"

N*oa:
"Ja. På grund av Stefan.
Mamma hade inte så jävla tur i, alltså i kärlek, utan det var mycket, det var mycket, hon hade otur när det gällde såna... hon träffa inte på bra folk. Och folk lämna henne och sånt där.
"

Åkl:

"Var det nån annan av dom personer som du vet som hon har haft en relation med som du ringde på morgonen?"

N*oa:

"Nä, jag ringde ingen annan,"

Åkl:

"Nä."

N*oa:
"tror jag inte. Utan jag ringde honom och det var väl mitt Hail Mary för att få fram nånting, ur det här.
[...]

https://www.youtube.com/watch?v=OK2VncntKsY
Citera
2020-07-02, 12:43
Medlem
Citat:
Tror inte hon bytte församling efter giftermålet då hon aldrig flyttade till sin make. De bodde på varsitt håll i olika städer och församlingar hela tiden.

Hade två olika vittnen sagt något om SD hade det varit väldigt tillförlitligt, eller hur? Men om det är omvänt Lena det handlar om ska vittnen ifrågasättas och nästintill kallas lögnare bara för att kunna fortsätta skönmåla en död kvinna. Skäms på dig att du gör så mot oskyldiga människor. För en död människa dessutom som inte kan lida längre för vad som sägs om henne men dessa vittnen kan få sina liv förstörda för att såna som du kallar dem för lögnare. Fy.

Vad skulle vittnena tjäna på att ljuga i förhör om en mördad kvinna? Det är viktigt att allt är sanning när det är en mordutredning och det vet de om.

Jag har inte kallat ngt vittne för lögnare. Det är dina ord. Jag undrade bara hur pass oberoende vittnesuppgifterna var. Skulle t ex M och Ls kollega känt varandra, blir uppgifterna inte lika oberoende.

Nåväl, jag misstror inte uppgifterna om orosanmälan. Det som uppfattats kan mycket väl stämma. Ville bara veta vart jag kunde hitta uppgifterna och om vittnena känner varandra. Jag har fått de svar jag behöver.

Jag menar att Us orosanmälan -15 (?) inte är relevant till att L mördas den 14 maj -18. Hon förväntade sig ett möte med S - inte U. Det är S som varit åtalad p g a direkt och indirekt bevisning - inte U.
Citera
2020-07-02, 12:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag har inte kallat ngt vittne för lögnare. Det är dina ord. Jag undrade bara hur pass oberoende vittnesuppgifterna var. Skulle t ex M och Ls kollega känt varandra, blir uppgifterna inte lika oberoende.

Nåväl, jag misstror inte uppgifterna om orosanmälan. Det som uppfattats kan mycket väl stämma. Ville bara veta vart jag kunde hitta uppgifterna och om vittnena känner varandra. Jag har fått de svar jag behöver.

Jag menar att Us orosanmälan -15 (?) inte är relevant till att L mördas den 14 maj -18. Hon förväntade sig ett möte med S - inte U. Det är S som varit åtalad p g a direkt och indirekt bevisning - inte U.

Nej det är nog inte relevant och det är bara att säga det. SD har ju största motivet. Om några vittnen ska ifrågasättas så är det de som står just SD nära och därför har vinning i att ljuga.

Andra vittnen tror jag inte ljuger. Varför skulle de om en stackars död kvinna och i en mordutredning dessutom där allt är av vikt att berätta för att fånga mördaren.
Citera
2020-07-02, 12:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Den experten är åklagarens vittne. Försvaret kunde säkert hitta minst lika många experter som hävdar att motivet var annorlunda i det här fallet. Så är det i USA, båda sidor hittar experter för sin sak. Men om du vill fortsätta tro på åklagarens ensidiga syn på motiv så gör det. Det är en enda expert som uttalat sig inte två ens. Åklagare brukar väl i vart fall kunna vaska fram två experter för sin sak. Det ska alltid finnas second opinions för att det ska bli ställt bortom rimligt tvivel

På tal om våld i nära relation så visst fanns det även här men det var ömsesidigt. Båda parter utövade våld på varandra. Lena utövade psykiskt våld å det alldra grövsta mot såväl SD som HD.

Det är något man inte ser i andra "våld i nära relationsmord". Att brottsoffret också är våldsamt eller hur? I synnerhet inte mot oskyldiga människor.

Men försvaret har inte pratat om något annat motiv här?
Deras fokus har väl mer legat på att visa att SD inte har något motiv och att det kan finnas andra alternativa gm.

Och som du nu diskuterar, det skulle väl vara ett motiv om inte annat?
Att Lena skulle vara våldsam ("å det alldra grövsta mot såväl SD som HD") som du kallar det (psykiskt våld).

Jag uppfattar det som att SD tvärtom påstår att relationen var bättre efter att hon gick terapi. Att de var de bästa vänner.

Varför anmälde inte paret Lena tror du?
Och varför tog inte försvaret upp detta?
Varför kallade inte försvaret något expertvittne som tog upp andra motiv, tror du?
Citera
2020-07-02, 12:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Tillförlitlighet och oberoende vittnen under förutsättning att Ls tidigare kollega inte tillhörde församlingen där Mall*n blev medlem via giftermålet med U.
Jag kommer inte åt FUP nu. Kan du berätta vilket av Ls jobb LB var kollega?
Senast redigerad av letsdoit 2020-07-02 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in