Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-02, 13:18
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nejdå. Han är nog ute efter 5 år pga låg ålder, påverkan på droger, fanns inget uppsåt och sedan kan de även få det till vållande av annans död

Exakt så tror jag också. tyvärr kanske man skall säga. Vad var det för typ? Invandrare? Missbrukare? Eller både och?
Citera
2020-07-02, 13:24
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Då låter det inte alls som nödvärn, möjligen nödvärn (om) när han blev slagen i huvudet med en flaska. Allt därefter är han ansvarig för och bör således spärras in. Går steget längre, alla dem här dagdrivande undermänniskorna bör spärras in tills de kan uppföra sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Precis som bortmedfifittor skriver så går det inte att hävda nödvärn här om man utgår från hans/hennes beskrivning av händelseförloppet. Hade MGM huggit i samband med att han fått flaskan i skallen så hade det varit att betrakta som nödvärn, men att jaga BO och sen hugga är inte nödvärn då slaget med flaskan redan har skett och angreppet är fullbordat. Det här handlar om mord, eller med ännu större sannolikhet dråp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Är det sant så är detta ju då ett mord eller dråp och inte frågan om nödvärn. Det är istället en hämnd för något som hänt strax innan.

Det är sant, och vi är många som såg mordet/dråpet ske från start till slut (vilket var ett par min bara, GM drog sig inte för att hugga snabbt och effektivt, utan att det var nävar eller något annat inblandat. Han attackerade). Att GM dessutom verkar ha huggit ner två andra innan den sista händelsen bådar definitivt inte gott till hans försvar. Dessutom springer man inte runt beväpnad med en stor jävla kniv på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Bekräftat att GM är 21? Isåfall högst osannolik att det är en svensk med tanke på att namnet inte är officiellt än.

Alla inblandade var mellan 18-22 vad jag kunde se. Jag bedömde de först som gymnasiekids, men kunde varit runt 20, sånt smälter ihop när man själv blir äldre.

Citat:
Ursprungligen postat av Sveapådeken
Mjälten sitter på vänster sida. Levern på höger. Stick hål på mjälten så dör vederbörande rätt illa kvickt av blodförlusten.

Ja, det var en hel del blod kommande 10 min efter hugget. BO blev knivhuggen lågt i vänster sida och när han vändes till framstupa sidoläge på marken, så såg man att kniven inte hade gått "igenom" på utsidan, dvs inga skärsår i ryggen, utan rakt in i sidan, och inåt. Därtill förlorade BO medvetandet ganska snabbt efter knivhugget och fick HLR på plats av förbipasserande. Han var fortfarande medvetslös när ambulansen körde iväg honom 10 min senare, så det såg inte ut som att han skulle klara sig. Ambulanspersonalen och polisen var väldigt jäktade när de såg hans tillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nejdå. Han är nog ute efter 5 år pga låg ålder, påverkan på droger, fanns inget uppsåt och sedan kan de även få det till vållande av annans död

Nej du, det fanns för många vittnen som såg exakt vad som skedde för att det ska rubriceras till vållande och utan uppsåt. Inget av det är sant nämligen. Han såg varken berusad eller drogpåverkad ut. Lägg därtill att två andra blev knivhuggna innan av samma GM vad jag förstår, och det blir desto allvarligare rubricering.
Citera
2020-07-02, 13:29
Medlem
Men suck! Vad är det för dåre som skriver att det är en svensk gärningsman? 😂

Det är tydligen viktigt att berätta att de tre offren är från Afghanistan, men att GM inte är det.
Varför ens nämna etnicitet på BO?
Varför vill då inte media berätta var GM är ifrån?

Nåväl, media skriver också att han går på ett förberedande program för sådana som inte har gått ut grundskolan. Finns inte så många svenskar som inte gått ut grundskolan...
Citera
2020-07-02, 13:29
Medlem
Jack-Ryans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Exakt så tror jag också. tyvärr kanske man skall säga. Vad var det för typ? Invandrare? Missbrukare? Eller både och?
Både och är det inte pengarna tillbaka på. Det är väl ingen som tror att GM är en lintott.
Citera
2020-07-02, 13:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHemlig

Nåväl, media skriver också att han går på ett förberedande program för sådana som inte har gått ut grundskolan. Finns inte så många svenskar som inte gått ut grundskolan...
Media skriver...vilken media? Kan du länka?

Lite uppdaterat i Expressen:

Citat:
Mannen är tidigare dömd för flera brott.

I fjol dömdes han bland annat för att ha burit kniv på allmän plats. Han hade då, året innan, befunnit sig på ett torg i västra Stockholm och haft en kökskniv i sin strumpa.

Han erkände gärningen. Enligt mannen själv bar han kniven för att skydda sig själv från en person han upplevde som aggressiv, enligt förundersökningen.

I samma mål dömdes han också för våldsamt motstånd och ringa narkotikabrott. Vid gripandet hade han krängt med kroppen för att hindra polisen att gripa honom, och innehaft cannabisharts. Han friades från misstanken om vapenbrott där han misstänktes för att ha beväpnat sig med en soft air gun utan rätt till det – men det kunde senare inte slås fast att han gjort sig skyldig till brottet.

Han uppger själv att han hade rökt cannabis och tagit tramadol dagen han greps, och att han tidigare tagit droger, enligt ett tidigare yttrande från socialtjänsten. Sedan 2015 har han haft kontakt med ett beroendecentrum för sitt missbruk.

Fadern till den misstänkta gärningsmannen säger i samma yttrande att han inte blev så förvånad över att sonen hade narkotika på sig.

Vidare berättar mannen att han inte brukar hamna i konflikter. På sin fritid sysslar han med musik och studerar på en preparandutbildning.

https://www.expressen.se/nyheter/tre-personer-knivskurna-i-centrala-stockholm/
Citera
2020-07-02, 13:36
Medlem
Soulquarians avatar
Känns som det handlar om ett bråk mellan nyinflyttade och tredje genarationens invandrarem har jag rätt?
Citera
2020-07-02, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Media skriver...vilken media? Kan du länka?

Lite uppdaterat i Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/tre-personer-knivskurna-i-centrala-stockholm/

Ja, exakt:

"Fadern till den misstänkta gärningsmannen säger i samma yttrande att han inte blev så förvånad över att sonen hade narkotika på sig.

Vidare berättar mannen att han inte brukar hamna i konflikter. På sin fritid sysslar han med musik och studerar på en preparandutbildning."

Nu sitter han anhållen.
Citera
2020-07-02, 13:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHemlig
Ja, exakt:

"Fadern till den misstänkta gärningsmannen säger i samma yttrande att han inte blev så förvånad över att sonen hade narkotika på sig.

Vidare berättar mannen att han inte brukar hamna i konflikter. På sin fritid sysslar han med musik och studerar på en preparandutbildning."

Nu sitter han anhållen.
Jaha, preparandutbildning betyder alltså det du skrev. Men det var då, när han dömdes för andra brott förra året.

Nåja, det kommer nog snart fram vad det är för typ, det här.
Citera
2020-07-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Fick han en flaska i huvudet innan han drog kniv?

Kan tänka mig att BO som slog en flaska i huvudet snabbt lägger benen på ryggen när han såg kniven, kan nödvärn hävdas även om han sprang efter flask incidenten ?

Nej, nödvärn förutsätter att det råder en akut nödsituation när du använder våld. Om du blir angripen och din angripare sedan försöker ta sig från platsen, så har situationen när nödvärn kunnat komma ifråga upphört. Det spelar ingen som helst roll hur allvarligt den här personens angrepp var, eller om han skulle kunna utgöra ett allvarligt hot igen senare.

Nödvärn är absolut inte rätten att ge igen.

Det finns situationer där nödvärn kan åberopas även om du inte är utsatt för våld i stunden, till exempel om du försöker återta egendom från en rånare eller tjuv i direkt samband med brottet.

I alla fall gäller att våldet inte får vara uppenbart oförsvarligt. Om du jagar ikapp någon med kniv och hugger, kommer rätten alltid bedöma det som uppenbart oförsvarligt (om det inte är sharia-nämndemän från Centerpartiet som tycker att mördaren kommer från en bättre familj?)

Det finns undantag, som putativt nödvärn, där du trodde du var i fara trots att du inte var det (Downs-kille med leksaksvapen?) och nödvärnsexcess där situationen gjorde det svårt att besinna sig, men om man springer efter någon med kniv anses man ha utrymme att besinna sig.

Med vår utbredda låga förväntningarnas rasism skulle man ju kunna tänka sig att den här stackars gärningsmannen kan tänkas sakna den vite, västerländske mannens förmåga till självbehärskning. Nämndemäns och domares fördomar lyser ju igenom i domar ibland, men jag hoppas det inte gått så långt att man lägger ribban lägre när det gäller nödvärnsexcess för män från utpräglade machokulturer.
Senast redigerad av IsaacAsimov 2020-07-02 kl. 13:54.
Citera
2020-07-02, 13:54
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Ok dessa foton är konstaterande efter faktum.

Jag tänkte mer på bilder i eskalerings och knivhuggningsfasen.

Bilder delas inte på social media.
Citera
2020-07-02, 13:55
Medlem
Är 10 min inte lång tid för en ambulans att komma i detta fall?
Citera
2020-07-02, 14:13
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det är sant, och vi är många som såg mordet/dråpet ske från start till slut (vilket var ett par min bara, GM drog sig inte för att hugga snabbt och effektivt, utan att det var nävar eller något annat inblandat. Han attackerade). Att GM dessutom verkar ha huggit ner två andra innan den sista händelsen bådar definitivt inte gott till hans försvar. Dessutom springer man inte runt beväpnad med en stor jävla kniv på det sättet.

Då Sverige fortfarande inte straffar personer under 21 med några nämnvärda straff spelar det där ingen större roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in